Power train ongelmia X-Drive vm 2011

Asfalttikone
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 01 Elo 2017, 18:11

Power train ongelmia X-Drive vm 2011

Viesti Kirjoittaja Asfalttikone » 01 Elo 2017, 18:54

Hei,

Minulla on X5 40D vuosimalli 2011 ajettu 125 tkm. Ajaessa liikenneympyrässä, katukulmassa ja ylipäätänsä kääntyessä kuuluu kova meteli ja koko auto nykii ja hypää kutenn pyörät pomppaisivat tai luistaisivat asfaltilla. Eturenkaat kuluvat molemmista reunoista ja takapyörät sisäreunasta jopa teräskudoksen läpi hyvin nopeasti vaikka neljäpyörän pyöräkulatestissä kaikkki kulmat ovat ok. Käyttäytyy kuten tsasuspyörästön lukot olisivat päällä aina vain. Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia? Tehdas kutsuu takaisin yli 21000 autoa USA:ssa power train ongelmien takia. Täällä ja naapurimaassa ei ole näköjään mitään korjauspäätöstä tehty.

Liian kallis asfalttikone tällaisiin ongelmiin. Miten pitäisin jatkaa ja toimia tämän kanssa?

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3829
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: Power train ongelmia X-Drive vm 2011

Viesti Kirjoittaja salmol » 01 Elo 2017, 19:03

Jakolaatikko nelivedosta vaihtoon.
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

Asfalttikone
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 01 Elo 2017, 18:11

Re: Power train ongelmia X-Drive vm 2011

Viesti Kirjoittaja Asfalttikone » 02 Elo 2017, 07:26

Toioselle jakolaatikko vinkkuu ja menee vaihdoksi, minun on hiljaa mutta kuten olisi lukossa. Onko kuitenkin sama ongelma?

Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1095
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: F11 530dA XD & E46 325i cab
VW Touareg
Paikkakunta: Kaarina

Re: Power train ongelmia X-Drive vm 2011

Viesti Kirjoittaja Juha » 02 Elo 2017, 08:06

Asfalttikone kirjoitti:Toioselle jakolaatikko vinkkuu ja menee vaihdoksi, minun on hiljaa mutta kuten olisi lukossa. Onko kuitenkin sama ongelma?
Oireet kyllä viittais jakolaatikkoon.
Ex:
F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA LCI, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

seppo.koskivuori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 03 Elo 2017, 05:56

Re: Power train ongelmia X-Drive vm 2011

Viesti Kirjoittaja seppo.koskivuori » 03 Elo 2017, 06:04

Mitenkä on, oletko lukenut vikakoodit jakolaatikosta?
Ja onko renkaiden vierintäkehät samat?
Auto ylös ja rullamitta renkaan ympäri. Eroa ei sais olla kuin 5-6 mm.
Voisi kokeilla ottaa VTG moottorin liittimen irti jakolaatikon kyljestä ja kokeilla muuttuuko.
Nollattiinko ratin kääntökulma anturi 4-pyöräsuuntauksen yhteydessä?
Ratti suorassa, pitää kulma-anturi näyttää nolla astetta.



Lähetetty minun SM-G903F laitteesta Tapatalkilla

Asfalttikone
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 01 Elo 2017, 18:11

Re: Power train ongelmia X-Drive vm 2011

Viesti Kirjoittaja Asfalttikone » 03 Elo 2017, 09:21

Kiitos neuvoista.
En olekaan lukenut vikakoodit, ei ole tullut hankittu koodilukijaa. Minkäklainen muuten kannattaisi ostaa jotta sopisi riippumatta automerkistä?
Laitoin viime kesänä alle uudet run flat Bridgestonit, 275-40-20 eteen ja 315-35-20 taakse niin oletan ettei voi jo olla eroja vireintäkehojen kanssa. 4-pyöräsuuntauksen tehtiin merkkiliikkeessä mutta kääntökulman nollauksesta ei ole tietoa. Valitettavasti en voi luottaa siihen että kaikki on tehty kunnossa. Kävin tiedustelemassa viasta ja kävi ilmi ettei ole kovinkaan paljon tietoa tästä ongelmasta paitsi se että ottamalla VTG liittimen irti jää etupyöräveto pois kokonaan. Mekaaninen vika paljastuu sillä mutta jos vika on elektroonisessa ohjausjärjestelmässä ei. Autossa on liian paljon vikoja yhtäaikaa, moottoriteho häipyy silloin tällöin ja varoitusviesti ilmestyy näyttöön, turbon jälkijäähdytys ja/tai hiukkassuodattimen tyhjennysprosessi pitää tuulettimen käynissä nyt hyvinkin usein ja ajotietokone ilmoittaa polttoainekulutuksen niin pieneksi kuin 1,9 l/100 km. Voisiko olla pelkästään ohjelmavika?

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3829
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: Power train ongelmia X-Drive vm 2011

Viesti Kirjoittaja salmol » 03 Elo 2017, 10:53

Mittaa nyt ne renkaan ympärysmitat mittanauhalla. Jos se eroaa, hajoaa jakolaatikko.
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

Asfalttikone
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 01 Elo 2017, 18:11

Re: Power train ongelmia X-Drive vm 2011

Viesti Kirjoittaja Asfalttikone » 04 Elo 2017, 10:35

Mittasin vierintäkehät vain toisella puolella ja nyt kun takarenkaat kahden kesän jälkeen ovat hieman enemmän kuluneet ero jämtti 10 mm. Pyöriihän etupyörät pikkusen eli 0,4 % hitaamin kuin takapyörät. Ostaisin selityksen että eri kokoiset renkaat vahingoittaa jakolaatikon mutta ei sitä että samakokoiset renkaat ainoastaan normaalikulutuksen syistä, lähinnä päin vastoin että jakolaatikko saisi aikaan suuremman rengaskulutuksen.
Tilasin vikakoodilukijan niin katsotaan lähipäivinä mitä auto itse kertoo.

Asfalttikone
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 01 Elo 2017, 18:11

Re: Power train ongelmia X-Drive vm 2011

Viesti Kirjoittaja Asfalttikone » 15 Elo 2017, 15:15

Mistä mahtaa tulla tuo 5-6 mm maksimi ero vierintäkehässä? Kävin kysymässä asiasta BMW-huollosta Ruotsissa ja heidän mukaan pyörimisnopeyden ero ei saisi olla suurmpi kuin 4-5 % eli kymmen kertaa suurempi kuin mikä minulla nyt on.
Vikakoodilukija tuli ostettu mutta ei vielä käytetyy ohjelmvirheen takia. Tuntuu entistä enemmän siltä että se on ohjelmavika. Nollasin ajotieokoneet ja polttoaineen kulutusmittaus rupesi toimimaan ja nyt on "jakolaatikko-ongelmat" ollut poissa pari päivää eikä hiukkassuodattimen tyhjennnysprocessi ole lähtenyt päälle. Koputan puuta, mutta jotain on nyt erilaista.

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3829
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: Power train ongelmia X-Drive vm 2011

Viesti Kirjoittaja salmol » 15 Elo 2017, 15:46

Asfalttikone kirjoitti:Mistä mahtaa tulla tuo 5-6 mm maksimi ero vierintäkehässä? Kävin kysymässä asiasta BMW-huollosta Ruotsissa ja heidän mukaan pyörimisnopeyden ero ei saisi olla suurmpi kuin 4-5 % eli kymmen kertaa suurempi kuin mikä minulla nyt on.
Vikakoodilukija tuli ostettu mutta ei vielä käytetyy ohjelmvirheen takia. Tuntuu entistä enemmän siltä että se on ohjelmavika. Nollasin ajotieokoneet ja polttoaineen kulutusmittaus rupesi toimimaan ja nyt on "jakolaatikko-ongelmat" ollut poissa pari päivää eikä hiukkassuodattimen tyhjennnysprocessi ole lähtenyt päälle. Koputan puuta, mutta jotain on nyt erilaista.
Olisit pyytänyt heitä lukemaan vikakoodit. Täällä meidän arvailu on yhtä tyhjän kanssa jos sinä et usko mitä jengi sanoo eikä vikakoodeja ole luettu.
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 619
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Re: Power train ongelmia X-Drive vm 2011

Viesti Kirjoittaja Heguli31 » 15 Elo 2017, 23:18

Ja jollain "yleislukijoilla" ei välttämättä saa Bemarista kaikkea tarvittavaa tietoa ulos.

Asfalttikone
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 01 Elo 2017, 18:11

Re: Power train ongelmia X-Drive vm 2011

Viesti Kirjoittaja Asfalttikone » 29 Elo 2017, 20:33

Tilasin huoltoajan merkkikorjaamoon jotta saisin vikakoodit luettu. Vikakoodit eivät paljasta mitään mutta koeajossa mekaanikko toteaa että auto nykii mutta ei kun VTG-kaapeli on irti. Sain tietää että jokaisen jakolaatikon vaihdon yhteydessä uusi softa on asennettu ja päivitetty. Ongelm voisi siis olla softassa eikä laatikossa. Huoltopäällikkö kertoi erästä asiakkaasta joka oli käynyt koodaajan luona ja saanut auto kuntoon. Jos DSC:ssä on vikaa ja takapyörästö on lukittu selittäisi sekin miksi takarenkaiden sisäreuna kuluu n. 45 steen kulmalla läpi teräskudoksen vaikka renkaat muuten eivät ole kuluneita.
Onko kokemuksia softan päivityksestä ja asetuksien asettamista?

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3829
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: Power train ongelmia X-Drive vm 2011

Viesti Kirjoittaja salmol » 29 Elo 2017, 21:53

Itse löisin vetoa siitä että vika on mekaaninen, eikä ohjelmisto. Mutta mitäpä minä tiedän, voi olla mikä vaan.
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

Asfalttikone
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 01 Elo 2017, 18:11

Re: Power train ongelmia X-Drive vm 2011

Viesti Kirjoittaja Asfalttikone » 29 Elo 2017, 23:02

Jakolaatikon kytkin (lamellit) on kai normaalisti auki yli 60 km nopeudella (=takaveto) ja kiinni tai osittain kiinni kun ohjelmisto aktivoi sen ajattaessa hitaasti (=neliveto). Kääntyessä lamellit on pakko luistaa eli ei saa olla täysin kiinni. En ollenkaan poissulje mekaanista vikaa mutta lamellikytkin luistaa ja luistaa yleensä liikaa kun on kulunut eikä nyki. Auton nykiminen kääntyessä voisi johtua siitä että ohjelmisto vetää kytkin kiinni, eli jakaa vetovoima noin 50/50, eikä luista kuten pitää kun etupyörät tekevät suuremman ympyrän kuin takapyörät. Tätä ohjaa ilmeisesti DSC. Irroitamalla VTG-kaapelin poisuljetaan tämä eikä selvi onko mekaaninen vika vai ohjelmistovika. Kaveri sai uuden ECU-boxin takuulla niin kyllä ohjuspuolellakin on ongelmia.

Mighty68
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 07 Elo 2017, 17:14
Auto: BMW 530D xdrive
Paikkakunta: Kuopio

Re: Power train ongelmia X-Drive vm 2011

Viesti Kirjoittaja Mighty68 » 29 Loka 2017, 21:40

Moi. Minun autossani BMW 530D -12 (F11) ilmeni kesällä ongelma siten, että aina käännyttäessä hiljaisella (n. alle 20 km/h) nopeudella, esim. ajettaessa parkkiruutuun alkoi kuulumaan voimansiirrosta melkoista rutinaa/kolinaa ja paikallaan ollessa auto myös täristi. Ikään kuin painaisi jarrua ja kaasua saman aikaisesti. Tätä tuli silloin tällöin (n. 1-2 kertaa viikossa) ja ongelma katosi aina kun virrat sammutti. Merkkiliikkeessä vaihtoivat vetoakselia, ei apua. Tämän jälkeen ilmoittivat ongelman johtunevan vetolaatikosta ja aiheuttajaksi mahdollisesti erisuuruiset kehät renkaissa. Ero kehissä n. 1 mm, joten syy ei siinä. Pitäisi olla eroa n. 5 - 10 mm. Ehdotus oli, että vetolaatikko vaihtoon. En jaksanut uskoa mekaaniseen vikaan, koska ongelma siis hävisi heti kun virrat sammutti ja käynnisti uudelleen. Mitään vikakoodiakaan ei ilmennyt. Sitten viimeisen kerran kun tämä tapahtui otin yhteyttä yhteyttä merkkiliikkeeseen, että jos kokeiltaisiin olisiko öljynvaihdolla apua, ennen kuin lähdetään jakolaatikkoa vaihtamaan. Tällä kertaa oli kuitenkin jokin vikakoodi jäänyt muistiin (ei näkynyt kuljettajalle) liittyen vetolaatikkoon. Huoltoneuvoja löysi tehtaan PUMA-tiedotteista seuraavanlaisen tiedotteen.

NE 54033325-03 - 01/04/14 Acoustic abnormally in the drive train on all-wheel drive vehicles. A cracking noise can be heard from the area around the drive train when the steering wheel is turned sharply and at speeds of up to approx. 20 km/h. Ohjeena ongelman korjaamiseen oli ohjelmistopäivitys ja näin tehtiin. Ongelma poissa. Kuinkahan monta jakolaatikkoa on vaihdettu turhaan koska ohjelmisto päivitetään aina vaihdon yhteydessä.

konemies
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 23 Kesä 2018, 23:47

Re: Power train ongelmia X-Drive vm 2011

Viesti Kirjoittaja konemies » 23 Kesä 2018, 23:53

Vaikka vaihtaa jakolaatikon , vika ei muutu miksikään. alle 200t. ajetussa ei jakolaatikko ole mennyt miksikään ,jos ei ole ajettu ilman öljyjä.
Itse vaihdoin jakolaatikon ,eikä vika häipynyt , vasta sitten kun vaihdoin koko kotteron. Näkyy lähes kaikki myynnissä olevat olevan X-driveä ja hyvin ymmärtää miksi.

Asfalttikone
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 01 Elo 2017, 18:11

Re: Power train ongelmia X-Drive vm 2011

Viesti Kirjoittaja Asfalttikone » 24 Kesä 2018, 09:22

Hei,
Vaihdoit koko kotteron, voisitko selittää mitä tarkoitat toun kotteron kanssa? Itse kävin merrkiiliikkeessä Ruotsissa ja "pakotin" heitä neuvottelemalla nollaamaan X-driven ohjausohjelman. Ne hyväksyivät lopuksi mutta kirjoitti huoltotilaukseen että koko auto voi tulla "hulluksi" jos ne rupee koodaamaan. Kiinteään hintaan 1500 kruunua eli tunnin veloitus mutta työ kesti kaksi päivää. Auto toimii suht koht hyvin eli nyt voin kääntyä mutta ei ihan normaalisti. Tuntuu autoss kuten ABS tai jotain muuta yrittäisi eli nykii pikkusen pari kertaaa kun teen 90 asteen käännös kun oli lähes mahdotonta ennen ohjelman nollaamista. Totesin kuitenkin että ei ole ainoastaan nollattu jakolaatikon ohjelma vaan muita setuksiakin on muutettu kuten esim. vilkun toiminta. Olis kiva tietää käöykö näin kun merkkiliike vaihtaa jakolaatikon ja ohjausohjelmineen. ftasta Miten on edes mahdollista että BMW ei ota vastuu heidän huonosta softasta eikä anna selvät ojhjeet merkkihuoltamoille kuinka hoitaa vian ja ennen kaikea asiakkaansa?

miika17
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 13 Heinä 2014, 20:41
Auto: X3 F25 2.0 xDrive -11

Re: Power train ongelmia X-Drive vm 2011

Viesti Kirjoittaja miika17 » 03 Heinä 2018, 16:36

Asfalttikone kirjoitti:
24 Kesä 2018, 09:22
Hei,
Vaihdoit koko kotteron, voisitko selittää mitä tarkoitat toun kotteron kanssa? Itse kävin merrkiiliikkeessä Ruotsissa ja "pakotin" heitä neuvottelemalla nollaamaan X-driven ohjausohjelman. Ne hyväksyivät lopuksi mutta kirjoitti huoltotilaukseen että koko auto voi tulla "hulluksi" jos ne rupee koodaamaan. Kiinteään hintaan 1500 kruunua eli tunnin veloitus mutta työ kesti kaksi päivää. Auto toimii suht koht hyvin eli nyt voin kääntyä mutta ei ihan normaalisti. Tuntuu autoss kuten ABS tai jotain muuta yrittäisi eli nykii pikkusen pari kertaaa kun teen 90 asteen käännös kun oli lähes mahdotonta ennen ohjelman nollaamista. Totesin kuitenkin että ei ole ainoastaan nollattu jakolaatikon ohjelma vaan muita setuksiakin on muutettu kuten esim. vilkun toiminta. Olis kiva tietää käöykö näin kun merkkiliike vaihtaa jakolaatikon ja ohjausohjelmineen. ftasta Miten on edes mahdollista että BMW ei ota vastuu heidän huonosta softasta eikä anna selvät ojhjeet merkkihuoltamoille kuinka hoitaa vian ja ennen kaikea asiakkaansa?
Mulle vaihdettiin vuonna 2014 vuoden 2011 X3 F25:een BMW Premium Selection-takuun piikkiin jakolaatikko aivan samanlaisten oireiden takia. Vaihtoivat samalla etuperän ja etukardaanin. Softa päivitettiin myös. Autolla ajettu tämän jälkeen 100 tkm eivätkä oireet ole palanneet. Vaikea sanoa, että oliko kaikkien osien vaihtaminen tarpeellista ja mikä sen laatikon alunperin rikkoi vai oliko se rikki :conf: . Silloin oli mittarissa 70 tkm. Renkaat oli ainakin ostovaiheessa samanlaisilla kehillä. Samanikäisessä X5:ssa ei ole onneksi tullut samaa ongelmaa. Kilsoja 160t.