BMW 320i f30 tuprauttaa kylmänä käynnistäessä

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
Manolito
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 06 Elo 2017, 11:13

Moro!

Olen tuossa pistänyt merkille omasta bimmeristä 320i xdrive vm 2012 F30 ajettu 110000km seuraavan asiaan

Kylmänä käynnistettäessä auto toisinaan tuprauttaa sinistä savua. Muulloin ei savua näy, lämpimänä ei savuta eikä kiihdytettäessä. Ainoastaan kylmänä heti startissa. Öljyä ei ole syönyt ja oma öljyn tsekkaus näyttää normaalia tasoa ja olen ajanut öljynvaihdon jälkeen 10tkm. Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Lueskelin juttuja että syypää olisi turbon öljyputki tai huohotin.
Autoon on tehty tuo jakopään remppa (vinkuva öljypumpun ratas) takuun piikkiin.
Autossa on liikkeen takuu ja vien sen ensiviikolla asian tiimoilta tutkittavaksi, olisi kuitenkin hyvä kuulla jos jollain on sama ongelma/ominaisuus esiintynyt.
apehkone
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 08 Tammi 2016, 17:54
Paikkakunta: Helsinki

Mulla on sama ominaisuus vuoden -13 320i:ssa. Mulla auto saattaa seistä tallissa ajamatta monta viikkoa ja sen huomaa erityisesti sen jälkeen. En ole tehnyt asialle mitään joten jään seuraamaan :)
Manolito
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 06 Elo 2017, 11:13

apehkone kirjoitti:Mulla on sama ominaisuus vuoden -13 320i:ssa. Mulla auto saattaa seistä tallissa ajamatta monta viikkoa ja sen huomaa erityisesti sen jälkeen. En ole tehnyt asialle mitään joten jään seuraamaan :)

Moi!

Kiitos vastauksesta, esim. Tänä aamuna taas ei tuprauttanut. Saan kuitenkin asiaan tarkastuksen myyjäliikkeelle piikkiin, katsotaan mitä huolto sanoo. Alustavasti Sanoivat puhelimessa että turbon öljyputki on vaihdettava takaiskuventtiilillä varustettuun malliin, sillä se on syypää tuprutukseen. Myönsivät myös että noita on bimmereihin vaihdettu juuri tuosta syystä.

Sent from my iPad using Tapatalk
Manolito
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 06 Elo 2017, 11:13

Manolito kirjoitti:
apehkone kirjoitti:Mulla on sama ominaisuus vuoden -13 320i:ssa. Mulla auto saattaa seistä tallissa ajamatta monta viikkoa ja sen huomaa erityisesti sen jälkeen. En ole tehnyt asialle mitään joten jään seuraamaan :)

Moi!

Kiitos vastauksesta, esim. Tänä aamuna taas ei tuprauttanut. Saan kuitenkin asiaan tarkastuksen myyjäliikkeelle piikkiin, katsotaan mitä huolto sanoo. Alustavasti Sanoivat puhelimessa että turbon öljyputki on vaihdettava takaiskuventtiilillä varustettuun malliin, sillä se on syypää tuprutukseen. Myönsivät myös että noita on bimmereihin vaihdettu juuri tuosta syystä.

Sent from my iPad using Tapatalk
Moi

Käytin autoa tutkittavana ja BMW huollon mukaan syy on kolmos pytyn ruiskussa joka vuotaa. diagnostiikka myös herjaa asiasta kun pitivät vehjettä tietsikan perässä.


Sent from my iPad using Tapatalk
GTJanne
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 02 Heinä 2014, 13:39
Auto: F34 320i Sport Line

320i F34 on alkanut oireilla samaan tapaan, kilometrejä täälläkin 110 000. Auto oli viikonloppuna muutaman vuorokauden ajamatta ja maanantaiaamuna käynnistäessä pölähti sinistä savua ilmoille. Yön yli seisominen ei vielä aiheuta näkyvää savutusta eikä öljyä näytä kuluneen. Tyydyn toistaiseksi seuraamaan tilannetta ja huomautan seuraavaan huoltoon viedessä. Ilmeisesti turbon öljyputken vaihtokin on melkoisen työläs ja hintava operaatio.

Joka tapauksessa tämä ja äsken alkanut voimansiirron vinkuna ovat hiukan kolhaisseet mielikuvaani laatuautosta. Ajatuksena oli kuitenkin ajaa tällä vielä toinen mokoma.
Hejssan
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 15 Tammi 2012, 06:39

Moro,

saman savutus oireen havaitsin tänä kesänä, kun auto oli muutaman päivän käyttämättä. Kilometrit 79.000 ja F20 koneella ja vuosimalli 2012 X3. Käytin autoa huollossa - heidän nopea diagnoosi turbon öljyputki. Tämä vika on hyvin tiedossa - esimerkki savutuksesta https://www.youtube.com/watch?v=7iWJ5OwG99Q

Kyllähän tämä hiukan kolhaiseen kilpeä
GTJanne
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 02 Heinä 2014, 13:39
Auto: F34 320i Sport Line

Antoivatko mitään kustannusarviota korjauksesta? Tällaisen luulisi menevän osittain valmistajan virhevastuun piikkiin, mutta olen ehkä optimisti. Olisi myös kiva tietää aiheuttaako öljyn valuminen takaisin isompia ongelmia, jollei vikaa korjata.

Kaiken kaikkiaan kuulostaa vähän kummalliselta, että vääränlaisesta öljyputkesta aiheutuva tuprauttelu alkaa vasta kilometrien myötä eikä vaivaa heti uutena.
Hejssan
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 15 Tammi 2012, 06:39

Olen samaa mieltä, että selvä tekniseen suunnitteluun ja toteutukseen liittyvä virhe - voisi olettaa, että valmistaja luonnollisesti kantaa vastuunsa, mutta ainakin minun tapauksessa ilmoittivat, että BMW tuskin tulee yli 5-vuotiatten autojen kohdalla vastaan (kilometrimäärällä ei näköjään BMW:llä ole merkitystä).

En kysellyt kustannuksista, mutta jenkki foorumilla on arvioitu, että vaihtotyöhön menee noin 5-6h (yleensä on pitänyt paikkansa) - itse osa taitaa olla hinnaltaan kuitenkin kohtuullisen maltillinen.

Goodwilliä kannattanee tiedustella.
low_rez
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 03 Heinä 2020, 11:13

85 000 km ajetussa N20 moottorissa muutaman kerran ilmennyt kylmänä käynnistettäessä useamman päivän seisonnan jälkeen muhkea savutus n. 60 sek ajan. Vianetsinnässä ei löytynyt mitään, mutta huolto ehdottaa turbon öljyputken (tulo) vaihtoa uuteen takaiskuventtiili-malliseen. Tähän olisin itsekin päätynyt keskusteluiden ja YouTube videoiden seuraamisen perusteella. Arvio työstä 870 euroa ja osat päälle, arviointi ml. päästään n. 1000 euron kustannuksiin. Suolaista! Mietinkinkuinka haitallista tuo erittäin satunnainen öljynpoltto on, eli kannattaako vaihto? Ainakin pakojärjestelmän / katalysaattorin antureita rasittaa, mutta jos ilmiö pysyy yhtä harvinaisena niin epäilyttää laittaa tonni menemään... Lisäksi olen havainnut kommentteja joissa todetaan, ettei vaihto ole ongelmaa poistanut.
320 2012
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 23 Huhti 2021, 11:42

Minulla on 320 vm. 2012 ajettu 150tkm. Öljyputki vaihdettiin ja savu muuttui vain sinisemmäksi. Öljynkulutusta ei ole ja auto käyttäytyy muuten kuten täysin viaton. Eipä kiinnosta pistää rahaa noin tonni, vaan ajan edelleen enkä ihmettele savuja.
Vastaa Viestiin