Eteen tuli varsin mielenkiintoinen ongelma. Hiukan kovemmassa vauhdissa (n. >60kmh) kääntäessä ensimmäisen kymmenen asteen paikkeilla, ohjaus jää hetkeksi jumiin, eikä suostu kääntymään enempää. Kuitenkin käännettäessä lisää, ohjaus vapautuu ja pyörät osoittavat sinne minne pitääkin. Ongelmaa esiintyy etenkin oikealle käännettäessä, mutta harvakseltaan myös vasemmalle käännettäessä.
Olen verrannut ongelmaa kuvitteelliseen tilanteeseen, jossa kääntyvät pyörät jäisivät kotelonsa yläosaan lievästi kiinni, mutta vapautuisivat käännettäessä lisää. Tämä siksi, että rengaskotelo olisi liian ahdas ja rengas liian iso.
Haasteellisen ongelmasta tekee se, että olen kuvannut mm. renkaita käännettäessä liikkeessä Goprolla, eikä videosta ole havaittavissa mitään ongelmaa. Käytin auton pajalla, jossa mm. tasapainotettiin renkaat (tosin vain tärinän takia), katsottiin ettei klappia ole missään ja kaikki ohjauskaluston osat ovat ehjät. (Ainoastaan jarrupalat ja -levyt ovat vaihtokunnossa).
Kaduilla ihmiset ovat huudelleet syyksi lähinnä urien reunoja ja leveitä renkaita, mutta ongelma ei ihan siltä tunnu..
Auto on -08 ja 100tkm.
Onko kellään vastaavia kokemuksia?
E92 Ohjaus "jumiutuu" kääntäessä
Onko ET-mitassa paljon poikkeamaa alkuperäisestä ja/tai onko vanteissa levikepaloja muuttamassa ET-mittaa? Tämmöinen voi joskus aiheuttaa ohjaus geometriassa sellaisia "tyhjiä kohtia". Etenkin jos alustan kulmat on muutenkin persiillään esim. suuresta madalluksesta johtuen. Eli voi olla monen muuttujan summa.
Nyt on tutkittu asiaa tarkemmin. Kokeiltu eri renkaita ja vanteitakin, eli siitäkään ongelma ei aiheudu. Alustaa ei ole muokattu alkuperäisestä.
Uusin käänne mysteerissä on se, että kun laittaa stereoissa esim. Auxin päälle ilman signaalia ja kääntää volyymia lisää, kuuluu kääntäessä häiriömäistä sirinää kaiuttimista juuri silloin kun ohjaus "jumiutuu", loppuen juuri kun ohjaus taas vapautuu. Ääntä on kuulunut varmaan myös aikaisemmin, mutta harvemmin on tullut ajettua auxi päällä ilman musiikkia, joten nyt vasta huomasin tämän seikan.
Uusin käänne mysteerissä on se, että kun laittaa stereoissa esim. Auxin päälle ilman signaalia ja kääntää volyymia lisää, kuuluu kääntäessä häiriömäistä sirinää kaiuttimista juuri silloin kun ohjaus "jumiutuu", loppuen juuri kun ohjaus taas vapautuu. Ääntä on kuulunut varmaan myös aikaisemmin, mutta harvemmin on tullut ajettua auxi päällä ilman musiikkia, joten nyt vasta huomasin tämän seikan.