E46 ja N42 moottorimysteeri

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
nalkamaa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 23 Elo 2017, 12:51

Tarvitsisin nyt hyviä neuvoja allaolevaan ongelmaan.

BMW 316i vm 2003. N42 moottori jolla ajettu ~250tkm.

Oireet alkoi talvella. Auto sammui normaalia herkemmin liikkeellelähtiessä mutta lähti kuitenkin heti käyntiin. Varsinainen vika alkoi reilut 2vk sitten. Olin pidemmällä reissulla ja huomasin auton tehottomuuden. Ikäänkuin puolet tehoista olisi lähtenyt. Lisäksi tasakaasulla oli vedossa epätasaisuutta - ikäänkuin pientä nykimistä. Perilläollessa auto oli parkissa muutaman tunnin ja sen jälkeen ei lähtenyt käyntiin ensiyrittämällä. Toisella kylläkin. Ei vikakoodeja.

Pääsin takaisin ja seuraavana aamuna auto ei enää lähtenyt käyntiin. Parin tunnin odotus ja sen jälkeen tulin paikalle OBD-lukijan kanssa. Ei edelleenkään vikakoodeja mutta auto lähti käyntiin. Seuraavana aamuna sama homma, mutta pääsin ajamaan sen paikalliselle korjaamolle.
Korjaamo on tutkinut asiaa siitä lähtien ja toteaa että auto käy välillä kolmella ja välillä neljällä pytyllä.

Nämä asiat on siihen nyt tehty:
- Tulpat vaihdettu. Oli huonot => ei vaikutusta
- Pakoputki käytetty irti, tällä eliminoitu mahdollinen tukkeutuminen => ei vaikutusta
- Jakopään jako tarkastettu => ok
- Ilmamassamittari vaihdettu => ei vaikutusta
- Vanos tarkastettu (jotakin siihenkin on nyt vaihdettu, en ole ihan varma mitä) => ei vaikutusta
- Polttoainesuodatin vaihdettu ja virtaus tarkastettu => ei vaikutusta

Korjaamosta asentaja soitteli juuri äsken ja autosta saatavat arvot ovat sellaiset että pitäisi toimia mutta ei vaan toimi. Minulla meni aiemmasta moottorista (juu, tähän on vaihdettu jo yksi moottori) nokka-akselin asentotunnistimet ja silloin oire oli erilainen. Veto loppui silloin hetkeksi aivan kokonaan ja joskus auto "kuoli" vauhdista. Hetken jälkeen startatessa kaikki toimi ok.
Yhtenä mahdollisuutena on vielä kampiakselin asentotunnistin, mutta ei olla vielä päätetty mitä seuraavaksi.
Olisiko tähän nyt hyviä ideoita vai pitääkö tuo alkaa myymään varaosiksi eteenpäin?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Mites kampiakselin asentotunnistin? Se ainakin aiheuttaa sammumisia, mutta en ole varma sopiiko kaikkiin oireisiin. Kannattaisi katsoa tuo kuitenkin.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
nalkamaa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 23 Elo 2017, 12:51

salmol kirjoitti:Mites kampiakselin asentotunnistin? Se ainakin aiheuttaa sammumisia, mutta en ole varma sopiiko kaikkiin oireisiin. Kannattaisi katsoa tuo kuitenkin.
Kiitos vastauksesta. Tuo mahdollisuus on noussut esille muissakin keskusteluissa.
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

Tulpanjohdot tsekkaisin ensimmäisenä.
JeanMichell
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 29 Maalis 2015, 18:08
Auto: Ford Ranger Wildtrak

Mulla meni sitruunapatongista yksi puolan kanavista noita oireita mukaillen...

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Edelliset autot: BMW G31 520dA 2019, BMW F11 LCI 520dA 2016, BMW F11 520dA 2011, Audi A4 Avant 2.0TD 2009, BMW 320dA Touring 2007, Citroen Xsara 1.6 Break 2001
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

traveller kirjoitti:Tulpanjohdot tsekkaisin ensimmäisenä.
Tarkoittanet matalajännitesyöttöjohtoja puolille "puolanjohtoja! BMW:ssä ei ole ollut vuosikymmeniin pl M43.

Itse veikkaan surullisen kuuluisa Valvetronic mekaniikkaa.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
seppo.koskivuori
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 03 Elo 2017, 05:56

Kollega osti Kamuksesta vuosi sitten 3-sarjalaisen ja samoja oireita.
Korjaamo vaihtoi osia ja lopulta vika oli yhden pytyn puola yksikössä.
Kollega oli löytänyt englannin BMW sivustolta paljon vastaavia tapauksia :-)

Lähetetty minun SM-G903F laitteesta Tapatalkilla
wilho
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 140
Liittynyt: 21 Heinä 2010, 14:06
Auto: G05 45e, f15 40e -16, f45 xe -16, e46 316ti -04

nalkamaa kirjoitti:Tarvitsisin nyt hyviä neuvoja allaolevaan ongelmaan.


Korjaamo on tutkinut asiaa siitä lähtien ja toteaa että auto käy välillä kolmella ja välillä neljällä pytyllä.
Moi,

meillä on ollut pari näitä murheenkryynimoottoreita N42 ja N46. Jälkimmäisessä uusi moottori

Tuosta ylläolevasta tuli mieleen että onhan korjaamo vaihtanut puolien paikkaa? Ne on joka tapauksessa sellaiset että kannattaa uusia vaikka kaikki. Auttoi ainakin meillä.

- Ville
2016 225xe
2020 x5 45e
ex f15 x5 40e, e46 316ti, f11 520 xd, e92 335i, e46 330Ci
nalkamaa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 23 Elo 2017, 12:51

Kiitoksia vastauksista.
Tuossa autossa on ollut kaksi kertaa puolavikoja ja niistä on tullut vikakoodi. Tässä sitä vikakoodia ei tule ollenkaan ja muutenkin vika ei tunnu samalta.
wilho
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 140
Liittynyt: 21 Heinä 2010, 14:06
Auto: G05 45e, f15 40e -16, f45 xe -16, e46 316ti -04

Moi,

onko teillä INPA tms käytössä jolla näkisi kaikkien anturien antamat mitta- ja säätöarvot?

Kaikista ongelmista ei tule mitään vikakoodia näkyviin
2016 225xe
2020 x5 45e
ex f15 x5 40e, e46 316ti, f11 520 xd, e92 335i, e46 330Ci
bmwph
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 10 Joulu 2018, 12:44

Selviskö tämä vika joskus?
Vastaa Viestiin