mikäs on vikana

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

No tuo kieltämättä kuulostaa jännältä. Ainoa mikä minulle tulee äkkiseltään mieleen on se, että jompikumpi releen ohjauskontakteista (eli relepohjan liittimistä) on sen verran löysä, että releen nasta ei siihen kunnollista kontaktia ota ja hyppylangan liitin vähän eri muotoisena/kokoisena ja vapaammin liikkuvana suhteessa muihin nastoihin ottaa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Tai relepohjan takaa juotos on murtunut.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Polttoainepumpun rele on päällä vain startatessa, jos tätä tässä haetaan. Eli bensapumppu ei pyöri koko aikaa, vaan vain kun moottori on käynnissä, jos oikein muistan. Toki se pyörii hiukan aikaa ennen starttia, mutta ei missään tapauksessa koko aikaa.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
jannezz98
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 29
Liittynyt: 06 Syys 2017, 08:34
Auto: bmw 318i e46 vm2002
Paikkakunta: riihimäki

Eli nyt on vaihdettu kokonaan uusi bensapumppu kun vanha ei toiminut.ja pumppukin vaan toimii hyppy langoilla eli onko auto laittannut jonkun vika jutun päälle kum vanha pumppu hajosi jos on joku vika tila päällä miten sen saisi pois päältä kaikki releet ja sulakkeet on ehjiä mutta tosiian releelle ei tule virtaa muuten kun hyppylangoilla ja maa pitää ottaa rungosta
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

jannezz98 kirjoitti:ja maa pitää ottaa rungosta
No nyt löytyi se syy ongelmiin, maadoitus ei toimi. Sitten vaan selvittämään mistä kohdasta maadoitus on poikki. Voi olla johtosarjan jostain liittimestä, katkennut johdin tai todennäköisimpänä maadoituspiste korissa.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

jannezz98 kirjoitti: mutta tosiian releelle ei tule virtaa muuten kun hyppylangoilla ja maa pitää ottaa rungosta
Siis mitä virtaa releelle ei tule? Puuttuuko herätevirta vai päävirta vai molemmat? Tuleeko siihen relepohjaankaan sähköä? Ja kumpi maadoitus ei toimi herätteen vai pumpun? Ja onkohan nyt varmasti tsekattu oikeat sulakkeet? Onhan se uusi rele "Bemarin oma" viisinapainen?

PS. Olisi kyllä mukava nähdä livenä tuo systemi hyppylankoineen. Joku tässä kuviossa ei nyt stemmaa. :conf: :conf: Ja onkohan irroitettu pumppu varmasti viallinen? Onko irrallaan kokeiltu. Siis jos se vika on kuitenkin tuossa virran saanti ongelmassa,joka vieläkin on päällä.

Oletko kokeillut lähteekö se uusi pumppu pyörimään,jos yhdistät suoraa pelkät päävirtanavat johtolekillä (eli hyppylangalla) sieltä relepohjasta?
jannezz98
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 29
Liittynyt: 06 Syys 2017, 08:34
Auto: bmw 318i e46 vm2002
Paikkakunta: riihimäki

vanhapumppu ei toiminut hyppylangoilla mutta uusi toimii mutta vaan hyppy langoilla ja sinne releelle ei tule maata mutta osaako kukaan sanoo missä se maadoitus piste on korissa
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

jannezz98 kirjoitti:vanhapumppu ei toiminut hyppylangoilla mutta uusi toimii mutta vaan hyppy langoilla ja sinne releelle ei tule maata mutta osaako kukaan sanoo missä se maadoitus piste on korissa
Ilmeisesti tarkoitat tällä herätepuolen maadoitusta. Muita maadoituksiahan sillä releellä ei tarvita. Minun käsityksesni mukaan releen ohjaus (heräte)virran maadoitus tapahtuu moottorinohjaus boksilla,kuten jo aiemmin tuolla kirjoitin. Eli vika on maadoituksen liittimissä,johdoissa tai sitten itse purkissa. Ja jos vika on DME:ssä,niin siihen voi vaikuttaa useampi eri tekijä. Mm.ajonesto. Ja jos se olisi ajonesto,niin jokuhan senkin aiheuttaisi. :conf: :conf:

Aloittaisin kuitenkin sen relepohjan liittimien huolellisella uudelleen tsekkaamisella yleismittaria hyödyntäen.

Tuolta vanhempien autojen foorumilta voisi jelppiä löytyä paremmin: http://www.btcf.fi/
jannezz98
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 29
Liittynyt: 06 Syys 2017, 08:34
Auto: bmw 318i e46 vm2002
Paikkakunta: riihimäki

No täytyy kattoo relepohjaan tosiaan tulee kaikki muut virta paitsi maa
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Niin, eikös se rele "käynnistetä" maadoittamalla = DME maadoittaa sen, ja kuten edellä kirjoitin, bensapumppu ei pyöri koko aikaa. Se pyörii vain:
1. hetken aika kun konetta startataan, eli avain on kolmosasennossa ja startti pyörii
Jo starttti ei pyöri, ei pyöri bensapumppukaan vai pyöriikö se muutaman sekunnin ennen starttimoottoriakin, voi olla
2. koneen käydessä

Tuolla estetään se, että kolarissa tankista ei syötetä bensaa liekkeihin tankista.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

jannezz98 kirjoitti:No täytyy kattoo relepohjaan tosiaan tulee kaikki muut virta paitsi maa
Asiaan liittyen: Kun pumppu vaihdettiin,niin mittasitko tankin sisäiset pumpun johdot. Eli tuleeko pumpulle asti sähköä ja onko pumpun "miinusjohtimessa" maadoitus yhteys?
jannezz98
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 29
Liittynyt: 06 Syys 2017, 08:34
Auto: bmw 318i e46 vm2002
Paikkakunta: riihimäki

joo tosiaan autolle ei tule minkään laista kipinää on varmaan laittannut jonkun vika tilan päälle kun pumppu mennyt rikki niin osaisko joku sanoo että miten sen saisi pois? ja pumpulle asti tulee virtaa kun laittaa maa pihan runkoon kiinni
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Haiskahtaa tosiaan nyt siltä,että ajonesto on jostain syystä päällä. Kipinä puuttuu ja bensapumpun rele ei saa maadoitusta. Eli ei syötä sähköä pumpulle. Tuohon voikin sitten olla monta syytä. Oliko noissa joku avaimen tunnistin siinä virtalukolla,liittyen siihen ajonestoon? En tunne E46 mallia. Oletko kokeillut toisella avaimella?

Kerran yksi E39 540:n DME purkki poistui vikatilasta,kun se oli autosta irroitettuna parisen tuntia. Siinä oli myös ongelmana pumpun releen maadoituksen puuttuminen.
jannezz98
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 29
Liittynyt: 06 Syys 2017, 08:34
Auto: bmw 318i e46 vm2002
Paikkakunta: riihimäki

ok täytyy koittaa noita kikkoja ja olen koikeillut toisilla avaimilla mutta vanhalla pumpulla täytyy kokeilla uudella pumpulla
Avatar
penttim
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 30 Touko 2016, 16:13
Auto: F32 420dA M Sport
Paikkakunta: Ilmajoki

Taitaaa olla ongelma kampiakselin asentotunnistimessa. DME ei pyöritä bensapumppua, mikäli kampiakselin asentotunnistinta ei tunnisteta ollenkaan. Kampiakselin asentotunnistimesta ei myöskään välttämättä tule vikakoodia, mutta esim. INPA:n livedatalla tämän tilanteen pystyy todentamaan -> mikäli startatessa ei tule kierroslukemaa, niin asentotunnistin on sökö.
jannezz98
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 29
Liittynyt: 06 Syys 2017, 08:34
Auto: bmw 318i e46 vm2002
Paikkakunta: riihimäki

asentotunnistin on vaihdettu mutta tarvike tunnistimeen ja tuossa ei tullut muutenkaan kierros mitään kun sitä starttasi vaikuttaako se mitenkään jos tarvike asentotunnistin on vähän pidempi kun alkuperäinen?
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Tuolla toisessa aloittamassasi topiikissa jo varoiteltiin Bmw:n moottoriin laittamasta muita kuin OE antureita. Ei koskaan tarvikkeita.
jannezz98
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 29
Liittynyt: 06 Syys 2017, 08:34
Auto: bmw 318i e46 vm2002
Paikkakunta: riihimäki

juu sen takia vaihdankin alkuperäisen takasin
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Tarkoitatko tällä vanhaa orkkista (joka ehkä viallinen) vai ihan uutta OE varaosaa? Jos ne vikakoodit tuli vanhalla OE anturilla,niin ei sitä ainakaan kannata takaisin moottoriin enää laittaa.
jannezz98
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 29
Liittynyt: 06 Syys 2017, 08:34
Auto: bmw 318i e46 vm2002
Paikkakunta: riihimäki

uudella anturilla se herjaa vikakoodia muuta vanhalla ei tullut mitään koodia
Vastaa Viestiin