Auton(f30) tietokone näyttää takajarrujen paloille 7tkm vaihtoon. Eteen 37tkm. Onko ero näin raju ihan yleisestikin? Autolla ajettu 37tkm.
Ongelma kuitenkin on, että ilmeisesti edestä lähtee pirullinen vinkuna ajettaessa hiljaisilla taajamanopuksilla. Jarruttaessa ei vingu, mutta muuten korkea metalli vasten metallia ääni. Kahdessa huollossa sokeat ja kuurot huoltomiehet levitelleet käsiään. Ongelma pahenee kylmässä.
Ei ole kivi.
Mitä tuossa enää voisi tarkistaa?
Kannattaako vaihtaa molemmat palat kerralla, vai vain takapalat?
Onko kokemuksia twr:n paloista? Puolet orkkisten hinnasta, ja kyseinen valmistaja myy noita VAGin ensiasennuspaloiksi.
Kiitos vinkeistä
Jarruista/sivuäänistä
Jos tuo vinkuna ei tule jarruista, vaan esim. vetoakseleista tai laakereista?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Tietokoneen lukema seuraavaan jarruhuoltoon on aika hatusta vedetty arvaus, ei välttämättä paljoa yhteyttä todellisuuteen. Mun auton näytöllä taitaa olla kanssa 20tkm ero jarrupalojen lasketussa eliniässä.JiiP kirjoitti:Auton(f30) tietokone näyttää takajarrujen paloille 7tkm vaihtoon. Eteen 37tkm. Onko ero näin raju ihan yleisestikin?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Jarruja käytetään oikeasti melko epätasaisesti ja ajotapa vaikuttaa paljon, eikä iso heitto ajotieturin arvauksissa kuulosta kummalliselta. Sen sijaan se, että nelivedon takapalat olisivat lopussa 45tkm kohdalla herättää jo vähän hämmästystä ainakin meikäläisen aivolohkossa. Talvirenkaiden vaihdon yhteydessä on helppo katsoa jarrut läpi - paloissa pitäisi olla reilusti pintaa (useita millimetrejä) ja levyn pinnan pitäisi olla melko tasainen, ei urautumaa eikä reunalla harjannetta. Jos palojen pinta on vähissä tai levy(t) merkittävästi kulunut, niin voi olla aihetta tarkistaa jarrujen toiminta (ettei laahaa) ja ehkä jopa oma ajotapa.JiiP kirjoitti:Auton(f30) tietokone näyttää takajarrujen paloille 7tkm vaihtoon. Eteen 37tkm. Onko ero näin raju ihan yleisestikin? Autolla ajettu 37tkm.
Saattaa tosiaan tulla jostain muualta, mutta voi se hyvin tulla jarrustakin. Paha sanoa kuulematta, mutta jo kevyt jarrutus poistaa välykset kolmikolta satula-pala-levy vaientaen mahdolliset välyksistä tulevat kitinät. Eikös F30:n vakiojarruja ole täälläkin kitinöistä moitittu? Muistaakseni ainakin joillekin on huoltamossa hiottu palojen reunaan kitinää vähentävät viisteet.JiiP kirjoitti: Ongelma kuitenkin on, että ilmeisesti edestä lähtee pirullinen vinkuna ajettaessa hiljaisilla taajamanopuksilla. Jarruttaessa ei vingu, mutta muuten korkea metalli vasten metallia ääni. Kahdessa huollossa sokeat ja kuurot huoltomiehet levitelleet käsiään. Ongelma pahenee kylmässä.
Ei ole kivi.
Ekana lähtisin itte näistä:JiiP kirjoitti: Mitä tuossa enää voisi tarkistaa?
-Palojen viiste tahi sen puute, eli että palan levyä vasten tulevan pinnan ulkoreuna ei ole suorakulma, vaan viistetty
-Palojen asettuminen satulaan, palan ja satulan väliin voi olla paikallaan laittaa ns. kitinänvaimennuslevy
Pääty kerrallaan mulla ja tutuilla on ollut tapana vaihtaa. Paloja vaihtaessa kannattaa tarkistaa myös levyjen ja satulan liukutappien kunto ja tarvittaessa vaihtaa nekin.JiiP kirjoitti: Kannattaako vaihtaa molemmat palat kerralla, vai vain takapalat?
Ei jarrupaloista, mutta pakko tarttua tuohon typoon - se on TRW eikä TWR (Tom Wilkinshaw Racing) . Muilta osin mulle osuneet TRW:n tarvikeosat ovat olleet sellaista peruskelpoa tarvikelaatua - harvemmin ihan pärjää alkuperäiselle, mutta varsinaisesti huonoa palikkaa ei ole kohdalle tullut.JiiP kirjoitti: Onko kokemuksia twr:n paloista? Puolet orkkisten hinnasta, ja kyseinen valmistaja myy noita VAGin ensiasennuspaloiksi.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Mulla kun vaihdoin palat molempiin päihin tuli etupaloille arvaus 45tkm ja takapaloille 120tkm. Nyt kun olen ajanut sillä ~10tkm vaihdon jälkeen niin etupaloilla on jäljellä 49tkm ja takapaloilla 130tkm. Kyllä BMW-insinööri on sitten viisas.Wonderi kirjoitti:Tietokoneen lukema seuraavaan jarruhuoltoon on aika hatusta vedetty arvaus, ei välttämättä paljoa yhteyttä todellisuuteen. Mun auton näytöllä taitaa olla kanssa 20tkm ero jarrupalojen lasketussa eliniässä.JiiP kirjoitti:Auton(f30) tietokone näyttää takajarrujen paloille 7tkm vaihtoon. Eteen 37tkm. Onko ero näin raju ihan yleisestikin?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d
Olikos se niin että autoa pitää opettaa jarrujen kulumisesta? Eli huoltojen yhteydessä aina mitataan jäljellä oleva kulutuspinta ja syötetään auton tietoihin? Samaten kun palat vaihdetaan?
Mulla myös vaihdettiin kaikki palat GT5een ja nyt näyttää ihan outoja lukemia. Oliskohan just päinvastoin kun wsaarjalla eli eteen 120tkm ja taakse 40tkm. Oma veikkaus on että huolto unohti tehdä jotain?
-p
Mulla myös vaihdettiin kaikki palat GT5een ja nyt näyttää ihan outoja lukemia. Oliskohan just päinvastoin kun wsaarjalla eli eteen 120tkm ja taakse 40tkm. Oma veikkaus on että huolto unohti tehdä jotain?
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1250
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Ihan aluksi: nykyään erittäin harvoin tulee tilanne, että voisi vaihtaa vain palat. Nykypalat kuluttavat levyjä niin, että aivan varmasti ei kaksilla paloilla yksiä levyjä loppuun aja. Pahimmassa tapauksessa satulan mäntä pullahtaa ulos, kun levy on liian ohut ja pala myös. Samoin levyt voi alkaa ravistaa, kun ovat alle minumin. Muistini mukaan kulumavara alkaa olla alle 1 mm er puoli levyissä.
Tuo kulumisarvaus, on todellakin arvaus. Se ottaa huomioon ajotyylin, kiihtyvyydet/hidastuvuudet ja lopulta tietysti tuon pala- anturin tiedon. Sekin on useampiosainen ja lopulta käskee vaihtamaan jarrut heti. Siinäkin on eroja. yhdessä oli varmaan 3 mm (siis aika paljon) paljoja jäljellä ja kerran kun näytti -100 km( siis palat olisi pitänyt vaihtaa 100 km sitten) paloissa ei ollut yhtään pintaa jäljellä = metallilla. Vähän turhan tiukalle mitoitettu.
Noita pystyy myös kalibroiimaan testerillä. Vaatii, kuten edellä kirjoitettiin, paljojen mittaamisen jne. Kone sitten laskee paljonko niillä voisi ajaa.
Tuo kulumisarvaus, on todellakin arvaus. Se ottaa huomioon ajotyylin, kiihtyvyydet/hidastuvuudet ja lopulta tietysti tuon pala- anturin tiedon. Sekin on useampiosainen ja lopulta käskee vaihtamaan jarrut heti. Siinäkin on eroja. yhdessä oli varmaan 3 mm (siis aika paljon) paljoja jäljellä ja kerran kun näytti -100 km( siis palat olisi pitänyt vaihtaa 100 km sitten) paloissa ei ollut yhtään pintaa jäljellä = metallilla. Vähän turhan tiukalle mitoitettu.
Noita pystyy myös kalibroiimaan testerillä. Vaatii, kuten edellä kirjoitettiin, paljojen mittaamisen jne. Kone sitten laskee paljonko niillä voisi ajaa.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Tänään auto pajalla. Soittivat:
Ei kuulu ääniä eikä löydetä vikaa. Paloissa on vielä pintaa hyvin ja levyt hyvät.
Koska tietokone herjaa, niin vaihdatin samalla takapalat ja nesteet. Etujarruille herkistely.
Jos vielä jatkuu, niin ostan Skodan, mutta vasta kesällä, kun tuosta ei lämpimässä lähde sivuääniä.
Aamulla ajaessa huoltoon, vain yksi vinkaisu. Jos sataa tai on lämmin, niin ei vingu... Lisäksi tietysti ottivat halliin lämpimään ja alkoivat testailemaan, ihme ettei vinkunut.
Ehkä saan tästä mukavan harrastuksen, käyn läpi huoltoja kunnes vika selviää.
Olen nyt aamuisin tehnyt testausta, ja vinku alkaa ensimmäisen jarrutuksen tai hidastetöyssyn jälkeen.
Ei kuulu ääniä eikä löydetä vikaa. Paloissa on vielä pintaa hyvin ja levyt hyvät.
Koska tietokone herjaa, niin vaihdatin samalla takapalat ja nesteet. Etujarruille herkistely.
Jos vielä jatkuu, niin ostan Skodan, mutta vasta kesällä, kun tuosta ei lämpimässä lähde sivuääniä.
Aamulla ajaessa huoltoon, vain yksi vinkaisu. Jos sataa tai on lämmin, niin ei vingu... Lisäksi tietysti ottivat halliin lämpimään ja alkoivat testailemaan, ihme ettei vinkunut.
Ehkä saan tästä mukavan harrastuksen, käyn läpi huoltoja kunnes vika selviää.
Olen nyt aamuisin tehnyt testausta, ja vinku alkaa ensimmäisen jarrutuksen tai hidastetöyssyn jälkeen.