E90 320i N43 nakutus kylmänä

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
JJL88
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 07 Heinä 2017, 01:10
Auto: E90 320i -08

Elikkäs olisko kellään heittää ideoita mitkä kaikki asiat vois aiheuttaa nakutusta moottorin suunnilta kylmänä?
Nakutus kulkee ihan käsikädessä kierrosten kanssa
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

Perinteisesti BMW:n kuutoskoneissa on ollut kaksi äänenlähdettä, venttiilinnostajat ja vanos. Jos ääni vaimenee suhteellisen pian käynnistyksen jälkeen - minuutin parin kuluessa - ei ole ollut syytä huoleen. Öljyn ja suodattimen vaihto voi auttaa myös eli vanhemmissa malleissa suodinkoteloon kertyy kosteutta, mikä jäätyy talvella. Silloin naputtaa taatusti ja pitkään ja on syytä sulattaa auto ja vaihtaa öljyt ja suodatin.

Uudemmissa moottoreissa voi tietenkin olla jokin muu syy naputukseen.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

N43 ei ole kuutonen :)

Mutta ei siinä, venttiilinpainimet lie silti ihan potentiaalinen tekijä. Mutta jos ääni on enemmän tikittävä kuin naputtava, niin todennäköisemmin se tulee suuttimista. Suoraruikkujen suuttimet osaa pitää jännää ääntä, joka ekalla kuulemalla osuu häiritsevästi korvaan.

Nakutus sinällään on tekninen termi tilanteelle, jossa palotilassa etenee ylimääräinen, ei-toivottu palorintama nostaen sylinteripainetta ja tehden pahimmassa tapauksessa moottorista käkikellon. Todennäköisesti kyse ei ole siitä, mutta jos joku näyttää kysellessä todella huolestuneelta tai alkaa vinoilla että ei varmaan nakuta, niin tiedät mistä reaktio johtuu.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
JJL88
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 07 Heinä 2017, 01:10
Auto: E90 320i -08

Aero kirjoitti:N43 ei ole kuutonen :)

Mutta ei siinä, venttiilinpainimet lie silti ihan potentiaalinen tekijä. Mutta jos ääni on enemmän tikittävä kuin naputtava, niin todennäköisemmin se tulee suuttimista. Suoraruikkujen suuttimet osaa pitää jännää ääntä, joka ekalla kuulemalla osuu häiritsevästi korvaan.

Nakutus sinällään on tekninen termi tilanteelle, jossa palotilassa etenee ylimääräinen, ei-toivottu palorintama nostaen sylinteripainetta ja tehden pahimmassa tapauksessa moottorista käkikellon. Todennäköisesti kyse ei ole siitä, mutta jos joku näyttää kysellessä todella huolestuneelta tai alkaa vinoilla että ei varmaan nakuta, niin tiedät mistä reaktio johtuu.
Joo neloskone on kyseessä ihan. Mut totta kyllähän tuon olin aiemmin kuulluki, että nakutus tarkottaa tiettyä asiaa. Ei vaan muistanu ja tosiaan ku ääni kuulostaa nakuttamiselta ( ei siltä teknisen termin mukaselta) :D Ei sitä ääntä oikein osaa paremmin kuvailla. Ja se tosiaan vaimenee, ellei jopa katoa moottorin lämmetessä.
Kuuluu autoon sisälle asti ja mielestäni moottorin oikealta puolelta.
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

Oletko milloin vaihtanut öljyt ja suodattimen viimeksi? Omassa vanhassa autossani vaimeni naputus myös kylmänä öljynvaihdolla. Vaikka ei ajaisi kovin paljon niin öljyt ikääntyvät kun kosteutta tiivistyy ja kertyy.

Kun naputus vaimenee koneen ja öljyn lämpötilan myötä niin silloin pitää vain öljyn kiertoa parantaa kylmässä koneessa - kosteutta poistuu uusilla öljyillä ja suodattimella.
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

> N43 ei ole kuutonen

Olen huomannut samantapaisia rakenneratkaisuja eri koneiden sekä vanhojen ja uusien mallien kesken, joten samat lääkkeet voivat toisinaan auttaa. Kuutoskoneessa öljynsuodattimen kotelo on hieman erillään koneesta letkujen päässä, jolloin kyseessä on pieni tilavuus ja sinne kertyy helposti kosteutta.

Kerran sitten kävi pakkasaamuna niin, että käynnistyksen jälkeen naputus ei hävinnytkään mutta ei myöskään sammunut öljynpaineen valo - öljynsuodatinkotelo oli sisältä aivan jäätyneessä hyhmässä kun oli tullut vain ajeltua ja aikaa kulunut hieman pitempään ilman huoltoa.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Joo, eiköhän esim. ne venanpainimet ole ihan samanlaiset nelosessa, että sinänsä tuo pyttymäärä ei juur tee eroa. Jos öljynvaihdolla hiljenee tai ylipäätään muuttuu, on painimet ja vanos aika korkealla potentiaalisten ääntelijöiden listalla.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
JJL88
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 07 Heinä 2017, 01:10
Auto: E90 320i -08

e36lab kirjoitti:Oletko milloin vaihtanut öljyt ja suodattimen viimeksi? Omassa vanhassa autossani vaimeni naputus myös kylmänä öljynvaihdolla. Vaikka ei ajaisi kovin paljon niin öljyt ikääntyvät kun kosteutta tiivistyy ja kertyy.

Kun naputus vaimenee koneen ja öljyn lämpötilan myötä niin silloin pitää vain öljyn kiertoa parantaa kylmässä koneessa - kosteutta poistuu uusilla öljyillä ja suodattimella.
Kuiteista katellen edellinen omistaja on vaihdattanu öljyt viime vuoden joulukuus. Kilometrejä ei tosin oo tullu vasta ku 7000km sen jälkeen. Öljynä käytetty Mobil ESP 5w-30, eli kyseessä taitas olla longlife.
Mietin ny kuitenki, että vois ne öljyt vaihtaa. Ei kuitenkaan iso kustannus ole
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

Öljyn ikääntymiseen vaikuttaa sekä aika että kilometrit. Vaihdan vähintään kerran vuodessa mutta mieluummin kaksi kertaa vuodessa riippumatta kilometreistä - öljyksi voi laittaa huokeampaa kun sitä vaihtaa useammin.

Muuten, vanhoissa kutoskoneissa ei kannata käyttää täyssynteettistä - voi alkaa vuotaa öljyä kun tiivisteet ei kestäkään synteettistä. Teen öljyseoksen, jossa on neljä litraa mineraaliöljyä ja litra osasynteettistä. Tämä ei tietenkään ole suositus juuri sinun konetyypille mutta tulipahan mainittua.

Ja naputus tosiaan kylmänä vaimenee öljynvaihdon jälkeen tai poistuu jopa kokonaan omassa autossani.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

e36lab kirjoitti:Muuten, vanhoissa kutoskoneissa ei kannata käyttää täyssynteettistä - voi alkaa vuotaa öljyä kun tiivisteet ei kestäkään synteettistä. Teen öljyseoksen, jossa on neljä litraa mineraaliöljyä ja litra osasynteettistä. Tämä ei tietenkään ole suositus juuri sinun konetyypille mutta tulipahan mainittua.
Missähän vuosimallissa sitten se ""vahan kutoskoneen" raja menee? :conf: Varmaan jossain -70-80 luvun taitteessa uskoisin. Eli huonosti moottoria huuhtelevaa mineraaliöljyä vain niihin moottoreihin,joihin se on oikeasti aikoinaan tarkoitettu. Ja joissa sitä on aina käytetty. Muuten tuo on täyttä pelleilyä. :thdw:
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

Ei ole pelleilyä. Homma ja selvitys lähti omalta osaltani liikkeelle juuri siten, että kylminä aamuina naputus oli niin lujaa, että menin korjaamolle kysymään asiasta (silloin en tiennyt bemareista itse vielä mitään). He oli sitten vaihtaneet öljyiksi jotkut turbo-kalliit synteettiset huippuöljyt.

Eipä mennyt kuin päivä taikka pari niin alkoi täysin kuiva moottori puskea öljyä vähän joka tiivisteen rakosista, öljypohjan tiivisteestä ja sieltä öljynsuodattimen jalan tiivisteestä. Vähän enemmän asiaan tutustumalla selvisi, että BMW:n oikea öljy on silloin 90-luvulla ollut Castrol GTX, joka ei ole ollut synteettinen öljy ollenkaan: https://www.castrol.com/en_us/united-st ... r-oil.html

Toisin sanoen myöskään tiivisteitä ei ole tehty sen ajan BMW:ssä kestämään synteettisten öljyjen lisäaineita (jostainhan se "long life" on tultava, eikö totta).

Äkkiä sitten otin turbo-kalliit öljyt koneesta pois ja yllä kuvailemani öljyseoksen sisään ja laitoin vielä lisäksi jonkun tunnetun valmistajan seal conditioneria - tämä pelasti moottorin tiivisteremontilta. Öljyvuoto alkoi tyrehtyä ja nykyään on tippa sieltä toinen täältä eli ei akuuttia korjaustarvetta.

Silloin tuli tippa linssiin, että oliko tämä nyt tässä hyvin alkanut silloin melko hinnakas autoiluharrastus (reilun kymppitonnin maksoi käytetty tuontibemu silloin ja heti ekassa huollossa "pilalle").
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

Voin tarvittaessa ottaa ääninäytteen omasta autostani juuri öljynvaihdon jälkeen - öljyt maksoi noin 20 eur (12 eur 4 litraa mineraaliöljyä ja 7 eur litra osasynteettistä).

Naputus lähti jälleen kokonaan pois.
JJL88
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 07 Heinä 2017, 01:10
Auto: E90 320i -08

Nyt mentiin jo ohi aiheen hiukkasen
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

Vuoden 2008 autoon voi siihenkin sopia Castrol GTX tai vastaava öljy. Osasynteettinen Castrol GTX motonetissä 24,90 neljä litraa: http://www.motonet.fi/fi/tuote/590084/C ... -10W-40-4L

Kokeileppa laittaa tuota ja katso lähteekö sillä naputus.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

e36lab kirjoitti:Kun naputus vaimenee koneen ja öljyn lämpötilan myötä niin silloin pitää vain öljyn kiertoa parantaa kylmässä koneessa - kosteutta poistuu uusilla öljyillä ja suodattimella.
e36lab kirjoitti:Vuoden 2008 autoon voi siihenkin sopia Castrol GTX tai vastaava öljy. Osasynteettinen Castrol GTX motonetissä 24,90 neljä litraa: http://www.motonet.fi/fi/tuote/590084/C ... -10W-40-4L

Kokeileppa laittaa tuota ja katso lähteekö sillä naputus.
On sinulla milenkiintoisia teorioita. Ensin neuvot vaihtamaan uusiin öljyihin,että öljynkierto paranee kylmässä koneessa. (Tämän toki kyllä ymmärrän). Ja sitten neuvot vaihtamaan koneeseen sinne kuulumattomat jäykemmät öljyt,jotka ei todellakaan paranna kymänä sitä öljynkiertoa. :thdw:
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

Naputuksen aiheuttaa kuluneelle koneelle liian ohuet öljyt ja kosteussulku öljykanavassa.

Öljy ja vesi eivät sekoitu keskenään vaan hylkivät toisiaan ja näin kosteussulku patoaa ohuen öljykanavan. Kun kone lämpenee ja vesi höyrystyy kanava avautuu myös öljylle. Kosteuttahan tiivistyy myös moottorin sisään.
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

> Ja sitten neuvot vaihtamaan koneeseen sinne kuulumattomat jäykemmät öljyt,jotka ei todellakaan paranna
> kymänä sitä öljynkiertoa.

Eivät ne ole tässä asiayhteydessä jäykemmät öljyt vaan puhtaat öljyt menevät ohuista öljykanavista lävitse helpommin kun ei ole tiivistynyttä kosteutta tai saostumia tukkimassa kanavaa. Asiassa ei ole kyse öljyn massa- tai muista ominaisuuksista vaan puhtaudesta.

Huokeampia öljyjä on kiva vaihtaa vähän useammin ja näin öljyt pysyvät puhtaampina kosteudesta ja sakkautumista.
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

Jos jätät puolikkaan öljykanisterin vuodeksi ulos seisomaan, laittaisitko vuoden päästä ne öljyt BMW:n koneeseen?
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Täytyy sanoa ettet kyllä nyt ole noissa öljyissä oikein kartalla. Kannattaisi varmaan netistä hiukan lueskella aiheesta,jos sitten jotain aukeaisi. Edes se,mitä eroa on esim. 0W-30 tai 10W-40 öljyillä,jos/kun öljyn kylmäominaisuuksista ja virtauksista täällä kirjoittelet.

Mutta koska jutut lähtee nyt ihan lapasesta ja ohi pitkälti alkuperäisen kysymyksen,niin heitän osaltani pyyhkeen kehään tässä väännössä.
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

Mitä vähemmän epäpuhtauksia on koneen sisällä sen vähemmän naputtaa kylmänä - ja kertymää voi vähentää vaihtamalla öljyt useammin. Huokeita öljyjä on kiva vaihtaa. Kertymää öljyn sekaan muodostuu kosteuden tiivistymisestä kylmille pinnoille. Vaikka ei ajaisi lainkaan niin öljy ikääntyy tätä kautta.

Tähän asiaan ei liity öljyn viskositeetti tai massa juuri lainkaan - jos öljykanava on tukossa niin se on tukossa ja silloin naputtaa.
Vastaa Viestiin