E90 320i N43 nakutus kylmänä

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

> Mutta koska jutut lähtee nyt ihan lapasesta ja ohi pitkälti alkuperäisen kysymyksen

Sen verran syytä huomauttaa, että ihan asian ytimessä ollaan ja on oltu koko ajan.

Voinhan ottaa kuvan etuvalon umpiosta, jonka sisäpuolelle on kertynyt runsaasti kosteutta - sama asia tapahtuu moottorin sisällä. Ja se kosteus moottorin sisällä haittaa öljyn kiertoa. Kosteutta koneen sisältä poistuu vaihtamalla öljyt ja suodattimen.

Tässä on lyhyesti naputusongelma kuvailtuna - sekä ongelma että sen ratkaisu monessa tapauksessa - öljynvaihto.

Ei tarvitse olla kymmenen vuotta vanhassa autossa kallista öljyä vaan hyvää öljyä useammin vaihdettuna.
JJL88
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 07 Heinä 2017, 01:10
Auto: E90 320i -08

e36lab kirjoitti:Vuoden 2008 autoon voi siihenkin sopia Castrol GTX tai vastaava öljy. Osasynteettinen Castrol GTX motonetissä 24,90 neljä litraa: http://www.motonet.fi/fi/tuote/590084/C ... -10W-40-4L

Kokeileppa laittaa tuota ja katso lähteekö sillä naputus.
Jospa kuitenkin vaan käytän valmistajan ilmottamia laatuja enkä lähe kikkaileen jonku arvauksen kautta muilla laaduilla ja pahimmas tapaukses pasko konetta sen seurauksena.
JJL88
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 07 Heinä 2017, 01:10
Auto: E90 320i -08

Eikä esimerkiksi tuo edellisessä öljynvaihdossa käytetty öljy ole kuin 8€ kalliimpi 4l pönikkä kuin tuo mitä suosittelet.
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

Voit huoleti kokeilla sitä Castrolia ja katsoa lähteekö naputus. Tai laita puolet sitä mitä olet käyttänyt aikaisemmin ja puolet Castrolia. Suositus koneeseesi on jonkun nettilähteen mukaan 5W30, mutta se on uudelle koneelle.

Kun on kymmenen vuotta mittarissa autolla voi öljyn paksuutta alkaa lisätä.
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Kevennyksenä off topic mutta öljyistä kuitenkin... on totta ja empiirisesti testattu, että öljy pysyy koneessa sisällä paremmin kun se on paksua eikä lämpene liikaa.

Opiskeluaikoina vanha Golf jolla oli rullattu useampi sata tuhatta hukkasi öljyä erinäisistä kohdista koneen ulkopuolelle, yllättävän paljonkin. Vika korjaantui käyttämällä paksuinta laatua ja vaihtamalla termari joka piti koneen riittävän kylmänä :lol: Öljyn kulutus vuotojen kautta väheni dramaattisesti.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

Noinhan se on - välykset kasvaa ja tiivisteet kutistuu vanhetessaan. Taisi olla Forte niminen seal conditioner tuote, jota laitoin BMW:n koneeseen hätätilanteessa kun öljyvuoto muistutti Amoco Cadizia tai Exxon Valdezia.

Tuosta Fortesta oli silloin ollut aika paljon juttua, että olisi ns. "aito asia". Ja niin vain kävi, että öljyvuoto tyrehtyi.
Vastaa Viestiin