Moro! Uusi foorumilainen ilmoittautuu mukaan..
Ostin tässä syksyllä bemarin pitkästä aikaa ja semmosta kyselen nyt et sähköluukku ei mene kiinni asti vaan jää n.30 cm. auki. Lopun joutuu painamaan kädellä kiinni joten varmaan toinen moottoripumppu rikki? Näkeekö vikakoodit lukemalla kumpi on hajonnut? Kyselin ed.om. autosta silloin kun ostin ja mainitsi että toinen pumppu on vaihdettu.
F31 sähköinen takaluukku
En osaa sanoa, kertooko vikakoodien luku, mikä on rikki. Mutta kyllä BMW-merkkisissä autoissa aina selvitys alkaa siitä että vikakoodit luetaan. Paikaillisilla BMW-harrastajilla on tietysti vikakoodin lukijat, mutta jos et sellaisia löydä niin merkkihuolto auttaa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Täällä puolestaan F31, jonka sähköinen luukku ei aina aukea kylmässä. Olen tarkastuttanut auton kahdessa eri korjaamossa (mm. Autokeskuksella), mutta he ovat testanneet konttia lämpimässä, jolloin kontti on auennut joka kerta. Vian ollessa päällä lukko naksahtaa mielestäni auki, mutta moottorit ei nosta EIKÄ LASKE luukkua (jos siis nostaa luukun käsin ylös lopulta). Vikakoodeja vain lukosta.
Voiko lukko vaikuttaa moottorien toimintaan tuolla tavalla? Johtojahan siihen lukkoon menee, että jotain kytkimiä siellä sisällä on. Purin suojamuovit pois ja suihkin sinne myös monitoimiöljyä, jos olisi ollut liian jäykät rasvat pakkaseen, mutta ei vaikutusta. Vian ollessa päällä näyttäisi ihan siltä, että moottorit yrittää nostaa luukkua yläkuolokohdassa vielä ylöspäin, eikä ne lähde pyörittämään alaspäin. Ehdotuksia?
Voiko lukko vaikuttaa moottorien toimintaan tuolla tavalla? Johtojahan siihen lukkoon menee, että jotain kytkimiä siellä sisällä on. Purin suojamuovit pois ja suihkin sinne myös monitoimiöljyä, jos olisi ollut liian jäykät rasvat pakkaseen, mutta ei vaikutusta. Vian ollessa päällä näyttäisi ihan siltä, että moottorit yrittää nostaa luukkua yläkuolokohdassa vielä ylöspäin, eikä ne lähde pyörittämään alaspäin. Ehdotuksia?
Kiitos vastauksesta!
Löytyykö autosta itsestään joku testausmahdollisuus vai mitä tarkoitat keltaisella? Auto on 4 vuotta vanha ja akku on vaihdettu 2 vuotta sitten samasta syystä, en tiedä oliko auttanut vai ei, kun en ole jutellut juurikaan edellisen omistajan kanssa, mutta nyt tuo temppuilee jatkuvasti ainakin.
Nyt koitin avittaa moottoreita 5-asteen pakkasessa niin ei lähde nousemaan. Väkisin kun nostaa vähän auki, että moottori pyörähtää, niin sitten luukku toimii sen jälkeen normaalisti.
Pitänee käydä jossain akkufirmassa testauttamassa akku, jos ei muuta.
Löytyykö autosta itsestään joku testausmahdollisuus vai mitä tarkoitat keltaisella? Auto on 4 vuotta vanha ja akku on vaihdettu 2 vuotta sitten samasta syystä, en tiedä oliko auttanut vai ei, kun en ole jutellut juurikaan edellisen omistajan kanssa, mutta nyt tuo temppuilee jatkuvasti ainakin.
Nyt koitin avittaa moottoreita 5-asteen pakkasessa niin ei lähde nousemaan. Väkisin kun nostaa vähän auki, että moottori pyörähtää, niin sitten luukku toimii sen jälkeen normaalisti.
Pitänee käydä jossain akkufirmassa testauttamassa akku, jos ei muuta.
Vaikea uskoa että servot eivät toimisi virran puutteen vuoksi. BMW on aika herkkä ilmoittamaan alhaisesta jännitteestä, joten ilmoituksia pitäisi mittaristossa / idrivessa olla jos tuosta olisi kyse. Eli vika lienee servoissa, sähköissä / maadoituksessa, siis ihan arvaten.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Laitoin tuon auton nyt lataukseen ja katson parin tunnin päästä / aamulla, että lähteekö nuo pyörimään. Mielestäni nuo moottorit ei tajua, missä asennossa luukku on. Moottorit toimii vikatilassakin yläasennossa, mutta ne yrittää nostaa luukkua ylöspäin, vaikka pitäisi lähteä alaspäin. Alasennossa kuuluu puolestaan vain naksahdus ja mitään ei tapahdu välillä. Sitten tosiaan kun nostaa luukku vähän auki ja kokeilee, niin ne toimii (jos sitten taas tajuavat, missä kohtaa ovat menossa).
Onko kellään tietoa, että mistä luukku tunnistaa asentonsa? Onko tässäkin vasen pumppu se, joka tunnistaa luukun asennon?
Jos moottorit pitää vaihtaa, niin tarvitaanko siinä tietokonetta vai voinko vaan vaihtaa moottorit ja homma toimii?
Onko kellään tietoa, että mistä luukku tunnistaa asentonsa? Onko tässäkin vasen pumppu se, joka tunnistaa luukun asennon?
Jos moottorit pitää vaihtaa, niin tarvitaanko siinä tietokonetta vai voinko vaan vaihtaa moottorit ja homma toimii?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 144
- Liittynyt: 01 Kesä 2010, 18:00
- Auto: EX BMW 320iA Xdrive touring LNE 2013
Subaru
Tarkoitin keltaisella juurikin akkuliikkeen testeriä. Jos akku on vaihdettu 2-vuotta sitten, tilanne on toinen, minulla akku oli 4-vuotias 2017 kesällä. Toisaalta tuore akkukin voi käydä alijännitteessä, jos ajomatkat ovat kovin lyhyitä talvella.kt10734 kirjoitti: ↑31 Tammi 2018, 22:02 Kiitos vastauksesta!
Löytyykö autosta itsestään joku testausmahdollisuus vai mitä tarkoitat keltaisella? Auto on 4 vuotta vanha ja akku on vaihdettu 2 vuotta sitten samasta syystä, en tiedä oliko auttanut vai ei, kun en ole jutellut juurikaan edellisen omistajan kanssa, mutta nyt tuo temppuilee jatkuvasti ainakin.
Nyt koitin avittaa moottoreita 5-asteen pakkasessa niin ei lähde nousemaan. Väkisin kun nostaa vähän auki, että moottori pyörähtää, niin sitten luukku toimii sen jälkeen normaalisti.
Pitänee käydä jossain akkufirmassa testauttamassa akku, jos ei muuta.
Ilmeneekö luukkuongelma moottori käynnissäkin? Taannoin pakkaskelissä mulla sähköllä kääntyvä vetokoukku kieltäytyi yhteistyöstä ja palasi takaisin lähtöruutuunsa, samalla oli luukku sulkeutumassa ja kyykytti jännitettä. Uusi yritys moottori käynnissä niin toimi hyvin. Luukun pitää tietysti toimia moottori sammuksissakin, mutta testi antaisi vinkin sähkön puutteesta eikä viallisista moottoreista.
Epäilen että luukku ei tiedä missä sen alku- ja loppuasento on, joten se pitäisi varmaan alustaa, mutta en löytänyt mistään miten se tehdään takaluukulle. Marmorilla homma selviää.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Jossain ulkomaalaisilla sivuilla luki, että joillakin akun irroitus muutamaksi tunniksi oli auttanut tässäkin ongelmassa. Kokeilen ensi yönä resetoida tuota vehjettä. Jos ei auta, katsotaan sitten jatkoja. Kiitos salmol auttamisesta.
Muutama kylmäavaus on tehty -10´C pakkasessa ja näyttäisi alustavasti siltä, että akun irroitus yöksi auttoi, mutta katsotaan nyt...
Eipä tuo akkuhomma auttanutkaan. Lukko lisäksi puhdistettu/huuhdeltu perusteellisesti eilen ja voideltu lukkoöljyllä, eikä silti tänä aamuna auennut. Ei tässä varmaan muuta voi, kun se vaihtaa lukko, koska siitä vikakoodeja. Onhan siinäkin käsittääkseni sähköinen avausmoottori. Sulkumoottori on kai sitten siinä lokasuojassa vaijerin päässä.
Kokeilin erään BMW-gurun vinkistä kokeilla ruikkia aseöljyä nostomoottoreihin ja latasin samalla akun täytteen. Tunti pihalla -18´C pakkasessa jäähdyttelyä, jonka jälkeen ei toimi edelleenkään. Kun lämpiää tallissa tai ajossa niin toimii. Kun vikatila on päällä, niin lukko vaan naksahtaa, eikä moottorit edes yritä tehdää mitään. Vinkkejä? Voikohan nuo nostomoottorit purkaa miten helposti? Tosin tuntuu, että vika on muualla.
Noniin, uusi lukko vaihdettu ja vika jatkuu pakkasessa. Nuo nostomoottorit kerää kuulemma kosteutta, kun niiden tiivisteet alkaa vuotaa jossain vaiheessa. Sitten ne jäätyy niin, eikä toimi pakkasessa. Ainut vaihtoehto lienee vaihtaa uudet pumput (Suomessa 270 euroa/kpl, Saksasta 180 euroa/kpl).
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 169
- Liittynyt: 12 Heinä 2015, 23:59
- Auto: 316iA F31 -15
- Paikkakunta: Espoo
Mulle tuli autoon ensimmäinen vika ja kyseessä on juurikin ongelma takakontin kanssa (F31 -15). Auto oli pari viikkoa lentokentällä parkissa ja kun tulin autolle niin kontti suostui moottorilla aukeamaan n. 20cm ja painui uudelleen nappia painamalla vaan takaisin kiinni. Jaksoin hetken aikaa kokeilla josko tilanne muuttuisi mutta lopulta nostin kontin käsin auki.
n. ~20s kontin aukeamisen jälkeen kuului todella voimakas pamahdus jostain takakontista. Oletettavasti toinen nostomoottoreista hajosi. Nyt kontti toimii siten että se aukeaa ja sulkeutuu kylmänä about puoliväliin, josta se kyllä jatkaa oikeaan suutaan kun nappia painaa uudestaan. Lämpimänä saataa mennä jopa molempiin suuntiin yhdellä yrityksellä. Autossa on BPS takuu voimassa eli täytyy käydä kysymässä tuomio. Eivät varmaan "löydä" ongelmaa.
Edit: Espoon Laakkosella vaihdettiin molemmat nostimet BPS piikkiin. Toivottavasti selviää vuosia noilla.
n. ~20s kontin aukeamisen jälkeen kuului todella voimakas pamahdus jostain takakontista. Oletettavasti toinen nostomoottoreista hajosi. Nyt kontti toimii siten että se aukeaa ja sulkeutuu kylmänä about puoliväliin, josta se kyllä jatkaa oikeaan suutaan kun nappia painaa uudestaan. Lämpimänä saataa mennä jopa molempiin suuntiin yhdellä yrityksellä. Autossa on BPS takuu voimassa eli täytyy käydä kysymässä tuomio. Eivät varmaan "löydä" ongelmaa.
Edit: Espoon Laakkosella vaihdettiin molemmat nostimet BPS piikkiin. Toivottavasti selviää vuosia noilla.
No niin...vaihdoin nostomoottorit autoon ja alkoi luukku toimimaan. Ei tarvise koodata tai opettaa, vaihto riittää.
On aika yleinen vikakohde nimenomaan nuo itse nostomoottorit, jos kontti kenkkuilee, näin kertoi Laakkonen. Ei kuitenkaan riesaksi asti mennyt rikki noita, eli ovat kumminkin aika kestäviä.
On aika yleinen vikakohde nimenomaan nuo itse nostomoottorit, jos kontti kenkkuilee, näin kertoi Laakkonen. Ei kuitenkaan riesaksi asti mennyt rikki noita, eli ovat kumminkin aika kestäviä.