F31 sähköinen takaluukku

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
kt10734
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 25 Joulu 2017, 22:01

kt10734 kirjoitti: 23 Maalis 2018, 18:43 No niin...vaihdoin nostomoottorit autoon ja alkoi luukku toimimaan. Ei tarvise koodata tai opettaa, vaihto riittää.

On aika yleinen vikakohde nimenomaan nuo itse nostomoottorit, jos kontti kenkkuilee, näin kertoi Laakkonen. Ei kuitenkaan riesaksi asti mennyt rikki noita, eli ovat kumminkin aika kestäviä.
Nuolasin ennen kuin tipahti. Ei toimi joka kerta ja kohta menee hermo. Enää ei ole varmaan muuta vikakohdetta kuin ohjainboksi. En tiedä onko boksissa rele, mutta alusta saakka on jotenkin ollut sellainen olo, että rele ei jaksa vetää kiinni ja kun hieman kytkintä runkkaa, niin sitten se vetää kiinni ja pumput toimii. Ebaystä saa käytettyä boksia noin 75 eurolla toimitettuna...että sitä sitten vaihtoon varmaan seuraavaksi.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Bongasin F11:n jossa on manuaalinen takaluukku. Onko niitä tehty manuaalisenakin, vai vaihdettu perinteiset kaasujouset avausmoottoreiden tilalle? Saisikohan F31:eenkin jostain?
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Wonderi kirjoitti: 06 Huhti 2018, 19:58 Bongasin F11:n jossa on manuaalinen takaluukku. Onko niitä tehty manuaalisenakin, vai vaihdettu perinteiset kaasujouset avausmoottoreiden tilalle?
F11:een sähköinen luukku on lisävaruste. Vaikea uskoa, mutta niin se on :w00t:
Olen avannut monen F11:n kontin, jossa ei ole sähköjä.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
kt10734
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 25 Joulu 2017, 22:01

Joopajoo, nyt on vaihdettu jo boksikin (onneksi ebayssa halpa) ja ei toimi edelleenkään. Eli kun konttia raottaa käsin ja painaa kiinni niin sulkumoottori surahtaa, jonka jälkeen kontti toimii normaalisti sen jälkeen ainakin niin pitkään kun virrat on päällä. Sitten se jotenkin kadottaa minuutensa ja ei toimi enää. Raotus auttaa taas. Hävittääkö kontti asemansa vai mikä ihme tuossa on. Eli nyt siis on vaihdettu lukko, pumput ja älyboksi.

Olisiko kellään ehdotuksia, mitä seuraavaksi keksisi?
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

kt10734 kirjoitti: 11 Huhti 2018, 20:29 Olisiko kellään ehdotuksia, mitä seuraavaksi keksisi?
Sulla kuitenkin siis aukeaa kun käsin avaat?

En F31:n mekanismista tiedä mutta mun GT:ssä kontti meni sekaisin ja perehdyin vähän sen sielunelämään. Siinä on kaksi tietoa jota auto käyttää hyväksi tietääkseen onko luukku auki vai kiinni. Toinen tieto on lähtöisin lukosta ja toinen aktuaattorista joka vetää luukun kiinni. Ne molemmat antavat tilatietonsa ja sen perusteella auto päättelee mitä se antaa luukulle tehdä. Lukko kertoo tilan on / off tyyppisesti ja aktuaattorissa tilaa mitataan virrasta. Mun luukun ongelma korjaantui toivottavasti aktuaattorin vaihdolla (2 päivää jo toiminut putkeen). On tosiaan varmaan eri tarina kuin sulla mutta ehkä ideaksi, että luukun tilatiedon päättely on olla monipuolisempi mitä heti tulisi mieleen.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
kt10734
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 25 Joulu 2017, 22:01

Kiitos paljon tiedosta! Koodataan tuo huomenna tai ylihuomenna ja jos ei sitten toimi, niin ei auta varmaan kuin vaihtaa se sulkumoottorihässäkkä. Ebaystä saa käytettyä toimitettuna noin 80 euroa, eli ei kovin paha sijoitus, jos sillä lähtee toimimaan.
kt10734
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 25 Joulu 2017, 22:01

Noniin, konttiin vaihdettu sulkumoottori, koska entinen ei surahtanut konttia kiinni laittaessa. No eipä surahda tämä uusikaan, eli sen ohjauksessa on kaipa sitten vikaa. Tuntuu, että kontti koittaa mennä kiinni päin silloin, kun sen pitäisi aueta. Kerran kun paukauttaa luukun kiinni, niin sitten se toimii normaalisti taas ajosyklin ajan. Jotenkin tämä kaveri unohtaa, missä hän on. Irtooko vinkkejä vielä?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

kt10734 kirjoitti: 22 Huhti 2018, 18:30 Noniin, konttiin vaihdettu sulkumoottori, koska entinen ei surahtanut konttia kiinni laittaessa. No eipä surahda tämä uusikaan, eli sen ohjauksessa on kaipa sitten vikaa. Tuntuu, että kontti koittaa mennä kiinni päin silloin, kun sen pitäisi aueta. Kerran kun paukauttaa luukun kiinni, niin sitten se toimii normaalisti taas ajosyklin ajan. Jotenkin tämä kaveri unohtaa, missä hän on. Irtooko vinkkejä vielä?
Phuksi mainitsi että hänellä "ongelma korjaantui aktuaattorin vaihdolla".
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
kt10734
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 25 Joulu 2017, 22:01

Eikös aktuaattori ole juuri tuo sulkumoottori, joka vetää vaijerin välityksellä luukun viimeisen sentin kiinni.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

kt10734 kirjoitti: 22 Huhti 2018, 18:42 Eikös aktuaattori ole juuri tuo sulkumoottori, joka vetää vaijerin välityksellä luukun viimeisen sentin kiinni.
Jaa-a, luulin että lukon moottori on eri juttu. Käsitin, että tuo aktuaattori olisi nimenomaan se mikä vetää luukun ylhäältä alas ja sen tiedon + lukon (kiinni/auki) tiedon perusteella tuo luukun lukitus tapahtuisi.

Viisaammat korjatkoon.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
kt10734
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 25 Joulu 2017, 22:01

Luukun vetää/päästää kiinni luukun sähkömoottorit (pumput)...samat siis jotka aukaisee sen. Viimeisen silauksen tekee kuitenkin sulkumoottori (tässä aikaisemmin nimellä aktuaattori), joka on lukossa vaijerin päässä kiinni ja
se käsittääkseni vetäisee viimeiset millit kiinni. Mulla tuo aktuaattori ei sitä tee enää ollenkaan (ei surahda) ja luukku jää tavallaan auki. Tästä syystä luukku koittaa varmaankin mennä vaan lisää kiinni. Joku ei siis anna signaalia aktuaattorille, että sen pitäisi vetää luukku lopulta aivan kiinni.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

kt10734 kirjoitti: 22 Huhti 2018, 19:32 Luukun vetää/päästää kiinni luukun sähkömoottorit (pumput)...samat siis jotka aukaisee sen. Viimeisen silauksen tekee kuitenkin sulkumoottori (tässä aikaisemmin nimellä aktuaattori), joka on lukossa vaijerin päässä kiinni ja
se käsittääkseni vetäisee viimeiset millit kiinni. Mulla tuo aktuaattori ei sitä tee enää ollenkaan (ei surahda) ja luukku jää tavallaan auki. Tästä syystä luukku koittaa varmaankin mennä vaan lisää kiinni. Joku ei siis anna signaalia aktuaattorille, että sen pitäisi vetää luukku lopulta aivan kiinni.
Tuolla on siis kaksi osaa, jotka vaikuttavat luukun sulkeutumiseen:
1. lukkoyksikkö, jossa on sisällä aktuaattori (sähkömoottori), joka lukitsee kontin kiinni. Tuolla on myös kytkin, joka antaa tilatiedon onko luukku kiinni vai auki
2. softclose aktuaattori. Tuossa on sähkömoottori, jokka vaijereiden välityksellä tekee sen loppuvedätyksen kiinni. Tämä moduli on tavallaan tuon edellisen orja. Lukkoyksikkö ohjaa tätä aktuaattoria.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
kt10734
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 25 Joulu 2017, 22:01

Mitä ehdottaisit Jaki seuraavaksi? Tässä alkaapi ideat loppumaan. :dumb:
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Jaki hyvä täsmennys. Mulla nimenomaan vaihdettiin tuo soft close moottori jolla tekee vaijerikiristyksen. Tämä siis eri mallissa mutta ideana:
osanro 51247330648 Drive, servo lock, trunk lid, top. Kuvassa nro 3:
http://bmwfans.info/parts-catalog/F07/E ... ng_system/

Edelleen toimii kontti. Se ei antanut mitään vikakoodia puoleen vuoteen vaikka välillä kenkkuili. Nyt lopulta hiipui ja koodi viittasi maadoitustyyppiseen herjaan jos en väärin muista. En muista otinko ISTAn tietoja ylös. Voin zekata huomenna...

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

kt10734 kirjoitti: 23 Huhti 2018, 21:21 Mitä ehdottaisit Jaki seuraavaksi? Tässä alkaapi ideat loppumaan.
Eli autoon on vaihdettu:
1. pumput
2. ohjainyksikkö + koodattu
3. sulkumoottori = softclose aktuaattori

Jäljelle jää enää itse lukkoyksikkö, hmm.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
kt10734
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 25 Joulu 2017, 22:01

jaki kirjoitti: 25 Huhti 2018, 10:00
kt10734 kirjoitti: 23 Huhti 2018, 21:21 Mitä ehdottaisit Jaki seuraavaksi? Tässä alkaapi ideat loppumaan.
Eli autoon on vaihdettu:
1. pumput
2. ohjainyksikkö + koodattu
3. sulkumoottori = softclose aktuaattori

Jäljelle jää enää itse lukkoyksikkö, hmm.
No kun sekin on vaihdettu. :/ Luukku vaan naksahtaa aina ekalla nostolla.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

kt10734 kirjoitti: 25 Huhti 2018, 10:20
jaki kirjoitti: 25 Huhti 2018, 10:00
kt10734 kirjoitti: 23 Huhti 2018, 21:21 Mitä ehdottaisit Jaki seuraavaksi? Tässä alkaapi ideat loppumaan.
Eli autoon on vaihdettu:
1. pumput
2. ohjainyksikkö + koodattu
3. sulkumoottori = softclose aktuaattori

Jäljelle jää enää itse lukkoyksikkö, hmm.
No kun sekin on vaihdettu. :/ Luukku vaan naksahtaa aina ekalla nostolla.
Täysin hakuammuntaa, mutta voisiko olla joku softabugi, mennyt solmuun. Lukon toimintaahan ohjaa REM, vai oliko FEM. Joka tapauksessa ehkä, paino sanalla ehkä, auton ohjelmistojen päivitys voisi tuon korjata.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
kt10734
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 25 Joulu 2017, 22:01

OK, pitääpäs harkita sitä päivittämistäkin, mutta eikös silloin olisi jokaisessa autossa sama softabugi? Tuo vika on ollut autossa mahdollisesti uudesta saakka, mutta ainakin 2 vuotiaasta lähtien. Tuohon saa jonkun korjauskaapelisarjan alkupään autoihin 61119293572, että voihan se olla, että pitäis uusia tuo piuhasto, jos kerran on ollut ongelmia niiden kanssa tehtaankin mielestä.

EDIT: Kävin katsomassa kontin sisällä vielä, niin ei se aktuaattori vedä kiinni sitä konttia ja se jää vähän raolleen. Tästä syystä kontti ei aukea, koska se ei ole edes kunnolla kiinni. Näin siis olettaisin.
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Hmm... mikähän softan bugittaisi kesken kaiken? Ihan vaan maalaisjärjellä ajatellen luulisi että näitä olisi enemmän ja olisi tiedossa oleva ongelma. Ellei sitten autoa ole itse koodattu ja jokin parametri on ollut epäsopivassa asennossa ja sitä kautta kosahtanut käsittelemättömään virheeseen tms. Toisaalta jotain on jo koodattu uusiksi.

Mutta ei tossa muita muuttujia äkkiseltään tule mieleen kuin soft close härveli ja itse lukko + softa päälle jos pumput toimii. Lukon signaalin taitaa evaluoida F31 mallissa REM. Hyvällä säkällä sinne jäisi jokin jälki? Joissan muissa malleissa tulkinnan tekee JBE tai BDC. Kontin toimintaa ohjaavia parameterjä taasen on HKFM modulissa jos autosta moinen löytyy mutta F31:sta en tiedä onko.

Vikakoodi mulla oli 8020D8 Rear-lid contact swith: rear lid jammed, lock faulty or short circuit to ground. Eikä tuokaan suoraan viittaa soft close vimpaimeen... Mutta tämä tosiaan tuli diagnostiikasta näkyviin vasta 6kk myöhemmin kuin luukku ensimmäisen kerran jäi jumiin ja tässä on vähän erilainen case kyseessä. Oire oli silti sikäli samanlainen, että toimi aina hetken kunnes taas kosahti. Ja kutittelun jälkeen taas toimi jonkin aikaa.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

kt10734 kirjoitti: 25 Huhti 2018, 18:33 EDIT: Kävin katsomassa kontin sisällä vielä, niin ei se aktuaattori vedä kiinni sitä konttia ja se jää vähän raolleen. Tästä syystä kontti ei aukea, koska se ei ole edes kunnolla kiinni. Näin siis olettaisin.
Katsoitko ettei kyseessä ole vain säätöjuttu, eli jos siellä jokin kanittaa niin ettei luukku mahdu menemään kunnolla kiinni ja tämän takia ei toimisi siis oikein?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Vastaa Viestiin