X3 2.0i 2006 röpöttää kylmänä

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
Kruppe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 13 Joulu 2017, 11:37

Mistä kannattaa lähteä ongelmaa korjaamaan. Kylmänä käynnistettäessä (talvella) käy muutaman sekunnin hyvin, sitten kierrokset laskevat vähän ja auto alkaa käymään röpöttämällä (aivan kuin saisi liikaa bensaa). Röpötys kestää pitkään eikä häviä pikku kaasuttelulla. Reippaasti kaasutellen hetken aikaa, yli 3000rpm, röpötys loppuu ja auto käy sen jälkeen taas kuin kello.
- Moottorin kelt vikavalo on syttynyt ja koodilukijan mukaan: sytytys häiriöitä. Mitään puolavikaa tai vastaavaan en oikein usko, oireet ennemmin bensa puolella??

- Kesällä lämpimän aikaan tätä röpötystä ei esiintynyt, mutta kiihdyttäessä joskus aavistuksenomaista tehon huojuntaa ja kovasti alaväännöllä liikkeelle lähtiessä (esim risteyksestä liianpienellä pintakaasulla/ huonolla kytkimen luistatuksella) on hetkellistä tukehtumista/ tehon pudotusta. Nämä ei kuitenkaan juurikaan häiritseviä ongelmia, mainitsen kuitenkin kun saattavat liittyä samaan vikaan.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Ei tarvitse uskoa, mutta sytytysvika se hyvinkin on. Helpointa lukea vikakoodit ja sen mukaan vaihtaa sytytysosia.
Kruppe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 13 Joulu 2017, 11:37

Jep, voihan se olla sytytysvika, sehän on aika laaja käsite.
Kävin paikallisella korjaamolla (kuulemma ammattitaitoinen), heidän testerillä ei tullut tarkempaa analyysiä=> sytytys häiriöitä.
Olisiko niin että merkkikorjaamolla saadaan vikakoodista/lukijasta enemmän irti ??... ettei tavitsis alkaa ostaan osia kunnes se oikea tärppää
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Kruppe kirjoitti:ettei tavitsis alkaa ostaan osia kunnes se oikea tärppää
Ikävä kyllä,mutta tätä siellä "merkkilikkeessä" usein tehdään. Ensin luetaan vikakoodit. Ja sitten vaihdellaan osia,kunnes osuu oikeaan. Esim. imuvuoto saattaa antaa vikakoodia lambdoista. Ja ne yleensä sitten (turhaa) vaihdetaan. Sitten ihmetellään lisää. Ja asiakas maksaa. Osaava asentaja osaa myös tulkita ne koodit oikein. Ja merkkarilla tuo ei aina onnistu.

Yhden sylinterin sytytyshäiriön vikakoodi voi tulla vaikka imuvuodosta,puolasta,tulpasta yms. Jos syt.häröä tulee monesta sylintereistä voi vika olla vaikka bensan paineissa tai paineen katkoksissa yms. Vika voi löytyä vaikka viallisesta nokka-akselin asentotunnistin anturista.

Ilman kunnollisia vikakoodeja on arpominen kuitenkin turhaa. Vikakoodit vaikka Inpalla ulos,niin joku viisaampi osaisi sitten ehkä auttaa.
Kruppe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 13 Joulu 2017, 11:37

Noniin vikakoodi katsottu: 3 sylinterin puola. Puola vaihdettiin.
Toimii nyt paremmin, eli menee harvemmin röpötykselle, tai kylmä käynnistyksen jälkeen hakee hetken käyntiä piipahten hetkittäin röpötyksen puolella.
Vielä ei täysin kunnossa, Vikavalokin syttyi puolan vaihdon jälkeen uudelleen ajettuani muutaman reissun, ei vielä tutkittu.
- No mutta jäljillä tunnutaan olevan, kuten Wonderikin kommentissaan.. Taitaa olla syt. puolen juttuja.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Ettei vaan vaihdettu väärän sylinterin puolaa? Eikös joku joskus sanonut, että nuo ei ihan täysin pitäisi paikkaansa, eli voisi olla toisenkin sylinterin puola kyseessä?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
antti87
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 97
Liittynyt: 06 Huhti 2014, 15:21

Mää melkein heittäisin ääneni venyneelle jakoketjulle.

Tuleeko sytytyskatkot aina samalle/samoille sylintereille?
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Kruppe kirjoitti:Vikavalokin syttyi puolan vaihdon jälkeen uudelleen ajettuani muutaman reissun, ei vielä tutkittu.
- No mutta jäljillä tunnutaan olevan, kuten Wonderikin kommentissaan.. Taitaa olla syt. puolen juttuja.
Sytytys katkoksia voi tulla myös viallisesta suuttimesta.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Onkos tuo surullisen kuuluisa Valvetronic, taitaa olla. Jos kilsat lähestyy kahtasataa tuhatta, koko Valvetrronc mekasnismi lakaa olla kaput. Se sitten onkin vähemmän halpa projekti.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Vastaa Viestiin