Vaihteisto menee vapaalle F11 525D xDrive

marttipu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 10 Marras 2016, 20:06

Vaihteisto menee vapaalle F11 525D xDrive

Viesti Kirjoittaja marttipu » 30 Joulu 2017, 19:09

Pitäisikö olla huolissaan kun vaihteisto satunnaisesti potkaisee D-asennosta N-asentoon liikennevaloissa seistessä?
Onko ominaisuus vai kieliikö jostain kasvavasta ongelmasta?

ISTA+ ei näytä mitään vikakoodeja tuon tapahduttua.
Auto vm. 2012, ajettu noin 134tkm ja huollettu asiaankuuluvasti.

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 797
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: F31 318dA -14
Paikkakunta: Nokia

Re: Vaihteisto menee vapaalle F11 525D xDrive

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 31 Joulu 2017, 09:56

N vai P -asentoon? P-asentoon potkaisee kun auto huomaa tai luulee että ovi ja turvavyö on auki.

marttipu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 10 Marras 2016, 20:06

Re: Vaihteisto menee vapaalle F11 525D xDrive

Viesti Kirjoittaja marttipu » 31 Joulu 2017, 10:36

Mielestäni N-asentoon, varmistan kun seuraavan kerran ilmenee.

wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 141
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Re: Vaihteisto menee vapaalle F11 525D xDrive

Viesti Kirjoittaja wsaarja » 31 Joulu 2017, 11:25

Wonderi kirjoitti:P-asentoon potkaisee kun auto huomaa tai luulee että ovi ja turvavyö on auki.
Tuosta luulis näkyvän ruudullakin jotain jos noin käy.

Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1122
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: F11 530dA XD & E46 325i cab
VW Touareg V8 TDI
Paikkakunta: Kaarina

Re: Vaihteisto menee vapaalle F11 525D xDrive

Viesti Kirjoittaja Juha » 31 Joulu 2017, 13:19

Missään tapauksessa ei ole normaalia käytöstä tuommoinen.
Ex:
F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA LCI, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 864
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: E46 330Ci avo
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vaihteisto menee vapaalle F11 525D xDrive

Viesti Kirjoittaja jaki » 03 Tammi 2018, 14:57

Juha kirjoitti:Missään tapauksessa ei ole normaalia käytöstä tuommoinen.
Eikös tämä ollut joku ohjelmistobugi.
http://www.jakiltech.fi" Nyt BMW diagnostiikkaa täysin uudella tasolla + F-sarjalaistenkin koodaukset

vitosmopo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 38
Liittynyt: 10 Joulu 2013, 15:42
Auto: X3 20dA f25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaihteisto menee vapaalle F11 525D xDrive

Viesti Kirjoittaja vitosmopo » 03 Tammi 2018, 15:52

jaki kirjoitti:
Juha kirjoitti:Missään tapauksessa ei ole normaalia käytöstä tuommoinen.
Eikös tämä ollut joku ohjelmistobugi.
Joo voi olla? Omassa f25:ssa oli samanlainen pulma, joka korjaantui softapäivityksellä. Aiheesta on aikeisempi ketju:
http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=13&t=8787

marttipu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 10 Marras 2016, 20:06

Re: Vaihteisto menee vapaalle F11 525D xDrive

Viesti Kirjoittaja marttipu » 19 Helmi 2018, 16:54

Pientä viivettä kertoa lisää, mutta tässä sitä tulee.

Ensinnäkin vaihde menee P-asentoon, ei N-asentoon, kuten alunperin sanoin. Tulee aina niin refleksin omaisesti laitettua pylkälää silmään, ettei ole ehtinyt katsoa asiaa.

Jos turvavyön ja oven avaa, sammuu moottori ja se pitää käynnistää uudelleen. Minun ongelmassani moottori ei sammu.

Katsoin tuon edellisten postauksen linkin.
-Itse en käytä auto-holdia.
-Start/stopilla ei ole tekemistä asian kanssa - joskus start stop sammuttaa moottorin valoissa ja joskus ei. Jos se on sammunut niin kun jalan nostaa jarrulta se käynnistyy normaalisti ja vaihde vaan on P:llä. Mutta saattaa olla heittänyt P:lle, vaikka moottori ei olisi sammunut.
-Minulla on kesällä vaihdettu akku.

Aika harvoin tuo kuitenkin tapahtuu. Itse osaan elää asian kanssa, satunnaisempi kuski voi olla hämillään. Eniten kiinnostaa voiko tämä olla oire jostain vakavammasta.

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 797
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: F31 318dA -14
Paikkakunta: Nokia

Re: Vaihteisto menee vapaalle F11 525D xDrive

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 19 Helmi 2018, 17:16

Sanooko auto näytöllä mitään kun tilanne tapahtuu?

marttipu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 10 Marras 2016, 20:06

Re: Vaihteisto menee vapaalle F11 525D xDrive

Viesti Kirjoittaja marttipu » 19 Helmi 2018, 17:41

Ei sano näytöllä mitään eikä vikakoodeja tule (minulla ISTA+).

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3867
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaihteisto menee vapaalle F11 525D xDrive

Viesti Kirjoittaja salmol » 19 Helmi 2018, 19:07

marttipu kirjoitti:
19 Helmi 2018, 17:41
Ei sano näytöllä mitään eikä vikakoodeja tule (minulla ISTA+).
Kannattaisi varmaan käydä päivittämässä kaikki ohjelmat, jotenkin veikkaan että ohjelmisto temppuilee, eikä mekaanisesti välttämättä mitään vikaa olisi. Mutta se selviää kun ohjelmistot on päivitetty.

Oletko varma ettei tuo toimi kuten kuuluu, eli Auto Hold käyttää parkkia auton paikallaan pitämiseen, eli silloin ei tarvitse pitää jalkaa jarrulla ja liikkeelle lähdetään painamalla pikkuisen kaasua. Park-asento poistuu automaattisesti D-asentoon. Voisiko tästä olla kyse?
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

marttipu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 10 Marras 2016, 20:06

Re: Vaihteisto menee vapaalle F11 525D xDrive

Viesti Kirjoittaja marttipu » 19 Helmi 2018, 19:27

En käytä auto holdia.

Avatar
Petsku333
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 21
Liittynyt: 04 Helmi 2018, 00:35
Auto: F20 118i

Re: Vaihteisto menee vapaalle F11 525D xDrive

Viesti Kirjoittaja Petsku333 » 22 Helmi 2018, 18:05

salmol kirjoitti:
19 Helmi 2018, 19:07
marttipu kirjoitti:
19 Helmi 2018, 17:41
Ei sano näytöllä mitään eikä vikakoodeja tule (minulla ISTA+).
Kannattaisi varmaan käydä päivittämässä kaikki ohjelmat, jotenkin veikkaan että ohjelmisto temppuilee, eikä mekaanisesti välttämättä mitään vikaa olisi. Mutta se selviää kun ohjelmistot on päivitetty.

Oletko varma ettei tuo toimi kuten kuuluu, eli Auto Hold käyttää parkkia auton paikallaan pitämiseen, eli silloin ei tarvitse pitää jalkaa jarrulla ja liikkeelle lähdetään painamalla pikkuisen kaasua. Park-asento poistuu automaattisesti D-asentoon. Voisiko tästä olla kyse?
Niin siis auto hold käyttää käsijarrua eikä automaattilaatikon parkkilukkoa.

*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 249
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: F20 LCI 118dA M-Sport
Paikkakunta: LU

Re: Vaihteisto menee vapaalle F11 525D xDrive

Viesti Kirjoittaja *Ari* » 22 Helmi 2018, 19:23

Kuulostaa hieman oudolta että käytettäisiin käsijarrua ah:ssa kun monella muulla merkillä sama asia hoidetaan normi jarruilla, samalla tavalla toimii mäkilähtö avustimet. Pysähtyessä jarrut jää paineistettuun tilaan ja liikkeelle lähdettäessä vapautetaan jarrupaineet.

Avatar
Petsku333
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 21
Liittynyt: 04 Helmi 2018, 00:35
Auto: F20 118i

Re: Vaihteisto menee vapaalle F11 525D xDrive

Viesti Kirjoittaja Petsku333 » 22 Helmi 2018, 19:45

Auto hold löytyy vain autoista, joissa on myös sähköinen käsijarru ja tämä autohold nappi sijaitsee vielä sen sähköisen käsijarrunapin läheisyydessä. Usko tai älä niin siellä se käsijarru surisee kun pysähdyt Auto Hold päällä :)

*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 249
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: F20 LCI 118dA M-Sport
Paikkakunta: LU

Re: Vaihteisto menee vapaalle F11 525D xDrive

Viesti Kirjoittaja *Ari* » 22 Helmi 2018, 20:17

Uskottava se on, kuulostaa vaan epäloogiselta ratkaisulta että käytetään pysäköintijarrua ja kulutetaan turhaan sen mekanismia kun sama hoituisi käyttöjarrulla. VW:ssä sähköinen käpäri ja autohold käpärin vieressä, ei kuulu surinaa vaan homma hoidetaan käyttöjarrulla, siksi hämmästelin BMW:n ratkaisua käyttää käpäriä holdin kanssa.

phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 760
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: 530d GT5 xDrive
640i Cabrio

Re: Vaihteisto menee vapaalle F11 525D xDrive

Viesti Kirjoittaja phuksi » 22 Helmi 2018, 20:52

Petsku333 kirjoitti:
22 Helmi 2018, 19:45
Auto hold löytyy vain autoista, joissa on myös sähköinen käsijarru ja tämä autohold nappi sijaitsee vielä sen sähköisen käsijarrunapin läheisyydessä. Usko tai älä niin siellä se käsijarru surisee kun pysähdyt Auto Hold päällä :)
Sähköisissä käsijarruissa on paria eri toteutusta. Mutta auto holdista en löytänyt kun yhden kuvaelman...

Automatic hold function

The automatic hold function is activated using a button behind the parking brake button. The button is connected to the Dynamic Stability Control (DSC). When the function is selected, the vehicle is hydraulically braked from the first application of the brake by the DSC until it comes to a complete halt. When the engine is switched off, the parking brake assumes the holding function.

F10:ssä sähköinen käsijarru nappaa heti kiinni kun napista vetää. Sähköllä rutistetaan pala vasten levyjä samaan tapaan mitä hydraulinen jarru tekee.

Mutta esimerkkinä F07:ssä autohold pitää auton paikallaan normaaleilla jarruilla. Toisaalta jos pysähtyy ja kytkee sähköisen käsijarrun päälle napista niin auto pysyy paikallaan auton normaaleilla jarruilla vaikka käsijarru on kytkettynä kunnes sammuttaa auton tai avaa oven. Silloin sähköjarru vasta kytkeytyy. Pyörän navassa on oma jarrumekanismi käsijarrulle, ei käytä "ajojarruja". On muuten hanurista tämä toteutus verrattuna F10:n toteutukseen. F07 nimittäin nytkähtää aina pari senttiä mäessä alas kun moottorin sammuttaa, avaa oven ja auto vapauttaa jarrut ja pudottaa painon käsijarrun varaan. Siihen vaan ei totu kun peljästyy että auto lähtee valumaan alta pois...

The parking brake serves to secure the stationary vehicle to prevent it rolling away. When the engine is turned off, the EMF takes over braking. electromechanically via the servo unit. When the engine is running, braking is control by the Dynamic Stability Control (DSC): hydraulically via the 4 wheel brakes. If it is detected (via belt contact and door contact) that the driver is absent, the mechanical brake is applied.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend