Pitäisikö olla huolissaan kun vaihteisto satunnaisesti potkaisee D-asennosta N-asentoon liikennevaloissa seistessä?
Onko ominaisuus vai kieliikö jostain kasvavasta ongelmasta?
ISTA+ ei näytä mitään vikakoodeja tuon tapahduttua.
Auto vm. 2012, ajettu noin 134tkm ja huollettu asiaankuuluvasti.
Vaihteisto menee vapaalle F11 525D xDrive
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Missään tapauksessa ei ole normaalia käytöstä tuommoinen.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1249
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Eikös tämä ollut joku ohjelmistobugi.Juha kirjoitti:Missään tapauksessa ei ole normaalia käytöstä tuommoinen.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 52
- Liittynyt: 10 Joulu 2013, 15:42
- Auto: X3 20dA f25
- Paikkakunta: Helsinki
Joo voi olla? Omassa f25:ssa oli samanlainen pulma, joka korjaantui softapäivityksellä. Aiheesta on aikeisempi ketju:jaki kirjoitti:Eikös tämä ollut joku ohjelmistobugi.Juha kirjoitti:Missään tapauksessa ei ole normaalia käytöstä tuommoinen.
http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=13&t=8787
Pientä viivettä kertoa lisää, mutta tässä sitä tulee.
Ensinnäkin vaihde menee P-asentoon, ei N-asentoon, kuten alunperin sanoin. Tulee aina niin refleksin omaisesti laitettua pylkälää silmään, ettei ole ehtinyt katsoa asiaa.
Jos turvavyön ja oven avaa, sammuu moottori ja se pitää käynnistää uudelleen. Minun ongelmassani moottori ei sammu.
Katsoin tuon edellisten postauksen linkin.
-Itse en käytä auto-holdia.
-Start/stopilla ei ole tekemistä asian kanssa - joskus start stop sammuttaa moottorin valoissa ja joskus ei. Jos se on sammunut niin kun jalan nostaa jarrulta se käynnistyy normaalisti ja vaihde vaan on P:llä. Mutta saattaa olla heittänyt P:lle, vaikka moottori ei olisi sammunut.
-Minulla on kesällä vaihdettu akku.
Aika harvoin tuo kuitenkin tapahtuu. Itse osaan elää asian kanssa, satunnaisempi kuski voi olla hämillään. Eniten kiinnostaa voiko tämä olla oire jostain vakavammasta.
Ensinnäkin vaihde menee P-asentoon, ei N-asentoon, kuten alunperin sanoin. Tulee aina niin refleksin omaisesti laitettua pylkälää silmään, ettei ole ehtinyt katsoa asiaa.
Jos turvavyön ja oven avaa, sammuu moottori ja se pitää käynnistää uudelleen. Minun ongelmassani moottori ei sammu.
Katsoin tuon edellisten postauksen linkin.
-Itse en käytä auto-holdia.
-Start/stopilla ei ole tekemistä asian kanssa - joskus start stop sammuttaa moottorin valoissa ja joskus ei. Jos se on sammunut niin kun jalan nostaa jarrulta se käynnistyy normaalisti ja vaihde vaan on P:llä. Mutta saattaa olla heittänyt P:lle, vaikka moottori ei olisi sammunut.
-Minulla on kesällä vaihdettu akku.
Aika harvoin tuo kuitenkin tapahtuu. Itse osaan elää asian kanssa, satunnaisempi kuski voi olla hämillään. Eniten kiinnostaa voiko tämä olla oire jostain vakavammasta.
Kannattaisi varmaan käydä päivittämässä kaikki ohjelmat, jotenkin veikkaan että ohjelmisto temppuilee, eikä mekaanisesti välttämättä mitään vikaa olisi. Mutta se selviää kun ohjelmistot on päivitetty.
Oletko varma ettei tuo toimi kuten kuuluu, eli Auto Hold käyttää parkkia auton paikallaan pitämiseen, eli silloin ei tarvitse pitää jalkaa jarrulla ja liikkeelle lähdetään painamalla pikkuisen kaasua. Park-asento poistuu automaattisesti D-asentoon. Voisiko tästä olla kyse?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Niin siis auto hold käyttää käsijarrua eikä automaattilaatikon parkkilukkoa.salmol kirjoitti: ↑19 Helmi 2018, 19:07Kannattaisi varmaan käydä päivittämässä kaikki ohjelmat, jotenkin veikkaan että ohjelmisto temppuilee, eikä mekaanisesti välttämättä mitään vikaa olisi. Mutta se selviää kun ohjelmistot on päivitetty.
Oletko varma ettei tuo toimi kuten kuuluu, eli Auto Hold käyttää parkkia auton paikallaan pitämiseen, eli silloin ei tarvitse pitää jalkaa jarrulla ja liikkeelle lähdetään painamalla pikkuisen kaasua. Park-asento poistuu automaattisesti D-asentoon. Voisiko tästä olla kyse?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 480
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
- Paikkakunta: LU
Kuulostaa hieman oudolta että käytettäisiin käsijarrua ah:ssa kun monella muulla merkillä sama asia hoidetaan normi jarruilla, samalla tavalla toimii mäkilähtö avustimet. Pysähtyessä jarrut jää paineistettuun tilaan ja liikkeelle lähdettäessä vapautetaan jarrupaineet.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 480
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
- Paikkakunta: LU
Uskottava se on, kuulostaa vaan epäloogiselta ratkaisulta että käytetään pysäköintijarrua ja kulutetaan turhaan sen mekanismia kun sama hoituisi käyttöjarrulla. VW:ssä sähköinen käpäri ja autohold käpärin vieressä, ei kuulu surinaa vaan homma hoidetaan käyttöjarrulla, siksi hämmästelin BMW:n ratkaisua käyttää käpäriä holdin kanssa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d
Sähköisissä käsijarruissa on paria eri toteutusta. Mutta auto holdista en löytänyt kun yhden kuvaelman...
Automatic hold function
The automatic hold function is activated using a button behind the parking brake button. The button is connected to the Dynamic Stability Control (DSC). When the function is selected, the vehicle is hydraulically braked from the first application of the brake by the DSC until it comes to a complete halt. When the engine is switched off, the parking brake assumes the holding function.
F10:ssä sähköinen käsijarru nappaa heti kiinni kun napista vetää. Sähköllä rutistetaan pala vasten levyjä samaan tapaan mitä hydraulinen jarru tekee.
Mutta esimerkkinä F07:ssä autohold pitää auton paikallaan normaaleilla jarruilla. Toisaalta jos pysähtyy ja kytkee sähköisen käsijarrun päälle napista niin auto pysyy paikallaan auton normaaleilla jarruilla vaikka käsijarru on kytkettynä kunnes sammuttaa auton tai avaa oven. Silloin sähköjarru vasta kytkeytyy. Pyörän navassa on oma jarrumekanismi käsijarrulle, ei käytä "ajojarruja". On muuten hanurista tämä toteutus verrattuna F10:n toteutukseen. F07 nimittäin nytkähtää aina pari senttiä mäessä alas kun moottorin sammuttaa, avaa oven ja auto vapauttaa jarrut ja pudottaa painon käsijarrun varaan. Siihen vaan ei totu kun peljästyy että auto lähtee valumaan alta pois...
The parking brake serves to secure the stationary vehicle to prevent it rolling away. When the engine is turned off, the EMF takes over braking. electromechanically via the servo unit. When the engine is running, braking is control by the Dynamic Stability Control (DSC): hydraulically via the 4 wheel brakes. If it is detected (via belt contact and door contact) that the driver is absent, the mechanical brake is applied.
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Herättelen vanhaa ketjua kun ongelma edelleen päällä ja esintyy vähän useammin kuin ennen ja keskustelu meni vähän off-topiciin.
Kysymykseni siis edelleen on: "Pitääkö olla huolissaan?"
Auto-hold testattu, ei vaikutusta asiaan. En edes käytä sitä.
Ongelma kehittynyt siihen suuntaan, että vaihteisto usein miten menee P-asentoon silloin kun:
-olen liikennevaloissa
-start-stop on sammuttanut moottorin
-moottori käynnistyy vihreitä vielä odotellessa ja samanaikaisesti pieni nykäyksentuntuinen ja vaihteisto on mennyt D-asennosta P-asentoon
Kysymykseni siis edelleen on: "Pitääkö olla huolissaan?"
Auto-hold testattu, ei vaikutusta asiaan. En edes käytä sitä.
Ongelma kehittynyt siihen suuntaan, että vaihteisto usein miten menee P-asentoon silloin kun:
-olen liikennevaloissa
-start-stop on sammuttanut moottorin
-moottori käynnistyy vihreitä vielä odotellessa ja samanaikaisesti pieni nykäyksentuntuinen ja vaihteisto on mennyt D-asennosta P-asentoon
Ilmoittaako näytöllä, jos oven avaa? Ilmoittaako kaikista ovista? Entä hälyttääkö normaalisti turvavyöstä ja tunnistaa kun turvavyön laittaa kiinni? Toimiiko penkissä "henkilön painon tunnistin"?marttipu kirjoitti: ↑20 Loka 2018, 13:06 Herättelen vanhaa ketjua kun ongelma edelleen päällä ja esintyy vähän useammin kuin ennen ja keskustelu meni vähän off-topiciin.
Kysymykseni siis edelleen on: "Pitääkö olla huolissaan?"
Auto-hold testattu, ei vaikutusta asiaan. En edes käytä sitä.
Ongelma kehittynyt siihen suuntaan, että vaihteisto usein miten menee P-asentoon silloin kun:
-olen liikennevaloissa
-start-stop on sammuttanut moottorin
-moottori käynnistyy vihreitä vielä odotellessa ja samanaikaisesti pieni nykäyksentuntuinen ja vaihteisto on mennyt D-asennosta P-asentoon
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6