e39 vm.2001 lämppäriongelma VIKA KORJATTU

Mika_Tz
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 03 Huhti 2012, 08:41
Auto: BMW 520i e39 Touring 2001
Paikkakunta: Virrat

e39 vm.2001 lämppäriongelma VIKA KORJATTU

Viesti Kirjoittaja Mika_Tz » 08 Helmi 2018, 13:31

Lämppäri puhaltaa lähinnä haaleaa ilmaa. Välillä lämpiää ja puhaltaa kuumaakin. Epäilys kohdistuu vesiventtiiliin ja olen sitä koputellut, mutta eipä ole ollut sanottavaa tulosta nähtävissä. Ennenkuin lähden tilaamaan uutta, niin voisiko vika olla jossain muualla? :conf:
Viimeksi muokannut Mika_Tz, 15 Helmi 2018, 13:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 584
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Re: e39 vm.2001 lämppäriongelma

Viesti Kirjoittaja Heguli31 » 08 Helmi 2018, 14:32

Nestemäärä pitää olla "maksimissa" ja ilmaa ei saa järjestelmässä olla minkään mahdollisen rempan jäljiltä. Vesiventtiilit ja kiertovesipumppu. Eiköhän se noista löydy.

Mika_Tz
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 03 Huhti 2012, 08:41
Auto: BMW 520i e39 Touring 2001
Paikkakunta: Virrat

Re: e39 vm.2001 lämppäriongelma

Viesti Kirjoittaja Mika_Tz » 08 Helmi 2018, 17:53

Heguli31 kirjoitti:
08 Helmi 2018, 14:32
Nestemäärä pitää olla "maksimissa" ja ilmaa ei saa järjestelmässä olla minkään mahdollisen rempan jäljiltä. Vesiventtiilit ja kiertovesipumppu. Eiköhän se noista löydy.
Nestemäärä on maksimissa. Täytyypä kiertovesipumpun toiminta tarkistaa. Sellaista remonttia en ole tehnyt, että ilmaa olisi päässyt järjestelmään, mutta toki huolto-ohjelmien mukaisista huolloista ja niiden tekijöistä en tiedä sitten. Auto kävi Auto-Kaaressa Seinäjoella ilmastoinnin huollossa kesällä, eli jos siinä otetaan nesteet pois, niin on mahdollista että sen jäljiltä on tullut ilmaa järjestelmään.

Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 337
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Re: e39 vm.2001 lämppäriongelma

Viesti Kirjoittaja Clavurion » 08 Helmi 2018, 17:53

Irrota IHKA (ilmastoinnin ohjauspaneeli) ja putsaa sen sisällä oleva pieni tuuletin. Sen tehtävä on imeä sisätilasta ilmaa niiden paneelissa olevien pienten ritilöiden kautta lämpöanturille. Jos ilma ei liiku kunnolla, yksikön lämmestessä se kuvittelee sisätilojen lämpötilan todellista korkeammaksi.

Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 584
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Re: e39 vm.2001 lämppäriongelma

Viesti Kirjoittaja Heguli31 » 08 Helmi 2018, 18:04

Mika_Tz kirjoitti:
08 Helmi 2018, 17:53
Auto kävi Auto-Kaaressa Seinäjoella ilmastoinnin huollossa kesällä, eli jos siinä otetaan nesteet pois, niin on mahdollista että sen jäljiltä on tullut ilmaa järjestelmään.
Ei tarvi jäähd.nesteisiin koskea ilmastoinnin huollossa.

Mika_Tz
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 03 Huhti 2012, 08:41
Auto: BMW 520i e39 Touring 2001
Paikkakunta: Virrat

Re: e39 vm.2001 lämppäriongelma

Viesti Kirjoittaja Mika_Tz » 08 Helmi 2018, 18:04

Clavurion kirjoitti:
08 Helmi 2018, 17:53
Irrota IHKA (ilmastoinnin ohjauspaneeli) ja putsaa sen sisällä oleva pieni tuuletin. Sen tehtävä on imeä sisätilasta ilmaa niiden paneelissa olevien pienten ritilöiden kautta lämpöanturille. Jos ilma ei liiku kunnolla, yksikön lämmestessä se kuvittelee sisätilojen lämpötilan todellista korkeammaksi.
Koskeeko tämä siis myös tilannetta, missä ei ilmastointia käytetä? Voiko sitä ylipäätään talvella käyttää? :conf:

Mika_Tz
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 03 Huhti 2012, 08:41
Auto: BMW 520i e39 Touring 2001
Paikkakunta: Virrat

Re: e39 vm.2001 lämppäriongelma

Viesti Kirjoittaja Mika_Tz » 08 Helmi 2018, 18:30

Heguli31 kirjoitti:
08 Helmi 2018, 18:04
Mika_Tz kirjoitti:
08 Helmi 2018, 17:53
Auto kävi Auto-Kaaressa Seinäjoella ilmastoinnin huollossa kesällä, eli jos siinä otetaan nesteet pois, niin on mahdollista että sen jäljiltä on tullut ilmaa järjestelmään.
Ei tarvi jäähd.nesteisiin koskea ilmastoinnin huollossa.
Okei, kiitos tiedosta. Vaihdan huomenna ylemmän imuletkun, kun se on halkeillut ja täytyy samalla tutkia mainitut kohteet.

Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 337
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Re: e39 vm.2001 lämppäriongelma

Viesti Kirjoittaja Clavurion » 08 Helmi 2018, 18:39

Mika_Tz kirjoitti:
08 Helmi 2018, 18:04
Clavurion kirjoitti:
08 Helmi 2018, 17:53
Irrota IHKA (ilmastoinnin ohjauspaneeli) ja putsaa sen sisällä oleva pieni tuuletin. Sen tehtävä on imeä sisätilasta ilmaa niiden paneelissa olevien pienten ritilöiden kautta lämpöanturille. Jos ilma ei liiku kunnolla, yksikön lämmestessä se kuvittelee sisätilojen lämpötilan todellista korkeammaksi.
Koskeeko tämä siis myös tilannetta, missä ei ilmastointia käytetä? Voiko sitä ylipäätään talvella käyttää? :conf:
Kyllä koskee. (Ilmastoinnin kompura ei aktivoidu, jos höyrystinkennon lämpötila on alle +3 C.)

Mika_Tz
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 03 Huhti 2012, 08:41
Auto: BMW 520i e39 Touring 2001
Paikkakunta: Virrat

Re: e39 vm.2001 lämppäriongelma

Viesti Kirjoittaja Mika_Tz » 10 Helmi 2018, 19:49

Clavurion kirjoitti:
08 Helmi 2018, 18:39
Mika_Tz kirjoitti:
08 Helmi 2018, 18:04
Clavurion kirjoitti:
08 Helmi 2018, 17:53
Irrota IHKA (ilmastoinnin ohjauspaneeli) ja putsaa sen sisällä oleva pieni tuuletin. Sen tehtävä on imeä sisätilasta ilmaa niiden paneelissa olevien pienten ritilöiden kautta lämpöanturille. Jos ilma ei liiku kunnolla, yksikön lämmestessä se kuvittelee sisätilojen lämpötilan todellista korkeammaksi.
Koskeeko tämä siis myös tilannetta, missä ei ilmastointia käytetä? Voiko sitä ylipäätään talvella käyttää? :conf:
Kyllä koskee. (Ilmastoinnin kompura ei aktivoidu, jos höyrystinkennon lämpötila on alle +3 C.)
Autossani ei tosin ole automaatti-ilmastointia, niin tuo ei ollut mahdollinen toimenpide. Vika löytyi sitten liian alhaisesta nestemäärästä. Vaikka kohotikku nousi pihalla täyttäessä maximiin asti, niin huomasin sen vajonneen myöhemmin. Käytimme hetken konetta tallissa ja huomasimme, että nestettä sai lisätä runsaasti kunnes tikku pysyi maksimissa. Nyt puhaltaa lämmintä ilmaa.

Mika_Tz
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 03 Huhti 2012, 08:41
Auto: BMW 520i e39 Touring 2001
Paikkakunta: Virrat

Re: vika korjattu

Viesti Kirjoittaja Mika_Tz » 15 Helmi 2018, 12:58

Vikakoodi 7B -imusarjan jäähdytys, viittasi termostaattiin. Termostaatin vaihtoa varten hieman purkaessa saimme selville, että vesipumpun laakerikin oli entinen. Oli vuotanut hieman, mutta vedet eivät olleet tulleet pihalle. Sivuhuomiona täytyy todeta, että vastaavassa tilanteessa tutun Chryslerista tuli vedet pihalle niin että lorisi. Sen vesipumpun laakeri ei ollut yhtään huonommassa kunnossa. Bemarissa on ilmeisesti paremmat tiivisteet :D

Termostaatti oli myös tiensä päässä. Sekin oli vuotanut hieman. Eipä ihme, että herjasi vikakoodia.
Nyt on autossa uusi akku, uudet tulpat, uusi vesipumppu, ylempi imuletku, uusi termostaatti ja jäähdytysnesteet Jos vähän matkaa pääsisi. Ai niin, umpiotkin tuli hiottua samalla.