Mitähän mahto tapahtua? BMW 520d

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
kasvi12
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 14 Helmi 2018, 12:57

Mitähän mahto aamulla tapahtua kun kaasu yhtäkkiä ikäänkuin hirtti kiinni?

Kyseessä tämmönen iänikunen BMW 520d.. oisko jotain 2003 vuosimallia, 650 000 kilometriä mittarissa.

Ihan yhtäkkiä vaan rupes vauhti kiihtymään... kaasuun ei reagoinu mitenkään, kytkin pohjaan ja kierrokset tappiin (6000). Tien varteen sammutin, kävi vielä hetken siinäki. Kiva katku sisälle, öljyvalo tais syttyä palamaan, eikä enää lähteny käyntiin. Mielestäni ei tiputellu öljyä ja pellin allaki kaikki näytti ihan ok.
Rami78
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 13 Helmi 2018, 08:10

Ahdin hajosi. Täällä meillä päin yksi 530da huusi itsensä hengiltä,kun alkoi polttoaineena käyttämään moottoriöljyään,kun ahdin hajosi. Sammumaankaan eivät saaneet autoa..sammui vasta sitten kun leikkas kunnolla kiinni.
Rami78
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 13 Helmi 2018, 08:10

Älä ainakaan enää yritäkään autoa käyntiin. Tämä edellä mainittu kaveri sen meni tekemään.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Komppaan Ramia, hinuri paikalle ja auto hoitoon. Selityksestä päätellen on tosiaan alkanut käymään öljyllä, hyvällä säkällä moottori saattaa olla vielä pelastettavissa jos noin on käynyt, mutta ei kannata odottaa liikoja.

Efekti tunnetaan joissain piireissä termillä "vetää hullut".
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Onko kyseessä E39 vai E6x? Paljonko tikun mukaan öljyä, liian vähän, vai reilusti liikaa?
Rami78
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 13 Helmi 2018, 08:10

Clavurion kirjoitti: 14 Helmi 2018, 15:55 Onko kyseessä E39 vai E6x? Paljonko tikun mukaan öljyä, liian vähän, vai reilusti liikaa?
Tällähän asiallahan nyt ei ole mitään väliä tässä tapauksessa.
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Rami78 kirjoitti: 14 Helmi 2018, 17:06
Clavurion kirjoitti: 14 Helmi 2018, 15:55 Onko kyseessä E39 vai E6x? Paljonko tikun mukaan öljyä, liian vähän, vai reilusti liikaa?
Tällähän asiallahan nyt ei ole mitään väliä tässä tapauksessa.
Ei toki siinä mielessä, että kone on todennäköisesti entinen. Taustasyynä on myös voinut olla korkeapainepumpun akselitiivistyksen pettäminen, dieselin valuminen öljypohjaan jakopään kautta ja öljytason noustessa öljyn joutuminen huohotusilman mukana takaisin koneeseen. Siksi tuota öjytasoa kysyin. Korimallia siksi, että E39 520d on jakajapumpullinen, joten tuo korkeapainepumpputeoria ei siinä ole mahdollinen.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Rami78 kirjoitti: 14 Helmi 2018, 17:06
Clavurion kirjoitti: 14 Helmi 2018, 15:55 Onko kyseessä E39 vai E6x? Paljonko tikun mukaan öljyä, liian vähän, vai reilusti liikaa?
Tällähän asiallahan nyt ei ole mitään väliä tässä tapauksessa.
Jos ja kun asiat on kerran noin hyvin (itsellä) selvillä,niin turha täällä sitten varmaan on mitään kysellä. :blink:

Edit. Clavurion ehtikin jo tarkentamaan.
Merikotka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 16 Maalis 2014, 19:33
Auto: V60 T8

Mulla kävi aikoinaan Alfan kanssa samalta kuulostava homma. Kaasuvaijeri oli jumissa.
Ex: F34 320i M-sport, F34 320d Sportline, E84 20d, E92 320i
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Paljon ajetuissa dieseleissä aika tuttu ongelma, oli turboa tai ei. Kerran saatu yksi 400km ajettu turboton Transit vastaavaan tilaan ja moottorijarrutuksen jälkeen. Moottorijarrutuksessa alkaa kone imemään väljien mäntien kautta öljyä palotilaan ja ikiliikkuja on valmis, kierrokset paukkuu tapissaan eikä konetta saatu sammumaan millään ennen kun se kiersi ittensä kipeeksi -> Transu suoraan paalaamoon.
kasvi12
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 14 Helmi 2018, 12:57

Taitaa olla e39. Joo, kokeilin tottakai vielä käyntiin. :D Ei tosin lähtenyt.. Öljyä oli jäljellä kierrosten jälkeen sen verran että tikku just kastu.

Turbo siinä tosiaan on aiemmin reistaillu.. välillä ei oo pelannu ollenkaan ja välillä sitte ihan normaalisti. Hinasin korjaamolle, epäilivät että oisko turbo lauennu ja sieltä ruutannu öljyt koneeseen.

Kiinni se ei kuitenkaan ehtiny leikata vaan sammu ku katko virrat.
Vastaa Viestiin