Tervehdys,
Kolmisen viikkoa sitten hommasin vm. 2006 e53:n 3.0d koneella ja siinä on nyt ilmennyt seuraavaa vaihteistovikaa:
Kun vaihtaa D:ltä N:lle niin mittaristosta katoaa vaihdetieto ja siirrettäessä N:ltä R:lle syttyy vaihteiston vikavalo. Kun auton tämän jälkeen sammuttaa ja yrittää käynnistää, niin virrat tulevat normaalisti, mutta ei edes yritä startata. Mittaristossa ei edelleenkään vaihdetietoa tässä vaiheessa ja ilmeisesti ei ymmärrä että vaihde P:llä. Kun malttaa odotella reilu puolisen tuntia, niin vaihdetieto palaa mittaristoon ja käynnistyy normaalisti (jäähtyminen?). Vikakoodina antaa nron 5088 Vaihteenvalitsimen asentoanturista.
Olen soitellut eri huoltoliikkeisiin ja kukaan ei ole törmännyt vastaavaan, vaihtoehtoina ehdotettu sekä vaihdekepin vaihtoa että laatikossa olevan anturin vaihtoa, mutta kukaan ei ole varma kummasta kiinni.
Olisiko täällä mahdollisesti kukaan törmännyt vastaavaan ja tietäisi mistä lähteä liikkeelle? Sen verran tiedän, että autoliike kehui vaihtaneensa vaihteistoöljyt (olisi varmaan pitänyt hälytyskellojen soida...). Molemmat osat tyyriitä vaihtaa, niin arvostaisin todella jos jollain olisi apuja tähän eikä tarvitsisi kokeilemalla lähteä korjauttamaan.
X5 e53 kadottaa vaihdetiedon
OT: Jos ostit autoliikkeestä, niin vie sinne ja sano että laittavat kuntoon tai antavat rahat takaisin. He vastaavat myymästään autosta. Tee sinne myös kirjallinen reklamaatio asiasta.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Soitin autoliikkeeseen vian ilmettyä kaksi viikkoa kaupan jälkeen ja heidän kantansa oli, että ovat myyneet minulle ehjän auton ja saaneet vaihdossa viallisen (en muistanut mainita Webaston olevan rikki kun ei meillä toiminut ja aikanaan ostimme auton itse "ilman" webastoa). Ilmoittivat etteivät siis aio osallistua kustannuksiin mitenkään.
Ajattelin ensin itse vähän selvittää millaisen huollon vaatii ja sen jälkeen selvittää esim. Kuluttaja-asiamieheltä mikä on myyjäliikkeen vastuu. Tuon myyjäliikkeen suhtautumisen jälkeen pelkäsin, että jos en itse selvitä vikaa niin tekevät jonkun purkkatarravirityksen.
Tuo kirjallinen reklamaatio on kyllä hyvä vinkki, kiitos siitä. Ei ollut tullut itselle mieleen ja sen jälkeen eivät voi ainakaan vedota, että heillä ei ole tietoa.
Ajattelin ensin itse vähän selvittää millaisen huollon vaatii ja sen jälkeen selvittää esim. Kuluttaja-asiamieheltä mikä on myyjäliikkeen vastuu. Tuon myyjäliikkeen suhtautumisen jälkeen pelkäsin, että jos en itse selvitä vikaa niin tekevät jonkun purkkatarravirityksen.
Tuo kirjallinen reklamaatio on kyllä hyvä vinkki, kiitos siitä. Ei ollut tullut itselle mieleen ja sen jälkeen eivät voi ainakaan vedota, että heillä ei ole tietoa.
Eivät voi vedota että ovat myyneet ehjän auton sinulle, sillä kuluttaja-asiamies on linjannut, että asiakkaalle on myyty viallinen auto tuollaisissa tapauksissa ja myyjäliike joutuu sen laittamaan kuntoon tai purkamaan kaupan. He ovat autoalan ammattilaisia, eikä kuluttaja, joten jos he eivät autoa ostaessa huomaa että webasto ei toimi, niin se on heidän ongelmansa. Vie ehdottomasti kuluttaja-asiamiehelle, jos eivät suostu korjaamaan. Vaihteiston korjaus voi olla todella kallista. Myyjä vastaa autosta useita kuukausia, joten mitään et ole vielä hävinnyt.KLA84 kirjoitti: ↑19 Helmi 2018, 21:11 Soitin autoliikkeeseen vian ilmettyä kaksi viikkoa kaupan jälkeen ja heidän kantansa oli, että ovat myyneet minulle ehjän auton ja saaneet vaihdossa viallisen (en muistanut mainita Webaston olevan rikki kun ei meillä toiminut ja aikanaan ostimme auton itse "ilman" webastoa). Ilmoittivat etteivät siis aio osallistua kustannuksiin mitenkään.
Ajattelin ensin itse vähän selvittää millaisen huollon vaatii ja sen jälkeen selvittää esim. Kuluttaja-asiamieheltä mikä on myyjäliikkeen vastuu. Tuon myyjäliikkeen suhtautumisen jälkeen pelkäsin, että jos en itse selvitä vikaa niin tekevät jonkun purkkatarravirityksen.
Tuo kirjallinen reklamaatio on kyllä hyvä vinkki, kiitos siitä. Ei ollut tullut itselle mieleen ja sen jälkeen eivät voi ainakaan vedota, että heillä ei ole tietoa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Joo aika kaukaa haettu että vuonna 2006 valmistetun auton kohdalla liike laittaisi kuntoon saatikka purkaisi kauppoja. Jonkinlaisen osittaisen korvauksen voi korjauskustannuksista saada, riippuen toki tuosta ajosuoritteesta.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Liikkeestä ostettu auto on lähtökohtaisesti kunnossa. Jos siinä on vaihteistovika heti pari viikkoa oston jälkeen, niin se on ollut myytäessä rikki. Jos autoa ei ole myyty romutuskuntoisena, niin liike vastaa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Sen verran puolustaudun, että oli kyllä ihan puhdas unohdus. Kysyin liikkeen myyjältä haluaako lähteä koeajolle eikä ollut kiinnostunut kokeilemaan, ei edes käynyt auton sisällä vaan käveli vaan sen ympäri ja teki tarjouksen. Eli ei se myyjä siihen ihan kauheasti panostanut...
Mutta keskustelu lähti nyt pitkälti korjausvastuun raiteelle, selvittelen sitä tässä taustalla. Autohan on kuitenkin tavalla tai toisella saatava kuntoon, joten sen verran palaan alkuperäiseen kysymykseeni, eli onko kenelläkään kokemuksia vastaavista oireista ja mistä kiikasti?
Mutta keskustelu lähti nyt pitkälti korjausvastuun raiteelle, selvittelen sitä tässä taustalla. Autohan on kuitenkin tavalla tai toisella saatava kuntoon, joten sen verran palaan alkuperäiseen kysymykseeni, eli onko kenelläkään kokemuksia vastaavista oireista ja mistä kiikasti?
Mutta edelleenkin vastuujako menee tuon 300 tkm olettaman mukaan. Eli jos autolla on ajettu esim. 240 tkm ja laatikko vaihdetaan uuteen tai siihen tehdään täysremontti, niin liike vastaa kustannuksista 20% osalta ja loput jää ostajan kontolle. Vaihtoehtoisesti tilalle vaihdetaan suunnilleen vastaavilla kilsoilla käytetty laatikko.
Olen tästä eri mieltä, eikä tämä taida nyt tästä ratketa.Clavurion kirjoitti: ↑20 Helmi 2018, 16:11Mutta edelleenkin vastuujako menee tuon 300 tkm olettaman mukaan. Eli jos autolla on ajettu esim. 240 tkm ja laatikko vaihdetaan uuteen tai siihen tehdään täysremontti, niin liike vastaa kustannuksista 20% osalta ja loput jää ostajan kontolle. Vaihtoehtoisesti tilalle vaihdetaan suunnilleen vastaavilla kilsoilla käytetty laatikko.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Saat ihan vapaasti olla eri mieltä. Vastaavista tapauksista voi lukea kuluttajariitalautakunnan aikaisempia päätöksiä.salmol kirjoitti: ↑20 Helmi 2018, 16:48Olen tästä eri mieltä, eikä tämä taida nyt tästä ratketa.Clavurion kirjoitti: ↑20 Helmi 2018, 16:11Mutta edelleenkin vastuujako menee tuon 300 tkm olettaman mukaan. Eli jos autolla on ajettu esim. 240 tkm ja laatikko vaihdetaan uuteen tai siihen tehdään täysremontti, niin liike vastaa kustannuksista 20% osalta ja loput jää ostajan kontolle. Vaihtoehtoisesti tilalle vaihdetaan suunnilleen vastaavilla kilsoilla käytetty laatikko.
Asiakas voi purkaa kaupan jos hänelle on myyty rikkinäinen tuote, kuten nyt. Myyjä saa sen myös korjata, mutta asiakas ei maksa.Clavurion kirjoitti: ↑20 Helmi 2018, 18:14Saat ihan vapaasti olla eri mieltä. Vastaavista tapauksista voi lukea kuluttajariitalautakunnan aikaisempia päätöksiä.salmol kirjoitti: ↑20 Helmi 2018, 16:48Olen tästä eri mieltä, eikä tämä taida nyt tästä ratketa.Clavurion kirjoitti: ↑20 Helmi 2018, 16:11Mutta edelleenkin vastuujako menee tuon 300 tkm olettaman mukaan. Eli jos autolla on ajettu esim. 240 tkm ja laatikko vaihdetaan uuteen tai siihen tehdään täysremontti, niin liike vastaa kustannuksista 20% osalta ja loput jää ostajan kontolle. Vaihtoehtoisesti tilalle vaihdetaan suunnilleen vastaavilla kilsoilla käytetty laatikko.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Kyllä se niin vaan taitaa mennä että koko hintaa ei tule korvattavaksi kun auto tulee ikäistään parempaan kuntoon, joten jonkun osuuden maksavat mutta ei kaikkea.
Kyllä, mutta jos sen korjauttaa niin sehän ei tule ikäistään parempaan kuntoon, eihän? Eri asia on jos siihen laitetaan vaikka UUSI vaihdelaatikko, mitä siihen ei tietysti laiteta.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Käyhän Salmol lukemassa noita kuluttajariitalautakunnan päätöksiä ja opi.
Ja tottakai se tulee parempaan kuntoon kun se korjataan. Vai meinaatko että 250tkm ajetun auton laatikko korjataan 250tkm vastaavaan kuntoon? Sehän tarkoittaisi että esim 6HP-vaihteistossa mekatroniikka olisi kulunut loppun ja ensimmäiset oireet tästä alkaisivat ilmaantua, esim turbiinilukon humppaaminen.
Ja tottakai se tulee parempaan kuntoon kun se korjataan. Vai meinaatko että 250tkm ajetun auton laatikko korjataan 250tkm vastaavaan kuntoon? Sehän tarkoittaisi että esim 6HP-vaihteistossa mekatroniikka olisi kulunut loppun ja ensimmäiset oireet tästä alkaisivat ilmaantua, esim turbiinilukon humppaaminen.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Toinen meistä on autokaupassa töissä ja minä olen varmaan käsitellyt noita autokaupan valituksia enemmän kuin sinä, joten älä sinä siinä leiki isää. Jos se korjataan kuntoon eikä uudeksi, niin se ei ole silloin ikäistään parempi kuntoinen. Jos siihen vaihdetaan kokonaan uusi mekatroniikka tai koko vaihteisto, niin sittenhän se on paremmassa kunnossa kuin ikäisekseen ja silloin auton ostajakin osallistuu. Mutta jos asiakas ostaa auton liikkeestä, niin voidaan olettaa että se on kunnossa eikä vaihteisto viikon päästä paskana. Jos ei ole kunnossa ostaessa, niin myyjäliike laittaa sen siihen kuntoon kuin sen ikäisen auton pitäisi olla, tai kauppa puretaan. Tai ostaja osallistuu kustannuksiin jos auto tulee ikäistään parempaan kuntoon.Böntti kirjoitti: ↑20 Helmi 2018, 21:04 Käyhän Salmol lukemassa noita kuluttajariitalautakunnan päätöksiä ja opi. Ja tottakai se tulee parempaan kuntoon kun se korjataan. Vai meinaatko että 250tkm ajetun auton laatikko korjataan 250tkm vastaavaan kuntoon? Sehän tarkoittaisi että esim 6HP-vaihteistossa mekatroniikka olisi kulunut loppun ja ensimmäiset oireet tästä alkaisivat ilmaantua, esim turbiinilukon humppaaminen.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Jaa, en tiennyt että olet autokaupassa töissä ja käsittelet näitä valituksia..
Minä kyllä teen varsin paljon korjaustöitä eri autoliikkeille, monesti käytettyjä osia käyttäen, voisi sanoa että viikottain. Tästä johtuen tiedän kyllä miten näissä kustannukset suunnilleen jakautuu.
Edelleenkää 250tkm ajettua vaihteistoa jos aletaan korjaamaan 250tkm ajetulla mekatroniikalla, ei saavuteta oikeastaan yhtään mitään, sillä tuon ikäinen meka on lähtökohtaisesti enemmän tai vähemmän paskana. Ja mitä kaupan purkuun tulee, sitä voi lähteä toki oikeudesta hakemaan jos myyjäliike ei vapaaehtoisesti sellaiseen suostu..
Oikeastaan mitä minä täss nyt väitän: Se 250tkm ajetun lootan korjaus maksaa, ja asiakas maksaa siitä lain edessä suurimman osan, koska kyllä se ehjätään kuntoon eikä purkkapatenteilla hädin tuskin liikenteeseen. Liike toki vastaa korjauksesta mutta ei missään nimessä maksa sitä läheskään kokonaan. Ja se kaupan purku, oikeudesta sitä tallaisessa herkästi joutuu hakemaan.
Edit. Tuossa pari päätöstä, kannattaa aloittajan lukea:
http://www.kuluttajariita.fi/fi/index/k ... 94707.html
http://www.kuluttajariita.fi/fi/index/k ... 85573.html
http://www.kuluttajariita.fi/fi/index/k ... 93853.html
Lisää löytyy samasta nettiosoitteesta.
Minä kyllä teen varsin paljon korjaustöitä eri autoliikkeille, monesti käytettyjä osia käyttäen, voisi sanoa että viikottain. Tästä johtuen tiedän kyllä miten näissä kustannukset suunnilleen jakautuu.
Edelleenkää 250tkm ajettua vaihteistoa jos aletaan korjaamaan 250tkm ajetulla mekatroniikalla, ei saavuteta oikeastaan yhtään mitään, sillä tuon ikäinen meka on lähtökohtaisesti enemmän tai vähemmän paskana. Ja mitä kaupan purkuun tulee, sitä voi lähteä toki oikeudesta hakemaan jos myyjäliike ei vapaaehtoisesti sellaiseen suostu..
Oikeastaan mitä minä täss nyt väitän: Se 250tkm ajetun lootan korjaus maksaa, ja asiakas maksaa siitä lain edessä suurimman osan, koska kyllä se ehjätään kuntoon eikä purkkapatenteilla hädin tuskin liikenteeseen. Liike toki vastaa korjauksesta mutta ei missään nimessä maksa sitä läheskään kokonaan. Ja se kaupan purku, oikeudesta sitä tallaisessa herkästi joutuu hakemaan.
Edit. Tuossa pari päätöstä, kannattaa aloittajan lukea:
http://www.kuluttajariita.fi/fi/index/k ... 94707.html
http://www.kuluttajariita.fi/fi/index/k ... 85573.html
http://www.kuluttajariita.fi/fi/index/k ... 93853.html
Lisää löytyy samasta nettiosoitteesta.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128