Tärinä kiihdytyksen jälkeen

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
Partsidude
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 24 Maalis 2018, 22:54

Morjesta. Autona on 2005 BMW E60 530dA. Ei löytynyt että olisi muilla samantapaista ongelmaa.

Elikkäs auto kävi pajalla jarruremontissa, pyysin samalla lisäämään vaihteistoöljyn sekaan AT-205-lisäaineen, kun oli kierrosten humpailua vakkari päällä ajaessa +/- 100rpm 90 km/h vauhdissa (monella kuulemma ollut samaa vikaa). Kun lisäsi vauhtia muutaman kilometrin niin humpailu loppui, ja on muutenkin ainakin vähentynyt tuon aineen lisäämisen jälkeen. Korjaajan mukaan vaihteistossa oli kuitenkin liian vähän öljyä ja lisäsi sitä 2 litraa. Vaihteistoöljyt on huoltokirjan mukaan vaihdettu noin 15tkm sitten.

Vajaa kuukausi tämän pajakäynnin jälkeen, kun kiihdyttää vähän reippaammin, kiihdytys ja vaihdot menee kuten pitääkin, mutta sen jälkeen ajaessa nopeudesta riippumatta koko auto hytkyy/tärisee ja kierroslukumittari "värähtelee" 50-100 kierroksen verran tiheään tahtiin. Täristää myös paikallaan ollessa mutta kiekkamittari pysyy aloillaan. Jos kierroksia nostaa auton paikallaan ollessa noin 1300 rpm tärinä häviää. Hytkyminen saattaa sitten hävitä kokonaan omia aikojaan, mutta tulee taas takaisin heti seuraavan rajumman kiihdytyksen jälkeen. Rauhallisemmissa kiihdytyksissä ja normaaliajossa vikaa ei ilmene.

Onkohan vaihteistoöljyn lisäämisellä tekemistä asian kanssa? Pari tuttua veikkasi myös suutinvikaa, vika ilmeni kelien lämmettyä ja teiden sulattua, jolloin kiihdytyksissä luistonesto ei vähennä polttoaineen saantia, ja jokin suuttimista jäisi kiihdytyksen jälkeen hieman auki.