Laturi vaihtoon !?

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
Hejssan
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 15 Tammi 2012, 06:39

Viime viikolla ollessani lomamatkalla, jouduin keskeyttämään matkanteon auton "Battery not charging" ilmoitukseen - lataus ei toiminut ja auto otti kaiken tarvitseman virran akusta. On muuten ensimmäinen kerta, kun auto on jättänyt tielle ja aika monella merkillä on tullut itseäni kuljettua - onneksi oli sopivat vakuutukset, niin lomamatkaa voitiin jatkaa.

Vian johdosta auto jouduttiin hinaamaan BMW huoltoon, jossa vikakoodit luettiin. Tuomio oli se, että auton laturi on epäkunnossa - se ei lataa virtaa, jonka johdosta laturi pitää vaihtaa uuteen.

Auto on siis BMW F25, 2012 ja kilometrimäärä 75.000km.

Laturin keskimääräisen keston voidaan olettaa olevan noin 200.000 - 300.000 km, joten olen kohtuullisen yllätynyt viasta ja pettynyt laatuun. Mielenkiintoista on nähdä, mikä on BMW:n vastaantulo tässä tapauksessa.

Kyselisin, että onko muilla foorumin jäsenillä vastaavia kokemuksia?
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Jos oot eka omistaja, niin melko varmasti 100% goodwilliin noilla kilsoilla. Jos mukinaa, niin pidät toki itse puolesi asian suhteen, että takaat sen 100% gw:n.

OT: Ei oo kyl ikinä hajonnu mistään autosta laturi, ei mulla eikä kellään tutullakaan. Faijakin rullannut useita Mersuja neljään sataan tonniin, eikä mitään laturimurheita ikinä (yhden kerran jäänyt Lidlin parkkipaikalle kun virtalukko hajos uusimmasta nykyisestä Mersusta). Joskus 20 vuotta sitten faijalla oli Volvo 240 DL johon piti vaihtaa laturin hiilet jossain 6-700 tkm kohdalla :mus:
Hejssan
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 15 Tammi 2012, 06:39

Tarkoitus on pitää foorumi tietoisena kuinka laturiin liittyvä mahdollinen goodwill etenee, koska uskoisin sen kiinnostavan, jos muille tapahtuu vastaavaa.

Perusfaktat ovat siis seuraavat:

- Auto F25, vuosimalli 2012
- Olen ensimmäinen auton omistaja
- auto huollettu aina BMW:n huolto-ohjelman mukaisesti merkkiliikkeessä
- ajoneuvon kilometrimäärä 75.000km

Sain viimeviikolla alustavan (en vielä lopullista) arvion merkkihuollon työnjohtajalta: Goodfill on 0%.

Perusteluna päätökselle BMW:llä oli se, että auto on jo 6 vuotta vanha.

Merkkihuollolle mainitsin, että normaali autoissa laturin oletetaan kestävän noin 200-300.000 km, mutta BMW:n tapauksessa näyttää laturin kesto olevan 75.000km. Jos sama toimintatapa pätee myös muiden BMW:n osien suhteen, niin ei anna kovin laadukasta kuvaa asiakkaan näkökulmasta, toivottavasti tämä on yksittäistapaus.

Mutta asia on nyt manuaalikäsittelyssä ja päätöksen pitäisi tulla muutaman viikon sisällä. Onko jollakin tarkempaa tietoa, kuinka ja miten manuaalikäsittely etenee ja voiko “goodwill” asiaa edistää tehokkaammin jotain muuta kautta?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Hejssan kirjoitti: 19 Huhti 2018, 20:10 Tarkoitus on pitää foorumi tietoisena kuinka laturiin liittyvä mahdollinen goodwill etenee, koska uskoisin sen kiinnostavan, jos muille tapahtuu vastaavaa.

Perusfaktat ovat siis seuraavat:

- Auto F25, vuosimalli 2012
- Olen ensimmäinen auton omistaja
- auto huollettu aina BMW:n huolto-ohjelman mukaisesti merkkiliikkeessä
- ajoneuvon kilometrimäärä 75.000km

Sain viimeviikolla alustavan (en vielä lopullista) arvion merkkihuollon työnjohtajalta: Goodfill on 0%.

Perusteluna päätökselle BMW:llä oli se, että auto on jo 6 vuotta vanha.

Merkkihuollolle mainitsin, että normaali autoissa laturin oletetaan kestävän noin 200-300.000 km, mutta BMW:n tapauksessa näyttää laturin kesto olevan 75.000km. Jos sama toimintatapa pätee myös muiden BMW:n osien suhteen, niin ei anna kovin laadukasta kuvaa asiakkaan näkökulmasta, toivottavasti tämä on yksittäistapaus.

Mutta asia on nyt manuaalikäsittelyssä ja päätöksen pitäisi tulla muutaman viikon sisällä. Onko jollakin tarkempaa tietoa, kuinka ja miten manuaalikäsittely etenee ja voiko “goodwill” asiaa edistää tehokkaammin jotain muuta kautta?
Jos korvaus jää tuollaiseksi, niin kannattaa varmaan kuluttajaviranomaiseen ottaa yhteyttä. Laturi ei ole huollettava osa, joten sen voisi olettaa kestävän koko auton eliniän, ainakin satoja tuhansia kilometrejä. Itse en 0% GW-päätökseen tyytyisi.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Toisaalta laturi ei ole hirveän kallis osa ja on nopea vaihtaa, kuinka paljon kannattaa autoa seisottaa ja hiuksia harmaannuttaa gw-taistelussa? Kuluttajaviranomaisen käsittely ainakin kestää niin pitkään että auton seisonnasta tulee suurin kustannus.
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Wonderi kirjoitti: 20 Huhti 2018, 11:31 Toisaalta laturi ei ole hirveän kallis osa ja on nopea vaihtaa, kuinka paljon kannattaa autoa seisottaa ja hiuksia harmaannuttaa gw-taistelussa? Kuluttajaviranomaisen käsittely ainakin kestää niin pitkään että auton seisonnasta tulee suurin kustannus.
Ihan samaa mieltä - ite ainakin niin laiska tappalemaan niin minä tilaisin tästä muutaman satasen laturin, vaihtaisin paikalleen ja olisin tyytyväinen.
Toki jokainen tekee kuten hyväksi näkee mutta oman mielenterveyden kannalta en jaksaisi tapella muutaman satasen takia.

https://www.autodoc.fi/search?keyword=12318509023
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Ja tarviiko koko laturia edes uusia vai selviäisikö pelkällä jännitesäätimen vaihtamisella? Siis jos omaan piikkiin on kokonaan menossa.
Viimeksi muokannut Heguli31, 20 Huhti 2018, 12:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Wonderi kirjoitti: 20 Huhti 2018, 11:31 Toisaalta laturi ei ole hirveän kallis osa ja on nopea vaihtaa, kuinka paljon kannattaa autoa seisottaa ja hiuksia harmaannuttaa gw-taistelussa? Kuluttajaviranomaisen käsittely ainakin kestää niin pitkään että auton seisonnasta tulee suurin kustannus.
Auton voi korjata omalla kustannuksellaan ja tehdä valitus kuluttajaviranomaiselle sitten.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Hejssan
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 15 Tammi 2012, 06:39

Hyviä ja asiallisia kommentteja, vielä hiukan tarkennuksia asiaan.

Laturi rikkoutui, kun olin lomamatkalla. Vakuutus korvaa ajoneuvon kuljetuksen vain lähimpään merkkikorjaamoon, tästä syystä auto piti jättää paikkakunnalle, jossa en itse asu. Muutoi olisin hoitanut laturin hankinnan ja asennuksen hiukan eri tavalla.

Uusi merkkilaturi ja sen vaihtotyön kustannukset merkkiliikkeessä olivat vajaat 1.400€, joten ihan kiitettävä kustannus tuosta saatiin aikaiseksi.

Odottelen vielä päätöstä ns. manuaalisesta käsittelystä, koska sitä ei ole vielä tullut. Sen jälkeen voi miettiä, onko syytä jatkotoimille.
Vastaa Viestiin