Jarrupalat vaihtoon joka vuosi? X3
Niin voiko vaan olla huooa tsägää? Jarrut rohisee taas, viime keväänä vaihdoin jarrupalat, 3 vuotta ja reilut 30t km. Levytkin menneet aika naarmuisiksi, tulivat ihan ok kuntoon kuitenkin ja äänet häipyi heti kun palat oli vaihdettu. Mut nyt taas. Ja ei auta vaikka jarruttaa 120km/h->hätävilkuille, rohina jatkuu... Onko jokin uusi supersuola teillä mikä tekee timangisia kiteitä jarrupaloihin? Aikasemmin ei ongelmia ja takana levyt kiiltää ja ei mitään ongelmia. Vain edessä. Aikasemmat autot oli mun mielestä mieluumminkin vähäsemmällä pesulla ja huolenpidolla, eikä tollasia ongelmia ikinä.
Ensimmäiseksi jarrupaloiksi pitää valita kovuudeltaan OE-laatuiset palat. Liian pehmeät "no name" jarrupalat voi olla todella pehmoiset ja kulua alta aikayksikön.
Toiseksi se palojen vaihto pitää tehdä huolella. Eli kun vanhat palat on poistettu pitää KAIKKI liikkuvat osat herkistellä. Männät sekä liukutapit. Ja tarvittaessa uusia kumisarjat,jos herkkyyttä ei saada toimimaan.
Sitten pitää jarrupalojen "kehto" (carrie) puhdistaa liukupinnoiltaan lähes kiiltäväksi,eli ruostevapaaksi. Seuraavaksi jarrupalat on käsin koitettava,että ne liikkuu liukupinnoillaan takertelematta ennen lopullista asentamista. Tarvittaessa "viilattava" palojen liukupintoja,jos ahdistaa. Kuten tarvikepaloilla joskus käy.
Vasta tämän jälkeen jarrut voi kasata ajoa varten. Jos sinne vaan lyödään uudet palat ilman em. toimia ja vielä jotkut paskat halpis osat,niin tulos on aina sama. Ja vauhti vaan kiihtyy. Näin siis pääpiirteittäin. Tiedän että monet korjaamot jättää nuo tarkastukset tekemättä ja lyö vaan uudet palat paikoilleen ym. seurauksilla.
Toiseksi se palojen vaihto pitää tehdä huolella. Eli kun vanhat palat on poistettu pitää KAIKKI liikkuvat osat herkistellä. Männät sekä liukutapit. Ja tarvittaessa uusia kumisarjat,jos herkkyyttä ei saada toimimaan.
Sitten pitää jarrupalojen "kehto" (carrie) puhdistaa liukupinnoiltaan lähes kiiltäväksi,eli ruostevapaaksi. Seuraavaksi jarrupalat on käsin koitettava,että ne liikkuu liukupinnoillaan takertelematta ennen lopullista asentamista. Tarvittaessa "viilattava" palojen liukupintoja,jos ahdistaa. Kuten tarvikepaloilla joskus käy.
Vasta tämän jälkeen jarrut voi kasata ajoa varten. Jos sinne vaan lyödään uudet palat ilman em. toimia ja vielä jotkut paskat halpis osat,niin tulos on aina sama. Ja vauhti vaan kiihtyy. Näin siis pääpiirteittäin. Tiedän että monet korjaamot jättää nuo tarkastukset tekemättä ja lyö vaan uudet palat paikoilleen ym. seurauksilla.