Moottorin vikavalo palaa!

janicajamsa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 10 Huhti 2018, 19:14

Moottorin vikavalo palaa!

Viesti Kirjoittaja janicajamsa » 10 Huhti 2018, 20:00

Hei! Olen erittäin ummikko näissä huoltoon liittyvissä asioissa, joten ajattelin kysyä täältä neuvoa! :) Ongelma on 1 sarjan bemarin kanssa (118 bensiini, 2007)
Aluksi aamulla autoa käynnistäessä auto ei starttaa ollenkaan ja moottori valo syttyy (tälläinen kelta/musta valo). Auto saadaan käyntiin käyttämällä lisä virtaa, toisen auton akusta. Auto hytkyttää ajomatkan ajan huoltoon, mitä alhaisemmat kierrokset sitä enemmän auto hytkyttää.
Huollossa syyksi epäillään akkua tai laturia. Laturi testataan, että toimii mainiosti, joten akku vaihdetaan.

Seuraavaksi, kun akku on vaihdettu ilmestyy lisää oireita.. Auto käynnistyy sahaamalla (kuin mopoa käynnistäisi), ja moottori valo syttyy uudestaan, myös auto alkaa ujeltamaan kevyesti kuin olisi joku ylimääräinen ilmastointi päällä. Ajan uudestaan huoltoon, toisessa huollossa sanotaan, että avain antaa jonkun vika koodin moottorista, mutta koodissa lukee, että ajoa saa jatkaa. Joten, koska auto kuitenkin käynnistyy varaan ajan ja jatkan ajoa kotiin.

Matkalla kotiin kaupan kautta auto käynnistyy taas normaalisti ja kaikki moottorin valot on sammunut. Kun käynnistän taas auton uudestaan alkaa taas sahavaa startti ja hiljainen ujellus, ei kuitenkaan hytkytä.

Seuraavana päivänä aamulla ajan huoltoon ja auto käynnistyy taas normaalisti ja ilman moottorivaloa. Huollon pihassa taas sahaavasti.. Huolossa sanotaan, että antaa vikakoodin keulan anturista? Kuulema voisi aiheuttaa tälläistä? Vika siis voisi olla anturissa tai jossain anturin hihnassa? Varaan ajan huoltoon anturin vaihtoon (joka on muutamanpäivän päästä), ja auto käynnistyy taas normaalisti huollon pihassa ja ajan töihin. Töistä lähtiessä auto ei käynnisty sahaamalla vaan ei käynnisty ollenkaan! Saan taas akusta virtaa ja pääsen ajamaan töistä kotiin ja auto aluksi vähän hytkyttää lähtiessä.
Odotan huoltoa ja anturin vaihtoa, olisi toki mahtavaa jos joku osaisi avata hieman, että mikä tämä anturi on ja miten se voisi vaikuttaa autoon näin paljon.

Pahottelut ihan tosi pitkästä ja sekavasta viestistä, mutta jos jollain voisi olla mitään hajua mistä ihmeestä tässä voisi olla kyse niin otetaan tietoa vastaan! Samalla opin autostani lisää!

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 719
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
Paikkakunta: Janakkala

Re: Moottorin vikavalo palaa!

Viesti Kirjoittaja Aero » 10 Huhti 2018, 20:53

Anturi lie nokan (ei siis auton keulan, vaan nokka-akselin, joka moottorissa painelee venttiileitä (tai keinuvipuja valvetronicin tapauksessa)) asentoanturi.

Sähkönpuute ei tosin tuosta anturista johdu - onhan se uusi akku ladattu jossain välissä kunnolla täyteen ja tuleehan ajolle jonninverran matkaakin?

Hytkyttäminen kuulostaa äkkiseltään siltä kuin olisi käynyt vajailla pytyillä. Tähän voi vaikuttaa sähkönvaje ja jos ei toistu niin tuskin on ongelma hädäksi asti.

Vihellys/ujellus voi kuulua hihnasta, hihnaan liittyvän rullan/apulaitteen laakerista, imuvuodosta tai sähkönpuutteessa ehkä myös äänentoistosta.

Lisäkysymyksiä:
Paljonko autolla on ajettu?
Onko pikkuykkönen tuore hankinta vai oletko omistanut pitkään ja jos, niin onko mitään vastaavia oireita havaittu aiemmin?
Millä moottorilla se on varustettu? Avaa vaikkapa Bilteman autoilusivut: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/ ja laita rekkari sille kuuluvaan lootaan (toivoen, että siinä on 3 kirjainta ja 3 numeroa, Biltema ei tajua lyhempiä), niin sivusto kertoo autosta perustiedot, myös moottorin koodin.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

janicajamsa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 10 Huhti 2018, 19:14

Re: Moottorin vikavalo palaa!

Viesti Kirjoittaja janicajamsa » 10 Huhti 2018, 21:36

Moikka! Tarkoittaako tämä sähkön puute esim. sitä ettei auto käynnisty ollenkaan, vai? En ole pitempää matkaa sillä vielä ajanut, noin 5km matkaa, en saannut akku liikkestä mitään muita ohjeita kuin hyvää päivän jatkoa.

Ujellus tosiaan välillä on vaimeampaa/ei kuulu ollenkaan ja sitten tulee takaisin ja on ollut riippumaton siitä onko esim. radio päällä tai ilmastointi.

Oudointa tässä ehkä on, että viat tuli kaikki lähes kerrallaan. Edeltävänä päivänä oli ajettu pidempi matka noin 200km ja seuraavana päivänä alkoi sitten nämä ongelmat. Ja mielenkiintoista miten akun vaihdon jälkeen alkoi juuri ujellus ja erikoinen starttaaminen. Normaalisti auto oli käynnistynyt reippaasti ja nopeasti nyt se saattaa tosiaan kestää jos käynnistyy edes.

Tämä pikku söpöliini on ollut mulla nyt noin 4 vuotta ja vikoja ollut aika vähän.
Kerran toki oli tälläistä hytkyttämistä, mutta siihen ei liittynyt mitään muuta kuin hytkyttämistä/ravistelua. Se oli todella rajua verrattuna tähän tämän hetkiseen hytkymiseen joka tuntuu pääasiassa vaihdekepissä ja näkyy kun kierrosmittari hieman pompahtelee. Ja Bmw huollossa osasivat siloin sanoa, että se oli tyyppi vika. Talvisin usein näyttänyt toki tätä akku valoa.

Moottorin koodi on: N43-B20A
Katsastus todistuksessa lukee: mittarin lukema 152867 km :)

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 719
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
Paikkakunta: Janakkala

Re: Moottorin vikavalo palaa!

Viesti Kirjoittaja Aero » 10 Huhti 2018, 21:50

Sähkön puute meinaa sitä, että akussa on vajausta - silloin joutuu esim. käynnistämään apuvirralla. Jos apuvirtastartin jälkeen on ajettu 5km eikä ole muuten ladattu, niin rankasti vajaa se akku on edelleen, ei kerkee tuossa paljoa latautumaan.

Jaa niin, tiedätkö että koodattiinko tuo uusi akku auton tietoon?

Aika vahvasti kehtaan olla sitä mieltä, että enstemmäisenä akkulaturi autoon kiinni useamman tunnin ajaksi, vaikka yön yli näin ensi alkuun. Voipi auttaa aika reilusti noihin starttausongelmiin ainakin.

Kai BMW-huolto osasi tyyppivikaan kertoa myös korjaustoimenpiteet? :) Vika se on tyyppivikakin...
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

janicajamsa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 10 Huhti 2018, 19:14

Re: Moottorin vikavalo palaa!

Viesti Kirjoittaja janicajamsa » 10 Huhti 2018, 22:11

Akun vaihdon yhteydessä he sanoivat, että se pitää koodata autoon ja, että sen tekevät. Selvä homma, voisin huomenna ajaa hieman pidemmän lenkin! :) mikä voisi olla kilometri määrältään sopiva matka?

He varmasti silloin kertoivatkin tyyppivian toimenpiteet, en vaan millään muista enään.. :D

Millaisia ongelmia tämä anturi vika tai anturin hihnan vika tyypillisesti aiheuttaa? Mietin juuri sitä, että kuinka se liittyy tähän ongelmaan, kun huollossa sanoivat, että saattaa aiheuttaa tälläisia käymis ongelmia.

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 719
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
Paikkakunta: Janakkala

Re: Moottorin vikavalo palaa!

Viesti Kirjoittaja Aero » 11 Huhti 2018, 20:29

Akku latautuu enemmän ajasta kuin matkasta, joten näin lonkalta heitettynä ajele ainakin tunti, mielellään yli. Muutenkin kannattaa silloin tällöin ajella pidempi lenkki - akku latautuu, moottori ja öljyt lämpiää, öljystä pääsee haihtumaan kondensoitunut kosteus, kaikki nivelet ja puslat saa vähän tekemistä ja vetreytyy jne. Yleisesti ottaen auto tykkää että sillä ajetaan.

Joo, kyllä nokan asennon anturoinnin (tai säätämisen, kummalla puolen ongelma sitten oikeasti onkaan) voi aiheuttaa käyntihäröjä. Nokka-akseli siis avaa joko imu- tai pakoventtiilejä (nokkia on N43:ssa kaksi, toinen aukoo imuja, toinen pakoja) eli joko päästää ilmaa moottoriin tai pakokaasuja sieltä ulos. Tuo pitää tehdä oikealla hetkellä ja oikea hetki riippuu mm. moottorin pyörintänopeudesta ja kuormituksesta, joten nokka-akselin asentoa säädellään tavoitteena saada aina optimaalinen avaushetki ventiileille. Tätä säätöä kutsutaan BMW:llä nimellä Vanos ja sitä hallitaan kahdella solenoidilla, joita niitäkin joutuu joskus vaihtelemaan. Nokka-akselin asentoa puolestaan vahditaan sillä nokan asentoanturilla, jotta tiedettään että se on oikeassa asennossa ja ventiilit avautuvat haluttuun aikaan. Jos jompikumpi - säätö tai valvonta - ei toimi oikein, voi ventiili olla auki hieman väärään aikaan ko. käyttötilanteeseen ja aiheuttaa käyntihäröä.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

janicajamsa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 10 Huhti 2018, 19:14

Re: Moottorin vikavalo palaa!

Viesti Kirjoittaja janicajamsa » 11 Huhti 2018, 21:38

Hei kiitos todella kattavasta vastauksesta ja nyt ymmärrän jo paljon paremmin vian kokonaiskuvan! :) Huomisessa huollossa varmaan selviää tarkka vika.