120d xdrive jakovaihteisto rikki ja katsastus

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
Venudi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 25 Elo 2016, 08:32
Auto: 520d xDrive -16
120d xDrive M hyper giga sport -13

Nyt on mielenkiintoinen case.

Vaimo käytti katsastuksessa vm-13 120d xdriveä, 90tkm ajettu ja täysin huollettu. Sai puhtaat paperit.
Heti seuraavana päivänä kun ajoin autolla huomsin että kiihdyttäessä veto "nypyttää". Auto BMW-merkkikorjaamolle vianetsiintään ja syynä on todennettuna jakolaatikon vaurio. Korjaus maksaa tietysti omaisuuden :mad:

Ilmeisesti jarrudynossa voi jotain mennä rikki .vai ? Ainakin kaikkitietävän Internetin mukaan se on mahdollista. Myös bemarin huoltoneovoja kysyi ensimmäisenä onko auto ollut dynossa.

Nyt alkaakin mielenkiintoinen jälkipyykki. En ole vielä korjauslupaa antanut. A-katsastusta on infottu ja odotan sieltä kommenttia myös. Toisaalta auton nelivetojärjestelmäm pitää kestää 5 vuotta ja 90tkm eli mitähän tehtaan/maahantuojan virhevastuu tästä ajattelee ?

Mitä mieltä raati on, miten pitäisi edetä ?

Kiitos kaikista kommenteista jo etukäteen !
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Kuulostaa, että meni rikki jarrudynamometrissä. Itse sanon aina nelivetoa katsastukseen viedessä, että jarrutestit pitää tehdä ajaen, ei saa laittaa dynoon. Itselläni vaihdettiin 39tkm ajettuun autoon jakovaihteisto, maahantuojan osuus osista 100% ja työstä 50%, liikkeen osuus työstä 50%. Jos A-katsastus ei tule vastaan, niin voi se maahantuojankin piikkiin mennä.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Miten sitten Bmw/maahantuoja "vastaa huutoon",jos heille selviäisikin,että vika on voinut syntyä katsastuksen yhteydessä? Vanhempiin Bemarin nelikoihin (mm.E60 sarjaan) on tullut ohjeet,kuinka nelikon jarrut voi dynottaa. Taisi olla ihan Trafin sivuillakin nuo ohjeet. Onko näihin uudempiin tullut vastaavaa ohjeistusta ja onko ohjeita pilkulleen noudatettu tässä tapauksessa?
Venudi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 25 Elo 2016, 08:32
Auto: 520d xDrive -16
120d xDrive M hyper giga sport -13

No niin, nyt auto haettu pajalta. Nyt ajetaan hetki 2-vetoisena.

Hienosti löytyi voimansiirron vikakoodi auton logeista samalla km-määrällä mikä on katsastustodistuksessa. Samasta paperista näkee, että dynossa etu- ja takajarrut on testattu rikkoen jakovaihteisto.

Nyt sitten tehdään vahinkoilmoitusta vakuutusyhtiölle yhdessä hyvässä hengessä katsastusfirman edustajan kanssa :thuup:
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Hyvä että sait asiaan selkeyttä. Mikä konttori kyseessä? Tietää sitten paikalliset vältellä.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Eiköhän sillä konttorilla tämän jälkeen muisteta varoa asiaa.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Venudi kirjoitti: 20 Huhti 2018, 17:13 No niin, nyt auto haettu pajalta. Nyt ajetaan hetki 2-vetoisena.

Hienosti löytyi voimansiirron vikakoodi auton logeista samalla km-määrällä mikä on katsastustodistuksessa. Samasta paperista näkee, että dynossa etu- ja takajarrut on testattu rikkoen jakovaihteisto.

Nyt sitten tehdään vahinkoilmoitusta vakuutusyhtiölle yhdessä hyvässä hengessä katsastusfirman edustajan kanssa :thuup:
S:tanan tunarit ! :curse: :curse: Kun jokainen vähänkään autoista perillä oleva maallikkokin tietää , ettei nelivetoa ajeta noin vain dynamometrille , niin miten ihmeessä tuollainen asia voi olla epäselvä katsastusinsinöörille ?

Jälleen yksi hyvä esimerkki , miksi jarrujen testaus ilman dynamometria on syytä varmistaa jo puhelimitse aikaa sopiessa ja pysyä metrin päässä hallilla vahtaamassa , ettei auto mene rullille.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

melperri kirjoitti: 21 Huhti 2018, 16:37Jälleen yksi hyvä esimerkki , miksi jarrujen testaus ilman dynamometria on syytä varmistaa jo puhelimitse aikaa sopiessa ja pysyä metrin päässä hallilla vahtaamassa , ettei auto mene rullille.
Tämä on yksi syy miksi itse istun aina repsikaksi kyytiin katsastuksen ajaksi.
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Tämä tuli taas vastaan katsastuksessa. Pyysin että eivät ajaisi dynolle mutta jäivät inttämään että näin pitää tehdä. Kuulemma bemarien kanssa ei ole ongelmia ja voi ajaa huoletta dynolle.

Eikös se edelleen ole riittävä, että ajamalla testataan ja katsastustodistuksessa on vain maininta että jarrut testattu kokeilemalla?

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

10 v ajellut itte nelivedoilla, eikä koskaan ole ajettu rullille. Eikä ajeta. Pidän kyllä siitä huolen...
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Sanoin kanssa kaverille, että kun jos nyt näin pyydän ettette aja ja että vilkasisi vaikka levyjä ja paloja ihan vanteen läpi kun ne on 2 viikkoa sitten uusittu. Että polkasee vaan siinä takapihalla niin se on hyvä niin. Vinkkasin myös tämän ketjun innoittamana että vikakoodi jää ja sen voi kelloajasta ja kilometreistkä kyllä kohdistaa missä vika on ilmennyt ensimmäisen kerran. Niin voi sitten ihan olla varma jo nyt etukäteen että maksaja on tiedossa.

Jätti lopulta tosiaan ajamatta lopulta rullille vaikkei siihen myöntynyt. Mutta näki että ammattiylpeys sillä oli kovilla. En ymmärrä miksi.

Eikös noita ole katsastuskonttoreilla nelivetodynojakin jolla voi jarrut mitata? Ja ne on ok kun ne tunnistaa että on nelikko kyseessä?

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Avatar
MAk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 16 Maalis 2017, 23:41
Auto: 520d xDrive

Minä käytin omani viime syyskussa katsastuksessa enkä tuolloin arvannut että tuossa olisi mitään ihmeellistä. Mutta katsastusmies itse totesi että tämähän on neliveto ja että vaikka heillä on kyllä sopiva dyno tähän, mutta testaa jarrut koeajolla.
Minusta tuo oli kummallista, mutta tätä ketjua lukiessa ajattelenkin että tuuria oli kun noin asiantunteva katsastaja sattui kohdalle.
----
Autohistoria: Sunny -82, Corolla -89, 405 -96, 850 -95, Passat -03, Touran -14, 520 -14/Z4 -13
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

MAk kirjoitti: 27 Huhti 2018, 20:15 heillä on kyllä sopiva dyno tähän, mutta testaa jarrut koeajolla.
Asiaan vihkiintymättömänä niin millainen sen dynon pitää olla, jotta se käy nelikolle?
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Diagnok sivuilta:

"Sherpan patentoima nelivetoautomatiikka tunnistaa nelivedon ja pyörittää pyöriä vastakkaisiin suuntiin. Samalla se jopa mittaa yhtä aikaa jarruvoimat eri suuntiin pyöriviltä pyöriltä."

Ja sit jotain insinööriteoriaa:

Nelipyöräjarrudynamometrillä kaikkia pyöriä pyöritetään yhtäaikaisesti. Samalla
kaikilta pyöriltä mitataan jarruvoimat samanaikaisesti.

Kaksipyöräjarrudynamometrejä tehdään useita erilaisia. Perinteiset dynamometrit
mittaavat jarruvoiman kummaltakin pyörältä ja ilmoittavat jarruvoimien liiallisen eron
valolla tai eron suoraan prosenttilukemana.
Nämä dynamometrit pyörivät yleensä vain yhteen suuntaan. Myöskään rullien
eriaikainen pyörittäminen ei ole mahdollista. Tällaisten jarrudynamometrien yhteydessä
voi käyttää irrallisia apurullia, joiden avulla nelivetoisiakin autoja voi testata.
Apurullien kanssa testaaminen on käytännössä melko vaivalloista ja hankalaa.
Kehittyneemmissä dynamometreissä voi kaukosäätöisesti valita kumpi pyörä pyörii ja
mihin suuntaan. Tällaisella dynamometrillä pystyy mittaamaan monet nelivetoisetkin
autot, kun vain yksi pyörä pyörii kerrallaan.


Käsittääkseni K1:n ohjeissa kuitenkin, ettei mitään v.2001 uudempaa BMW:tä testata rullilla, koska ei saa. Niitä vanhoja viskikytkimellisiä voi yms.
Venudi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 25 Elo 2016, 08:32
Auto: 520d xDrive -16
120d xDrive M hyper giga sport -13

Loppu hyvin - kaikki hyvin. Auto nyt kotona, vaihdettiin jakovaihteisto :tong:

Parikymmentä sähköpostia a-katsastuksen ja heidän vakuutusyhtiönsä suuntaan, useita puheluja, em. tahojen lisäksi mm. kuluttaja-asiamiehelle.

Autokeskus Konalan huolto :thup: hoiti upeasti asiaa mm. BMW:n maahantuonnin tekniikan kanssa, jotta saatiin lisätodisteita ja teknistä infoa a-katsastuksen vakuutusyhtiölle. Vian metsästyksen yhteydessä hoidettiin kuntoon maahantuojan piikkiin myös EGR-venttiili oheisromuineen.

Vahinkoilmoituksen käsittely vakuutysyhtiössä vei melkein 2 työviikkoa päivittäisestä painostuksesta huolimatta. A-katsastuksen johdon kanssa saatiin asiaa vietyä yhdessä eteenpäin hyvässä hengessä.

Ei taloudellisia tappiota tästä episodista, henkisiä traumoja kyllä jäi runsaasti ja aikaa tietysti paloi tässä prosessissa paljon. :mus:
Venudi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 25 Elo 2016, 08:32
Auto: 520d xDrive -16
120d xDrive M hyper giga sport -13

Mitenhän olisi ollut vakuutusyhtiön korvauksen kanssa jos moottori olisi softattu tehokkaamaksi ? Onneksi oli ihan vakio pata.
Olisiko ns. virisofta (ilman erillisiä boxeja) tullut esille huollon vikaetsinnässä ?
Pistää jälleen ajattelemaan softaamisen riskejä.
Vastaa Viestiin