520d E61, ktmp-mom hakkaa väliä -10 ja 139

joshuyo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 03 Loka 2018, 15:37

520d E61, ktmp-mom hakkaa väliä -10 ja 139

Viesti Kirjoittaja joshuyo » 03 Loka 2018, 18:15

Hei,

Eli kyseessä siis 520d 2.0 E61 2008, aloitti eilen sillä, että puoli tuntia ajettuani, huomasin kuinka jäähdyttimen tuuletin huusi täysillä, en ole aiemmin kuullut sen niin lujaa huutavan. Etsin sitten netistä keinon tarkistaa tuon ktmp-mom lämpötilan ja se oli 79 asteessa, eikä liikkunut siitä mihinkään. Olin siis koko ajan ajossa, ja tuo 79 astetta pysyi kuin kiveen nakutettuna. Yleensähän tuon pitäisi hieman soutaa ees taas. Pysäytin auton, jolloin lämpötila tipahti -10 asteeseen parissa sekunnissa. Käynnistin auton ja lämpötila hyppäsi takaisin 79 asteeseen. Laitoin lämppärin puhaltamaan täysillä kuumaa, jolloin ktmp-mom hyppäsi 139 asteeseen ja ajotietokone huusi punaisena että moottori ylikuumenee. Se kuitenkin tipahti melkein heti keltaiselle varoitukselle ja jonkin ajan jälkeen lämpötila palasi sinne 80 asteen hujakoille. Ihan kuin vesi ei olisi kiertänyt kuin vasta sitten lopuksi oikein? Termostaatti?

Tänään, tilanteiden pakosta, piti autoa käyttää ja nyt se teki saman tempun. Nyt toki lämppäri käyttö ei auttanut mitenkään asiaa, vaan 79 astetta pysyi kuin nakutettuna ja jäähdyttimen tuuletin huusi kuin syötävä. Sammutin auton, jolloin lämmöt tippui taas -10 asteeseen. Käynnistin auton uudestaan ja jonkin ajan kuluttua lämmöt pomppasi taas 139 asteeseen. Nyt olin kotona jo parkkipaikalla ja yritin saada taas vedet kiertämään normaalisti, mutta mikään ei meinannut auttaa. Puoli tuntia auto oli kylmenemässä ja laitoin sen sitten uudestaan käyntiin. Sitten alkoi tuon ktmp-mom lämpötilan show. Se alkoi soutamaan -10 ja 139 asteen välillä. Aina kuitenkin pysähtyi hetkeksi tuonne 79 asteeseen. Tätä tapahtui noin 5-6 kertaa, kunnes lämpötila pysähtyi 130 asteeseen ja siitä sitten pikkuhiljaa jäähtyi 90 asteen hujakoille. Auto oli käynnissä noin vartin ja sitten lämpötila jäätyi taas 79 asteeseen ja jäähdyttimen tuuletin alkoi huutamaan kuin syötävä.

Onko tuo nyt siis termostaatti syypäänä? Tuo hieman ihmetyttää että se lämpötila tipahtaa heti -10 asteeseen, ajotietokoneen mukaan, kun se on ensin jumissa siellä 79 asteessa.

Otetaan ideoita ja viisautta vastaan. Kiitokset jo etukäteen.
Nykyinen suhde:
BMW 520d -08

Ex:
M-B E 320 CDI Farmari -04
Saab 900 SE 2.0 -97
Opel Vectra 1.6 -96
Toyota Corolla 1.3 -93
Toyota Carina II 1.6 -88
Ford Escort 1.6 -84

Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1166
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: F11 530dA XD & e90 325iA
VW Touareg V8 TDI
Paikkakunta: Kaarina

Re: 520d E61, ktmp-mom hakkaa väliä -10 ja 139

Viesti Kirjoittaja Juha » 03 Loka 2018, 18:41

Lämpötila-anturi tai termari. Vaihda nyt termari ensteks.
Ex:
E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA Individual, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 376
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Re: 520d E61, ktmp-mom hakkaa väliä -10 ja 139

Viesti Kirjoittaja Clavurion » 03 Loka 2018, 20:30

Kyllä näissä N47-moottoreissa todennäköisin ongelma on sekoileva lämpöanturi (Nr.7).

https://www.realoem.com/bmw/enUS/showpa ... Id=11_4077

joshuyo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 03 Loka 2018, 15:37

Re: 520d E61, ktmp-mom hakkaa väliä -10 ja 139

Viesti Kirjoittaja joshuyo » 05 Loka 2018, 10:03

Juha kirjoitti:
03 Loka 2018, 18:41
Lämpötila-anturi tai termari. Vaihda nyt termari ensteks.
Kiitos paljon ehdotuksesta!
Nykyinen suhde:
BMW 520d -08

Ex:
M-B E 320 CDI Farmari -04
Saab 900 SE 2.0 -97
Opel Vectra 1.6 -96
Toyota Corolla 1.3 -93
Toyota Carina II 1.6 -88
Ford Escort 1.6 -84

joshuyo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 03 Loka 2018, 15:37

Re: 520d E61, ktmp-mom hakkaa väliä -10 ja 139

Viesti Kirjoittaja joshuyo » 05 Loka 2018, 10:03

Clavurion kirjoitti:
03 Loka 2018, 20:30
Kyllä näissä N47-moottoreissa todennäköisin ongelma on sekoileva lämpöanturi (Nr.7).

https://www.realoem.com/bmw/enUS/showpa ... Id=11_4077
Kiitos avusta, vaihdan sensorin ja ihmettelen sitten lisää, jos ei auta.
Nykyinen suhde:
BMW 520d -08

Ex:
M-B E 320 CDI Farmari -04
Saab 900 SE 2.0 -97
Opel Vectra 1.6 -96
Toyota Corolla 1.3 -93
Toyota Carina II 1.6 -88
Ford Escort 1.6 -84