F30 1.6 bensa mystinen käyntivika kylmänä

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Selvisikö pajalla mitään , vai onko tutkinta vielä kesken ?
Uuno
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 21 Huhti 2011, 09:59
Auto: G30

melperri kirjoitti: 25 Loka 2018, 19:02 Selvisikö pajalla mitään , vai onko tutkinta vielä kesken ?
Vielä on pajalla, mutta viimeisimmän episodin aiheutti bensapumppu. Tämähän oli jo tarkastettu, mutta silloin siinä ei havaittu mitään ongelmaa. Huomenna ollaan viisaampia. Täytyy kyllä sanoa, että luotto BMW merkkiseen autoon on tällä hetkellä on erittäin heikko. Auto on viety Laakkoselle vian takia 5 viikkoa sitten ja käytännössä sillä tiellä ollaan edelleenkin.
Uuno
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 21 Huhti 2011, 09:59
Auto: G30

Kuten arvata saattaa. Ongelmat eivät ratkenneet pumpun vaihdollakaan, mikä oli aivan kaput. Vian etsintä jatkuu ja tähän muutama kirosana.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

On tuo nyt yhtä helvettiä. Sivujuonteena bensapumppu siis hajosi , mutta alkuperäinen vika edelleen selvittämättä.

Kun mitään vikakoodeja ei ole tullut , lienee selvää , että vika ei ole minkään ecun valvoman komponentin toiminnassa. Bensaa ja kipinää tulee sylintereihin , eikä kai seoskaan ole pielessä ja startti pyörittää.

Väkisin tulee taas mieleen , että kylmänä sylintereissä heikot puristukset venttiilien takertelun seurauksena. Voisiko jumittelevat venttilien hydrauli nostimet olla syynä ?

Jos mitään muuta ei kertakaikkiaan löydy , voisi varmaan kokeilla moottorin sisäpesua jollain litkukäsittelyllä.
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Onko adaptaatioiden nollausta kokeiltu? Jos laitat vapaalla kierrokset 1500rpm, niin pysyykö neula paikallaan vai heluuko edestakaisin?
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

melperri kirjoitti: 26 Loka 2018, 16:11Väkisin tulee taas mieleen , että kylmänä sylintereissä heikot puristukset venttiilien takertelun seurauksena. Voisiko jumittelevat venttilien hydrauli nostimet olla syynä ?
Eikö tuostakin pitäisi tulla vikakoodia ainakin "misfiring" tjs.?
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Kyllähän huonon puristuksen pytyn tulpassa kipinä käy, niin ei se misfirestä valita. En kyllä äkkiseltäni keksi, mitä ECU siitä osaisi valittaa - seokset on ok, kun siellä kuitenkin palaa, kipinä menee, joten ei misfireä. Ehkä imuvenan vuotaessa järjettömistä mappiarvoista, kun palorintama nostaa imusarjan painetta? Vaan aika hakemiselta sekin kuulostaa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Tarkoitin heitollani sitä,että "vuotavan" venttiilin takia myös seos ei ole varmaakaan kohdillaan,koska paine/alipaine imusarjassa ei ole oikea. Ja luulisi,että lambdan pitäisi tuota korjata. Varmaan myös IMM lukemat ei ole "vakiot". Eli jotain koodia luulisi tulevan. Tuo sytytyshärö-koodi oli ihan heitto. Voin olla kyllä arvelujeni kanssa täysin metsässä.
Viimeksi muokannut Heguli31, 04 Marras 2018, 09:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Uuno
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 21 Huhti 2011, 09:59
Auto: G30

Nyt ongelma tuntuu ratkenneen. Eli vika oli kuitenkin tuo bensapumppu. Ongelma oli vielä vaihdon jälkeenkin päällä, mutta huollon mukaan järjestelmässä oli ilmeisesti vielä ilmaa ja auto oli "sopeuttanut" itsensä väärin. Auto alkoi toimimaan uuden softan jälkeen oikein.

Aika tarkalleen 6 viikkoa sitten auto vietiin Laakkoselle ja sinä aikana auto oli minulla käytössä 3 päivää. Todelliset kuluthan oli useita tuhansia ja Laakkonen/BMW otti kuluista itselleen noin 75%. Pelkkä pumpun vaihto olisi paljon halvempi kuin, mitä jouduin nyt maksamaan, mutta kaikesta huolimatta Jyväskylän Laakkonen saa asian hoidosta sen kuuluisan 10 tähteä ja papukaijan merkin.

Ehkä tästä huolimatta voin harkita vielä seuraavaksikin autoksi BMW merkkistä autoa.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Opimme tästä siis , että bensapumpussa voi olla merkittävän käyntihäiriön aiheuttava vika ilman että antaa mitään vikakoodia mihinkään , eikä asia selviä edes pumppua tutkimalla , ennenkuin se on täysin kaput.

Lisätään tietopankkiin vastaisen varalle. Yllättävän paljon vikoja jää koodien ulottumattomiin.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Uuno kirjoitti: 02 Marras 2018, 10:30 Ongelma oli vielä vaihdon jälkeenkin päällä, mutta huollon mukaan järjestelmässä oli ilmeisesti vielä ilmaa ja auto oli "sopeuttanut" itsensä väärin.
Ilma poistuu käytännössä pa-järjestelmän painepuolelta jo ihan hetken käyttämisellä,tai muutamalla virtojen päälle kytkemisellä. Joten melkoinen heitto mielestäni "huollon pojilta". :thdw: No pääasia kuitenkin,että toimii.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Heguli31 kirjoitti: 03 Marras 2018, 17:38
Uuno kirjoitti: 02 Marras 2018, 10:30 Ongelma oli vielä vaihdon jälkeenkin päällä, mutta huollon mukaan järjestelmässä oli ilmeisesti vielä ilmaa ja auto oli "sopeuttanut" itsensä väärin.
Ilma poistuu käytännössä pa-järjestelmän painepuolelta jo ihan hetken käyttämisellä,tai muutamalla virtojen päälle kytkemisellä. Joten melkoinen heitto mielestäni "huollon pojilta". :thdw: No pääasia kuitenkin,että toimii.
Joo , aikamoiselta meriselitykseltä vaikuttaa. Lopputulos tietenkin tärkein ja jos vika ei uusi , niin tavalla tai toisella kai se tuohon pumppuun liittyi.
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Niin ja jos olisi syvällistä osaamista, niin pumpussa on kymmenkunta mittaria sen toiminnan lukemiseen ja tutkimiseen. Ilmeisesti uusi softa nollasi adaptaatiot ja taas toimii.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Aero kirjoitti: 29 Loka 2018, 21:52 Kyllähän huonon puristuksen pytyn tulpassa kipinä käy, niin ei se misfirestä valita.
Itse itseäni korjaten: voi muuten sittenkin valittaa. En vielä keksinyt että miksi/miten tuo aiheutuu, mutta hiljattain todistin ominkin silmin misfirekoodeja muuttuvan venttiiliajoituksen viivästellessä, enkä siitäkään keksinyt muuta yhteisvaikutusta kuin huono puristus, jos vena on auki väärään aikaan.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Vastaa Viestiin