Vanhan moottorin korjaus vai uusi tilalle?

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
325ie91
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 26 Loka 2018, 00:03

Moro, N52B25 moottori petti ja nyt pitäisi päättää korjatakko vanha vai pistää ehjä 180tkm ajettu kone tilalle. Vanhaan pitäisi kansiremontti sekä jakopääremppa tehdä hintaa tulee arviolta 2500 - 3000€ tai enemmän. Vaikea sanoa kun ei konetta käytetty kunnolla auki. Uusi moottori tulisi töineen ja osineen maksamaan 4100€, vanhan korjaaminen voi kuitenkin tulla maksamaan myös tuon 4000€ kun ei tiedä mitä uutta löytyy kun moottorin avaa. Rikkoontuneella moottorilla ajettu 225tkm. Mikä olis foorumilaisten mielipide tähän?
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

1) Onko mitään hajua mikä sieltä hajosi ja miten?

2) Joka tapauksessa hommassa menee aikaa ja vanha kone pitää nypätä ylös, kannattanee se ensin irroittaa ja katsoa, mikä on tilanne (jakopää, alakerta, hattu pois ja yläkerran tarkastus) - siihen ei kauheasti aikaa mene, mutta selventää tilannetta aika paljon.

3) Jos vaihtomoottorin historiasta ei ole tietoa, kannattaa myös käyttää hetki miettimiseen, mitä siitä kannattaa tarkistaa. Laakerit on yleensä helppo katsoa kun mylly on pöydällä, etenkin kampuran takastefa on jotain, mitä en jättäisi vanhaa paikoilleen kun se on esillä. Missä kunnossa kytkin on? Jne.

4) Onko tilaa, aikaa ja kiinnostusta tehdä itse vai joudutko teettämään? Teetettynä vaihto voi olla hyvinkin korjausta halvempi.

5) Onko auto muuten kuinka hyvässä kunnossa? N52 viittaa alkupään E9x -sarjaan ja kun näillä tiedoilla vastaavien hinnat alkaa 8000 eurosta - kuinka kallista remppaa kannattaa ko. yksilöön lähteä tekemään tai etenkään teettämään?
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
325ie91
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 26 Loka 2018, 00:03

Aero kirjoitti: 06 Marras 2018, 15:26 1) Onko mitään hajua mikä sieltä hajosi ja miten?

2) Joka tapauksessa hommassa menee aikaa ja vanha kone pitää nypätä ylös, kannattanee se ensin irroittaa ja katsoa, mikä on tilanne (jakopää, alakerta, hattu pois ja yläkerran tarkastus) - siihen ei kauheasti aikaa mene, mutta selventää tilannetta aika paljon.

3) Jos vaihtomoottorin historiasta ei ole tietoa, kannattaa myös käyttää hetki miettimiseen, mitä siitä kannattaa tarkistaa. Laakerit on yleensä helppo katsoa kun mylly on pöydällä, etenkin kampuran takastefa on jotain, mitä en jättäisi vanhaa paikoilleen kun se on esillä. Missä kunnossa kytkin on? Jne.

4) Onko tilaa, aikaa ja kiinnostusta tehdä itse vai joudutko teettämään? Teetettynä vaihto voi olla hyvinkin korjausta halvempi.

5) Onko auto muuten kuinka hyvässä kunnossa? N52 viittaa alkupään E9x -sarjaan ja kun näillä tiedoilla vastaavien hinnat alkaa 8000 eurosta - kuinka kallista remppaa kannattaa ko. yksilöön lähteä tekemään tai etenkään teettämään?
1/2) Auto hajosi käynnistäessä koti pihaan, autokorjaamolla on todettu mitä autosta mennyt: Keinuventtiili päässyt muljahtamaan irti jonka seurauksena venttiili lyönyt mäntään ja venttiililautanen mennyt mutkalle, 5 sylinterissä ei puristuksia. Lähtee käyntiin alakerrassa ei vikaa, sitä ei tiedä miten tuo keinuventtiili on päässyt muljahtamaan jakohypännyt? Korjaamolla sanoivat nämä korjaus arviot,korjauksessa aikaa menis viikko tai enemmän, vaihto kävisi nopeammin. En tiedä mitä on koneesta käyttänyt auki, mutta eivät kantta ainakaan.

3) Korjaamon kautta tulee vaihto moottori puhui että yksi löytyi mikä kannattaisi laittaa jos päätyy moottorin vaihtamaan, 180tkm ajettu joten eikkaan että puhui tästä: https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Os ... M-N52B25A/ Ja oletan että katsovat Laakerit, stefat yms ja luultavasti jakopään tarkistavat.

4) Ei aikaa,tilaa eikä tarpeeksi taitoa itse tehdä, teettää pitää. Korjaamon arvioita nuo hinnat, korjaus 2500 - 3000 -->. vaihto osineen töineen 4100€

5) Auto on muuten hyvässä kunnossa ja suht hyvillä varusteilla tehtaan aito m-sport 06vm. Ainahan se vanhaan autoon on tympeä kalliita remppoja tehdä varsinkin kun oli uudempi jo tilalle katsottuna. Mutta ei voi mitään pakkohan se korjata on.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Okei, sitten se on joka tapauksessa vähintään hattu pois ja koneistamokeikka. Paha sanoa tietämättä, että onnistuuko kansiremppa N52:een järkevästi konetta nostamatta - voi olla, mutta ajoitusten takia voi myös olla olematta. Jos se muuten käy viidellä niinkuin viidellä käyvä kuutonen käy, niin tuskin jako on pompannut (silloin todennäköisesti osuisi muitakin venttiileitä mäntiin kuin viitosen), mutta varmaksi ei toki uskalla sanoa.

Varmista mitä tarkistavat vaihtokoneesta. Jos motti on tuosta autosta peräisin, niin joutuvat joka tapauksessa alakerran avaamaan, kun öljypohjat pitänee vaihtaa ristiin (nelivedossa on muistaakseni eri), muuten se on toki lisätyötä kuikuilla ekstra-asioita.

Harmitteluni tapahtuneesta - I feel your pain, kun itseltäkin kahdesti käyttöautosta on kone lauennut.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
325ie91
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 26 Loka 2018, 00:03

Aero kirjoitti: 06 Marras 2018, 16:27 Okei, sitten se on joka tapauksessa vähintään hattu pois ja koneistamokeikka. Paha sanoa tietämättä, että onnistuuko kansiremppa N52:een järkevästi konetta nostamatta - voi olla, mutta ajoitusten takia voi myös olla olematta. Jos se muuten käy viidellä niinkuin viidellä käyvä kuutonen käy, niin tuskin jako on pompannut (silloin todennäköisesti osuisi muitakin venttiileitä mäntiin kuin viitosen), mutta varmaksi ei toki uskalla sanoa.

Varmista mitä tarkistavat vaihtokoneesta. Jos motti on tuosta autosta peräisin, niin joutuvat joka tapauksessa alakerran avaamaan, kun öljypohjat pitänee vaihtaa ristiin (nelivedossa on muistaakseni eri), muuten se on toki lisätyötä kuikuilla ekstra-asioita.

Harmitteluni tapahtuneesta - I feel your pain, kun itseltäkin kahdesti käyttöautosta on kone lauennut.
Jep, mitä luulet nouseeko auton arvo juurikaan vaikka vähemmän ajetun moottorin vaihtaa?
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Olen sitä mieltä, että auton arvo laskee, jos siihen vaihdetaan moottori. Kun vanha kone korjataan, sen voi vain todeta, että osia piti vaihtaa... Nyt se on entistä ehompi...
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Kuten Juha sanoi: ei. Vaikka siinäkin rikkinäisen osan tilalle on vaihdettu ehjä, niin vaikka vaihtokone olisi tehdasuusi, on se pelottava asia markkinoilla.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Kootas
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 08 Maalis 2021, 17:28

Haluaisin ostaa käytetyn moottorin. Minun piti tehdä se itse äskettäin. Ostin tältä myyjältä. Heillä on N52B25-moottorit. Voit nähdä sen täältä: https://orbimotors.com/fi/tuote-avainsana/n52b25a-fi/
Jone111
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 22 Marras 2020, 11:13
Auto: BMW 530e M-sport -19

Korjaamista arvostaisin enemmän, koska tällöin tosiaan tiedetään missä kunnossa se on. Toisin on vaihtokoneen osalta. Tosin hintaeroakin.
Vastaa Viestiin