318 i ei käynnisty.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Startti pyörii, muttei köhähdä? Lopetti käynnistymisen yhtäkkiä ilman aiempia oireita?
Ottomoottori tarvii käydäkseen 3 perusasiaa: puristusta, lähestulkoon sopivaan aikaan kipinän ja polttoainetta.
-Puristus ei katoa kerralla kaikista pytyistä, ellei kampiakseli katkea vauhtipyörän päästä. Hylätään se vaihtoehtona.
-Kipinä katoaa kaikista pytyistä jos siltä puuttuu ohjaus (lue: käytännössä kampuran asentoanturi tai wanhoissa katkojan kärjet) tai jakasytkästä hajoaa puola. Helppo tarkistaa vaikka irtotulpalla (muista maadoittaa se)
-Polttoaine katoaa kerralla kaikista pytyistä, jos pumppu prakaa, mikä on ihan potentiaalinen ongelmavaihtoehto. Suutinvioissa se tyypillisesti häviää vain yhdeltä pytyltä ja kyllä se vajaillakin käyntiin lähtisi.
Ilmanpainemittaria ei ole tarkoitettu polttoaineen mittaamiseen. Ímusarjaruiskun railipaine sinällään on samoissa sfääreissä kuin rengaspaineet eli asteikko on ok, mutta mittari ei välttämättä bensaa kestä, joten voi olla että saat mitattua ne bensanpaineet, mutta et jatkossa rengaspaineita.
Voit myös tutkia vikaa työntämällä koneeseen 1-4 uutta, puhdasta tulppaa, starttaamalla ja ottamalla tulpat ylös - jos bensa haisee mutta kipinäjälkeä ei näy, prakaa sytkä. Jos kipinäjälki näkyy, mutta nokea ei eikä bensa haise, puuttuu se polttoaine. Jos tulpat on ihan kuin uudet, puuttuu molemmat, joka yleensä viittaa kierrostiedon puuttumiseen (se kampuran asentoanturi).
Myös mahdolliselta auton diagnostiikalta voi toki kysyä, tunnistaako se itsellään jotain hätää ja/tai tietääkö auto, kuinka kovaa moottori startin voimin pyörii.
Ottomoottori tarvii käydäkseen 3 perusasiaa: puristusta, lähestulkoon sopivaan aikaan kipinän ja polttoainetta.
-Puristus ei katoa kerralla kaikista pytyistä, ellei kampiakseli katkea vauhtipyörän päästä. Hylätään se vaihtoehtona.
-Kipinä katoaa kaikista pytyistä jos siltä puuttuu ohjaus (lue: käytännössä kampuran asentoanturi tai wanhoissa katkojan kärjet) tai jakasytkästä hajoaa puola. Helppo tarkistaa vaikka irtotulpalla (muista maadoittaa se)
-Polttoaine katoaa kerralla kaikista pytyistä, jos pumppu prakaa, mikä on ihan potentiaalinen ongelmavaihtoehto. Suutinvioissa se tyypillisesti häviää vain yhdeltä pytyltä ja kyllä se vajaillakin käyntiin lähtisi.
Ilmanpainemittaria ei ole tarkoitettu polttoaineen mittaamiseen. Ímusarjaruiskun railipaine sinällään on samoissa sfääreissä kuin rengaspaineet eli asteikko on ok, mutta mittari ei välttämättä bensaa kestä, joten voi olla että saat mitattua ne bensanpaineet, mutta et jatkossa rengaspaineita.
Voit myös tutkia vikaa työntämällä koneeseen 1-4 uutta, puhdasta tulppaa, starttaamalla ja ottamalla tulpat ylös - jos bensa haisee mutta kipinäjälkeä ei näy, prakaa sytkä. Jos kipinäjälki näkyy, mutta nokea ei eikä bensa haise, puuttuu se polttoaine. Jos tulpat on ihan kuin uudet, puuttuu molemmat, joka yleensä viittaa kierrostiedon puuttumiseen (se kampuran asentoanturi).
Myös mahdolliselta auton diagnostiikalta voi toki kysyä, tunnistaako se itsellään jotain hätää ja/tai tietääkö auto, kuinka kovaa moottori startin voimin pyörii.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Nonni täsmennetäänpä tilannetta . auto hankittu risana, myyjän mukaan "lakkasi vaan käynnistymästä" ihan tarkkaa tietoa ei ole mitä kaikkea on yritetty
Puristukset on tsekattu eli löytyy .puola vaihdettu . myös asento antureiden toiminta varmistettu ? Auto seisoi taivasalla 2 v.
Varmaa (itse tutkittua) tietoa tällä hetkellä . kone pyörii hyvin startatessa, kipinää tulee. bensa pumppu toimii . railin päällä olevan venttiilin kun painaa
auki niin tirskauttaa bensaa. mutta rengaspaine mittari kun kytkettynä ko, venttiiliin , mittari pysyy nollassa. outoa on se että vaikuttaa ettei bensaa mene mitariin ,jos mittari hajoaa tässä kokeilussa se ei ole iso ongelma,mutta itsekkin ajattelin että vaadittu bensa paine 3 bar. osuu hyvin asteikolle.
Voisiko olla että venttiili ei kuitenkaan ole tasan samanlainen kuin renkaassa ,ja mittari ei avaisikaan sitä , se selittäisi miksi mittari ei edes haise bensalle starttaus yrityksen jälkeen ?
oletamme että puristukset siis on tallella , kipinää tulee, bensaa tulee . mutta sitä nyt yritetään varmistaa että onko bensan paine riittävä.
on koitettu imu kanavaan ruikkia bensaa startatessa ,, ei hörähdäkkään.
vika koodia ei toistaiseksi ole pystytty lukemaan, lukija on ja oikeat kaapelitkin vielä löytyi mutta lukija ei tunnista autoa . haussa on (tilattu netin syövereistä)) kaapeli jolla saisi kytkettyä auton läppäriin jolla ehkä saataisiin sitä kautta tietoa .
Puristukset on tsekattu eli löytyy .puola vaihdettu . myös asento antureiden toiminta varmistettu ? Auto seisoi taivasalla 2 v.
Varmaa (itse tutkittua) tietoa tällä hetkellä . kone pyörii hyvin startatessa, kipinää tulee. bensa pumppu toimii . railin päällä olevan venttiilin kun painaa
auki niin tirskauttaa bensaa. mutta rengaspaine mittari kun kytkettynä ko, venttiiliin , mittari pysyy nollassa. outoa on se että vaikuttaa ettei bensaa mene mitariin ,jos mittari hajoaa tässä kokeilussa se ei ole iso ongelma,mutta itsekkin ajattelin että vaadittu bensa paine 3 bar. osuu hyvin asteikolle.
Voisiko olla että venttiili ei kuitenkaan ole tasan samanlainen kuin renkaassa ,ja mittari ei avaisikaan sitä , se selittäisi miksi mittari ei edes haise bensalle starttaus yrityksen jälkeen ?
oletamme että puristukset siis on tallella , kipinää tulee, bensaa tulee . mutta sitä nyt yritetään varmistaa että onko bensan paine riittävä.
on koitettu imu kanavaan ruikkia bensaa startatessa ,, ei hörähdäkkään.
vika koodia ei toistaiseksi ole pystytty lukemaan, lukija on ja oikeat kaapelitkin vielä löytyi mutta lukija ei tunnista autoa . haussa on (tilattu netin syövereistä)) kaapeli jolla saisi kytkettyä auton läppäriin jolla ehkä saataisiin sitä kautta tietoa .
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Tuo ainakin kävisi järkeen, että mittari ei avaa venttiiliä ja sen takia pukahda.
Bensaregun muuten pystyt tarkistamaan ihan paineilmalla, jos sen saa järkevästi irti. Painaa kompuralla vähän enemmän kuin mitä sen pitäisi pitää (3bar?) ja katsoo mittaria että mihin kohtaan paine jää. Jos painuu suoraan läpi niin ongelma löytyi.
Ja sitten toki se bensa ittessään, onhan se tuoretta ja onhan se bensaa? Ettin pyörästä pitkään vastaavaa mystistä käynnistymättömyysongelmaa, ihailin jo sumukuvioita ja kaikkea, kunnes bensaregua tutkiessani huomasin, että liki tunnin avoimena ollut tankki ei aiheuttanut talliin kaameata bensankatkua - siellä olikin isosti vettä seassa. Pyörä vian ilmetessä kotipihasta lähtiessä kävi ensin nätisti, tippui sitten kahdelle pytylle ja melkein samantien sammui.
Bensaregun muuten pystyt tarkistamaan ihan paineilmalla, jos sen saa järkevästi irti. Painaa kompuralla vähän enemmän kuin mitä sen pitäisi pitää (3bar?) ja katsoo mittaria että mihin kohtaan paine jää. Jos painuu suoraan läpi niin ongelma löytyi.
Ja sitten toki se bensa ittessään, onhan se tuoretta ja onhan se bensaa? Ettin pyörästä pitkään vastaavaa mystistä käynnistymättömyysongelmaa, ihailin jo sumukuvioita ja kaikkea, kunnes bensaregua tutkiessani huomasin, että liki tunnin avoimena ollut tankki ei aiheuttanut talliin kaameata bensankatkua - siellä olikin isosti vettä seassa. Pyörä vian ilmetessä kotipihasta lähtiessä kävi ensin nätisti, tippui sitten kahdelle pytylle ja melkein samantien sammui.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Jos/kun bensanpaineet on tyhjennetty,niin sitä "bensatukin" venttiiliä painettaessa pitäisi sieltä suihkuta bensaa,kun virran kääntää päälle. Eli silloin jos pumppu ja paineensäätöventtiili toimii oikein.
Se rengaspainemittari on "umpio",eli ei läpivitaava. Joten ei sinne bensa välttämättä yhdellä mittauskerralla ihan mittariin asti pääsekkään (ehkä). Kun ilma puristuu kasaan bensan edellä.
Tosiaan vanhat bensat tankissa voi riittää ettei sytytä. Eli onko siinä auton bensassa edes oikeaa bensan hajua? Vanha bensa kuivuessaan voi "hapettaa" ja jumittaa paikat. Etenkin 95E:n. Mm.paineensäätöventtiilin.
Se rengaspainemittari on "umpio",eli ei läpivitaava. Joten ei sinne bensa välttämättä yhdellä mittauskerralla ihan mittariin asti pääsekkään (ehkä). Kun ilma puristuu kasaan bensan edellä.
Tosiaan vanhat bensat tankissa voi riittää ettei sytytä. Eli onko siinä auton bensassa edes oikeaa bensan hajua? Vanha bensa kuivuessaan voi "hapettaa" ja jumittaa paikat. Etenkin 95E:n. Mm.paineensäätöventtiilin.
Jos ja kun ilma puristuu kasaan bensan edellä eikö silloin mittari näytä missä painessa ilma JA bensa siellä on ? Tietysti "oikea" bensa painemittari hankitaan jos homma sen vaatii.
Tämä on vähän monivaiheinen tapaus ,kun itse tutkin tätä ongelmaa edellisen omistajan kanssa n. 2v. sitten oli toki tuoreet bensat kyseessä, nyt siellä tosiaan tod. näk. on ainakin sen 2v. vanhat bensat tankissa jotka poistetaan ensi tilassa. Mutta , eikö koneen kuuluisi edes hörähtää hetkeksi käyntiin jos imusarjaan ruiskutetaan tuoretta bensaa ,vaikka auton järjestelmässä oliskin pilaantunutta bensaa ?
Tarkoitin tuolla mittarikommentillani sitä,että bensa ei välttämättä mene mittarille asti. (Eikä täten vahingoita mittaria). Painelukeman näyttämä on kuitenkin varmaan oikein,kuten kirjoitit. Kun ilma puristuu tiettyyn "pisteeseen".
Ei välttämättä edes yritä käyntiin,jos vaikka tulpat on ensin kastuneet paskasta syttymättömästä bensasta.
Ei välttämättä edes yritä käyntiin,jos vaikka tulpat on ensin kastuneet paskasta syttymättömästä bensasta.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Joo, painelukema on minustakin oikein sen ilmalukonkin kanssa (oma kokemuksenikin tukee tätä). Huomioitavaa kuitenkin on, että sitä ei-bensankestäväksi oletettua tavaraa on koko instrumentisto heti siitä venttiilistä eteenpäin. Mittarista ja letkustansa voi veisata viis etenkin jos ovat halpoja, mutta siinä kohtaa kun sieltä alkaa bensa pääsemään läpi ja höyrystymään moottorin ulkopuolelle, on vähän liian jännää jos mistään löytyy yksikään kipinä, eli sen(kin) suhteen kannattaa olla touhussa tarkkana. Huolellisesti tehden siis ei polta autoansa . Toki kylmässä riski on pienempi, kun se mottikaan ei vielä ilmaa lämmitä.
Toisaalta, bensa suoraan imusarjaan tarjoiltuna ei välttämättä kerro käyntimahdollisuuksista, kun se pitäisi saada höyrystymään niin että suostuu leimahtamaankin. Jos sitä saa suihkepullosta tarjoiltua samalla kun kaveri starttaa, pitäisi hörähtää jo helpommin. Tai jos rohkeaa kokeilla starttipilotilla, millä ei kovin paljoa kannata konetta herätellä (aiheuttaa kulumisongelmia enemmälti käytettynä), niin sillä hörähtää helpommin.
Toisaalta, bensa suoraan imusarjaan tarjoiltuna ei välttämättä kerro käyntimahdollisuuksista, kun se pitäisi saada höyrystymään niin että suostuu leimahtamaankin. Jos sitä saa suihkepullosta tarjoiltua samalla kun kaveri starttaa, pitäisi hörähtää jo helpommin. Tai jos rohkeaa kokeilla starttipilotilla, millä ei kovin paljoa kannata konetta herätellä (aiheuttaa kulumisongelmia enemmälti käytettynä), niin sillä hörähtää helpommin.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Siis niin on kokeiltu että kaveri starttaa ja samaan aikaan toinen suhauttaa imu puolelle paineistetusta pumppu pullosta ( osin siis sumuttuu) bensaa, ja on kokeiltu startti pilotilla ,, ei edes hörähdä . Aiemmin taisi joku mainita että jos kumpitahansa kampiakselin tai nokan asentotunnistin antureista on sökö , ei kipinää tule ollenkaan ? no kipinää loimottaa komeasti (irto tulppa) sytytyksen ajoituksellehan tässä ei ole mitään tehtävissä ?Aero kirjoitti: ↑19 Joulu 2018, 19:12
Toisaalta, bensa suoraan imusarjaan tarjoiltuna ei välttämättä kerro käyntimahdollisuuksista, kun se pitäisi saada höyrystymään niin että suostuu leimahtamaankin. Jos sitä saa suihkepullosta tarjoiltua samalla kun kaveri starttaa, pitäisi hörähtää jo helpommin. Tai jos rohkeaa kokeilla starttipilotilla, millä ei kovin paljoa kannata konetta herätellä (aiheuttaa kulumisongelmia enemmälti käytettynä), niin sillä hörähtää helpommin.
Kannattaa kysyä myös sisar-foorumilta www.btcf.fi kun siellä ehkä tiedetään näistä ongelmista enemmän.Jimmy kirjoitti: ↑20 Joulu 2018, 10:59Siis niin on kokeiltu että kaveri starttaa ja samaan aikaan toinen suhauttaa imu puolelle paineistetusta pumppu pullosta ( osin siis sumuttuu) bensaa, ja on kokeiltu startti pilotilla ,, ei edes hörähdä . Aiemmin taisi joku mainita että jos kumpitahansa kampiakselin tai nokan asentotunnistin antureista on sökö , ei kipinää tule ollenkaan ? no kipinää loimottaa komeasti (irto tulppa) sytytyksen ajoituksellehan tässä ei ole mitään tehtävissä ?Aero kirjoitti: ↑19 Joulu 2018, 19:12
Toisaalta, bensa suoraan imusarjaan tarjoiltuna ei välttämättä kerro käyntimahdollisuuksista, kun se pitäisi saada höyrystymään niin että suostuu leimahtamaankin. Jos sitä saa suihkepullosta tarjoiltua samalla kun kaveri starttaa, pitäisi hörähtää jo helpommin. Tai jos rohkeaa kokeilla starttipilotilla, millä ei kovin paljoa kannata konetta herätellä (aiheuttaa kulumisongelmia enemmälti käytettynä), niin sillä hörähtää helpommin.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Ah. sitten ei kyllä pääse kipinä perille asti puristustahdin lopulla. Jos ongelma olisi pelkästään bensansyötössä, niin tuolla keinoin kyllä hörähtäisi.
Koska irtokipinä loimahtaa ja puristukset on mitattu, jää jäljelle oikeastaan kaksi vaihtoehtoa:
A) Se kipinä ei ole tarpeeksi vahva tömähtäkseen puristuksen alla
B) Kipinän ajoitus on todella pahasti pielessä, pahimmillaan sen kierroksen eli niin että rätkii pakotahdille puristustahdin sijasta.
Tää oli vissiin jakajalla, kun puhe on yhdestä puolasta? Löytyykö stroboa? Jos löytyy, niin sillä voi kivasti tunnustella pääseekö jakajasytkän kipinä perille asti. Samaten sytkäpiuhat kannattaa varmistaa että ovat oikein - pyörittele ykkönen YKK:hon kierrokselle, jossa ykkösessä on puristukset, siinä kohtaa jakajassa pitäisi pyörijän osoittaa kohti ykköspytyn piuhaa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1249
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Ei ole, jako ja ajoitus tehdään DME:ssä.
Olisiko moottorinohjaus mennyt jotenkin solmuun?
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Strobo kyllä löytyy ja jos olisikin jakaja ,niin olis helppoa kauraa tutkia sytytystä. mutta näin vanhanliiton mieheltä menee sormi suuhun kun ei ole jakajaa ei katkojan kärkiä ei mitään :-( Kuinkahan sitten selvitetään jos "moottorin ohjaus on solmussa" ?
Muistanko väärin, vai oliko näissä joskus ongelma virtalukossa, virtalukon pohja, jne? Eli se oli jotenkin paskana eikä siten DME tjms antanut koneen käynnistyä?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Tilanne päivitys , uudet bensat laitettu ,uusi bensapumppu ja suodatin laitettu. hörähti käymään n. 2 sekunniksi. sen jälkeen havaittu vuoto bensa putkistossa , vuoto korjattu ,taas yritetty käynnistystä ,, ei hörähdäkkään.
Laitetaanpa tännekin ratkaisu . jos vaikka joku muukin hyötyy ,Eli vika oli kampiakselin päässä olevassa "limpussa" eli hihnapyörässä joka koostuu kahdesta osasta ,ulompi kehä ajoittaa sytytyksen, ja se oli revennyt (liimattu) irti sisemmästä ,joten kaikki muu toimi mutta sytytyksen ajoitus oli täysin pielessä ,paitsi hetkittäin kun kehä sattui olemaan oikeassa kohdassa,silloin kone kävi pari sek.