BMW 1-sarja (F20) N13-moottorin jakopään kestävyys

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
Extension2
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 21
Liittynyt: 09 Joulu 2018, 18:06

Katselin yhtä käytettyä F20 116 i:tä. Historiaa selvitellessäni tuli ilmi että jakopään ketju oli vaihdettu reilun 100 tkm jälkeen. Kyselin asiasta auton entiseltä omistajalta, ja hän kertoi että ketju oli pettänyt moottorin ollessa tyhjäkäynnillä. Uskaltaako tämmöiseen autoon koskea? Vanhoina hyvinä aikoina joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta jakopään ketjut kestivät auton eliniän. Toisin taitaa olla tässä ranskalaisyhteistyön hedelmänä syntyneessä N13-koneessa? Kyseisessä yksilössä oli muutenkin ollut mielestäni harvinaisen paljon vikaa ajomäärään nähden, mm. kytkin ja vauhtipyörä vaihdettu vähän ajettuna. Onko kytkinkin kertakäyttötavaraa F20:ssä, vai lieneekö virheellisestä käytöstä johtuva vikaantuminen?
Galaxy1223
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 12 Heinä 2015, 23:59
Auto: 316iA F31 -15
Paikkakunta: Espoo

Extension2 kirjoitti: 01 Tammi 2019, 11:02 Katselin yhtä käytettyä F20 116 i:tä. Historiaa selvitellessäni tuli ilmi että jakopään ketju oli vaihdettu reilun 100 tkm jälkeen. Kyselin asiasta auton entiseltä omistajalta, ja hän kertoi että ketju oli pettänyt moottorin ollessa tyhjäkäynnillä. Uskaltaako tämmöiseen autoon koskea? Vanhoina hyvinä aikoina joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta jakopään ketjut kestivät auton eliniän. Toisin taitaa olla tässä ranskalaisyhteistyön hedelmänä syntyneessä N13-koneessa? Kyseisessä yksilössä oli muutenkin ollut mielestäni harvinaisen paljon vikaa ajomäärään nähden, mm. kytkin ja vauhtipyörä vaihdettu vähän ajettuna. Onko kytkinkin kertakäyttötavaraa F20:ssä, vai lieneekö virheellisestä käytöstä johtuva vikaantuminen?
Bemarin 4-sylinterisissä (bensa)koneissa on vaan paskat jakopäät. Ehkä B48 motissa voi jotain parannusta olla, mutta tuskin.

Sekä bensoissa että dieseleissä jakopään osia on parannettu aina vuosien saatossa että ehkä voi toivoa että nyt vaihdettu jakopää ainakin sen 100tkm ainakin kestää. Vaikka esim. N47 motista ongelmia on paljon enemmän kuultu kuin N13/N20 ei sekään kaikilla hajonnut...
Vastaa Viestiin