Tähän asti moiteetta pelittänyt lämmitettävä ratti on nyt täysin kylmä. Napin merkkivalo syttyy , mutta ohjauspyörä ei lämpiä. Carlyllä ei tätä koskevia vikakoodeja. Akun jännite vain 12,25V , vaikka mitattiin muutama minuutti ajon jälkeen.
Olisikohan kyse siitä , että pudottelee akun alhaisen varaustilan takia vähemmän tärkeitä toimintoja pois , vai jokin varsinainen vika ? Istuilämmitin kyllä toimii. Liekö tuo ratin lämmitys erillisen sulakkeen takana , en nyt pimeässä ja kylmässä jaksanut tiirailla sulakeboksia. No , akkuperäinen syy saadaan sulejttua pois , kun pidetään yön yli laturissa. Onko muilla kokemuksia ratin lämmityksen häiriöistä ?
F 25 20Xd vm 2014 ratin lämmitin lakkasi toimimasta
- rbem
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 22
- Liittynyt: 01 Huhti 2012, 14:30
- Auto: BMW 530 D XDRIVE G 31
Mulla aikanaan samallainen x 3.Kun käytti Webastoa ,aika usein startin jälkeen lämmittimiä kylmänä.
mm. ratti.
mm. ratti.
EX:E30,E36,E34,E39,R1100RT,K1200S,F650GS,F800GS,BMW 75/5,E60,E70,F25,F11,F34,R 1200 GSA.
520 D XDRIVE G 30 R 1250 GS
520 D XDRIVE G 30 R 1250 GS
Ei auttanut akun lataaminen , eli on siis vika päällä. Alkaa vaikuttaa todennäköiseltä , että ratin lämmityksen ohjainmoduuli on rikki. Sulakkeen voisi tietysti tarkistaa , mutta mistään ei löydy selvää tietoa , minkä sulakkeen takana ratin lämmitys on. Auton mukana pitäisi olla lehdykkä , missä on sulakekaavio , mutta eipä ole. Netistä löytyy kaavioita , joissa ohjauspyörän kuvaan on yhdistetty useita sulakkeita , joista yksi on 30A , muut 5A. Täytynee olla tuo 30A , jos lämmitys ylipäätään erillisen yhden sulakkeen takana on. Miksiköhän tuota tietoa pitää pantata , niin ettei voida selvästi ilmoittaa mikä toiminto minkäkin sulakeen takana on ??
Sulakkeisiin ei pääse käsiksi ilman pitkiä pihtejä ja arvatenkin sulakkeen takaisin saaminen paikalleen ei ole ihan helppoa , varmaan 5-6 kpl putoaa jonnekin hansikaslokeron taakse ennen kuin takaisin laitto mahdollisesti onnistuu. Ihme touhua , ettei noita sulakkeita ole voinut asemoida niin , että ne olisivat hyvin käsillä .
Sulakkeisiin ei pääse käsiksi ilman pitkiä pihtejä ja arvatenkin sulakkeen takaisin saaminen paikalleen ei ole ihan helppoa , varmaan 5-6 kpl putoaa jonnekin hansikaslokeron taakse ennen kuin takaisin laitto mahdollisesti onnistuu. Ihme touhua , ettei noita sulakkeita ole voinut asemoida niin , että ne olisivat hyvin käsillä .
- Tomm1
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 215
- Liittynyt: 14 Helmi 2011, 22:07
- Auto: G31 LCI xDrive ja F82 ///M4
- Paikkakunta: Kaarina
Jos siellä on moduuli rikki, niin vikakoodia pukkaa kyllä. Kannattaa luetuttaa vikakoodit jollain harrastajalla jolla on bmw vikalukulaitteisto esim. ISTA.melperri kirjoitti: ↑04 Tammi 2019, 18:46 Ei auttanut akun lataaminen , eli on siis vika päällä. Alkaa vaikuttaa todennäköiseltä , että ratin lämmityksen ohjainmoduuli on rikki. Sulakkeen voisi tietysti tarkistaa , mutta mistään ei löydy selvää tietoa , minkä sulakkeen takana ratin lämmitys on. Auton mukana pitäisi olla lehdykkä , missä on sulakekaavio , mutta eipä ole. Netistä löytyy kaavioita , joissa ohjauspyörän kuvaan on yhdistetty useita sulakkeita , joista yksi on 30A , muut 5A. Täytynee olla tuo 30A , jos lämmitys ylipäätään erillisen yhden sulakkeen takana on. Miksiköhän tuota tietoa pitää pantata , niin ettei voida selvästi ilmoittaa mikä toiminto minkäkin sulakeen takana on ??
Sulakkeisiin ei pääse käsiksi ilman pitkiä pihtejä ja arvatenkin sulakkeen takaisin saaminen paikalleen ei ole ihan helppoa , varmaan 5-6 kpl putoaa jonnekin hansikaslokeron taakse ennen kuin takaisin laitto mahdollisesti onnistuu. Ihme touhua , ettei noita sulakkeita ole voinut asemoida niin , että ne olisivat hyvin käsillä .
Käyttiksenä: G31 LCI xDrive Pappa Edition ja harraste: F82 ///M4
ex bimmerit: F20 M135i xDrive AT 445 hv, E93 335i (430 hv), E92 335i (610 hv, 750 Nm) , e60 535D -09, e61 535D -05, e34 530i -95
ex bimmerit: F20 M135i xDrive AT 445 hv, E93 335i (430 hv), E92 335i (610 hv, 750 Nm) , e60 535D -09, e61 535D -05, e34 530i -95
Akku ladattu konehuoneen pistokkeista. Nyt huomasin lisäksi , että että etututka ei enää automaattisesti kytkeydy päälle hitaasti ajaessa. Pakin kautta kyllä menee päälle normaalisti. Eli yhtäikaa kaksi vikaa päällä. Näillä lienee syy yhteys. Sulakekaavio löytyi tavaratilan sulakeboxista. Näyttää sitlä , että 30A 8 sulakeen kautta menee jos jonkinmoista toimintaa , jota pelaa normaalisti , joten vika ei voine olla siiä sulakkeessa. Näköjään sitten sulakkeen 45 ( 5A) kautta menee jokin rattiin , parkkitutkaan ja ilmeisesti kallistusanturiin liittyvä toimnto. Kaaviossa on pelkkiä kuvasymboleita , ei sanallisia seltiyksiä. Mikähän ihme siinä maksaa , ettei voida tehdä selväkielistä luettelointia kunkin sulakeen takana olevista toiminnoista ?
Pitää yrittää nyppiä hansikaslokeron boxista sulake 45 irti , on tietenkin juuri hankalimmassa mahdollisessa paikassa. Sulakekotelon kansi on jostain käsittämättömästä syystä tehty niin kapeaksi , ettei suoraa yhteyttä ko sulariviin sen kautta ole.
Pitää yrittää nyppiä hansikaslokeron boxista sulake 45 irti , on tietenkin juuri hankalimmassa mahdollisessa paikassa. Sulakekotelon kansi on jostain käsittämättömästä syystä tehty niin kapeaksi , ettei suoraa yhteyttä ko sulariviin sen kautta ole.
Päivitystä tilanteeseen. Eipä sen etututkan kuulukaan mennä automaattisesti päälle , kun ei ole topwiev. Vika ei ole myöskään sulakkeessa 45 , koska paikka on tyhjä. Kaksi sulaketta on sellaisia , että hoitavat vain jotain rattiin liittyvää toimintoa. En vielä ehtinyt kiireissäni hankkia sopivia pitkiä kapeakärkisiä pihtejä asian tarkistamiseksi , mutta ratin lämmitys päättikin alkaa taas toimia. Outo homma , mutta sama se , kun nyt taas pelaa.
Ihme veivaus jatkuu ratinlämmittimen kanssa. Oli taas ohjauspyörä pari viikkoa kylmänä , nyt pari viikkoa toiminut normaalisti. Välillä ratin nappien valot pimeinä , mutta tätä on tehnyt uudesta asti. Varmaankin jokin kosketusvika tai muu häikkä ratin toimintojen ohjausmoduulissa. Menkööt näin seuraavaan huoltoon.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d
Eipä se vika ole sulakkeessa kun välillä toimii ja välillä ei. Mutta täällä on diagrammit joista on hyötyä kun sulakkeita metsästää. On tosi hyödyllistä dokumentaatiota vian etsitään ja korjaukseen...
Etusivu kaikelle: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/
Diagrammit F25: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f25- ... onal-info/
Ratinlämmitin: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f25- ... l-heating/
Sen verran vielä, että F25:ssa JBE (Junction Box Electronics) on moduli joka ohjaa tota ratin lämmitintä ja pukkaa vikakoodia jos itse ratinlämmitin olisi viallinen. Ja ISTA:lla voi ajaa ratin testisyklin. Se antaisi varamaan lisätietoa kun suorittaisi vian ollessa päällä... Carly ei näihin varmaan pääse käsiksi.
-p
Etusivu kaikelle: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/
Diagrammit F25: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f25- ... onal-info/
Ratinlämmitin: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f25- ... l-heating/
Sen verran vielä, että F25:ssa JBE (Junction Box Electronics) on moduli joka ohjaa tota ratin lämmitintä ja pukkaa vikakoodia jos itse ratinlämmitin olisi viallinen. Ja ISTA:lla voi ajaa ratin testisyklin. Se antaisi varamaan lisätietoa kun suorittaisi vian ollessa päällä... Carly ei näihin varmaan pääse käsiksi.
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1250
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Ei kai tässäkin ole siitä samasta kaapeliviasta kysymys. Eli ratissa oleva liitin, joka menee spiraaliin. Siinä on valmistusvika = jotain töhnää, joka aiheuttaa mitä ihmeellisimpiä, selittämättömiä vikoja
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
"Eipä se vika ole sulakkeessa kun välillä toimii ja välillä ei. Mutta täällä on diagrammit joista on hyötyä kun sulakkeita metsästää. On tosi hyödyllistä dokumentaatiota vian etsitään ja korjaukseen...
Etusivu kaikelle: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/
Diagrammit F25: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f25- ... onal-info/
Ratinlämmitin: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f25- ... l-heating/
Sen verran vielä, että F25:ssa JBE (Junction Box Electronics) on moduli joka ohjaa tota ratin lämmitintä ja pukkaa vikakoodia jos itse ratinlämmitin olisi viallinen. Ja ISTA:lla voi ajaa ratin testisyklin. Se antaisi varamaan lisätietoa kun suorittaisi vian ollessa päällä... Carly ei näihin varmaan pääse käsiksi.
Viesti Kirjoittaja jaki » 25 Helmi 2019, 10:28
Ei kai tässäkin ole siitä samasta kaapeliviasta kysymys. Eli ratissa oleva liitin, joka menee spiraaliin. Siinä on valmistusvika = jotain töhnää, joka aiheuttaa mitä ihmeellisimpiä, selittämättömiä vikoja"
Kiitos kaavioista.
Pääseekö tuohon liittimeen miten helposti käsiksi , eli mitä pitäisi purkaa pois tieltä ?
Etusivu kaikelle: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/
Diagrammit F25: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f25- ... onal-info/
Ratinlämmitin: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f25- ... l-heating/
Sen verran vielä, että F25:ssa JBE (Junction Box Electronics) on moduli joka ohjaa tota ratin lämmitintä ja pukkaa vikakoodia jos itse ratinlämmitin olisi viallinen. Ja ISTA:lla voi ajaa ratin testisyklin. Se antaisi varamaan lisätietoa kun suorittaisi vian ollessa päällä... Carly ei näihin varmaan pääse käsiksi.
Viesti Kirjoittaja jaki » 25 Helmi 2019, 10:28
Ei kai tässäkin ole siitä samasta kaapeliviasta kysymys. Eli ratissa oleva liitin, joka menee spiraaliin. Siinä on valmistusvika = jotain töhnää, joka aiheuttaa mitä ihmeellisimpiä, selittämättömiä vikoja"
Kiitos kaavioista.
Pääseekö tuohon liittimeen miten helposti käsiksi , eli mitä pitäisi purkaa pois tieltä ?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1250
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Aluksi bägi irti. Liitin on siis se, joka liittää ratin "viestitoiminnon" spiraaliin. Liitin irti, kunnon elektroniikkaspraylla puhdistus ja kiinni.melperri kirjoitti: ↑25 Helmi 2019, 12:17
Ei kai tässäkin ole siitä samasta kaapeliviasta kysymys. Eli ratissa oleva liitin, joka menee spiraaliin. Siinä on valmistusvika = jotain töhnää, joka aiheuttaa mitä ihmeellisimpiä, selittämättömiä vikoja"
Kiitos kaavioista.
Pääseekö tuohon liittimeen miten helposti käsiksi , eli mitä pitäisi purkaa pois tieltä ?
Siinä kaapelinpätkässä on jotain ihan ihmeellistä tähnää/rasvaa, joka ajan myötä menee tuonne liittimeen ja lopputulos mitä sattuu.
Tuosta on joku PUMAkin olemassa.
Se bägin irrotus voikin sitten olla ihan oma lukunsa...
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Tänään huollon yhteydessä tutkittiin rattia. Yksi elektroniikkaboxi pitäisi kuulemma vaihtaa ja jossain johdossa myös kuumenemisen aiheuttamaa tummumista. Mene ja tiedä , vahinko ettei ole aikaa nyt lähteä airbagin kanssa turaamaan , että voisi itse tutkia näkymiä. Kustannusarvio korjauksesta 600€ , katsotaan nyt mitä tehdään tuon kanssa. Kohta lämmitystä ei taas tarvitse vähään aikaan.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 75
- Liittynyt: 17 Elo 2011, 10:27
- Auto: F30 LCI 320i xDrive 2018
F25 LCI 2.0D 2014 - Paikkakunta: Tampere
Moro. Selvisikö tämän syy, vai onko vielä vika päällä. Minulla on ihan samat, oireet, tosin nyt ollut ainakin kuukauden kylmänä. Tässä olisi nyt syksyyn asti aikaa tätä ihmetellä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 75
- Liittynyt: 17 Elo 2011, 10:27
- Auto: F30 LCI 320i xDrive 2018
F25 LCI 2.0D 2014 - Paikkakunta: Tampere
Päivitystä minultakin. Auto kävi huollossa ja vikakoodien ja heidän arvion mukaaan ratin sisällä on kytkentähäikkää, tukee varmaan sitä, mitä Jaki täällä jo kertoi. Ajattelin, että olen hetken kylmin käsin, niin ei katsastuksessa tule ongelmia, eikö ne nykyään heivaa auton hylsyyn, jos noita vikakoodeja löytyy.