BMW E90 -05 moottoriongelmat ja riita autoliikeen kanssa

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
JZanki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 30 Loka 2018, 09:05

Kerrompa tarinan meidän epäuskoisen onnettomasta bemarista ja toivoisin siihen vähän näkemystä...

Ostettiin noin vuosi ja 3kk sitten E90 -05 bemari etelä-suomalaisesta autoliikeestä. Auto oli saksan tuonti auto jonka liike oli itse tuonut maahan.
Autolla ajettu ostettaessa n. 150 000km. Jakoketjun oli liike vaihtanut autoon "kaiken varalta", ettei tulisi sen kanssa ongelmia tulevan ostajan kanssa.

Meni noin 3-4kk kun auto alkoi oireilla eikä se käynyt tasaisesti. Korjaamolla totesivat ett' valvetronic moottori alkaa olla tiensä päässä että täytyy vaihtaa. Noh, se vaihdettiin ja maksoimme itse remontin enempää kyselemättä.

Auto toimi taas hyvin kunnes pari-kolme kuukautta myöhemmin yhtenä aamuna käynnistin auton ja lähti hyvin käymään, mutta hetken päästä takaisin autolle tullessani huomasi että auto oli sammunut eikä enää käynnistynyt monesta yrityksestä huolimatta. Korjaamolle siis taas ja siellä autoa alettiin tutkimaan ja moottori aukaistiin ja huomattiin että nokka-akseli oli leikannut kanteen kiinni. Tiedossa oli heti että kallis remontti on tulossa ja olimme myyjäliikeeseen yhteydessä jonka kanssa asiaa alettiin setvimään. Öljynvaihdosta ei ollut pitkää aikaa ja muutenkin huoltokirjan mukaan huollot oli tehty tasaisin väliajoin. Myös kuluttajasuojaneuvontaan olimme yhteydessä. Korjaamo arvioi remontin hinnaksi noin 2500e kun tilataan saksasta alkuperäinen uusi nokka-akseli ja kansi koneistetaan kuntoon ym. aika mitä tutkimiseen on mennyt ja tulee menemään. Autoliikeen kanssa päästiin sopimukseen että he maksavat remontin hinnasta 40%. Kuluttajaneuvoja suositteli tämän tarjouksen hyväksymistä, vedoten kuluttajariitalautakunnan aiemmin tekemiin päätöksiin tämän tyyppisissä tapauksissa. Päätimme hyväksyä tämän pienen väännön jälkee ajatellen ettei jaksa alkaa siihen rumbaan että lähetään riitauttamaan asiaa lautakuntaan asti kun käsittelyajatkin ovat kuukausien mittaisia. Auto korjattiin ja myyjäliikkeeltä saimme sijaisauton remontin ajaksi.

Meni noin puoli vuotta hyvin, kunnes huomattiin että auto ilmoittaa vähäisestä jäähdytimen nesteestä. Nestettä lisättiin mutta ongelma tuli hetken päästä uudestaan ja alkoi myös käynnistysvaikeudet kylmänä käynnistäessä. Piti hirveää tärinää hetken ennen kuin alkoi käymään tasaisesti.

Suunta siis taas korjaamolle ja asiaa alettiin tutkimaan. Epäilimme aluksi että oliko kansiremontin yhteydessä tullut jokin asennusvirhe tai että olisiko kansi halki. Sama korjaamo alkoi tutkia taas asiaa. Sovimme että korjaamo tekee kannelle painetestin toisella korjaamolla jotta selviää onko kansi haljennut. Kansi oli täysin tiviis ja tiivisteessäkään ei ollut mitään vikaa. Mutta sitten korjaamo huomasi että lohkon yksi pulteista on korkannut ja vika johtuu siitä. Noh, he tekivät uudet kierteet pultille ja saivat sen sillä korjatuksi. Hintaa tälle kaikelle lystille tuli noin 850€.
Maksoimme laskun itse emmekä enään olleet yhteydessä autoliikkeeseen.

Jälleen meni 3kk ja sama vika uusi ja kone alkoi syödä nestettä ja käynnistymisvaikeudet alkoivat. Taas samalle korjaamolle ja he totesivat että toinen pultti on korkannut lohkosta. Heidän mukaansa lohko on niin haurastunut ettei pultin korjaaminen kannata koska todennäköisesti kohta korkkaa taas seuraava pultti. Heidän suosituksena oli että etsiä koneeseen uusi käytetty lohko tai kokonaan uusi käytetty moottori...

Tässä vaiheessa huumori on loppunut jo aivan täysin ja vitutus käyrä aivan tapissaan. Nyt täytyisi sitten miettiä mitä auton kanssa voisi ja kannattaisi tehdä. Olin autoliikeeseen yhteydessä ja selitin nämä kaikki viat ja korjaustoimenpiteet ja he totesivat heti vain että ei kuulu enään meille vaan että korjaamo on vastuussa kun ovat konetta jo työstäneet.

Itse mietin kaupanpurun vaatimista koska nämä viat moottorissa on täytyneet olla autossa jo sitä ostettaessa. Eikä lohkon korkkaamisesta käsittääkseni voi korjaamoa syyttää. Korjaamo myös epäili että olisiko moottorilla ajettu oikeasti ilmoitettua enempi kuin mitä mittari näyttää. Tämä alussa huomattu viallinen valvetronic moottorin vaihto voisi myös vähä kertoa siitä, kun korjaamon mielestä sitä ei näillä kilometreillä pitäisi tarvia vielä vaihtaa. Pyysin korjaamoa selvittämään että saavatko he jostain bmw:n tietokannasta selvitettyä että mätsäävätkö kilometrit ja että olisiko mittarirukkausta syytä epäillä.

Korjaamo on siis bemareihin erikoistunut pieni liike joka on 50 vuotta huoltanut erityisesti näitä. Olisin kiitollinen jos saisin mielipiteitä ja näkemyksiä tähän asiaan. Kannattaako asiaa lähtä viemään kuluttajariitalautakuntaan myyjäliikettä vastaan tai kannataisiko autoa korjata vai myydä rikkinäisenä pois...En ole itse mikään autoasiantuntija ja pahoittelen jos käyttämäni termit ovat jossain kohtaa kirjoituksessa vääriä.

Sehän tässä on kans hauskaa vielä että auto ei ole vielä edes täysin oma, kun rahoitusyhtiö omistaa sen vielä 8000€ saatavillaan....

Kiitos
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Noita Valvetronic aktuaattoreita on mennyt alle 200 tkm:ssä, joten ei tuossa ole mitään ihmeellistä.
Se, että kannnepultteja porsii, ensimmäisenä itselle tulisi mieleen asennusvirhe:
väärä momentti (vääntökulma, väärät, tarvikepultit tms).
Miten ihmeessä tuosta saa vian liikkeen piikkiin? Tuossahan pahimmat viat alkoi siitä, kun hattu oli irti.
Jälkiviisaus on parasta viisautta :blush: Tuo, että nokka-akseli hirttää kiinni juoruaa siitä, että yläkerta ei ole saanut kunnolla voitelua, mistähän se kertoo, mitä muuta on ollut huonolla voitelulla.
Itse olisin laittanut uuden (käytetyn) pannun tilalle, kun nokka hirtti.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Mikä moottori on kyseessä?
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
JZanki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 30 Loka 2018, 09:05

Juha kirjoitti: 04 Tammi 2019, 15:55 Mikä moottori on kyseessä?
318i 2.0 / 129hv
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Spekuloin sen verran, että mahdollisesti liikkeen alunperin tekemän ketjuvaihdon taustalla on jo ollut ketjun laahaimen vaurio, eikä remontin yhteydessä ole putsattu öljypohjasta kaikkia laahaimen paloja. Palat ovat ajautuneet öljypumpun imusihtiin ja heikentäneet koneen voitelua alkaen yläkerrasta. Jos öljypohjaa ei muiden remonttien yhteydessä avattu, niin ne murut löytyvät sieltä edelleen.
Vastaa Viestiin