F31 320d akku purkautuu

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
Regular
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 28 Tammi 2019, 20:59

Tästä ensimmäinen viesti foorumille! Monet kerrat on foorumeista ollut apua mutta nyt alkaa harmittamaan auton kanssa jo sen verran, että apua tarttis.

Vaihdoin autooni f31 320d vm 2013 kolme viikkoa sitten akun, koska sain kolmisen kertaa parin viikon sisään battery discharge when stationary -messagen. Alkuperäinen akku oli BMW 92ah agm, tilalle Exide EK950 95ah agm. Battery registration normaalisti ja oli autolle eka akun vaihto. Lapissa tuli sitten tähän tammikuun 2019 alkuun parin viikon pakkasjakso, koko ajan yli -20C. Autossa ei ole jälkiasennettuja laitteita / vast. Akun vaihdon jälkeen auto toimi normaalisti kahden viikon ajan, jolloin ajoja päivittäin 2x 60 km , joten latausta on ollut tarjolla. Sitten ajoissa tuli neljän päivän tauko ja helvetti irti. Auto syönyt akun tyhjäksi ja edes keskuslukitus ei toiminut. Nyt auto seisoo pihassa ja ei tiiä mitä tekis seuraavaksi.

Tehty selvitystyötä seuraavasti:
- hätäavaimella sisään ja konepelti auki. Jännitte hyppysähköliittimistä mitattuna karseat 4,9V. Peräkontti hyppyvirran turvin auki ja akku sisälle lataukseen. Yön yli lataus ja akku laturin mukaan täynnä. Akku takas autoon ja yön yli autossa niinkuin kuuluukin olla vaihdon jälkeen (3h).
- seuraavana aamuna keskuslukko aukesi mutta varoitus battery discharge when stationary. Ei jaksanut pyörittää starttia.
- vikakoodien lukua ja energy diagnosis rheingold Ista:lla
- auto on onnistunut sen perusteella katkomaan virrat REM:ltä 30F linjasta mutta eipä ole ilmeisesti auttanut
- REM:ltä varoitus too many short circuits
-tarkistettu takalyhdyt koska muistikuva kesäisestä pätkimisestä. Oikea taka löytyi sulaneita johtoja kaksi kpl jotka korjasin. Uskomatonta saakeli että voi sulaa led-lampun johdot tämän luokan autossa...
- vanhempi akku varmuuden vuoksi autoon kiinni jotta ei rikkoisi enempää kallista uutta akkua.
-vikakoodien nollaus ja voimaan jäi vain yksittäinen E7146F air conditioning
-seuraavana aamuna taas sama juttu. Keskuslukko vielä aukesi mutta ei jaksa pyörittää starttia. Alkaa mennä hermo tämän kalliin lelun kanssa...

Eli auto kuluttaa virtaa siihen tahtiin paikallaan, että yhdessä yössä täysi lämmin akku menee lähes tyhjäksi.

Juttuja:
- auton latausjännitteet normaalit, ei voi olla laturi rikki
- auto ulkosäilytyksessä, voiko esim. ovenkahvojen väliin jäätyvä lumi noin 1mm herättää autoa ja syödä virtaa kuten joillain foorumeilla lukee?
- akun navat on kiinni kunnolla
-startti on kunnossa koska apuvirralla starttaa aivan upeasti

Missä se vika nyt luuraa? Löytyykö mutua tai tietoa keltään

-Miika
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Kuinka wanha on uusi akku? Valmistus pvm löytyy - navasta.
Onhan mahdollista, että uusi akku on sekunda, noihin törmää silloin tällöin.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Sammuuko ohjaamosta kaikki nappuloiden taustavalot kun auton pitäisi olla jo nukkumassa? Jos ajovalokatkaisijapaneelin taustavalot jää päälle, auto ei ole mennyt nukkumaan.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

jaki kirjoitti: 29 Tammi 2019, 11:41 Kuinka wanha on uusi akku? Valmistus pvm löytyy - navasta.
Vai olisiko myyntipäivä. Eli napaan lyödään takuun takia myynti kuukausi/vuosi. Eli akku on voinut huonolla tuurilla "maatua" hyllyssäkin ties kuinka kauan ennen myyntiä/tuota päiväystä.
Regular
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 28 Tammi 2019, 20:59

Täytyypä tarkastaa tuo päiväys. Voisin myös laittaa vanhan akun paikalleen ja pitää koemielessä sitä hetken. Testaillaan. Laitan viikonloppuna päivitystä!

Tuosta taustavaloasiasta muistan lukeneeni, mutta oon melko varma että ko. valo ei pala autossa kun ovet laittaa lukkoon. Vikamuistiin ei ole myöskään jäänyt unauthorised wakeuppia.

Onko näissä ollu kellään relevikoja, mietin että jos power distribution box:ssa olisi joku häiriö tai oikosulku? Entä mistä tietää toimiiko esim. FEM tai REM moduulit ylipäätään? Onko ne ns. vikaherkkiä edes?

Ajatuksena on lauantaina alkaa virtamittausrumbaan jossa otan melkein kaikki sulakkeet irti ja mittailen vuotovirtoja...
pedro78
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 71
Liittynyt: 27 Joulu 2016, 13:19
Auto: G30 520da xdrive -18

Jos autossa on comfort access niin oven kahvat voi olla oikosulussa.
Regular
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 28 Tammi 2019, 20:59

Noniin vähän taas edennyt selvityshommat.

Auto oli siis seissyt nyt viisi päivää pakkasessa käyttämättä. Keskuslukko ainakin toimi kun meni autoon ja mittasin ensin jännitteen akulta. Näytti 11,6V eli periaatteessa ok kun pieni kuormitus päällä ovien avaamisen jälkeen. Luin seuraavaksi vikakoodeja BMW BT Carlyllä ennen käynnistysyritystä ja niitä oli kertynyt 8kpl (löysi vain 4 ECUA, vaikka aiemmin on löytänyt kaikki 16), jotka tässä alla:

Body Domain Controller

804080 Fault Explanation:
:Ignition model: Startfaehigkeit endangered

8040B7 Fault Explanation:
:Deaktiverung terminal 15: reached OSFG / KL30F relay: Relay error off

8040B9 Fault Explanation:
:Deaktiverung terminal 30B: achieved OSFG

8040BB Fault Explanation:
:Kl30B active. Startfaehigkeitsgrenze reached or Kl 30B long time actively

8040BD Fault Explanation:
:Terminal 30F reset or shutdown

Advanced Crash and Safety Management (ACSM)

930BB9 Fault Explanation:
:Fault memory locked

Bordcomputer BC4 E32 / E34
ECU OK, no Fault Code

Central Gateway / zentrales Gateway

801C10 Fault Explanation:
:Demand reset terminal 30F Alarm Clock / Request state ParkenBN NOK Alarm Clock

801C11 Fault Explanation:
:Request shutdown terminal 30F Alarm Clock

Vikakoodien luku keskeytyi sitten kun OBD-yhteys katkesi... Kytkin laturin konepellin alle ja tein vikaluvun ISTA:lla.

Ista listasi samoja koodeja hieman eri selostuksilla, mutta lisäsi vielä lukemisen aikana yhden:
E12C1D
Signal (afterrunning, terminal 30, fault-controlled, 0x3AC) invalid, transmitter JBE/...

Näistä sitten tein päätelmiä, että jotenkin auto ei osaa tai kykene katkomaan virtaa 30F-kiskolta vaikka sinne tulee unauthorised wake uppia. Tein ISTA:lla Energy Diagnosis -selvityksen ja siitä nyt ei paljoa saanut irti.
Sen mukaan:
-terminal 30F on kokenut unauthorised wake upin 98 kertaa ja tehnyt RESET request:n, CAUSE: unknown control unit
-terminal 30F on vastaanottanut virrankatkaisupyynnön 95 kertaa due to unwarranted wake up

lisäksi tiedot:
- no switch-off of terminal 30F, switch-off inhibitor. Terminal 30B active.

Eli voisiko tästä päätellä että auto ei voi sammuttaa terminal 30F:ää koska 30B on aktiivinen. Diagnoosi ei osannut kertoa mikä aiheuttaa kyseisen 30B aktiivisena olon.

Ista:n mukaan auto käyttäytyy siten, että kun 30B on sammutettu niin IBS tarkistaa 30minuutin ajan standby virran suuruuden minuutin välein ja jos 80mA ylittyy yhdessäkin mittauksessa niin IBS pyytää 30F resettiä tai switch offia LIN-väylän kautta.

Viimeisin 30minuutin mittaustulos antoi sellaisen listauksen missäoli tehty 24 mittausta joista 22 oli alle 80mA. Kolmanneksi viimeisin oli yli 1A, josta seuraava oli alle 80mA ja sitten uudestaan viimeisin mittaus oli yli 1A. Sen jälkeen mittaustuloksia ei enää ollut tallentunut. Onko siis niin että joku laite 30F-kiskon takana kuluttaa yli 1A standby virtaa?

Näistä etiäpäin tänään illalla ja huomenna.
Regular
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 28 Tammi 2019, 20:59

Uudessa akussa ei muuten ole päiväysmerkintää lainkaan. Vanhassa akussa oli loogisesti auton vm. mukainen leima 06/13. Onkohan tuo kuinka tavallista että uudessa Exiden akussa ei merkintää ole? Kävin akun kanssa vielä Motonetin tiskilläkin ja koitin selostaa, että akku on viallinen. Mittasivat ensin jännitteen ja sitten jonkinlaisella kuormitusmittarilla. Sanoivat, että akku on kunnossa ja vika on autossa. Esim. laturissa... Olisi ollut kiva jos olisivat ottaneet sen takuuseen ja antaneet uuden, mutta täytyy jatkaa selvittelyä tuon kanssa.

Autossa ei ole Comfort Accessia.

Mittasin nyt lepovirtoja akulta miinusnavalta. Menin itse autoon ja ovet lukkoon, varashälytin pois päältä. Tuloksia:
klo 18:30 ovet lukkoon
noin 30 sekunnin kuluessa virta laski 6A -lukemista 1.00A -lukemaan. Sitten kahden minuutin aikana virta laski arvoon 0.60A, tästä vielä minuutti niin virta meni arvoon noin 0.005A ja pysyi tässä 20 minuuttia minkä jaksoin odotella. Eli ei ollut ainakaan tänään tähdet siinä asennossa, että joku olisi herättänyt auton virtoja kesken levon... Pyysin vielä vaimoa vetelemään ulkopuolen oven kahvoistakin, eipä herännyt auto virtojen perusteella.

Vähän ristiriitainen tulos verrattuna vikakoodeihin, joissa on toistunut short circuit jne... En tiedä mitä tästä pitäisi ajatella. Tarkistin vielä Power Distribution Boxin peräkontin pohjassa ja ei siellä näyttänyt olevaan mitään erityistä, ravistelin sulakkeet läpi. Ei vaikuttanut lepovirtaan.

Laitoin nyt AGM-laturilla täydeksi ladatun Exiden autoon kiinni ja koodasin vielä battery registration, joka meni normaalisti läpi. Akkuasetus on nyt 90ah AGM, koska se on lähinnä tuota 95AH Exideä...

Katson huomenna akun jännitteen aamusta ja sitten latausvirran koeajolla. Katsotaan lähteekö omalla akulla käyntiin vai tartteeko apuvirtaa :)
pedro78
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 71
Liittynyt: 27 Joulu 2016, 13:19
Auto: G30 520da xdrive -18

Hankalalta kuulostaa.. :( Laitahan viestiä miten edistyy. Jostain kun saisi vielä uuden akun kokeiluun niin saisi sen nykyisen exiden suljettua pois vikalistalta.
Regular
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 28 Tammi 2019, 20:59

Näyttäisi nyt siltä, että hankalaan vikaan on löytynyt yksinkertainen syy. Ei kyse ehkä kuitenkaan ihan tavallisesta ongelmasta bemareissa...

Auto antoi nimittäin pariin otteeseen Starter/ignition -faultin eikä pyörittänyt starttia lainkaan. Tästä epäilin että vika täytyy liittyä aiempaan virtaongelmaan ja lähdin tutkimaan starttimoottorille menevää paksua johtoa. Moottoritilan pohjalevyn päälle oli kertynyt noin pari senttiä paksu jääkerros, joka jäi kiinni paikalleen kun aluslevyn tiputti irti. Jääkerros tippui alas kun nyrkitti sitä pala palalta. Starttimoottorin paksu virtajohto oli sitten tämän jääkerroksen sisällä ja ko. johto oli hapettunut melko reilusti... Kyseisen kohdan ynpärille oli pohjalevyyn ja auton öljypohjaan kertynyt sellaista vaalea suolan näköistä möhnää ja ko. moska oli yhdistänyt virtapiirin starttijohdon ja öljypohjan/apurungon välillä!

Että tällaista tällä kertaa. Ei ihme että vika on ollut välillä päällä, välillä pois. Pahimmillaan söi akun yhdessä yössä tyhjäksi ja eihän siinä mikään fault-terminaalin sammuttaminen paljoa auta ku virta häviää starttimoottorin kaapelin kautta suoraan auton runkoon. Diagnoosi näytti mm. yhden yön ajalle 4,9Ah virranhävikkiä mutta ei osannut kertoa mikä oli syynä.

Asia on siis toistaiseksi selvinnyt. Auto starttaa nyt normaalisti ja akku pitää virtaansa vaikka se kerran syväpurkautuikin vian takia.
pedro78
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 71
Liittynyt: 27 Joulu 2016, 13:19
Auto: G30 520da xdrive -18

Hieno homma! Onneksi tuo virranpurkupaikka löytyi. Täytyy pitää mielessä kun tuo voi tapahtua muillekin.
Vastaa Viestiin