B47 turbo vaihtoon, taas

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
Kjl
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 10 Joulu 2020, 17:07

Minunkin autooni noita turboja vaihdettu, tuli mieleeni BMW:n televiossakin pyörinyt mainos -

"
BMW Group valittiin maailman vastuullisimmaksi autovalmistajaksi vuonna 2020 Dow Jonesin vuosittaisessa kestävän kehityksen indeksissä
"
🤣
juuuuei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 30 Joulu 2021, 23:29

Täältäpä seuraava turbovammainen B47. F22 korinen 2017 vuoden "Suomi-auto", merkkiliikkeen huoltohistorialla ja metrejä 50tkm alla. En ole auton ensimmäinen omistaja.

Armoton vinkuminen alkoi kuulua moottorista yli 2000rpm kierroksilla ja soitin marmorille ajan vianmääritykseen, joka meni muutaman päivän päähän soitosta. Vinkuva ääni paheni tässä ajassa vielä jonkin verran. Tuomiona kaikki turbon siivet solmussa ja/tai palasia irronnut. Marmorin mukaan johtunut kondensoituneesta vedestä imuputkessa, joka jäätyessään ja liikkeelle lähtiessään tuhonnut imupuolen siivet mennessään. Huoltoneuvoja kertoi, että yhtä pahan näköistä jälkeä turbossa ei ole vielä tullut vastaan.

Em. tiedoilla hakemusta menemään ja vastauksena GW 0%. Kustannusarvio rapiat 3700e turbon vaihdolle ko. merkkiliikkeessä.

Neljäs kappale kyseisen merkin tekeleitä alla ja alkaa tuntua, että "Ajamisen iloa" -slogan on vaihtunut maksamisen iloksi tuoreemmissa sukupolvissa. Näillä viimeisillä remonteilla jopa VAG konsernin tsi + dsg kombinaatio alkaa kuulostaa houkuttavalta vaihtoehdolta.

T. ex e61, e87 ja e90 omistaja
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 385
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

Tota rahaa vastaan kannattaa laittaa hakemus kuluttajasuojaan.
Eikös tässä treadissa ole vanhemmatkin autot saaneet gw:tä ?
Vitonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 22 Syys 2019, 10:08
Auto: 520 d A Business Exclusive Pro Edition '16

bemul13 kirjoitti: 31 Joulu 2021, 09:03 Tota rahaa vastaan kannattaa laittaa hakemus kuluttajasuojaan.
Eikös tässä treadissa ole vanhemmatkin autot saaneet gw:tä ?
Kyllä, itselläni meni turbo viime maaliskuussa ja auto F10, 84tkm tuolloin, valmistunut 6/2016. GWtä tuli 70 pinnaa. On kyllä huono suunta jos noin tuoreesta ja vähän ajetusta ei saa mitään. Hinta on myös aika kova verrattuna omaan 3300. Liike oli Espoo Laakkonen.

Kuluttajaasiamiehelle vähintään postia ja BMW Suomelle myös.
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Vitonen kirjoitti: 31 Joulu 2021, 10:57
bemul13 kirjoitti: 31 Joulu 2021, 09:03 Tota rahaa vastaan kannattaa laittaa hakemus kuluttajasuojaan.
Eikös tässä treadissa ole vanhemmatkin autot saaneet gw:tä ?
Kyllä, itselläni meni turbo viime maaliskuussa ja auto F10, 84tkm tuolloin, valmistunut 6/2016. GWtä tuli 70 pinnaa. On kyllä huono suunta jos noin tuoreesta ja vähän ajetusta ei saa mitään. Hinta on myös aika kova verrattuna omaan 3300. Liike oli Espoo Laakkonen.

Kuluttajaasiamiehelle vähintään postia ja BMW Suomelle myös.
En tiedä, mutta jos ite joutuisi maksamaan, niin eikö turbokorjaamot korjaisi vanhan tuosta murto-osalla?
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

juuuuei kirjoitti: 31 Joulu 2021, 00:03 Täältäpä seuraava turbovammainen B47. F22 korinen 2017 vuoden "Suomi-auto", merkkiliikkeen huoltohistorialla ja metrejä 50tkm alla. En ole auton ensimmäinen omistaja.

Armoton vinkuminen alkoi kuulua moottorista yli 2000rpm kierroksilla ja soitin marmorille ajan vianmääritykseen, joka meni muutaman päivän päähän soitosta. Vinkuva ääni paheni tässä ajassa vielä jonkin verran. Tuomiona kaikki turbon siivet solmussa ja/tai palasia irronnut. Marmorin mukaan johtunut kondensoituneesta vedestä imuputkessa, joka jäätyessään ja liikkeelle lähtiessään tuhonnut imupuolen siivet mennessään. Huoltoneuvoja kertoi, että yhtä pahan näköistä jälkeä turbossa ei ole vielä tullut vastaan.

Em. tiedoilla hakemusta menemään ja vastauksena GW 0%. Kustannusarvio rapiat 3700e turbon vaihdolle ko. merkkiliikkeessä.

Neljäs kappale kyseisen merkin tekeleitä alla ja alkaa tuntua, että "Ajamisen iloa" -slogan on vaihtunut maksamisen iloksi tuoreemmissa sukupolvissa. Näillä viimeisillä remonteilla jopa VAG konsernin tsi + dsg kombinaatio alkaa kuulostaa houkuttavalta vaihtoehdolta.

T. ex e61, e87 ja e90 omistaja
Tämän takia vaihdoin F20 120dA xDrive M-sportin vm. 2016 uutena ostamani auton pois tänä keväänä (reilu 50 tkm oli mittarissa). Turboja ja ohjausvaihteita meni muutaman kerran + paljon muutakin saatanan kalliita vikoja (jos olis mennyt omasta pussista)... Onneksi tuli uutena otettua se BMW Turva 5 vuodeksi, niin kulut oli aina 0 € paitsi kerran jouduin maksamaan sijaisautosta 20 €. Jos ei olis ollut Turvaa, niin olisin laittanut tuon jo 2-vuotiaana vaihtoon kun yhtälailla sillon paskoi ohjausvaihde ja turbo kun oli mittarissa 24 tkm ja 26 tkm. Tehdastakuun loppumisen jälkeen autoani korjattiin BMW Turvan piikkiin yli 20 k€:lla.

Surullisen hupaisaa on, että juuri kun oli viimeisen kerran saatu taas paskonut ohjausvaihde vaihdettua ja tilasin uuden Kian (Bemarin ollessa taas ehjä), niin paskoi vielä turbo kerran kun tuli pakkaset Kiaa odotellessa. Noh, sai seuraava omistaja tuoreella... Tiskillä oli samaan aikaan muitakin (kovat pakkaset kun alkoi) turbovammaisia ja niille naureskeltiin tiskin toiselta puolelta, että "juu kyllä tuosta neljällä tonnilla selviää". Kyllä ne mullekin ämpyili eka, että kalliiksi käy, mutta sitten Turva oli taas se taikasana.

Ei auttaneet hevon*ittua mitkään tehtaan imuputkiparannussarjat, lumisäleiköt, sihdit tms... Ja vaikka pidin varmuuden vuoksi sitten autoa loppuaikana lämpimässä tallissani eli lähtö aina lämpimästä, niin silti meni jäät ahtimeen. Noissa 1...4-srj. on joku perustavaa laatua oleva ongelma imuputkistossa jne., koska 5-srj. B47-dieseleissä tuo turbon paskonta on erittäin erittäin harvinaista, joskin mahdollista. Vitosessa imuputkisto on pidempi ja eri layoutilla.

Ja turbon lisäksihän pitää vaihtaa sitten öljyt ja katsoa, ettei niitä siiven palasia ole jäänyt cooleriin jne. ettei pasko heti uudestaan *vink vink*.
Jone111
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 22 Marras 2020, 11:13
Auto: BMW 530e M-sport -19

Tiedustelisin turbovikaisen auton historiaa, jos mennyt turbo aiemminkin ja ei kestänyt montaa tuhatta, niin kai takuuseen vaihtavat taas uuden. Nimimerkillä samana talvena meni 2 turboa, BPS-takuuseen jokaisen vaihto hintaan 3500€, yhteensä 7k€ (F20 120d). Ainakin siis huoltoliiketoiminta kukoistaa näin.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Kun menekki turboilla on tuota vauhtia,niin kohta turbojen hinnat nousee. Näin on käynyt varmaan kaikilla Bemarin osilla,joita myydään kovaan tahtiin.
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 385
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

Täytyy huomioida se että tällä foorumilla tämä turbovika korostuu, mutta todellisuudessa niitä rikoja tapahtuu tosi pieni määrä vs. asennettujen turbojen määrä.
Itse olen omistanut 2 f10 ja 1 g30 2.0d auton, joissa ei turboissa ollut ongelmaa, kaikilla ajoin n 80- 100.000 km asti ennen vaihtoa.
BRot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 15 Marras 2012, 00:41

Minulle merkkihuolto kertoi kun kysäisin ohimennen asiasta että heillä on ainoastaan teoria että ongelma korostuu kun autolla ajetaan lyhyttä matkaa eikä auto ole koskaan käynyt lämpimänä. Suosittelivat että jos auto on lämpimässä tallissa, niin pari kunnon kaasutusta tallissa ennen pakkaseen ajamista.

Vaikuttaako ongelmaan paikkakunta? Onko tapauksia enemmän kosteissa rannikkokaupungeissa?
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

BRot kirjoitti: 10 Tammi 2022, 09:30 Minulle merkkihuolto kertoi kun kysäisin ohimennen asiasta että heillä on ainoastaan teoria että ongelma korostuu kun autolla ajetaan lyhyttä matkaa eikä auto ole koskaan käynyt lämpimänä. Suosittelivat että jos auto on lämpimässä tallissa, niin pari kunnon kaasutusta tallissa ennen pakkaseen ajamista.

Vaikuttaako ongelmaan paikkakunta? Onko tapauksia enemmän kosteissa rannikkokaupungeissa?
Eli voisiko ongelmana olla nimenomaan säilytys lämpimässä tallissa? "Kylmä" auto ajetaan lämpimään talliin, jolloin tallin lämmin ilma kondensoi kosteuden vedeksi kylmään imuputkeen ja kun se ajetaan seuraavan kerran ulos pakkaseen, vedet jäätyy?
bpop
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 10 Tammi 2022, 12:28

wsaarja kirjoitti: 10 Tammi 2022, 10:19 Eli voisiko ongelmana olla nimenomaan säilytys lämpimässä tallissa? "Kylmä" auto ajetaan lämpimään talliin, jolloin tallin lämmin ilma kondensoi kosteuden vedeksi kylmään imuputkeen ja kun se ajetaan seuraavan kerran ulos pakkaseen, vedet jäätyy?
Ei kyllä riitä autotallin ilman vesimäärä rikkomaan turboa, liekö ohjeen idea imaista imuputkeen jääneet vedet pois.

Todennäköisempi syyllinen on huohotinputki, joka jäähtyy ajoviiman seurauksena riittävästi jotta vesi tiivistyy sisäpinnalle ja valuu imuputkeen jäätyen sinne. Sopivassa kelissä pienellä rasituksella ei varmaan lämpene ikinä, joten edes pidempiä matkoja ajamalla ei ole varmasti turvassa. Tuolla aiemmin mainittu huohottimen lämmitin ei myöskään auta, koska se lämmittää vain huohottimen päätä estäen sen jäätymisen umpeen.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Itse vaikuttelen "rannikkoseudulla" eli Lohjanjärven rannalla ja muutenkin lähellä merta nuo Mustiot, Inkoot jne. Tällä kyllä turbovammasia riittää jonoksi asti, aina ilmestyy kovilla pakkasilla marmorin pihaan seisomaan 1..3-sarjaa jotka on siellä viikon-pari. Asun lähellä ja ajan monta kertaa päivässä ohi niin aina pistää merkille vaikka nykyään Kialla ajelenkin. Noh, lähtihän tuo Kiakin hinurilla keskiviikkona korjaamollemolle. Puola hajos vähän rapiat 9 tkm ajettuna :D
Joe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 10 Kesä 2012, 12:07

Allekirjoittaneenkin auto (2017 320d )pitää semmoista "sähköistä" ininää kierrosten mukaan kun polkee kaasua, sama kylmällä koneella että lämpimänä. Turboko menossa tästäkin, en tiedä miten pitkään on kuulunut, hiljattain sen vasta pistin merkille kun radio kiinni ajelin. Tehoissa tai kulutuksessa en toistaiseksi ole huomannut mitään erikoista.

Edellisen omistajan aikaan alle vuosi ja 20tkm sitten vaihdettu ilmeisesti ahdin Vianorilla, lieköhän tuolla työllä takuuta JOS tuo ininä viittaa turbo-ongelmiin...
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Omat ajot oli 118d:llä kolmen talven ajan etelärannikolla +25tkm/vuosi. Lohkolämmitin käytössä lokakuu-huhtikuu jokaisena päivänä, ei ongelmia turbon kanssa kertaakaan ja meni ehjällä turbolla vaihtoon.

Pelko turbon hajoamisesta oli yhtenä syynä auton/merkin vaihtoon, ei kiinnosta korjata tuhansien eurojen tyyppivikoja omasta lompakosta. Vastaavasta syystä on perheestä poistettu vag tuotteet valikoimasta.

Ilman kyseistä tyyppivikaa olisi alle tullut 120d xDrive koska tykkäsin kovasti F20:stä.
Joe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 10 Kesä 2012, 12:07

Johdon päästä omakin auto on minun aikana aina käynnistettu talvella.

Mutta kerran ei kulutus ole noussut tai tehot häveyksissä niin ajelen toistaiseksi ainakin huoletta. Jokuhan tuolla aiemmin veikkaili ettei suurin osa ole edes huomannut että turbo on rikki.

Tuntuu turhalta vaihtaa tai korjata ainakaan omaan piikkiin, kun vika näköjään uusii hetimmiten.

Kuitenkin jos jollain on tietoa halvemmista ratkaisuista kuin merkkiliikkeen +3500 euron hinta niin kuuntelen mielelläni. Googlella joku paja lupaa korjata irrotetun turbon muutamaan sataseen, mieluiten kyllä veisin koko auton korjaamolle ja irrottavat ja kasaavat sen siellä.

https://www.autonvaraosat24.fi/alanko/15896173
Tuossa esim. nopeasti etsittynä turbo b47 moottoriin 595 euroa, onkohan luotettava paikka tilata? Sitten työt ja tiivisteet ym. niin taitaa mennä helposti yli tonniin kokonaisuudessaan, mutta silti murto-osa merkkarin hinnoista.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Turbon korjaus ei ole osaavalle tekijälle kovin kummoinen homma, turbon huollot ja kunnostukset on turboihin perehtyneelle korjaamolle ihan yhtä normi homma kun jarrujen kunnostus. Rikkoontuneet siivet sekä laakerit uusiksi ja taas toimii ilman vihellystä. Jos omalla rahalla joutuu korjaamaan niin siinä säästää isoja rahoja kun turbo korjataan tai vaihdetaan kunnostettu turbo.
zeniitti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 11:52

Oliko kokemusia tai tietoa onko myös X1 tuolla B47 koneella altis turbovialle?
Joe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 10 Kesä 2012, 12:07

Nyt on omaanikin vaihdettu, harmittaa vaan kun tuli tämä "takatalvi" eteläänkin niin saa pelko perseessä ajella nyt kun yöllä ollut pakkasta. Tänäänkin kun heitin jälkikasvun päiväkotiin niin jätin sisällä käynnin ajaksi auton käyntiin pihalle ettei tule pätkäajoa ja takaisin tullessa kiersin hieman pidempää kautta että edes vähän kone lämpiäisi. Kotipihassa sitten varovasti nostin kierroksen sinne kahteen tuhanteen ja huh ei vihellä vielä. Ehkä turkaa vainoharhaisuutta, mutta onhan noita mennyt joillakin useampi talveen.

Merkkarin tiskillä myönsivät, että kyllä näitä on vaihdeltu ja sitten toisen korjaamon jossa työ tehtiin, niin tiskillä sanoi suoraan että todella paljon on turboja vaihdettu näihin. Lisäksi sanoi noista päivitetyistä putkista (imuputki?) "kyllä sen pitäisi ehkä vähän auttaa" eli ymmärsin ettei auta ja onhan tälläkin palstalla tainnut mennä päivitetyillä osilla noita turboja siltikin. Vituttaa koko auto suoraan sanottuna, kun kestäisi nyt lämpimiin ilmoihin ja laitan kyllä kiertoon asap. :sick: Munuaiset ja alamaskin tukin heti pahvilla remontin jälkeen, josko auttaa toivottavasti edes vähän.

BMW Finlandillekin otin yhteyttä asiasta ja sain englannin kielisen vastauksen, josta itseasiassa yllätyin kun tavallaan myöntävät ettei auto oikein sovellu Suomen oloihin, tai no myöntävät ainakin rivien välistä. Tässä oleellinen meilistä,
These cases have to do with external factors. BMW has adjusted the inlet pipe to reduce the risk of this in certain types of climates. You can check this with your authorized workshop to make sure that the new type of pipe is mounted on your car. Otherwise, this is very dependent on the driving pattern of the car, important that you drive longer distances sometimes to get up the engine temperature. This favors several components of the car especially in cold and humid climates.
Pätkäajoja tulee välillä, mutta kyllä kone on ajettu säännöllisesti lämpimäksikin. Kilsat asettuu vuosi toisensa jälkeen aika tarkkaan siihen 25-26tkm/vuosi minulla, joten tuokin kertoo etten pelkkää pätkää tällä ole sahannut. Paska laite Suomen talveen ja seuraava auto ei ole bemari. En sano ettei koskaan enää, mutta kyllä seuraavassa bemarissa pitää aika viimeisen päälle olla takuut voimassa, minimissään se BPS-takuu.

Niin ja mainitaan vielä pitkähkön sepustuksen lopuksi, että uuden turbon myötä muuttui myös voimalinjan käytös radikaalisti. Ei enää ole sitä laatikon "luistattamisen" tunnetta vaan vaihtaa napakasti isompaa sisään, toisin kuin aiemmin. Samoin katosi pieni koko auton "nytkähtäminen" kun P:ltä vaihtaa R:lle.
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Joe kirjoitti: 07 Huhti 2022, 10:12 Nyt on omaanikin vaihdettu, harmittaa vaan kun tuli tämä "takatalvi" eteläänkin niin saa pelko perseessä ajella nyt kun yöllä ollut pakkasta. Tänäänkin kun heitin jälkikasvun päiväkotiin niin jätin sisällä käynnin ajaksi auton käyntiin pihalle ettei tule pätkäajoa ja takaisin tullessa kiersin hieman pidempää kautta että edes vähän kone lämpiäisi. Kotipihassa sitten varovasti nostin kierroksen sinne kahteen tuhanteen ja huh ei vihellä vielä. Ehkä turkaa vainoharhaisuutta, mutta onhan noita mennyt joillakin useampi talveen.

Merkkarin tiskillä myönsivät, että kyllä näitä on vaihdeltu ja sitten toisen korjaamon jossa työ tehtiin, niin tiskillä sanoi suoraan että todella paljon on turboja vaihdettu näihin. Lisäksi sanoi noista päivitetyistä putkista (imuputki?) "kyllä sen pitäisi ehkä vähän auttaa" eli ymmärsin ettei auta ja onhan tälläkin palstalla tainnut mennä päivitetyillä osilla noita turboja siltikin. Vituttaa koko auto suoraan sanottuna, kun kestäisi nyt lämpimiin ilmoihin ja laitan kyllä kiertoon asap. :sick: Munuaiset ja alamaskin tukin heti pahvilla remontin jälkeen, josko auttaa toivottavasti edes vähän.

BMW Finlandillekin otin yhteyttä asiasta ja sain englannin kielisen vastauksen, josta itseasiassa yllätyin kun tavallaan myöntävät ettei auto oikein sovellu Suomen oloihin, tai no myöntävät ainakin rivien välistä. Tässä oleellinen meilistä,
These cases have to do with external factors. BMW has adjusted the inlet pipe to reduce the risk of this in certain types of climates. You can check this with your authorized workshop to make sure that the new type of pipe is mounted on your car. Otherwise, this is very dependent on the driving pattern of the car, important that you drive longer distances sometimes to get up the engine temperature. This favors several components of the car especially in cold and humid climates.
Pätkäajoja tulee välillä, mutta kyllä kone on ajettu säännöllisesti lämpimäksikin. Kilsat asettuu vuosi toisensa jälkeen aika tarkkaan siihen 25-26tkm/vuosi minulla, joten tuokin kertoo etten pelkkää pätkää tällä ole sahannut. Paska laite Suomen talveen ja seuraava auto ei ole bemari. En sano ettei koskaan enää, mutta kyllä seuraavassa bemarissa pitää aika viimeisen päälle olla takuut voimassa, minimissään se BPS-takuu.

Niin ja mainitaan vielä pitkähkön sepustuksen lopuksi, että uuden turbon myötä muuttui myös voimalinjan käytös radikaalisti. Ei enää ole sitä laatikon "luistattamisen" tunnetta vaan vaihtaa napakasti isompaa sisään, toisin kuin aiemmin. Samoin katosi pieni koko auton "nytkähtäminen" kun P:ltä vaihtaa R:lle.
Minä vaihdoin omaan N47-koneen imuputken syksyllä ja ei ainakaan tänä talvena paskonut allensa. Tuo B47 imuputki viritys on kyllä saatanasta seuraava.
Vastaa Viestiin