Moro! Nyt tarvitaan neuvoja! Oma E90 2005 bemari 325i pätkii virtoja ja jännitteet heittelee. Elikkä auto alkaa välkyttelemään/himmentelemääm valoja ja sytyttelemään erilaisia varoitusvaloja kojelautaan kun jännitteet laskee liian alas.
Autolla saattaa ajella pitkiäkin aikoja ilman ongelmia erityisesti maantietä. Sitten kun ajaa liikenneympyrään saattaa virrat ”pätkäistä” jolloin hetkeksi syttyy esim absien valot sun muut, ja valot himmentyy.
Salavalikosta kun seurasi latausjännitteitä, ne pysyvät reilussa 14, mutta silloin kun pätkimiset alkaa, jännitteet heittelevät 11.9 ja 14.2 välillä. Helposti tekee jos vaikka vähän kaasulla pumppailee. Laturi on kaksi kertaa vaihdettu, joten sen pitäisi kyllä olla kunnossa. Akkukin näyttää että jännitettä on, ja kaikki sähkövälineet toimii.
Mikä tollaista vittumaista ongelmaa voisi aiheuttaa? Vikakoodit luettu, eikä niistäkään mitään selvinnyt. Ilmamassamittarin virtapiiriä valitteli matalaksi, se vaihdettiin uuteen alkuperäiseen, joten siitäkään ei tullut enää vikakoodia.
Kertokaa ehdotuksia, autolla ei uskalla kyllä pitkää matkaa lähteä ajelemaan luotettavuutensa takia! Ja autolla ajettu siis 205tkm.
BMW E90 virrat pätkivät ja jännitteet heittelee
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Heikko liitos jossain sopivassa maa- tai virtapiuhassa selittäisi jo helposti tuollaisia efektejä. Ekana tulisi mieleen tarkistaa akun liitännät sekä moottorin maadoitukset, minkä jälkeen siirtyisin tutkimaan muita potentiaalisia liitoksia ja maapisteitä.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Kiitos vinkistä, osaatko sanoa missä, ja montako noita moottorin maadotuspisteitä olisi? Eli mistä päin noita liitoksia lähtisi etsimään?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Yksi klassinen vika on hanskalokeron perällä olevan sulakerasian takana oleva liitin, jossa saattaa esiintyä vähän klappia. Se sitten saa aikaan kaikenlaista hassua.
Eräässäkin meidän edellisessä e90:ssä oli semmonen hassu vika, joka johtui tuosta liittimestä. Kun laittoi pyyhkijät päälle, auto sammui...
Eräässäkin meidän edellisessä e90:ssä oli semmonen hassu vika, joka johtui tuosta liittimestä. Kun laittoi pyyhkijät päälle, auto sammui...
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Okei! Pääseekö sulakerasian taakse helposti, vai onko kovastikin kiinni?Juha kirjoitti: ↑21 Huhti 2019, 09:30 Yksi klassinen vika on hanskalokeron perällä olevan sulakerasian takana oleva liitin, jossa saattaa esiintyä vähän klappia. Se sitten saa aikaan kaikenlaista hassua.
Eräässäkin meidän edellisessä e90:ssä oli semmonen hassu vika, joka johtui tuosta liittimestä. Kun laittoi pyyhkijät päälle, auto sammui...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1250
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Auto on vuosimallia 2005, eli siinä ei ole tuollaista vikaa. Siinä plus- kaapeli on mutterilla kiinni ja en ole koskaan sellaista korjannut.Mikke22 kirjoitti: ↑21 Huhti 2019, 10:12Okei! Pääseekö sulakerasian taakse helposti, vai onko kovastikin kiinni?Juha kirjoitti: ↑21 Huhti 2019, 09:30 Yksi klassinen vika on hanskalokeron perällä olevan sulakerasian takana oleva liitin, jossa saattaa esiintyä vähän klappia. Se sitten saa aikaan kaikenlaista hassua.
Eräässäkin meidän edellisessä e90:ssä oli semmonen hassu vika, joka johtui tuosta liittimestä. Kun laittoi pyyhkijät päälle, auto sammui...
Sen sijaan tuossa potilaassa on erittäin todennäköisesti hapettuneet akkukotelon pohjalla olevat plus- liitynnät. Joko molemmat tai vain toinen. lisäksi tietysti (kuten edellä jo kerrottu) pitää maadoitus tarkistaa. Tuon ikäisissä ne alkaa olla aika haperoita = pelkkä visuaalinen tarkistus ei riitä, vaan maakaapelista pitää kiskaista kunnolla!
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Jaa. Meidän 325xi oli 2006-mallinen, jossa tuo vika oli. Oliko siinä välissä tapahtunut joku tekniikkamuutos? Enkä nyt puhunut virtakaapelista vaan siitä isosta liittimestä.jaki kirjoitti: ↑21 Huhti 2019, 15:06Auto on vuosimallia 2005, eli siinä ei ole tuollaista vikaa. Siinä plus- kaapeli on mutterilla kiinni ja en ole koskaan sellaista korjannut.Mikke22 kirjoitti: ↑21 Huhti 2019, 10:12Okei! Pääseekö sulakerasian taakse helposti, vai onko kovastikin kiinni?Juha kirjoitti: ↑21 Huhti 2019, 09:30 Yksi klassinen vika on hanskalokeron perällä olevan sulakerasian takana oleva liitin, jossa saattaa esiintyä vähän klappia. Se sitten saa aikaan kaikenlaista hassua.
Eräässäkin meidän edellisessä e90:ssä oli semmonen hassu vika, joka johtui tuosta liittimestä. Kun laittoi pyyhkijät päälle, auto sammui...
Sen sijaan tuossa potilaassa on erittäin todennäköisesti hapettuneet akkukotelon pohjalla olevat plus- liitynnät. Joko molemmat tai vain toinen. lisäksi tietysti (kuten edellä jo kerrottu) pitää maadoitus tarkistaa. Tuon ikäisissä ne alkaa olla aika haperoita = pelkkä visuaalinen tarkistus ei riitä, vaan maakaapelista pitää kiskaista kunnolla!
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1250
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Olwtko varma ettei ollut 2007?
Voihan olla, että se vaihdettiin "Abiko" tyyppiseen jo aikaisemmin joissakin malleissa. Yleensä alkaen 3/2007.
Joka tapauksessa vanhemmissa se on ihan tukevasti mutteriliitoksella kiinni. Tuo uudempi pistoketyyppinen on ihan naurettava viritelmä.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Prod.date 2005-11-08jaki kirjoitti: ↑21 Huhti 2019, 16:59
Olwtko varma ettei ollut 2007?
Voihan olla, että se vaihdettiin "Abiko" tyyppiseen jo aikaisemmin joissakin malleissa. Yleensä alkaen 3/2007.
Joka tapauksessa vanhemmissa se on ihan tukevasti mutteriliitoksella kiinni. Tuo uudempi pistoketyyppinen on ihan naurettava viritelmä.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1250
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Joka tapauksessa, kun latausjännite heittelee, syy on (kun kun laturi on jo vaihdettu), akkukotelon plus- liittimissä tai maadoitukseesa, tai molemmissa.
Se tuossa autossasi on olut tuo liitosvaiva, todennäköisesti sulaketaulu on ollut jostakin syystä irti ja tuo ruuviliitos kiristetty huolimattomasti.
Tuo sulaketaulun plus liitos vie autosta virrat totaalisesti. Olen noita korjannut ainakin parikymmentä ja kaikissa tismalleen sama vika, total "blackout".
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Kiitoksia hyvistä vinkeistä, täytyy tänään tarkistella nuo plussat ja maadotukset tarkkaan. Ennen kuin menen etsiskelemään tarkemmin, osaako joku sanoa missäpäin nuo maadotukset ovat, ja onko niitä montakin!jaki kirjoitti: ↑21 Huhti 2019, 17:44Joka tapauksessa, kun latausjännite heittelee, syy on (kun kun laturi on jo vaihdettu), akkukotelon plus- liittimissä tai maadoitukseesa, tai molemmissa.
Se tuossa autossasi on olut tuo liitosvaiva, todennäköisesti sulaketaulu on ollut jostakin syystä irti ja tuo ruuviliitos kiristetty huolimattomasti.
Tuo sulaketaulun plus liitos vie autosta virrat totaalisesti. Olen noita korjannut ainakin parikymmentä ja kaikissa tismalleen sama vika, total "blackout".
Kyllä tämä näyttää että olisi mahdollisuus vaikka saada auto kuntoonkin!
Asiaan palatakseni, putsasin konehuoneen puolelta maadotuspaikan ja liittimet puhtaaksi ja kiristin ne, ja nyt ei ole ainakaan kahden viikon ajolla ilmennyt mitään, joten näyttäisi olleen vain jotain maadoitus häikkää, mutta nyt toimii hyvin.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1250
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Mihin voin lähettää laskun
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset