BMW 325 -93 Ihme ongelmia ilmennyt!

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
Nilkki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Maalis 2011, 20:35

Terve,

Toivon että voisitte yrittää edes auttaa minua näissä ongelmissa mitä autoni on nyt ruennut tekemään, en todellakaan ole mikään auto ekspertti joten kirjoutus ja asioiden selostus saattaa olla vähän mitä sattuu.

Eli, ongelmat alkoi kun autoni oli työviikon (5pv) firman pihalla, sillä sain käyttää firman työautoa. Öisin oli pakkasta ja päivisin taas plussalla. Kun lähdin sitten perjantaina töistä omalla autollani pois, auto toimi moitteettomasti. Ajelin kotiin ja sitten kauppaan. Kaupasta lähdettyä auto alkoi käyttäytyä älyttömän oudosti. Ensin risteyksestä lähdettyäni, kaasu tukehtui aivan hetkeksi täysin ja heti tajusin että joku on vialla. Pääsin kuitenki liikkelle ja kiihdytys oli normaalia, kunnes pian taas, kierrokset tippuu ja kaasu tukehtuu. Sain vapaalla luisutettua auton alamäestä seuraaviin valoihin ja tajusin valoissa että auto ei pysy käynnissä, tyhjäkäynti sammuttaa auton. No siinä sitten painelin valoissa kokoajan kaasua ja kun lähdin liikkeelle, piti auto laittaa liikkelle erittäin suurilla kierroksilla ettei auto sammu. Kaupungissa ajaessani huomasin että välillä kierrokset tippuu 500 ja jää siihen ja välillä auto sammui, auto saattoi sammua miten nopeassa vauhdissa vaan, kunhan vain laitoin kytkimen pohjaan ja jarrutin niin auto ns. tukehtui. Menin tankille, tankkasin auton täyteen ja ajelin kotiin ja tankkauksen jälkeen auto toimi ihan OK.

Seuraavana päivänä ajelin testiksi muutaman kilometrin kunnes samat viat alkoi. Sitten tuli monta päivää putkeen plussa kelejä ja niiden ilmojen jälkeen auto on toiminut mahtavasti, ilman mitään ongelmia. Olen miettinyt onko jossain putkessa voinut vaan olla roska tai tukos tai jotain mikä tukahduttaa kaasun? mutta mikä teki auton sammumisen?

Päätin sitten nostaa auton tyhjäkäyntiä mutta se oli jo pyöritetty niin korkeaksi kun voi olla joten laitoin mutterin sinne väliin että tyhjäkäynnin kierrokset varmasti nousee ettei auton pitäisi sammua. No kun auto oli lämpimänä niin tyhjäkäynti oli todellakin 1500 luokkaa, eli todella korkea mutta olen sen nyt antanut olla siinä koska auto kuitenkin toimii, PAITSI; Nyt olen havainnut että kierrokset hyppii. tyhjäkäynnillä kun kierrokset nyt ovat sen 1500 niin ne hyppii eli ns " hengittää " kokoajan. Kierrokset heittelee kokoajan 1200 - 1500 väliä, eli jokin on vialla + se on saatanan inhottavan kuulosta. Autoni tosiaan toimi täydellisesti noiden kierrosten nostonjen jälkeen (saattaa olla että olisi toiminut normaali kierroksillakin kun tuli lämpimät kelit), mutta tänään se taas yhdissä liikenne valoissa säikäytti. Auto oli normaalin lämmin, olin ajellut tunteroisen ja auto oli pelannut kuin unelma kunnes yhdissä valoissa jälleen kierrokset tippuivat sinne 300-500 paikkeille ja oli lähes sammua. painoin heti kaasua mutta aina kun kierrokset tippuvat noin alas on myös kaasu ns. tukossa, eli auto ei todellakaan reagoi salaman nopeasti kaasuun. Kävin tankkaamassa taas autoani ja sen jälkeen toimi ihan ok kotiin asti, saa nähdä miten huomenna pelaa. Ja tosiaan tankki ei ole ollut tyhjä jos nyt joku ensimmäisenä aikoo sanoa että bensa on ollut lopussa.

Eli siis yksinkertaisuudessaan, miksi kierrokset tippuu aivan olemattomiin, ja joskus laittaa auton jopa sammumaan ja kaasu tukehtuu. Ja miksi näin tapahtuu sillointällöin (tuossa oli 2vk että auto toimi täydellisesti).?
Nilkki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Maalis 2011, 20:35

tulipa tässä mieleen että tänäänkin aamusta satoi lunta urakalla ja päivästä lumet suli ja oli +6. Eli voiko olla että lumet sulaa moottoriin ja johonkin putkeen pääsee vettä tai jotain?
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Nilkki kirjoitti:tulipa tässä mieleen että tänäänkin aamusta satoi lunta urakalla ja päivästä lumet suli ja oli +6. Eli voiko olla että lumet sulaa moottoriin ja johonkin putkeen pääsee vettä tai jotain?
Joo hyvinkin mahdollista. Vähän haiskaltaa sille et huohotin ollu tukossa.
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

Tukossa oleva huohotin ei oireile noin.
Kuvauksen perusteella polttoaineen tai ilman saannissa on ongelmia.
Kannattaa pistää auto piuhan päähän ja lukea vikakoodit.
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

Tarkistaisin bensapumpun toiminnan.
Nilkki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Maalis 2011, 20:35

Joo kiitos kommenteista, pitää tarkastella asiat viimeistään vkloppuna kun on enemmän aikaa. Tänään huomasin myös mikä tätä vikaa aiheuttaa. Eli tänään ei satanut vettä tai lunta tai mitään joten moottoriin ei päässyt mitään mutta kun sitten motarilla ajelin töistä kotiin ja ajoin tosi suuren rapakon läpi, alkoi jälleen kaasu tukehtumaan ja sitä jatkui sitten kokopäivän, eli auton pohjassa on varmaan jossain putkessa reikä tai jotain vastaavaa? muuta selitystä en nyt keksi, jos vika nyt niistä rapakoista johtui, sitäpä ei osaa mennä sanomaan ennenkuin tutkii paremmin. Auto alkoi illasta käydä kokoajan pelkillä 500 kierroksilla tyhjäkäynnillä ja liikkelle lähtö on yhtä helvettiä kun ei ota kaasua ei, mäkilähdössä oli auto jäädä siihen kun ei meinannut päästä liikkeelle. 2 vaihteellakin vielä kun nakkaa kaasun pohjaan niin auto miettii hetken ja tökkii hetken ja sitten vasta lähtee kunnolla potkimaan.

Ja tosiaan autostani lisää eli auto on madallettu todella paljon ja talvella saa kirota helvettiin nuo tien auraajat kun ne jättää järettömiä möykkyjä jokapaikkaan ja nehän potkii väkisin autoni pohjaa koitti niihin sitten ajaa miten hitaasti ja vinossa tahansa, joten on hyvin suuri todennäköisyys että pohjassa on ongelmia. prkl!
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

Taitaa päästä vettä sähkölaitteisiin tai liitoksiin moottoritilassa, kun noin oireilee.
Nilkki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Maalis 2011, 20:35

niinh.. jännä juttu vaan ettei viime kesänä ollut mitään ongelmia eikä myöskään koko talvena ole ollut. sen jälkeen ku auto viikon seisoi työpaikalla ja kelit oli päivisin lumisadetta ja sitten taas plussa kelejä ja yöllä pakkaselle ja noin lähes koko viikko niin sen jälkeen ongelmat alkanu.. pitää kattoa tosiaan nyt vkloppuna auton pohjan kunto ja muu..
Nilkki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Maalis 2011, 20:35

Joo vähän päivittelyä, eli ilman putsari on nyt uusittu ja oli kyllä aika uusia sekin, mutta vika ei ollut siinä. Nyt seurailin pihassa tyhjäkäyntiä kauan samalla ku värkkäilin ja huomasin että tyhjäkäynti todellakin on vaihteleva. Välillä käy aivan tajuttoman kauniisti ja sitten ilman mitään syytä kierrokset tippuu varmaan 100-200 eli auto on aivan hilkulla sammua.

Olikohan ne nyt sinne huohottimeen menevät johdot niin ne oli ainakin ihan paskoja, ainakin yks johto oli aivan hajoamis pisteessä joten viikon sisällä käyn kyllä uusimassa ne kaikki johdot jotka huohottimeen liittyy.

Sitten aikani kuunneltua tuntuu kuin kuulisin pientä suhinaa juurikin ilmanputsarin / kaasarin luota. En ole varma suhiseeko hihna vai oliko se sitten ilmaa mikä tulisi jostain ulos kokoajan. yritin kuulostella ja ettiä paikkaa missä olisi reikä / vuoto mutta en löytänyt ja kiristin kyllä kaikki ruuvit jokapaikasta ja kiinnikkeet. Pitää tosiaan tässä viikon sisällä käydä uusimassa ne huohottimen johdot ja samalla pestä moottori ja rueta hallissa tutkimaan ihan kunnolla tätä asiaa.

Ainiin! Kun kierrokset tyhjäkäynnillä tippuu todella alas (300-100) Ja sitten kun lähden liikkelle niin joudun pumppaamaan kaasua että auto edes nostaa kierroksia ja sitten kuuluu usein *pum* pakoputken sisältä!? Auto ei tosiaan savuta ollenkaan tai mitään ja käy normaali ajossa todella nätisti mutta liikkelle lähdössä on aina nuo ongelmat ja V*tuttaa..

Kaveri sano tänää töissä että sillä oli ollu samaa vuosimallia oleva bemari ja sillä oli autossaan kierrokset hyppiny eli hengittäny juuri niinku minullaki niin hänellä oli kuulemma ollut joku pakoputken lähellä ( pakoputkessa kiinni) oleva antura rikki. On kuulemma yksinkertainen homma vaihtaakki, johto irti, ruuvi pois, uusi antura paikalleen ja kiinni.
Eli tuo minulla on varmasti myös rikki koska kierrokset tosiaan hyppelee ja oireet kuulosti muutenkin hyvin samoilta.
Pitää käydä pikimmiten pakokaasu testeissä myös
e39m52
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 72
Liittynyt: 18 Tammi 2011, 20:04

Usein imuvuodot ilmenevät juuri tyhjäkäynnin epätasaisuutena, joten ne kannattaa tarkistaa.

Imuvuodot saa helposti selville niin, että ruikkii esim. jotain puhdistus spraytä huohotinputkien ja ilmamassamittarin jälkeisten putkien yms. päälle ja liitoksien kohdille. Jos moottori ryntää, niin vuotokohta on siinä.
brandheim
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 18 Huhti 2011, 14:36

Vaikuttaa nokka-akselin asentotunnistiminen vialta.kannattaa ostaa purku osista ja jonkin autosähköfirman mittaus ja asennus.
brandheim
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 18 Huhti 2011, 14:36

Onko autossa nokka-akselin valvomaa elektroniikkaa joka tarkkailee sen säätöä ja kierroslukua.Minulla teki joskus samoin 520i:ssä ja se korjaantui, kun korjaamolla ostettiin romuttamosta käytetty boksi.Uusi maksaa maltaita.
compakti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 27
Liittynyt: 10 Joulu 2010, 18:53
Auto: BMW 316i ´98
Paikkakunta: Alavus

Vaikuttais aivan selevästi pensan jäätyily ongelmalta.
Vastaa Viestiin