Kuskin puoleisen ikkunan huurtuminen
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 132
- Liittynyt: 04 Syys 2010, 22:05
- Auto: 2008 E91 330d M-sport
Miksiköhän omassa 1-sarjalaisessa meinaa kuskin puoleinen ikkuna huurtua/jäätyä sisäpuolelta, ellei siihen puhalla ilmaa joko klikkaamalla ikkunanlämmityksen päälle (ei hyvä, koska hetken päästä on ku saunassa) tai sitten suuntaamalla siihen viereisen suuttimen ja pistämällä ilman puhaltamaan ylös. Ongelma tuntuisi esiintyvän vain pakkasella. Falskaakohan ikkunan tiivisteet, kun sen puolen ikkunaa kuitenkin tulee päivittäin käytettyä parkkitaloihin mennessä. Vai mikä on?
- FusionWolf
- Valvoja
- Viestit: 720
- Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
- Auto: E90 320d
Johtuneen siitä, että sinä olet itse ainoa lämpöä tuottava elementti kylmässä autossa ja sinusta nouseva lämpö kohtaa kylmän pinnan siinä lasin kohdalla, jolloin lämmin ilma tiivistyessään muuttuu kiinteäksi eli kosteudeksi siihen "kastepiste" kohtaan eli ikkunan pinnalle.
Kun pistät puhalluksen päälle (vaikka edes kylmän sellaisen), ohjaa se sen sinusta nousevan lämpöaallon toisaalle (taakse päin sekä jäähtyessään alas), jolloin kastepistettä ei pääse muodostumaan.
Koitapa mennä repsikan puolelle istumaan kymmeneksi minuutiksi. Alkaa repsikan ikkuna huurtumaan. Tosin samalla et voi ajaa - luonnollisesti
edit: jos se ikkuna ei huurtuisi niin tarkoittaisi se sitä, että sieltä tulee ilmaa jostain tiivisteen välistä tai vast., jolloin tilanne olisi sama kuin puhallin päällä.
edit2: Joskus kun tenavat (kaksi poikaa) tulee takapenkille istumaan, ensin riehuttuaan pihalla itsensä ihan hikeen, niin on koko takaloosteri aivan huurussa, jota se normaalisti ei ole ollenkaan. Ruumiinlämpö siis aiheuttaa ko. tilanteen.
Kun pistät puhalluksen päälle (vaikka edes kylmän sellaisen), ohjaa se sen sinusta nousevan lämpöaallon toisaalle (taakse päin sekä jäähtyessään alas), jolloin kastepistettä ei pääse muodostumaan.
Koitapa mennä repsikan puolelle istumaan kymmeneksi minuutiksi. Alkaa repsikan ikkuna huurtumaan. Tosin samalla et voi ajaa - luonnollisesti
edit: jos se ikkuna ei huurtuisi niin tarkoittaisi se sitä, että sieltä tulee ilmaa jostain tiivisteen välistä tai vast., jolloin tilanne olisi sama kuin puhallin päällä.
edit2: Joskus kun tenavat (kaksi poikaa) tulee takapenkille istumaan, ensin riehuttuaan pihalla itsensä ihan hikeen, niin on koko takaloosteri aivan huurussa, jota se normaalisti ei ole ollenkaan. Ruumiinlämpö siis aiheuttaa ko. tilanteen.
- Kompakti
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 41
- Liittynyt: 15 Heinä 2010, 19:47
- Auto: E46 330Ci Cab M Sport -03
I01 i3s 120Ah *Voll* -19 - Paikkakunta: Tuusula
Sulla ei taida olla automaatti-ilmastointia?
Joskus kun olen ajellut bemuilla missä on tav.ilmastointi, on ikkunat huurtunut helposti. Säätöpyörästä ei saa valittua semmoista asentoa millä saisi ilmaa ylös, sivuille ja alas samaan aikaan.
Toinen syy huurtumiseen on likaiset lasit. Kosteus tiivistyy helpommin likaisen lasin pintaan kuin puhtaaseen.
Tuli vaan mieleen kun kerroit availevasi ikkunaa usein.
Joskus kun olen ajellut bemuilla missä on tav.ilmastointi, on ikkunat huurtunut helposti. Säätöpyörästä ei saa valittua semmoista asentoa millä saisi ilmaa ylös, sivuille ja alas samaan aikaan.
Toinen syy huurtumiseen on likaiset lasit. Kosteus tiivistyy helpommin likaisen lasin pintaan kuin puhtaaseen.
Tuli vaan mieleen kun kerroit availevasi ikkunaa usein.
Edelliset BMW:t
E87 120dA M Sport -08 Le Mans Blau
E90 318i -06 Arktis Metallic
E46 320i M Sport -02 Topasblau
E46 316i Compact -02 Topasblau
E87 120dA M Sport -08 Le Mans Blau
E90 318i -06 Arktis Metallic
E46 320i M Sport -02 Topasblau
E46 316i Compact -02 Topasblau
- FusionWolf
- Valvoja
- Viestit: 720
- Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
- Auto: E90 320d
Ah, tosiaan. Tuon olen huomannut itsekin toisinaan. Automatiikka pistää sisäilmankierron päälle kun ulkolämpötila on kylmä ja autossa ei oma potku riitä vielä lämmittämään kunnolla. Silloin tuppaa lasit huurtumaan, mutta silloin huurtuu yleensä myöskin etulasi. Havaitsin tämän ilmiön pari kertaa alkutalvesta. Sen jälkeen en muista, että olisi automatiikan vuoksi näin käynyt.
Mutta silti perusperiaate ei muuta sitä mitä ekaksi sanoin. Eli olet itse se elementti joka siellä tuottaa lämpöä ja näin ollen kosteutta.
Mutta silti perusperiaate ei muuta sitä mitä ekaksi sanoin. Eli olet itse se elementti joka siellä tuottaa lämpöä ja näin ollen kosteutta.