BMW116i -08 tehot katoaa

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
Annamari
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 26 Loka 2019, 10:39

Moikka, autossani alkoi palamaan moottorinvikavalo ja tehot hävisi. Auto kävi kuin mauto,ihan kuin yksi pytty olisi pudonnut pelistä pois. Valo katosi ja alkoi taas palamaan n viiden km jälkeen. Naapuri katsoi vikakoodin sellaisella Motonetin lukijalla, antoi P310b. Tuota koodia ei suoraan löydy mistään. Tankki ajettu pariin otteeseen aika kuivaksi ja ostin bensan joukkoon laitettavaa puhdistusainetta. En vaan uskalla ajaa sillä. Uudet tulpat ostin ja tarkoitus vaihtaa. Auto kolmas bemmuni ja vikoja oli alussa paljon. Onneksi meni alussa Autokeskuksen piikkiin. Myytiin mulle tammikuussa huollettuna ja kun aloin kaivaa missä huolto tehty ja mitä tehty niin entisen omistajan kaveri huoltanut... Vaihtoehtoja taitaa olla paljon, vai onko tämä jokin tyyppivika? Tällä hetkellä ei olisi rahaa viedä kalliiseen huoltoon.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1855
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Kannattaa aloittaa lukemalla vikakoodit BMW:n merkkikohtaisella lukijalla, Motonetin vikakoodilukijalla ei näiden kanssa ole virkaa. Arvaamalla ei kannata osia ruveta vaihtamaan, se tulee ainakin kalliiksi.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Lonkka-arvio: puola kuollut ja käy siksi kolmella, vikakoodi (se oikea) tulee misfirestä (P13xx), kunhan sen (vikakoodin) saa oikeasti luettua.

Tämä tosiaan kannattaa varmistaa testerillä, joka antaa ihan oikean koodin. Yleismallinkin pitäisi näitä kyllä osata kertoa, mutta merkkikohtainen toimii parhaiten.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Annamari
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 26 Loka 2019, 10:39

Kiitos vastauksista. Kävin ostamassa uudet tulpat, koska vanhat vaihdettu viimeksi -13. Myyjä myi ensin väärät 16 mm tulpat ja avaimen ja kyllä sanoin rekisterinumeron :( Nyt hain uudet, koska toisella varaosa sivulla oli, että tuossa mallissa on 14 mm väli ja 12-kulmaiset tulpat, mitkä kurkkiessa näkyikin. Uudet tulpat on kaksi milliä pidemmät, kuin erimerkkiset vanhat. Uskaltaako niitä vaihtaa, vai meneekö männät romuksi? Vai onko kyseessä lisäkärkivälillinen tulppa. Teen itse, säästän...vai pitääkö tilata hinuri paikalle.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Voihan ne vanhat tulpat olla alimittaiset, mutta varmista nyt tyyppikoodilla että uudet on sopivat, ennenkö pyöräytät startilla männän kiinni tulppaan.

Ja jos vika on puolassa, niin tulppien vaihto ei auta. Joko sait luettua oikean vikakoodin?
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Annamari
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 26 Loka 2019, 10:39

Tulpat tuli vaihdettua onnistuneesti. Hieman oli jo voittajafiilis, kun auto lähti käyntiin ja kävi ihan nätisti. En siis tyrinyt pahemmin. Lähdin ajamaan reilun kilsan päässä olevaan kauppaan ja paluumatkalla sama vika alkoi uudestaan. Hinuri paikalle ja auto paikalliseen korjaamoon, jossa bemmu osaamista. Suutin rikki, eli varmaankin tarkoittaa polttoaineen suutinta? Puolat ehjät. Koska yhdessä tulpassa oli öljyä, niin vaihtavat kannen tiivisteen myös. Ja kätevä emäntä säästi, vaihtoi polttimon itse ja kappas kun se rautalanka härpäke putosi moottoritilaan. Niitä ei saa mistään, soittelin jo kaikki paikat lävitse. Pitää ostaa koko umpio :O En säästä jatkossa... Eli suutin ja työt 500 € ja siihen päälle nuo muut ja renkaitten viahto. Kai se menee sinne 1000 € paikkeille ja sitten lähtee tämä maanantai versio vaihtoon. Näissä nelipyttysissä on kuulemma paljon vikoja. Entinen omistaja ei ole turhan tiheään tehnyt huoltoja.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Joo, polttoaineen suutinta tarkoittaa.

Vaihtavat kuitenkin varmaan venttiilikopan tiivisteen, eivät kannentiivistettä. Jälkimmäinen kun on pykälää alempana ja operaationa pykälää isompi, eikä se öljy sieltä välistä tulpan juurelle tule.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Furior
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 18 Tammi 2013, 03:44
Auto: -14 F34 320d GT xDrive M-Sport

Annamari kirjoitti: 29 Loka 2019, 18:08 Ja kätevä emäntä säästi, vaihtoi polttimon itse ja kappas kun se rautalanka härpäke putosi moottoritilaan. Niitä ei saa mistään, soittelin jo kaikki paikat lävitse. Pitää ostaa koko umpio :O En säästä jatkossa...
Tarkoitatko nyt itse polttimon kiinnityssankaa vai umpion taakse tulevan suojan kiinnityssankaa? Kannattaa ainakin hetki viettää aikaa taskulampun ja teleskooppimagneetin kanssa ja etsiä sitä pohjamuovien päältä.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1855
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Furior kirjoitti: 30 Loka 2019, 10:36
Annamari kirjoitti: 29 Loka 2019, 18:08 Ja kätevä emäntä säästi, vaihtoi polttimon itse ja kappas kun se rautalanka härpäke putosi moottoritilaan. Niitä ei saa mistään, soittelin jo kaikki paikat lävitse. Pitää ostaa koko umpio :O En säästä jatkossa...
Tarkoitatko nyt itse polttimon kiinnityssankaa vai umpion taakse tulevan suojan kiinnityssankaa? Kannattaa ainakin hetki viettää aikaa taskulampun ja teleskooppimagneetin kanssa ja etsiä sitä pohjamuovien päältä.
Hyvän tuntipalkan saa moottoritilan pohjamuovin irrottamisellakin, jos ei muuten löydy.
Annamari
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 26 Loka 2019, 10:39

Hei, tässä on saanut sydämentykytyksiä korjauksen jälkeen... On sytyttänyt uudelleen moottorinvikavalon ja kävin näyttämässä korjaamolla. Katalysaattori ottanut karstaa, kun moottori käynyt kolmella pytyllä. Sain ajoluvan ja kaasuttelemassa karstoja pois. Seuraavana oäivänä teki samaa ja tehotkin hävisivät. Sammutti itse valon ja taas auto käy normaalisti. Bensan kulutus 12 liraa sadalla on kyllä melko paljon.

Polttimon langan pudotin, mutta Motorfixin reippaat nuoret muehet olivat tehneet uuden. Ilmaiseksi. Täytyy kyllä kehua heitä, loistava kokemus . Bemari lähtee kyllä vaihtoon...
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Joo, kyllähän se vuotava suutin tekee hallaa sekä pytyssä että katissa, poljeskelu voi auttaa kunhan auton saa käymään kunnolla.

Onko 12l/100km pumpulta laskettu vai ajotieturin mittaama ja millaisesta ajosta? Jos karstanpolttoon on saanut ohjeita antaa autolle ns. kenkää, voi siihen päästä helpostikin mutta putoaa sitten normaalissa ajossa. Normaalissa ajossa kuulostaa kovalta kyllä. Lisäksi tarvii muistaa että käyntihäiriöiden jäljiltä polttoaine-adaptaatiot ovat päin mäntyä - korjaantuvat kyllä ajamalla, mutta voviat hetken sekä hämätä kulutuslaskentaa että vaikuttaa kulutukseen negatiivisesti.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Annamari
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 26 Loka 2019, 10:39

Ajotietokoneen näyttämä, on jo tippunut reiluun 10 l /100 km. Mietin voiko bensan joukkoon laittamani puhdistusaine lisätä kulutusta? Irrottaa juurikin karstaa ja muuta moskaa. Varmaankin mennyt bensaa kun kävi kolmella pytyllä, ainakin silloin tuli enemmän bensan hajua. Nyt ollaan menty kaksi vrk ilman vikavaloja (y)
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Kyllähän se voi. Tosiaan kulutuslukemat on varmasti hetken poskellaan, etenkin jos niissä on mukana kolmella käymisen aika. Kolmella käydessä yhden pytyn bensat menee suoraan putkeen, luonnollisesti se lisää hajua.

Puhdistusaineen hyödyistä voidaan esittää monia mielipiteitä. Suutinvika viittaa suorasuihkutusmoottoriin, jossa siis polttoaine suihkutetaan suoraan palotilaan palamaan, eikä se pääse juurikaan puhdistelemaan.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Avatar
lerppu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 10 Kesä 2014, 15:07
Auto: BMW F48 X1 xDrive25e '21
BMW F31 320i xDrive '18

Annamari on tässä jo kutitellut oikeaa ratkaisua viesteissään muutamaankin otteeseen. Vaihtoon. Harmittavaisesti omakohtaista kokemusta BMW bensa rivinelosten kestävyydestä, tälläkin hetkellä kestotestissä B48 - joka (puunkoputusta tähän) toistaiseksi 28tkm vikaantumatta ajossa. N46 ketju 140tkm (plus muuta), N20 ketju 70tkm. Talouteen ei enää alle kuuden sylinterin BMW:tä, jossa ei ole takuuta. 6-mukisissakin tarkkuutta vaaditaan, oma vanhus on N52K, rallatus ja öljyt tällä valinnalla kenties kurissa ja nuhteessa... (Pari N47 paholaisenmehunjuojia on myös käynyt pihassa - näissä ei ehtinyt olla mitään, vaikka toki kertoimia oli sopivasti!)
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

lerppu kirjoitti: 05 Marras 2019, 12:39Talouteen ei enää alle kuuden sylinterin BMW:tä, jossa ei ole takuuta.
B47 lienee niitä kestävämpiä nelosia tällä hetkellä, ei ole juurikaan revitelty isoja eikä pieniä otsikoita keskustelufoorumeilla.
Avatar
lerppu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 10 Kesä 2014, 15:07
Auto: BMW F48 X1 xDrive25e '21
BMW F31 320i xDrive '18

^Saattaa ollakin että B-moottoriperheen rivineloset - mehun laadusta riippumatta - on aiempaa luotettavampia; aika tuon näyttänee. Mutta Annamarin tämän hetken tilanteeseen siitä ei saada apuja. Jos ja kun on onnistunut jo kohta vuoden liikkumaan pian teini-ikäisellä autolla, voi olla aika pestä kätensä 116i:n ratista (kun ei tuota nyt erityisesti harrasteautoksikaan voi mieltää). Kustannusennuste jatkokilometreille on yksilöä tarkemmin tuntematta jokatapauksessa aika synkkä. Sinänsä mainiossa 1-sarjalaisessa jos haluaa pysytellä, niin viimeinen LCI on helposti suositeltava hankintakohde. Nykyistä väärävetoista en ole koeponnistanut, joten siitä ei pysty nyt tarkempaa arviota antamaan. Kauko-idän markkinoille suunnattua ulkomuotoa en ihan heti miellä itselle istuvaksi - mutta ehkäpä muut tykkäävät. Miksi nimenä "F40" eikä "Gxx" ? - google varmaan kertoisi, mutta kysynpäs vaikka ihan keskustelun ja ketjun kaappaamisen hengessä.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1855
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Keskustellaanko vaihteeksi Annamarin 116i:stäkin, ettei mene pelkästään ihan muusta puhumiseksi.
Annamari
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 26 Loka 2019, 10:39

Moi, vaihdoin Bimmeristä tulpat. Ei apua, auto hinattiin korjaamolle. Suutin rikki ja tulpassa olleen öljyn takia tiiviste vaihdettiin. Suutin 300 € :O siis pelkkä varaosa. Koko potti 750 €. Nyt pelottaa että suuttimet alkaa yksitellen paukkumaan... Vaihtoon lähtee, Autokeskus saa ostaa auton takaisin. Harmittaa, kahdessa edellisessä Bemmussa ei ollut vian vikaa, tässä senkin edestä.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Annamari kirjoitti: 20 Marras 2019, 12:08Vaihtoon lähtee, Autokeskus saa ostaa auton takaisin. Harmittaa, kahdessa edellisessä Bemmussa ei ollut vian vikaa, tässä senkin edestä.
Valitettavasti joskus tulee käteen se tilastotappio, onneksi niistä pääsee eroon vaihtamalla mutta jokaisessa autokaupassa voittaja on liike, ei auton omistaja.

Toivottavasti on parempaa tuuria seuraavan auton kanssa, oli merkki mikä tahansa.
Annamari
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 26 Loka 2019, 10:39

*Ari* kirjoitti: 20 Marras 2019, 18:10
Annamari kirjoitti: 20 Marras 2019, 12:08Vaihtoon lähtee, Autokeskus saa ostaa auton takaisin. Harmittaa, kahdessa edellisessä Bemmussa ei ollut vian vikaa, tässä senkin edestä.
Valitettavasti joskus tulee käteen se tilastotappio, onneksi niistä pääsee eroon vaihtamalla mutta jokaisessa autokaupassa voittaja on liike, ei auton omistaja.

Toivottavasti on parempaa tuuria seuraavan auton kanssa, oli merkki mikä tahansa.
Kiitos! Taidan ostaa varman Toyotan :) Ensimmäinen autoni oli -72 Carina, sitä korjailin niin paljon, kun poikaystävä jaksoi neuvoa. Monta kertaa olisin jäänyt tien päälle jälkeen päin, jos en mitään olisi autojen kanssa touhunnut. Harmi, että aika vähään jää, mitä uusiin autoihin uskaltaa tehdä.
Vastaa Viestiin