F30 2.0 dieseli, termostaatti ja lämmöt

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
Jallujee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 08 Marras 2019, 08:26

En äkikseltään löytänyt keskustelua tästä aiheesta, joten avataan uusi.

Eli F30:ssä on sellanen ongelma ollut, että lämmöt ei nouse - siis jäähdytysnesteen lämmöt - oikein millään sinne 90 asteen tienoille. Työmatkaa mulla on 27 km ja tänäkin aamuna pakkasta -2 ja lämmöt nousi vaan 70 asteeseen. Termostaatti vaihdettu toiseen kertan eilen ja termarin vaihdon jälkeen toimii normaalisti niin kauan, kun pääsee ekan kerran jäähtymään ja sen jälkeen ei lämpene enää. Nyt on siis jo toinen uusi termostaatti ja sama homma oli ekalla uudella termarilla. Pitäiskö jo uusia termarin koppa, vai onko jollakin käsitystä, että mistä voisi johtua?

Ostin auton kolme vuotta sitten ja silloin lämmöt nousi normaalisti ja pysyi normisti siellä ysikympin tienoilla. Viimetalvena hokasin, että lämmöt ei nouse normisti ja nyt aloitettiin termariralli...


-jallu
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Jallujee kirjoitti: 08 Marras 2019, 08:54 En äkikseltään löytänyt keskustelua tästä aiheesta, joten avataan uusi.

Eli F30:ssä on sellanen ongelma ollut, että lämmöt ei nouse - siis jäähdytysnesteen lämmöt - oikein millään sinne 90 asteen tienoille. Työmatkaa mulla on 27 km ja tänäkin aamuna pakkasta -2 ja lämmöt nousi vaan 70 asteeseen. Termostaatti vaihdettu toiseen kertan eilen ja termarin vaihdon jälkeen toimii normaalisti niin kauan, kun pääsee ekan kerran jäähtymään ja sen jälkeen ei lämpene enää. Nyt on siis jo toinen uusi termostaatti ja sama homma oli ekalla uudella termarilla. Pitäiskö jo uusia termarin koppa, vai onko jollakin käsitystä, että mistä voisi johtua?

Ostin auton kolme vuotta sitten ja silloin lämmöt nousi normaalisti ja pysyi normisti siellä ysikympin tienoilla. Viimetalvena hokasin, että lämmöt ei nouse normisti ja nyt aloitettiin termariralli...


-jallu
Ihan vaan varmistuksena, että katsotko veden lämmöt piilovalikosta? Mittaritaulussahan on öljynlämpomittari pelkästään..
Jallujee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 08 Marras 2019, 08:26

Juu, piilovalikosta katsoin.
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Onkos orkkistermareita vai tarvikemalleja?
Jallujee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 08 Marras 2019, 08:26

Taitaapi olla tarvike termareita...
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Jallujee kirjoitti: 08 Marras 2019, 14:58 Taitaapi olla tarvike termareita...
Vaihda OEM-termari tilalle.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
sepeteus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 79
Liittynyt: 11 Heinä 2016, 09:19

Sama homma oli e60 530d:ssä. Termareita ei saatu kestämään vaikka niitä vaihdettiin useamman kerran.Lämpö ei kohonnut vaikka käytin ajon aikana Eberiäkin...
Jallujee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 08 Marras 2019, 08:26

Vaikee kyllä kuvitella, että kaksi peräkkäistä tarviketermaria olis niinki heikkoja, että yhden ajokerran kestää. No, pitänee koittaa orkkista ja samalla vaihtaa orkkiskannenki...
Puimuri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 161
Liittynyt: 14 Maalis 2011, 22:38
Auto: Tesla MYLR23
Paikkakunta: Vantaa

X3 3.0sd:lla harjoiteltu, kyllä voi olla. Originaalilla toimi samantien loput 70 tkm, jonka auto minulla oli ennen vaihtoa seuraavaan.
Nyt: Tesla MYLR23
Ex: 2x Opel Kadett, Toyota Camry, Renault 21, Renault Laguna, Volvo V70, Volvo V70 awd, BMW X3 3.0sd, X1 xDrive 2.0d, 320iA GT xDrive
Jallujee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 08 Marras 2019, 08:26

Osaako kukaan sanoa, että onko ko. mallissa muita termostaatteja? Bemu Oy väittää, että siellä olisi lauhduttimessa termostaatti, mutta käsittääkseni siellä ei pitäisi olla kuin yksi termari koko jäähdytysjärjetelmässä.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Mitä sitten lienee EGR-termostaatti ja automaattilaatikon öljynjäähdyttimem termostaatti? Löytyykö moisia?
Jallujee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 08 Marras 2019, 08:26

Koitin vielä ettiä RealOEM:stä ja EGR-termostaattia en löytänyt ja nuo vaihteiston ölpät taitaa jäähtyä muulla tavalla, mitä jäähdytysnesteen kautta...?
Vastaa Viestiin