e61 pitää ääntä kääntäessä

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
Mikkeksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 09 Huhti 2019, 10:27
Auto: E61 525dA 08

Tuli yhtäkkiä tämmöinen ääni esille. Rattia kun kääntää ääriasentoon niin alkaa kuulumaan rahinaa/kolinaa, ääni ei siis ole mitään kitinää tai vinkumista. Muuten ajossa ei mitään poikkeavia ääniä tai tuntemuksia. Mistä mahtais johtua? Ohjaustehostin vai nivelet? Kyseessä ei nelikko, vm 2008.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1851
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Kuuluuko äänet paikalla ollessakin, vai vaan auton liikkuessa? Jos liikkuessa niin onko ääni riippuvainen ajonopeudesta, moottorin kierroksista vai kuopista?
Mikkeksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 09 Huhti 2019, 10:27
Auto: E61 525dA 08

Wonderi kirjoitti: 13 Helmi 2020, 22:27 Kuuluuko äänet paikalla ollessakin, vai vaan auton liikkuessa? Jos liikkuessa niin onko ääni riippuvainen ajonopeudesta, moottorin kierroksista vai kuopista?
Ei kuulu paikallaan, vain liikkeessä, eikä vaikuta nopeus/kierrokset ääneen. Tänään kävin ajamassa pienen lenkin ja huomasin ikkunat auki ajellessa että kuuluu pieni tasainen rahina koko ajan. Rahina ei muuttunut oikeastaan yhtään kääntäessä rattia..eilen rahina tuntui kuuluvan kun ratti oli ääriasennossa, nyt ääriasentoon kääntäessä ei niinkään kuulunut mitään erikoista tai rahina ei voimistunut. Tarkistin ohjaustehostimen öljyt ja vähissä näytti olevan, mutta voisko siitä johuta..?
Mikkeksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 09 Huhti 2019, 10:27
Auto: E61 525dA 08

Päivitystä ääneen. Ääni katosi yhtä nopeasti kuin oli tullutkin. Tiedä sitten mistä kuului..🤔
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Liekö ollut jotain ylimääräistä kyydissä, luokkaa kurakasa sisälokarissa jota vasten rengas on kahnannut? Tuollaisessa tilanteessa ääni häviää itsekseen kun ekstramateria häipyy. Itse auton mekaniikasta kuulunut ääni yleensä palaa takaisin, kunnes lähde lopulta löytyy.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Mikkeksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 09 Huhti 2019, 10:27
Auto: E61 525dA 08

Aero kirjoitti: 16 Helmi 2020, 21:11 Liekö ollut jotain ylimääräistä kyydissä, luokkaa kurakasa sisälokarissa jota vasten rengas on kahnannut? Tuollaisessa tilanteessa ääni häviää itsekseen kun ekstramateria häipyy. Itse auton mekaniikasta kuulunut ääni yleensä palaa takaisin, kunnes lähde lopulta löytyy.
Jep, juuri näin kävikin. Ääni ollut "kadoksissa" tähän asti mutta tänään liikenneympyrään vähän kovemmalla vauhdilla ajaessa, kuului sama ääni. Ajelin sitten ympyrää muutaman kerran ympäri ja ääni kuuluu aina kun ajaa ympyrää normaalia kovempaa.. Ja pelkästään vasemmalle kääntyessä. Huomenna nosturille ja otetaan rengas irti ja tutkitaan. Olisko heittää jotain erityistä mitä silmäillä? :dumb:
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Voisko se olla pyöränlaakeri?
Robusto
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 01 Elo 2019, 16:40
Auto: F36 420i GC M-sport
Paikkakunta: Espoo

Laakeri yleensä murisee koko ajan ja paranee vaan kun kilsoja tulee, joten tuskin.
Mikkeksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 09 Huhti 2019, 10:27
Auto: E61 525dA 08

Nosturilla autoa käytetty ja tutkittu. Kaikki nivelet, jouset ja iskarit ok, ei renkaan jälkiä kaarissa missään. Lähdetään varmaan laakereiden vaihdolla sitte liikkeelle..
Mikkeksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 09 Huhti 2019, 10:27
Auto: E61 525dA 08

Ja laakerin vaihdolla siksi, koska kuulin huhuja että loppuun ajettu laakeri ääntää alkuvaiheessa juurikin kaarteissa, jonka jälkeen vollotus ja ääni alkaa kuulumaan suoraa ajettaessa..tiedä sitten..
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Mikkeksi kirjoitti: 21 Helmi 2020, 10:42 Ja laakerin vaihdolla siksi, koska kuulin huhuja että loppuun ajettu laakeri ääntää alkuvaiheessa juurikin kaarteissa, jonka jälkeen vollotus ja ääni alkaa kuulumaan suoraa ajettaessa..tiedä sitten..
Ja kannattaa vieläpä aloittaa keventävän puolen pyörästä - todennäköisemmin se olisi se.
Mikkeksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 09 Huhti 2019, 10:27
Auto: E61 525dA 08

wsaarja kirjoitti: 21 Helmi 2020, 13:01
Mikkeksi kirjoitti: 21 Helmi 2020, 10:42 Ja laakerin vaihdolla siksi, koska kuulin huhuja että loppuun ajettu laakeri ääntää alkuvaiheessa juurikin kaarteissa, jonka jälkeen vollotus ja ääni alkaa kuulumaan suoraa ajettaessa..tiedä sitten..
Ja kannattaa vieläpä aloittaa keventävän puolen pyörästä - todennäköisemmin se olisi se.
Mihis tälläinen tieto perustuu? Kokemukseen? Mitä netistä ite lukenu ni sanovat että pitäs olla just toisin päin? Ulkokaarteen puoleinen pitää ääntä eli se jossa on enemmän paino. Ja itestä tuntuu että kun ympyrää ajaa (vastapäivään) niin ääni kuuluu juuri oikealta puolelta eli painavammalta puolelta..
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1851
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Tutki molemmat puolet samalla tarkkuudella. Joskus painon keventyessä sisäkaarteen puolen laakeri pääsee kolisemaan tai värisemään ääntä tehden, ulkokaarteessa sama laakeri saattaa olla hiljaa kun paino ottaa löysät pois.
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Mikkeksi kirjoitti: 21 Helmi 2020, 18:11
wsaarja kirjoitti: 21 Helmi 2020, 13:01
Mikkeksi kirjoitti: 21 Helmi 2020, 10:42 Ja laakerin vaihdolla siksi, koska kuulin huhuja että loppuun ajettu laakeri ääntää alkuvaiheessa juurikin kaarteissa, jonka jälkeen vollotus ja ääni alkaa kuulumaan suoraa ajettaessa..tiedä sitten..
Ja kannattaa vieläpä aloittaa keventävän puolen pyörästä - todennäköisemmin se olisi se.
Mihis tälläinen tieto perustuu? Kokemukseen? Mitä netistä ite lukenu ni sanovat että pitäs olla just toisin päin? Ulkokaarteen puoleinen pitää ääntä eli se jossa on enemmän paino. Ja itestä tuntuu että kun ympyrää ajaa (vastapäivään) niin ääni kuuluu juuri oikealta puolelta eli painavammalta puolelta..
Omasta kokemuksesta puhuin. Kaksi kertaa vastaavanlainen tapaus ja sisäkurvin puoleinen äänsi molemmilla kertaa.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Kyl joskus tosiaan laakerit ulisee nimenomaan keventäessä - ja silloin käy hyvin järkeen se, että vaimenee suoraan ajaessa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Mikkeksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 09 Huhti 2019, 10:27
Auto: E61 525dA 08

Aero kirjoitti: 21 Helmi 2020, 23:04 Kyl joskus tosiaan laakerit ulisee nimenomaan keventäessä - ja silloin käy hyvin järkeen se, että vaimenee suoraan ajaessa.
Joo täytyypä tutkia. Kuulostaa ainakin ihan loogiselta.
Vastaa Viestiin