Jarrupalojen kuluminen
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1246
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
...kele olin väärässä
Eli:
kun palat on loppu pitää mitata levyt:
Jos levyt on vähintään MIN TH, niin saa laittaa pelkät palat. Tämä tarkoittaa yleensä n 1,6 mm kulumista uusista. Tuo pitää siis aina tarkistaa ohjeista mikä on minkäkin levyn lukemat.
Mutta: tämän jälkeen pitää seurata levyjen kulumista ja, jos levyt kuluvat yli 2,4mm yli nominal size = uuden levyn paksuuden, niin silloin levyt ja aina myös palat pitää vaihtaa.
Nuo siis suoraan BMW:n tehtaan ohjeista.
Toisaalta, jos aina vaihtaa levyt ja palat, tuota seuraamista ei tarvitse tehdä.
Sitten. kun mennään tarvikepaloihin ja levyihin, niin silloinhan tuo kuluminen voi olla ihan erilaista. Voihan olla, että palat on niin pehmeää materiaalia, että levyt kestää useatkin palat ja päinvastoiin.
Eli:
kun palat on loppu pitää mitata levyt:
Jos levyt on vähintään MIN TH, niin saa laittaa pelkät palat. Tämä tarkoittaa yleensä n 1,6 mm kulumista uusista. Tuo pitää siis aina tarkistaa ohjeista mikä on minkäkin levyn lukemat.
Mutta: tämän jälkeen pitää seurata levyjen kulumista ja, jos levyt kuluvat yli 2,4mm yli nominal size = uuden levyn paksuuden, niin silloin levyt ja aina myös palat pitää vaihtaa.
Nuo siis suoraan BMW:n tehtaan ohjeista.
Toisaalta, jos aina vaihtaa levyt ja palat, tuota seuraamista ei tarvitse tehdä.
Sitten. kun mennään tarvikepaloihin ja levyihin, niin silloinhan tuo kuluminen voi olla ihan erilaista. Voihan olla, että palat on niin pehmeää materiaalia, että levyt kestää useatkin palat ja päinvastoiin.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
No worries, sattuuhan näitä. En onneksi ehtinyt kysymään, mistä se BMW ohjeistus löytyy, jossa levyt ja palat kehoitettaisiin vaihtaamaan samanaikaisesti.jaki kirjoitti: ↑14 Kesä 2020, 19:07 ...kele olin väärässä
Eli:
kun palat on loppu pitää mitata levyt:
Jos levyt on vähintään MIN TH, niin saa laittaa pelkät palat. Tämä tarkoittaa yleensä n 1,6 mm kulumista uusista. Tuo pitää siis aina tarkistaa ohjeista mikä on minkäkin levyn lukemat.
Mutta: tämän jälkeen pitää seurata levyjen kulumista ja, jos levyt kuluvat yli 2,4mm yli nominal size = uuden levyn paksuuden, niin silloin levyt ja aina myös palat pitää vaihtaa.
Nuo siis suoraan BMW:n tehtaan ohjeista.
Toisaalta, jos aina vaihtaa levyt ja palat, tuota seuraamista ei tarvitse tehdä.
Sitten. kun mennään tarvikepaloihin ja levyihin, niin silloinhan tuo kuluminen voi olla ihan erilaista. Voihan olla, että palat on niin pehmeää materiaalia, että levyt kestää useatkin palat ja päinvastoiin.
Laittaa ATE PowerDisc:it, niin ei tarvi levyjen kulumista kummemmin seurata. Kun uran verran levy kuluu, eli on sileä, niin se on vaihtokunnossa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 12
- Liittynyt: 29 Syys 2014, 15:24
- Auto: 320i Touring A xDrive
Oman 320i Xdriven osalta vaihdatin jarrupalat kun kilometrejä oli 133 000 ja autolla ikää 5,5 vuotta. Puoli vuotta aiemmin oli katsastusmies sanonut että palat on lopussa, mutta laittoi leimat kuitenkin papereihin. Ajotietokoneen mukaan siinä vaiheessa etujarrupaloilla oli vielä 7000 km jäljellä ja takana 8000 km. Kun ajotietokone rupesi näyttämään että takajarrupaloja oli jäljellä alle 5000 km tilasin Laakkoselta jarrupalojen vaihdon. Etupalojen kilometrit eivät olleet muuttuneet 7000 kilometristä. Palojen vaihdon yhteydessä soittivat että levyt olivat kuluneet alimittaiseksi ja annoin luvan vaihtaa ne. Nyt vaihdon jälkeen ajotietokone näyttää että seuraavaan jarrupalojen vaihtoon on 140000 km. Eli aika tarkkaan oikein olisi näyttänyt jos olisin ajanut ajotietokoneen näyttämät kilometrit täyteen. Heittoa olisi ollut takajarrupalojen osalta noin 2000 km ja etujarrupalojen osalta jämptisti oikein. En tiedä onko 140000 km ennuste riippuvainen ajotyylistä vai ajotietokoneen perusolettama.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 11
- Liittynyt: 29 Marras 2017, 10:16
- Auto: F22 220i
- Paikkakunta: Pälkäne
Vaihdoin omaan autoon Ate:n palat, kun kilometrejä oli noin 90000km. Ehkä hieman ennakoiden, sillä pintaa paloissa oli vielä jäljellä sen verran, että kulumisvaroitin ei vielä ottanut levyyn kiinni. Silti tykkään vaihtaa palat hieman ennakkoon, sillä kerran on lähtenyt kitkapinta irti palasta, kun ajoin palat melko loppuun.
Yllättävän tiukasti takajarruissa oli palat jumittuneet uriinsa. Sai naputella vasaralla ja taltalla irti. Levyjä en kokenut tarpeelliseksi vaihtaa, sillä minimipaksuuteen oli vielä matkaa.
Jarrutuntuma eroaa Ate:n paloilla kyllä jonkinverran alkuperäisistä paloista. Uudet palat tarraa huomattavan paljon agressiivisemmin jo pienellä jarrupolkimen painaluksella. Vai johtuuko sitten herkistellyistä jarrusatuloista, en osaa sanoa.
Yllättävän tiukasti takajarruissa oli palat jumittuneet uriinsa. Sai naputella vasaralla ja taltalla irti. Levyjä en kokenut tarpeelliseksi vaihtaa, sillä minimipaksuuteen oli vielä matkaa.
Jarrutuntuma eroaa Ate:n paloilla kyllä jonkinverran alkuperäisistä paloista. Uudet palat tarraa huomattavan paljon agressiivisemmin jo pienellä jarrupolkimen painaluksella. Vai johtuuko sitten herkistellyistä jarrusatuloista, en osaa sanoa.