F31 N20 vesipumppu tyhjentää akun

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
Mika_K
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Kesä 2020, 08:29

Vika alkoi sillä, että hiljattain uusittu akku oli yön aikana tyhjentynyt täysin. Ensinmäiseksi laitoin auton laturin nokkaan, mutta 7A laturi ei jaksanut suuren kulutuksen takia ladata akkua. Lopulta akun jännite oli enää 3.5v ja ei jäänyt enää muuta vaihtoehtoa, kuin irroittaa akku ja ladata se irtonaisena täyteen. Kun akku laitettiin takaisin, auto toimi 4pv täysin moitteitta. Seuraavalla kerralla vian ilmentyessä, käynnistin auton käynnistyskaapeleiden avulla ja ajoin sen yksityiseen bemarihuoltoon vikakoodi luentaan. Koska auto oli ollut ilman virtaa, niin vikakoodeja oli todella paljoan, eikä niistä pystynyt tietenkään päättelemään mitään. Vikakoodit kuitattiin pois ja katsottiin, ettei sillä hetkellä ilmaantunut mitään koodeja ja että auto toimii normaalisti. Molemmilla kerroilla kun vika oli ilmennyt, konehuoneesta kuului omituinen vaimea ja katkonainen sähkömoottorin ääni, sillä hetkellä ääntä ei pystynyt paikallistamaan tarkkasti. Parin päivän päästä huomasin, että hetki sammuttamisen jälkeen konehuoneesta kuului jälleen sama ääni, mutta tälläkertaa yhtenäisenä ja voimakkaampana. Änni selvisi vesipumpuksi. Vesipumppu lopetti pyörimisen, kun avasi ja sulki ovet uudestaa. Avamis ja sulkemis keino toimi jonkin aikaa, mutta tällä hetkellä ede se ei aina auta, vaan auto voi vaatia muutamankin käynnistämisen ja sammuttamisen, tai jopa lyhyen ajolenkin ajamista. Olen kokeillut termostaatti kotelossa olevan anturan irroittamista, mutta se ei vaikuttanut asiaan mitenkään. Auto tuntuisi näyttävän veden lämpötilan oikein mittariston "piilotetusta valikosta katsottaessa" Olen varannut autolle ajan sähkömiehelle, mutta lomista johtuen ensinmäinen vapaa aika on vasta kolmen viikon päästä. Alkaa pikkuhiljaa tulemaan epätoivo kokoajan pahenevan ongelman takia. Mittailin auton virrankulutuksia ja sain seuraavanlaisia tuloksia: lepotila n.50mA, valmiustila n.5A, valmiustila+vesipumppu n.15A
Vian ollessa päällä, pumppu sammuu aina hetkeksi kun avaa/sulkee ovet, tai käynnistää Webaston.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Mika_K kirjoitti: 27 Kesä 2020, 09:06 Vika alkoi sillä, että hiljattain uusittu akku oli yön aikana tyhjentynyt täysin. Ensinmäiseksi laitoin auton laturin nokkaan, mutta 7A laturi ei jaksanut suuren kulutuksen takia ladata akkua. Lopulta akun jännite oli enää 3.5v ja ei jäänyt enää muuta vaihtoehtoa, kuin irroittaa akku ja ladata se irtonaisena täyteen. Kun akku laitettiin takaisin, auto toimi 4pv täysin moitteitta. Seuraavalla kerralla vian ilmentyessä, käynnistin auton käynnistyskaapeleiden avulla ja ajoin sen yksityiseen bemarihuoltoon vikakoodi luentaan. Koska auto oli ollut ilman virtaa, niin vikakoodeja oli todella paljoan, eikä niistä pystynyt tietenkään päättelemään mitään. Vikakoodit kuitattiin pois ja katsottiin, ettei sillä hetkellä ilmaantunut mitään koodeja ja että auto toimii normaalisti. Molemmilla kerroilla kun vika oli ilmennyt, konehuoneesta kuului omituinen vaimea ja katkonainen sähkömoottorin ääni, sillä hetkellä ääntä ei pystynyt paikallistamaan tarkkasti. Parin päivän päästä huomasin, että hetki sammuttamisen jälkeen konehuoneesta kuului jälleen sama ääni, mutta tälläkertaa yhtenäisenä ja voimakkaampana. Änni selvisi vesipumpuksi. Vesipumppu lopetti pyörimisen, kun avasi ja sulki ovet uudestaa. Avamis ja sulkemis keino toimi jonkin aikaa, mutta tällä hetkellä ede se ei aina auta, vaan auto voi vaatia muutamankin käynnistämisen ja sammuttamisen, tai jopa lyhyen ajolenkin ajamista. Olen kokeillut termostaatti kotelossa olevan anturan irroittamista, mutta se ei vaikuttanut asiaan mitenkään. Auto tuntuisi näyttävän veden lämpötilan oikein mittariston "piilotetusta valikosta katsottaessa" Olen varannut autolle ajan sähkömiehelle, mutta lomista johtuen ensinmäinen vapaa aika on vasta kolmen viikon päästä. Alkaa pikkuhiljaa tulemaan epätoivo kokoajan pahenevan ongelman takia. Mittailin auton virrankulutuksia ja sain seuraavanlaisia tuloksia: lepotila n.50mA, valmiustila n.5A, valmiustila+vesipumppu n.15A
Vian ollessa päällä, pumppu sammuu aina hetkeksi kun avaa/sulkee ovet, tai käynnistää Webaston.
Ei ole tietoa minulla, mutta kysy myös sisar-foorumilta https://www.btcf.fi kun voivat sielläkin tietää.

Itselle tulee mieleen, että auttaisiko jos päivittäisi kaikki auton ohjelmistot, varmaan joku bitti vinossa eikä välttämättä fyysistä ongelmaa. Toki voi olla joku lämpötila-anturi, jonka takia sitten pyörittäisi pumppua. Eikö anna nyt mitään vikakoodeja?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Mika_K
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Kesä 2020, 08:29

Itselläni ei ole vielä omaa lukijaa, joten en tiedä onko tällä hetkellä mitään koodia. Ajatuksena olisi tilata itselle Carly.
Mika_K
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Kesä 2020, 08:29

Nyt on sitten se tilanne, että pumppu huutaa kokoajan eikä suostu sammumaan "pysyvästi" millään. Sammuu hetkiksi jos avaa ovet ym., mutta lähtee aina vaan uudelleen käymään. Ei auta vaikka irroittaa termarikotelossa tai ylempää olevan lämpötila-anturan.
En löydä myöskään mistään tietoa siitä, mikä sulake pitäisi irroittaa, että pumpun saisi sammumaan.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Mika_K kirjoitti: 28 Kesä 2020, 21:50 Nyt on sitten se tilanne, että pumppu huutaa kokoajan eikä suostu sammumaan "pysyvästi" millään. Sammuu hetkiksi jos avaa ovet ym., mutta lähtee aina vaan uudelleen käymään. Ei auta vaikka irroittaa termarikotelossa tai ylempää olevan lämpötila-anturan.
En löydä myöskään mistään tietoa siitä, mikä sulake pitäisi irroittaa, että pumpun saisi sammumaan.
Jos tämä kuva pitää paikkaansa, niin olisiko kyseessä sulake numero 16 (10 A) ja siihen kuuluisi: Coolant pump, Air-conditioning compressor, Additional water pump.

Kaavio: https://fusesdiagram.com/bmw/fuse-box-d ... 1-f34.html
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Mika_K
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Kesä 2020, 08:29

Ei ole, eikä mikään muukaan kyseisen boxin sulake. Kokeilin kaikki boxin sulakkeet läpi.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Mika_K kirjoitti: 28 Kesä 2020, 22:18 Ei ole, eikä mikään muukaan kyseisen boxin sulake. Kokeilin kaikki boxin sulakkeet läpi.
Entä tuo sulake 7 (50A) tuolla moottorin puolella? Näyttäisi olevan "Coolant pump".
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Mika_K
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Kesä 2020, 08:29

Pumppu oli onneksi hiljentynyt yön aikana. Syynä on ilmeisesti veden aiheuttama oikosulku pumpussa. Pumppu menee vaihtoon.
Vastaa Viestiin