Terve,
Elikkäs kovin kiihdyttäessä alkaa auto nykimään rajusti eikä meinaa enää kiihtyä, auttaa kun vähentää kaasua.
Nykiminen alkaa, kun kierrokset nousee yli 3000. Alemmilla kierroksilla ei ongelmia ja kulkee sekä vaihtaa vaihteita hyvin.
Ei anna mitään vikakoodeja.
Jakolaatikon öljyt vaihdettu, mutta ei auttanu. Huomenna vaihdetaan tulpat ja suodattimet ja mikäli ei auta niin edetään järjestyksessä Puolat > ilmanmäärämittari > syöttöpumppu > vaihdelaatikko
Onko kellään vinkkejä tähän?
Kyseessä siis 335xi 08 automaatti neliveto.
BMW 335xi 08 nykii kiihdyttäessä
Vikakoodit on luettu merkkihuollossa, oletan, että heillä ollut oikeanlaiset lukijat. Tämän lisäksi luettu omalla ja katsastuksessa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Tapahtuuko aina yli 3krpm vai vain kaasu pohjassa kiihdyttäessä tai onko jotain kaasurajaa, missä alkaa tapahtua? Ja riippuu nimenomaan moottorin kierroksista, ei auton nopeudesta (poissuljetaan ABS-kehät)? Onko moottorin lämpötilalla vaikutusta?
Ennen baanalle lähtöä appari ottaa diagnostiikkatietskarin syliin ja laittelee liveseurantaan ainakin:
-Tavoiteltu ja saavutettu ilmamassa
-Tavoiteltu ja saavutettu ahtopaine
-Kaasuläpän asento
-Seostieto ykköslambdoilta
-Seosadaptaatiot LTFT (long-term fuel trim) ja STFT (short term fuel trim)
-Moottorin kierrosluku (kampuralta mitattuna, tai jos saa niin kampuran asentoanturin tieto)
-Nokka-akselien asentotiedot (sekä tavoitteet että toteutumat)
Toteutumat on helppo verrata saman suureen tavoitteisiin - jos jossain alkaa näkyä merkittävää eroa tavoitteen ja toteutuman välillä, kannattaa suunnata tutkinta siihen.
Kaasuläpän asento liittyy lähinnä siihen, että jos auto meinaa mielestään yliahtaa tai huomaa muuta ongelmaa niin se voi vetää rajoituksia päälle. Tämän pitäisi seurata kaasupolkimen käyttöä järkevästi (huom. ei välttämättä lineaarisesti)
Seostieto ja adaptaatiot: jos joku suutin vuotaa sopivasti, menee kyseinen pytty rikkaalle ja kun moottorinohjaus laihentaa seosta, menee kaksi viereistä pyttyä laihalle. Tästä voi seurata nakutusta, jonka moottorinohjaus tunnistaa ja vetää rajat kiinni. Saattaa myös näkyä misfireinä viereisissä pytyissä, sekin helposti aiheuttaa tuntuvaa rykimistä mutta siitä pitäisi myös lävähtää helikopterivalo tauluun.
Kampiakselin asentoa anturoidaan taajuusfunktiolla eli anturin signaalin taajuus nousee kierrosten noustessa. Sopivasti kärsinyt johto voi aiheuttaa signaaliin sekoilua taajuuden noustessa jonkun pisteen yli. Vikapaikkana varsin epätodennäköinen, mutta helppo tarkistaa samalla koeajolla kun ihmettelee muuta.
Ennen baanalle lähtöä appari ottaa diagnostiikkatietskarin syliin ja laittelee liveseurantaan ainakin:
-Tavoiteltu ja saavutettu ilmamassa
-Tavoiteltu ja saavutettu ahtopaine
-Kaasuläpän asento
-Seostieto ykköslambdoilta
-Seosadaptaatiot LTFT (long-term fuel trim) ja STFT (short term fuel trim)
-Moottorin kierrosluku (kampuralta mitattuna, tai jos saa niin kampuran asentoanturin tieto)
-Nokka-akselien asentotiedot (sekä tavoitteet että toteutumat)
Toteutumat on helppo verrata saman suureen tavoitteisiin - jos jossain alkaa näkyä merkittävää eroa tavoitteen ja toteutuman välillä, kannattaa suunnata tutkinta siihen.
Kaasuläpän asento liittyy lähinnä siihen, että jos auto meinaa mielestään yliahtaa tai huomaa muuta ongelmaa niin se voi vetää rajoituksia päälle. Tämän pitäisi seurata kaasupolkimen käyttöä järkevästi (huom. ei välttämättä lineaarisesti)
Seostieto ja adaptaatiot: jos joku suutin vuotaa sopivasti, menee kyseinen pytty rikkaalle ja kun moottorinohjaus laihentaa seosta, menee kaksi viereistä pyttyä laihalle. Tästä voi seurata nakutusta, jonka moottorinohjaus tunnistaa ja vetää rajat kiinni. Saattaa myös näkyä misfireinä viereisissä pytyissä, sekin helposti aiheuttaa tuntuvaa rykimistä mutta siitä pitäisi myös lävähtää helikopterivalo tauluun.
Kampiakselin asentoa anturoidaan taajuusfunktiolla eli anturin signaalin taajuus nousee kierrosten noustessa. Sopivasti kärsinyt johto voi aiheuttaa signaaliin sekoilua taajuuden noustessa jonkun pisteen yli. Vikapaikkana varsin epätodennäköinen, mutta helppo tarkistaa samalla koeajolla kun ihmettelee muuta.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence