BMW E46 316, 1.8 nakutusmainen ääni matalilla kierroksilla

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
Aleksi Lappalainen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 07 Joulu 2021, 21:06

Elikkä ongelmana on koneesta tuleva nakustumainen ääni matalilla kierroksilla eli kierrättäessä kuulosti täysin normaalilta. Koneesen on vaihdettu jakoketju ja ilmeisesti venttiilikoneistoa korjailtu. Voisko tämä johtua rikkinäisestä alipainepumpusta, koska jarrut muuttu välillä kovaksi?
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Vanhoissa bensa moottorissa ei ole alipainepumppua. Joten vika ei ole siinä. Alipaine tehostimeen tulee imusarjan kautta moottorin imusta. Veikkaan,että nakutus tulee nostajista.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1250
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Heguli31 kirjoitti: 08 Joulu 2021, 08:11 Vanhoissa bensa moottorissa ei ole alipainepumppua. Joten vika ei ole siinä. Alipaine tehostimeen tulee imusarjan kautta moottorin imusta. Veikkaan,että nakutus tulee nostajista.
Jos tuo on N42:n, niin sehän on Valvetronic = imusarjassa ei alipainetta = alipainepumppu :)
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

jaki kirjoitti: 08 Joulu 2021, 14:54Jos tuo on N42:n, niin sehän on Valvetronic = imusarjassa ei alipainetta = alipainepumppu :)
Jos noin,niin ok.tuo pumppu. Mutta itselle heti herää kysymys,että kuinka ilma kulkeutuu moottoriin/sylintereihin ahtamattomassa koneessa ilman alipainetta :conf: Jos ei ole ahdettua ilmaa ,kuten turbo moottoreissa tai alipainetta kuten kaikissa ottomoottoreissa,niin kuinka ilma päätyy sylintereihin? Eli ilman ahtoa tai imua ei ilma liiku imusarjassa mihinkään suuntaan :blink:
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1250
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Heguli31 kirjoitti: 08 Joulu 2021, 17:37Jos noin,niin ok.tuo pumppu. Mutta itselle heti herää kysymys,että kuinka ilma kulkeutuu moottoriin/sylintereihin ahtamattomassa koneessa ilman alipainetta :conf: Jos ei ole ahdettua ilmaa ,kuten turbo moottoreissa tai alipainetta kuten kaikissa ottomoottoreissa,niin kuinka ilma päätyy sylintereihin? Eli ilman ahtoa tai imua ei ilma liiku imusarjassa mihinkään suuntaan :blink:
Siinäpä sinulle pulma :) :) :)
Mieti ensin hetki, niin kerron miksi tuolla ei ole alipainetta. :mus:
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

jaki kirjoitti: 09 Joulu 2021, 13:11 Siinäpä sinulle pulma :) :) :)
Mieti ensin hetki, niin kerron miksi tuolla ei ole alipainetta. :mus:
En ole ko.ongelmamoottorin päällysmuoviin edes ikinä koskenut. Saati sitten purkanut tai rempannut,niin ei ihan pienellä miettimisellä aukea. :blush:
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1250
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Heguli31 kirjoitti: 09 Joulu 2021, 14:44 Mieti ensin hetki, niin kerron miksi tuolla ei ole alipainetta.
Normimoottorissa, siis ei turbo, männät imevät ilmaa sisäänsä ja kaasuläppä ahdistaa niin, että imusarjaan tulee alipaine.
Täyskaasussa ei alipainetta periaatteessa juurikaan ole, mutta tilanne, että ajetaan koko ajan urku auki, ei ole. Heti, kun kaasuläppä sulkeutuu, tulee imusarjaan alipaine.
Valvetronic- moottorissahan ei ole lainkaan kaasuläppää. Joo, ok on sielllä (hätävara), mutta se on normaalisti aina "urku auki".
Kaasun virtaus rajoitetaan imuventtiilien nostolla. Näin imusarjaan tulee hyvin vähän alipainetta, jos lainkaan, koska esim kaasun nosto tilanteessa, imuventtiilit menevät kokonaan kiinni ja silloinhan ei voi olla mitään alipainetta. Nus nus, varmaan vähän ylipainetta, jos ajatellaan, että ajoviima puskee ilmaa imisarjaan.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Tuo selittää kyllä hyvin alip.pumpun tarpeen. Oppia ikä jne...

Edit. Joten kysyjä lienee oikeassa mahdollisen vikakohteen olevan tuo ap-pumppu.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Onko Aleksi saanut asiaan tolkkua?
Vastaa Viestiin