Jarrukilpi mihin sitä tarvitaan?

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
kseta
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 29 Kesä 2014, 16:38

X3 F25 2011/200000km
Takapyörän jarrukilpi ruostui irti kiinnityspulteistaan kolisemaan. Ei voida kiinnittää takaisin. Otettiin kokonaan pois. Kuulemma katsastuksessa saatetaan vaatia uuden asentamista.

Mulle ei ole selvää mihin sitä tarvitaan? :conf:

Kilpi maksaa n. 50€ mutta asennus 300 - 400€! Joudutaan jarrulevy irrottamaan ja pyöränlaakeri myös jota ei kuitenkaan ehjänä saada pois. Siitä noin suuret kulut.

Tuntuu järjettömältä osan jota ei tarvita asentamiseksi :mad:
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1249
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

kseta kirjoitti: 22 Helmi 2022, 19:55Mulle ei ole selvää mihin sitä tarvitaan?

Kilpi maksaa n. 50€ mutta asennus 300 - 400€! Joudutaan jarrulevy irrottamaan ja pyöränlaakeri myös jota ei kuitenkaan ehjänä saada pois. Siitä noin suuret kulut.
Asennus on tosiaan yllättävän iso jumppa.
Kilven tehtävä on sama minkä kilpien yleensäkin: suojata jotakin, tässä tapauksessa jarrulevyä hiekalta, kiviltä, pölyltä jne.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
kseta
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 29 Kesä 2014, 16:38

Tarkistin homman hinnan vielä myös BMW merkkihuollosta. Siellä hinta olikin "vain" 230,- kilpineen. "Villit" korjaamot yllättävät välillä korkeilla hinnoilla varsinkin jos on kyse muusta kuin öljyn vaihdosta.

Jarrukilvellä on siis vaan "kulissi/verho" merkitys mutta ei varsinaista toiminta tarkoitusta.
Laku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 109
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 23:50
Auto: F11 535d ja E81
E31 850Csi ja E31 850i
E24 635Csi

Meinaat siis, että BMW ja muut autovalmistajat huvikseen laittavat lisäpainoksi jarrukilpiä ilman "varsinaista toimintatarkoitusta"?
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1852
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Suojaa se kuralta, ehkä ohjaa jäähdytysilmaakin.

Aikanaan Citroen BX:ssä jossain vuosimallissa oli jarrulevyjen takana jarrukilvet, seuraavasta vuosimallista alkaen täsmälleen samanlaista jarruista jarrukilvet oli tehtaalla säästetty pois. Kumpi vaan kelpasi katsastukseen, mutta jos vain toisella puolella oli jarrukilpi paikallaan, se osui katsastajaa silmään ja tuli hylsy. Poista siis molemmat jos päätät ilman pärjätä.
kseta
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 29 Kesä 2014, 16:38

Miksi sisä/takapuolta pitää suojata ja ilmata mutta ulko/etupuolta ei?
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1249
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

kseta kirjoitti: 23 Helmi 2022, 20:59 Miksi sisä/takapuolta pitää suojata ja ilmata mutta ulko/etupuolta ei?
Häh? sehän on vanteen sisällä, suojassa.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Jarrukilpi nimitys on perua ajalta,jolloin autoissa oli rumpujarrut. Silloin jarrukilpi oli vahvempi ja paksua rautaa,koska rumpujarrujen sylinterit ja muut "hilut" oli kiinni jarrukilvessä.

Nykyään autoissa on levyjarrut ja tuota "jarrukilpeä" on reilusti ohennettu ja sen tarkoitus on ainoastaan pitää ylimääräinen tieltä nouseva tavara pois jarruista. Jarrut toimii paremmin ja pidempään sekä pysyy puhtaampana/ei jumittele. Samoin levyt pysyy paremmassa kunnossa kun hiekka ja pienet kivet ei pääse hankaamaan levyjä/paloja.
BRot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 15 Marras 2012, 00:41

Voi vähän suojata jarrulevyjä myös kun ajat kuumilla jarruilla johonkin lätäkköön. Kuuma jäähdytysaukoilla varustettu levy tuppaa halkeamaan niistä jäähdytys rivoista jos saa kylmän suihkun. Sen jälkeen täristää.
JukeS
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 09 Joulu 2021, 22:13
Auto: X3 F25 30D 2013

Meillä -12 ja -13 vuoden f25set. Just otin likan 12vuoden pelista murtuneen j-kilven irti ja hiukan korjattuna takasin. Ei tarvi irrottaa muuta kun jarru ja levy, alle ½tunnin homma. Joten hinta kuulosti aika kusetukselta vaikutti.
Mokkula
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 03 Huhti 2023, 09:58

Sama homma vuoden -12 F25: Kaksi kilpeä vaihdettu, yksi edestä yksi takaa, kun ruostuivat läpi kiinnityspulteistaan. Kauhia oli helinä ryppyisellä tiellä. Edestä toisen puolen alkuperäinen on osin irti mutta nipparivirityksellä kiinni niin pysyy vielä :thup: Siellä missä nuo vaihdatin, niin mielestäni sanoivat etteivät kauheasti pura vaan halkaisevat uuden kilven ja lyövät läpi paikoilleen tai jotain sen tapaista. Tietty nyt jarrulevy edestä pois :lol: Maksoihan se silti, olikohan jonkun reilun 200 ekee yhteensä. Enpä sen paremmin ole katsonut miten se on tehty, mut sen huomasin kun renkaita vaihdoin, että onpa nuo korvaavat kilvet isosti vahvemmat ja tukevammat kuin ne kaksi orkkista.
Vastaa Viestiin