X3 F25 2011/200000km
Takapyörän jarrukilpi ruostui irti kiinnityspulteistaan kolisemaan. Ei voida kiinnittää takaisin. Otettiin kokonaan pois. Kuulemma katsastuksessa saatetaan vaatia uuden asentamista.
Mulle ei ole selvää mihin sitä tarvitaan?
Kilpi maksaa n. 50€ mutta asennus 300 - 400€! Joudutaan jarrulevy irrottamaan ja pyöränlaakeri myös jota ei kuitenkaan ehjänä saada pois. Siitä noin suuret kulut.
Tuntuu järjettömältä osan jota ei tarvita asentamiseksi
Jarrukilpi mihin sitä tarvitaan?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1249
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Asennus on tosiaan yllättävän iso jumppa.
Kilven tehtävä on sama minkä kilpien yleensäkin: suojata jotakin, tässä tapauksessa jarrulevyä hiekalta, kiviltä, pölyltä jne.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Tarkistin homman hinnan vielä myös BMW merkkihuollosta. Siellä hinta olikin "vain" 230,- kilpineen. "Villit" korjaamot yllättävät välillä korkeilla hinnoilla varsinkin jos on kyse muusta kuin öljyn vaihdosta.
Jarrukilvellä on siis vaan "kulissi/verho" merkitys mutta ei varsinaista toiminta tarkoitusta.
Jarrukilvellä on siis vaan "kulissi/verho" merkitys mutta ei varsinaista toiminta tarkoitusta.
Suojaa se kuralta, ehkä ohjaa jäähdytysilmaakin.
Aikanaan Citroen BX:ssä jossain vuosimallissa oli jarrulevyjen takana jarrukilvet, seuraavasta vuosimallista alkaen täsmälleen samanlaista jarruista jarrukilvet oli tehtaalla säästetty pois. Kumpi vaan kelpasi katsastukseen, mutta jos vain toisella puolella oli jarrukilpi paikallaan, se osui katsastajaa silmään ja tuli hylsy. Poista siis molemmat jos päätät ilman pärjätä.
Aikanaan Citroen BX:ssä jossain vuosimallissa oli jarrulevyjen takana jarrukilvet, seuraavasta vuosimallista alkaen täsmälleen samanlaista jarruista jarrukilvet oli tehtaalla säästetty pois. Kumpi vaan kelpasi katsastukseen, mutta jos vain toisella puolella oli jarrukilpi paikallaan, se osui katsastajaa silmään ja tuli hylsy. Poista siis molemmat jos päätät ilman pärjätä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1249
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Häh? sehän on vanteen sisällä, suojassa.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Jarrukilpi nimitys on perua ajalta,jolloin autoissa oli rumpujarrut. Silloin jarrukilpi oli vahvempi ja paksua rautaa,koska rumpujarrujen sylinterit ja muut "hilut" oli kiinni jarrukilvessä.
Nykyään autoissa on levyjarrut ja tuota "jarrukilpeä" on reilusti ohennettu ja sen tarkoitus on ainoastaan pitää ylimääräinen tieltä nouseva tavara pois jarruista. Jarrut toimii paremmin ja pidempään sekä pysyy puhtaampana/ei jumittele. Samoin levyt pysyy paremmassa kunnossa kun hiekka ja pienet kivet ei pääse hankaamaan levyjä/paloja.
Nykyään autoissa on levyjarrut ja tuota "jarrukilpeä" on reilusti ohennettu ja sen tarkoitus on ainoastaan pitää ylimääräinen tieltä nouseva tavara pois jarruista. Jarrut toimii paremmin ja pidempään sekä pysyy puhtaampana/ei jumittele. Samoin levyt pysyy paremmassa kunnossa kun hiekka ja pienet kivet ei pääse hankaamaan levyjä/paloja.
Meillä -12 ja -13 vuoden f25set. Just otin likan 12vuoden pelista murtuneen j-kilven irti ja hiukan korjattuna takasin. Ei tarvi irrottaa muuta kun jarru ja levy, alle ½tunnin homma. Joten hinta kuulosti aika kusetukselta vaikutti.
Sama homma vuoden -12 F25: Kaksi kilpeä vaihdettu, yksi edestä yksi takaa, kun ruostuivat läpi kiinnityspulteistaan. Kauhia oli helinä ryppyisellä tiellä. Edestä toisen puolen alkuperäinen on osin irti mutta nipparivirityksellä kiinni niin pysyy vielä Siellä missä nuo vaihdatin, niin mielestäni sanoivat etteivät kauheasti pura vaan halkaisevat uuden kilven ja lyövät läpi paikoilleen tai jotain sen tapaista. Tietty nyt jarrulevy edestä pois Maksoihan se silti, olikohan jonkun reilun 200 ekee yhteensä. Enpä sen paremmin ole katsonut miten se on tehty, mut sen huomasin kun renkaita vaihdoin, että onpa nuo korvaavat kilvet isosti vahvemmat ja tukevammat kuin ne kaksi orkkista.