AdBlue pois kytkentä

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
tuomasm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 15 Kesä 2020, 18:44

Moi,

Itsellä vm 2017 F11 Xdrive 520d, mittarissa on nyt n. 130 tkm. AdBlue ongelmaa alkoi ilmoittaa kojelaudassa, eipä muuta kuin huoltoon vein koslan. Huollossa (ei marmori) suositteli varovasti, että voisi kytkeä koko AdBluen pois päältä, linjaston uusiminen olisi tullut selvästi kalliimmaksi, sen verran siellä oli ongelmaa, että näkivät tuon paremmaksi. No mielestäni tämä kuulosti hyvältä ja se sitten tehtiin. Olen kuullut ja mekaanikkokin sanoi, että nämä tuppaavat hajoilemaan usein...

Jäi vaan mietityttämään tämä pois päältä kytkeminen, se tehtiin koodaamalla. Jos joskus myyn autoa, niin saakohan AdBluen kytkettyä päälle ja korjattua sitten jälkikäteen, vaikka olisi ollut käyttämättömänä pitempään?

Onko omia kokemuksia tai mielipiteitä asiaan? Ainakin korjausliikkeen kertoman mukaan tämä oli kaikin puolin järkevää. Toki olisivat voineet sen AdBlue linjaston korjatakin, että ei pitänyt olla oma lehmä heillä ojassa.
Ziisus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 24 Maalis 2022, 22:33
Auto: E46,E61, f11, F20

Tietääkseni neste muuttuu kidemäiseksi, jos vuosia seisottaa. Eli todennäköisesti suuttimet, anturit jne. Menee tukkoon ainakin. Kaippa ne vedellä saa putsailtua 😁
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

Autokauppaa tehdessäni minun piti allekirjoittaa todistus ettei vaihtoautoon ole tehty tiettyjä toimia, mm hiukkassuotimen poisto oli listalla. No, minun vaihtoauto oli bensakoneella. Mutta saattaa vaikeuttaa myyntiä jos noita saastelaitteita poistetaan, yksityisten välisissä kaupoissa ei tietenkään vaikuta.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1852
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Petos tms. se on yksityisten välisessäkin kaupassa jos autosta on poistettu lain vaatimia varusteita toiminnasta eikä sitä kerro. Ja ihan varmasti ostajaehdokkaat vähenee jos sanoo että poistettu on.
tuomasm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 15 Kesä 2020, 18:44

Selvittelin vielä tuota AdBluen korjausta, korjausarvio oli aika tarkalleen 2000 eur (ei marmori). Korjattava / vaihdettava olisi AdBlue linjasto, EGR, Oxygen senrori, NOX-sensori. Liitän tähän vielä autoni suoltaman vikakoodilistan.

Pistää vähän miettimään. Parin tonnin remppa, auto ei vielä ole mikään vanha raakku. Voiko tuossa SCR+EGR systeemissä mikään enää hajotakaan tuon enempää, varmaankin AdBlue tankki jos vielä hajoaisi jotenkin, se varmaan on enää ainoa ehjä komponentti autossani tuossa systeemissä :D

Nyt on vakavasti harkinnassa auton vaihto., käsittääkseni nämä systeemit hajoilevat usein, kuten jo mekaanikkokin sanoi minulle. Jos nyt tulisi tuolla kalliilla rempalla edes kuntoon, niin taasko parin vuoden päästä koko homma on paksana. Ostin auton kuitenkin sillä mielellä että "vanhaa hyvää diesel -tekniikkaa eikä mitään hybridi-virityksiä"...
Liitteet
vikakoodilista.jpg
vikakoodilista.jpg (607.36 KiB) Katsottu 6239 kertaa
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 385
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

Mikä on usein?
No, rekka-autoissa on tuo systeemi ollut yli vuosikymmenen käsittääkseni ja niitten km lukemat on ihan erilaisia kuin henkilöautojen, paitsi taksit, joissa myös näitä on.
Ymmärrän kyllä että harmittaa. Laita kuntoon ja aja korjauksen takuun loppuaikaan saakka ja vaihda pois.
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

Henkilöautoissa nämä kestää sen 5-6 vuotta/ yleensä rapiat 200tkm merkistä riippumatta (huonolla tuurilla ei noinkaan pitkään niinkuin sinun tapauksessasi näyttää kilometrien perusteella olevan - toki vuosimalli ei tuosta selviä). Sen jälkeen saa varautua tonnilla parilla näiden saastelaitteistojen korjauksiin lähes vuosittain. Marmorilla korjattaessa saa 2v varaosatakuun, mutta ei toki sisällä työtä. Yleisin vika on tuo linjaston lämmitysvastuksen rikkoutuminen (mersuissa menee myös paljon pumppuja jotka on sielläkin integroitu tankin sisään eli koko tankki vaihtoon). Tähän pitää varautua jos haluaa ajella uudehkolla dieselillä. Onneksi eivät vielä henkilöautopuolella katsastuksessa ole tarkastaneet adblue nesteen laatua (vaikka siis olisikin ohjelmoituna pois käytöstä eikä vikavalot paljasta tätä). Raskaan liikenteen puolella tämä jo tehdään. Vuoden tankissa olleen litkun kyllä erottaa jo väristä/rakenteesta, ja käyttämättömän järjestelmän osalta litkun kiteytyminen alkaa olla siinä vaiheessa että kaikki osat menee vaihtoon - toki jotain voi huuhdella/yrittää puhdistaa jos purkaa ihan atomeiksi (siis mikäli haluaa saada järjestlmän taas toimimaan). Jos ohjelmoit[utat] pois käytöstä, niin aja sitten auto itse loppuun/paaliin saakka - tai hyväksy se, että vaihtotarjous voi olla hyvinkin huono jos saastejärjestelmät eivät pelaa lain mukaisesti.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
BRot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 15 Marras 2012, 00:41

Jonkun tiedon mukaan ohjelmiston päivitys voi auttaa ettei hajoa uudestaan.
tuomasm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 15 Kesä 2020, 18:44

Onko tietoa, onko näihin AdBlue systeemeihin tullut tässä vuosien saatossa jotain kehitystä / parannuksia, vai laittavatko korjaamoissa sitä samaa alkuperäistä kamaa, joka hetken päästä ilmeisesti taas hajoaa? Vai saakohan tästä AdBlue järjestelmästä ollenkaan kestävää, vaikka kuinka valmistaja kehittelisi sitä.

Onhan tämä sinänsä kovin ikävää, että tämä AdBlue järjestelmän korjaus on kovin kallista ja lisäksi se tulee kaiken ns. "vanhan" päälle, mitä nyt muutenkin joutuu korjailemaan autoissa.

Eiköhän ne lähivuosina ala vahtaamaan tarkemmin tätä järjestelmää katsastuksessakin, kun näitä AdBlue ohituksia ihan uutisissakin ajoittain puidaan. Siten näen järkevämmäksi ehkä vain korjauttaa järjestelmää, eikä antaa mennä ihan tukkoon ja sitten vuosien päästä kun sitä yrittäisi herätellä niin varmaankin koko järjestelmä on uusittava mitä se sitten maksaakaan... Enpä tiennyt tästä kun autoa hankin. Noh näin sen kokemus karttuu iän mukana.
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

Jotain parannusta on saattanut tulla mekaanisiin osiinkin, mutta suurimmat päivitykset on kyllä tulleet ohjelmistopuolelle. Muistelisin että joku loppuvuoden 2017 päivitys oli adbluen osalta merkittävä ja jonka jälkeen melko moni alkuvaiheen ongelma korjaantui (eli ohjelmistoon tuli älykkyyttä sen verran lisää ettei auto itse "särkenyt" jäässä olevaa järjestelmää). Ensimmäisillä softilla varustettuja LCI malleja, joihin nämä adblue härpäkkeet tulivat, korjattiin joka talvi - ainakin täällä pohjoisessa takuuseen tosin.
Tuskin idioottivarmaan saadaan tuosta järestelmästä koskaan, mutta pikkuhiljaa luotettavuus paranee, niikuin kaikella muullakin.
Olen täysin varma että järjestelmän toimivuutta ruvetaan seuraamaan tarkemmin raskaan kaluston tapaan myös katsastuksissa tulevina vuosina, varsinkin nyt kun asia on noussut esille adblue nesteen "loppumisen" johdosta ja on ollut kirjoittelua näistä järjestelmän poiskytkennöistä. Itse pyrin pitämään toimintakunnossa (vaikkakin omalla kohdallakin tuo systeemi on ollut rikki kuluneen talven) ja odottaa että saisin linjaston vaihdettua kun lämmitysvastus on rikki. Jos olisin ohjelmoituttamassa pois käytöstä, niin huolehtisin ainakin järjestelmän huolellisesta huuhtelusta ajatellen myöhempää käyttöön ottoa - säästää helposti useamman tonnin kun ei tarvitse koko systeemiä uusia sitten kun toimimattomuudesta jää kiinni.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 588
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

[Zei-M-Zei] kirjoitti: 11 Huhti 2022, 09:53 Jotain parannusta on saattanut tulla mekaanisiin osiinkin, mutta suurimmat päivitykset on kyllä tulleet ohjelmistopuolelle. Muistelisin että joku loppuvuoden 2017 päivitys oli adbluen osalta merkittävä ja jonka jälkeen melko moni alkuvaiheen ongelma korjaantui (eli ohjelmistoon tuli älykkyyttä sen verran lisää ettei auto itse "särkenyt" jäässä olevaa järjestelmää). Ensimmäisillä softilla varustettuja LCI malleja, joihin nämä adblue härpäkkeet tulivat, korjattiin joka talvi - ainakin täällä pohjoisessa takuuseen tosin.
Tuskin idioottivarmaan saadaan tuosta järestelmästä koskaan, mutta pikkuhiljaa luotettavuus paranee, niikuin kaikella muullakin.
Olen täysin varma että järjestelmän toimivuutta ruvetaan seuraamaan tarkemmin raskaan kaluston tapaan myös katsastuksissa tulevina vuosina, varsinkin nyt kun asia on noussut esille adblue nesteen "loppumisen" johdosta ja on ollut kirjoittelua näistä järjestelmän poiskytkennöistä. Itse pyrin pitämään toimintakunnossa (vaikkakin omalla kohdallakin tuo systeemi on ollut rikki kuluneen talven) ja odottaa että saisin linjaston vaihdettua kun lämmitysvastus on rikki. Jos olisin ohjelmoituttamassa pois käytöstä, niin huolehtisin ainakin järjestelmän huolellisesta huuhtelusta ajatellen myöhempää käyttöön ottoa - säästää helposti useamman tonnin kun ei tarvitse koko systeemiä uusia sitten kun toimimattomuudesta jää kiinni.
Mitenkä tuollaisen huuhtelun voi käytännössä tehdä ?
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

En ole koskaan huuhtelua tehnyt kun ei ole ollut tarvetta, mutta ensin pitäis saada tankki tyhjäksi - varmaan jollain imurilla saisi täyttöreiästä imettyä suurimman osan jos ei sitten säiliön pohjasta saa litkua ulos). Sen jälkeen linjasto irti pakoputkesta (siellä on sellainen pikaliitin, jolla linjasto kiinnittyy siihen pakoputkessa olevaan magneettiventtiiliannostelijaan). Sitten tislattua vettä säiliöön ja pumppu pyörimään (pumpun pakkokäytön saa päälle ainakin ista:lla, mutta luulisi että sen saa pyörimään myös esim. akkuvirralla, siis syöttämällä 12V suoraan pumpun napoihin). Tarpeeksi huuhtelua eli pumpataan sitä liuosta siitä irrotetusta letkusta ulos. Sitten vielä "keittäisin" sen magneettiventtiiliannostelijan, kun kuitenkin siinä suuttimessa on töhnää (keittäminen on yleinen keino raskaanliikenteen puolella tuon suuttimen puhdistamiseksi). Sitä en osaa sanoa että kannattaisiko järjestelmään jättää jotain nestettä "suojaamaan esim. pumppua" mahdollisten adblue jäämien aiheuttamalta kristallisoitumiselta - tämä täytyisi sitten saada järjestelmästä pois ennen uudelleen käyttöönottoa.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
Vastaa Viestiin