Hammastanko rikki

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
tuomasm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 15 Kesä 2020, 18:44

Hei,

Itsellä vm 2017 520d Xdrive F11. Mittarissa n. 163 000 km. Viikon verran auto parkkipaikalla käännellessä, hiljaisella vauhdilla sekä täysin paikallaankin kun rattia kääntelee, niin etupäästä jostain kuuluu pieniä naksahduksia. Tämä naksahtelu ilmaantuu yleensä kun ratti on lähes ääriasennossa, molempiin suuntiin kääntäessä.

Vein auton huoltoon tarkistukseen, JW-Servicelle, diagnoosina hammastanko rikki, täytyy vaihtaa. Remontti on varsin kallis, lähes kolme tonnia. Molemmin puolin etuvetonivelet vaihdettu jo vuoden sisään.

Onko muilla vastaavia tullut eteen, hammastangon hajoamista? Onkohan yleinen vika, ns. kuluva osa vai olenko vain epäonninen? Ainakin itseni tämä yllätti, auto kun ei ole vielä mikään vanha raakku. Tämä nyt vaan taas uusi yllätys omalle bemariuralleni, vime vuonna jo korjasin auton AdBlue-järjestelmää parilla tonnilla, muiden korjausten lisäksi...

Kokemuksia, kommentteja? Onko nykyautoissa vaan sama homma kun jossain uusissa pesukoneissa, sit kun tulee joku ongelma niin on perkeleen kallista korjaukset, käytännössä pesukone lentää siinä kohtaa kaatopaikalle ja uusi tilalle, ja taas toisaalta näkee ihmisillä näitä 20v + vanhoja pesukoneita jotka vaan porskuttaa ja jos joku ongelma tulee se on helppo / halpa korjata... Nykyajan kertakäyttökulttuuri ja tietty bisnes is bisnes, eihän se ole bisnestä, että tehdään tuote joka kestää 20v ilman ongelmia tai vähillä korjauskuluilla.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1855
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Saman ikäluokan F30:ssa oli recall hammastangon tarkistamiseksi, osasta niitä sitten vaihdettiinkin tehtaan laskuun. Huono erä ollut.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1250
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Wonderi kirjoitti: 12 Syys 2023, 11:04 Saman ikäluokan F30:ssa oli recall hammastangon tarkistamiseksi, osasta niitä sitten vaihdettiinkin tehtaan laskuun. Huono erä ollut.
Vaan se itse ongelma taisi olla 20€ osa, joka oli tehty jostakin ämpärimuovista. Siihen tuli korjausarja, jossa osa oli ainakin päällystetty teflonilla tms. Sen pitäisi kestää. Ennen korjaussarjaa, vaihdettiin tosiaan koko tanko.
Mutta. oireena ei ole mikään naksunta, vaan vasemman puolen (kun puhutaan LHD) välys hammastangosa.
Veikkaan, että aloitajan tapauksessa on joku muu vika.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
tuomasm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 15 Kesä 2020, 18:44

Noniin, nyt hammastanko vaihdettu ja tuo oireilu poistui.

Huoltomies JW-Servicellä sanoi, että näitä hammastankoja bemareista menee usein, ei nyt ihan kulutustavaraa, mutta viikottain vaihtelevat. Onko tietoa muista automerkeistä että onko yhtä heikkoja, itse en googlaamalla löytänyt, mutta jonkinlainen tyyppivika lienee, ja kallis sellainen. Josko tuo uusi hammastanko kestäisi sitten seuraavat 160 tkm... No sen verran löysin kun googlasin, että Opeleissa ja ranskalaisissa näitä kai menee toisinaan, mutta en ajatellut bemaria samaan sarjaan noiden kanssa :mus:

Ei tää nykyautoilu vaan halpaa oo, kaverillakin tuossa just paukahti G30:sestä joku hybridin akku, kustannusarvio 11 tonnia. :w00t: Ja mittarissa alle satatonnia.

Ehkä seuraavaks pitää miettiä Toyota Land Cruiseria ku eiks sen pitäis kestää ydinlatauskin.
Vastaa Viestiin