Vaihteiston toiminta kylmänä

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
BMW04
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 18
Liittynyt: 15 Tammi 2012, 08:36

Moron,

Näin tuoreena Bemari kuskina heitän vaihdelaatikkoa koskevan kysymyksen ilmoille...Aiempien kokemusten mukaan takapotkujen laatikot ovat kylmänä olleet hiukan kankeita ja vaihteita, etenkin 1,2 saanut laittaa ajatuksen kanssa kohdilleen.

Kuinkas tuon Bemarin laatikon laita, pitäiskö toimia moitteetta myös kylmänä? nyt yllättävän tahmea ensimmäiset kilometrit ennenkuin lämpiää...kertaalleen on vaihdettu öljyt, olisikohan aika vaihtaa uudelleen ja mitä öljyä suosittelisitte?

Kiitokset!
Avatar
Hastra
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 17 Marras 2011, 15:48
Auto: 320iA E91 2008
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Sulla on ilmeisesti manuaali, mistä mulla puolestaan ei ole kokemusta mutta heitänpä omat kokemukset. Nyt pakkasilla automaatti on jähmeän oloinen ensi kilometrit ja polttoaineenkulutuskin on alussa huomattavasti isompi. Noin 5min ajon jälkeen tuntuu helpottavan. Kilometrejä on 118tkm ja öljyjä ei tietääkseni ole vaihdettu, on tosin käynyt mielessä olisiko siitä apua.
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

Ainakin oma 5v vanha steptronic toimii pakkasella yhtä pehmeästi kuin lämpimänäkin. Kilometrejä ei tosin ole kuin 56tkm. Manuaalivaihteiset ovat aina olleet pakkasella jäykempiä operoida mutta ainoastaan mazda 323 -97 oli sellainen jossa ykköstä ja kakkosta sai oikeasti runnoa sisään.
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

E91 330d manuaali on kylmänä 1. ja 2. vaihteella vähän jähmeä, mutta vaihteet menee päälle suht sujuvasti. Muissa autoissa on ollut jähmeämpiäkin vaihteistoa kylmänä, esim Nissan Micra '03 oli tosi jäykkä. Nopeasti E91 vaihteisto vetristyy ja parin km jälkeen vaihteisto on tosi sujuva. Kokonaisuutena tuo laatikko on yksi parhaista manuaaleista joilla olen ajanut, kunhan lämpenee.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

vaihteiston öjlyjä voi vaihtaa paremmin talveen sopiviksi. Muutenkin öljyjen vaihto tuo takaisin uuden auton tuntua. Vai oliko kyseessä uusi auto?
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Avatar
huppu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 09 Syys 2010, 17:24
Auto: E46 318d -04 sedan
E87 120iA -05
Paikkakunta: Rovaniemi

Itsellä E46 318d vm -04 sedan, mihin vaihdettiin viime vuoden syksyllä manuaaliaskin öljyt (Castrol Syntrans). Tuntui laatikko toimivan silloin plussakeleissä paremmin kuin aiemmin. Nyt talvella ollut välillä aika kankea kun lähtee "kylmällä autolla" liikkeelle. Erityisesti aiemmissakin viesteissä mainitut 1. ja 2. vaihde. Jonkin verran tuntuu vaikuttavan positiivisesti vaihteiston toimintaan, kun pitää sisätilalämmitintä päällä sen n. 2 tuntia ennen lähtöä.

Mistä juuri näiden vaihteiden jähmyys voi johtua?
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Joku valitti, kun automaatti "huudattaa" kylmänä. Se toimii juuri niin kuin sen pitääkin. Varsinkin automaatti on erittäin herkkä öljyille ja paineille. Kuta nopeammin se saadaan lämpenemään, sitä parempi. Kierrättämällä se tietysti lämpenee hiukan nopeammin.

Manuaaleista ja takavedosta = laatikko pitkittäin auton alla:
E34:ssa ei vielä ollut mitään muovja pohjassa. Pari kertaa, kun tuli käytyä pohjoisemmassa kunnon pakkasilla (n - 25 - 30C) vaihteet olivat ensin jäykät, kun lähti kotoa. Sitten norjistuivat, mutta pohjoisemmassa alkoivat uudestaan jäykistymään. Niin oli kova puhuri auton alla, että alkoi jäähdyttämään laatikkoa. Aika hauska tapaus. Uudemmissahan pohjamuovit suojaa sen verran, että tuskin moista enää tapahtuu.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Vastaa Viestiin