Lämppärin puhaltimen moottori kitisee!
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 448
- Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
- Auto: G31 520da -17
- Paikkakunta: Pohojanmaa
Ilmaantui sit tuollanen vika noin viikko sitten,tais osaltaan pakkaset aiheuttaa. No nyt kun keli lauhtui muutamana päivänä lähemmäs nollaa nii silti jatkui. Sit meni hermo ja soitto huoltoon,huomenna ehkä selviää saisko vielä takuuseen edes jotain kun takuu kuitenkin mennyt 2 kuukautta sitten umpeen. Kitinä ei ole jatkuvaa,välillä menee kauankin et on aivan hiljaa. jarrutettaes ja tiukemmis kaarteis yleensä ääntelee. Ja kylmänä kun lähtee liikenteeseen. Onkohan tätä vikaa ollu e90 enemmänkin?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 582
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
- Auto: F30 320iA Sportline
Edelliset:
E92 325iA
E81 118i
Tyyppivika. Mulla alkoi sama juttu kun tuli kunnon paukkupakkaset. Maanantaina oli lämpöisempi päivä ja en muistaakseni kuullut silloin mitään kitinää. Onneksi kitinä ei (ainakaan vielä) kestä kuin hetken aikaa ja katoaa kun auto hieman lämpenee.
Ainakin vuosimallin -84 E30 lähtien ollut eri malleissa eli kuulunee jokaisen mallin ja sarjan vakiovarustukseen On se ihmeen kumma etteivät saa tuota ominaisuutta korjattua.
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Vähän vaihtelevaa sorttia tuo ongelma ainakin itsellä. Muistaakseni viime talvena kitisi muutaman kerran kovilla pakkasilla, mutta tänä talvena ei ole kitissyt. Enpä kyllä toisaalta itse jaksa joka kitinästä (varsinkaan kovilla pakkasilla) huolestua. Tietenkin, jos se jatkaa meteliä myös lauhoilla keleillä, niin sitten voi olla jo vikaakin.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 386
- Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
- Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII - Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Omien kokemusten pohjalta tuskin menee takuuseen, Bmw suomi ollut tarkka takuuajan päivämääristä. Ei tosin samanlaisesta viasta ole kokemusta. Kerro miten kävi !BMW e90 kirjoitti:Ilmaantui sit tuollanen vika noin viikko sitten,tais osaltaan pakkaset aiheuttaa. No nyt kun keli lauhtui muutamana päivänä lähemmäs nollaa nii silti jatkui. Sit meni hermo ja soitto huoltoon,huomenna ehkä selviää saisko vielä takuuseen edes jotain kun takuu kuitenkin mennyt 2 kuukautta sitten umpeen. Kitinä ei ole jatkuvaa,välillä menee kauankin et on aivan hiljaa. jarrutettaes ja tiukemmis kaarteis yleensä ääntelee. Ja kylmänä kun lähtee liikenteeseen. Onkohan tätä vikaa ollu e90 enemmänkin?
Viimeksi muokannut xstr, 09 Helmi 2012, 09:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 448
- Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
- Auto: G31 520da -17
- Paikkakunta: Pohojanmaa
Tänään käyty huollossa ja kysely laitettu eteenpäin et jos sais takuuseen,selviää varmaan ensi viikolla kuinka käy. Asentaja sano et noita on vaihreltu ja akseli siinä ruostuu. No ne katto ja akseli oli ruosteessa. Pääsee kuulemma kosteutta sinne ja siks ruostuu,tuulilasin alatiiviste liimataan samalla aina kun noita on vaihdettu,sieltä se kosteus sinne pääsee.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Enpä ole vielä tavannut sellaista lämppärin puhallinta joka ei ala jossain vaiheessa kitisemään. Kaikki ne alkaa kitistä jossain vaiheessa. Voitelu voi auttaa tai sitten tosiaan koko vekotin pitää vaihtaa. Merkki kuin merkki niin kylläse joskus aloittaa kitinän. Varmaan munkin bemarissa se alkaa joskus. Onneksi ei oo vielä alkanut...
Viimeksi muokannut J1978, 10 Helmi 2012, 19:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 55
- Liittynyt: 07 Joulu 2011, 14:48
- Auto: BMW F20 116i automaatti
Jaa eivät ole vieläkään saaneet tuota ongelmaa korjattua. Mulla alkoi E46:ssa puhallin vinkumaan ja sain ongelman siirrettyä ruiskuttamalla teflon rasvaa moottorin neulalaakereille, rasva pitää olla todella juoksevaa että sitä saa edes hiukan menemään laakeripinnoille ja mutta toisaala tarpeeksi kiinteää että se pysyy siellä. Lisäksi moottori on hankalassa paikassa ja sen takia tein korjauksen samalla kun poistin imusarjanläpät eli kun imusarja oli irti koneesta. Saataa lämppärin moottorin saada irti myös ilman imusarjan irrotusta mutta ahdasta on. Ja kaiken lisäksi puhaltimen lavat ovat herkkiä rikkoontumaan/taittumaan jolloin ongelmat vaan lisääntyy kun rupeli ei ole enää tasapainossa. Ja jotta elämä ei olisi ruusuilla tanssimista niin olen useasta paikasta kuullut ettei rasvaaminen monesti auta kuin väliaikaisesti. Itsellä korjaus toimi ainakin yhden talven jonka jälkeen vaihdoin autoa. Joten ei ole tietoa kuinka pitkäikäinen korjaus loppujen lopuksi oli.
Minulla on E46 2005 ja moottori rupesi pitämään täät kuuluisaa kitinää. Se vaan voimistui näillä helteillä, eli siellä on moottori hieman tiukoilla. Merkkiliikkeessä uusi moottori maksaa 699€ tarvikkeena ei enää saa kuin ulkomailta (josta sellaisen tietenkin tilaisin n. 100-150 euron kustannuksilla).
Vaihtotyön voi tehdä itse, mutta se on aika paskamaisessa paikassa.
Jotta vältin vaihtotyön ainakin toistaiseksi, irroittelin raitisilmasuodattimen roinat ja sen alla olevan suojamuovin, jotta pääsin käsiksi itse kitinän aiheuttajaan ja lampulla katsoin missä akseli menee. Suihkutin CRC, Multilubea akselin päihin sekä itse akseliin, missä laakerit pyörivät. Testailin välillä ja kitinä loppui. Ei ole toistaiseksi kitissiyt, mutta pitää nyt seurata. Toivottavasti ei tarvitse vaihtaa koko moottoria - se on muuten vaihdettu joskus aikaisemminkin. Löysin vanhan moottorin pidikkeet autosta ja moottori oli muutenkin tuoreen näköinen...
Vaihtotyön voi tehdä itse, mutta se on aika paskamaisessa paikassa.
Jotta vältin vaihtotyön ainakin toistaiseksi, irroittelin raitisilmasuodattimen roinat ja sen alla olevan suojamuovin, jotta pääsin käsiksi itse kitinän aiheuttajaan ja lampulla katsoin missä akseli menee. Suihkutin CRC, Multilubea akselin päihin sekä itse akseliin, missä laakerit pyörivät. Testailin välillä ja kitinä loppui. Ei ole toistaiseksi kitissiyt, mutta pitää nyt seurata. Toivottavasti ei tarvitse vaihtaa koko moottoria - se on muuten vaihdettu joskus aikaisemminkin. Löysin vanhan moottorin pidikkeet autosta ja moottori oli muutenkin tuoreen näköinen...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2
- Liittynyt: 09 Joulu 2012, 16:49
- Auto: BMW 320i E90 2005
Jos E90/91 puhaltimen moottori vikisee, on korjaaminen yksenkertaista. Ottakaa raikkari pois paikoiltaan. Puhallin näkyy tällöin hanttarin puolelta. Koska moottori on pystyasennossa, niin ottakaa pitkä nippuside ja ohjatkaa nippusiteenpää moottorin juurelle ja suihkuta nippusidettä pitkin lukkoöljyä. Lukkoöljy voitelee akselin ja vikinä loppuu siihen! Mulla ongelma oli reilu vuosi sitten ja tänäpäivänä puhaltimenmoottori on vikisemättä!
Kiitokset tästä kommentista, tein aivan samalla lailla ja lähti kokonaan pois!Summerman75 kirjoitti:Jos E90/91 puhaltimen moottori vikisee, on korjaaminen yksenkertaista. Ottakaa raikkari pois paikoiltaan. Puhallin näkyy tällöin hanttarin puolelta. Koska moottori on pystyasennossa, niin ottakaa pitkä nippuside ja ohjatkaa nippusiteenpää moottorin juurelle ja suihkuta nippusidettä pitkin lukkoöljyä. Lukkoöljy voitelee akselin ja vikinä loppuu siihen! Mulla ongelma oli reilu vuosi sitten ja tänäpäivänä puhaltimenmoottori on vikisemättä!
ps. sitä kannattaa suihkuttaa ihan reilusti, niin ei ainakaan palaa takaisin.
Hyvin loogista ja mittatoleransseista se riippuu. Tehtaalla ne voisivat laittaa paksumman akselin. Kaikki ilmeisesti menee näin. Viat ilmaantuvat yleensä talvella ja pakkasilla, miksi? No siksi, koska lämppärin moottorin akseli on metallinen ja pakkasen vaikutuksesta se hieman kutistuu. Ei paljon, mutta kuitenkin niin että syntyy välystä. Akselin pää on todennäköisesti muovilaakerissa tai muoviholkissa. Muovia kylmyys ei kutistuta, ainoastaan saattaa tehdä hauraaksi.
Se että se on ruostunut, niin sen ei pitäisi liittyä vikinään yhtään. Ja tämä vikinä ääni taas on seurausta lämppärin akselin halkaisijan kutistumisesta, jolloin siivekkeet tai tuulettimen kehä osuu reunaan. Ongelma ei ole pahan, vaikka ääni on. Mielestäni kyse on laatuvirheestä.
Se että se on ruostunut, niin sen ei pitäisi liittyä vikinään yhtään. Ja tämä vikinä ääni taas on seurausta lämppärin akselin halkaisijan kutistumisesta, jolloin siivekkeet tai tuulettimen kehä osuu reunaan. Ongelma ei ole pahan, vaikka ääni on. Mielestäni kyse on laatuvirheestä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 132
- Liittynyt: 15 Marras 2012, 23:14
- Auto: BMW 318dA LCI 2009
Minä ehdinkin jo miettiä, mistä kitinä johtuu.
Autossani (318dA vm. -09) kuuluu lyhytaikainen melko hiljainen kitinä aamulla käynnistettäessä, jos yölämpötila on ollut tuollaiset kymmenkunta astetta miinusta tai enemmän. Ääni kestää ehkä pari sekuntia ja se kuuluu, vaikka auto on ollut piuhan päässä.
Onneksi takuuta on vielä melkein kaksi vuotta jäljellä, joten ei hätää.
Autossani (318dA vm. -09) kuuluu lyhytaikainen melko hiljainen kitinä aamulla käynnistettäessä, jos yölämpötila on ollut tuollaiset kymmenkunta astetta miinusta tai enemmän. Ääni kestää ehkä pari sekuntia ja se kuuluu, vaikka auto on ollut piuhan päässä.
Onneksi takuuta on vielä melkein kaksi vuotta jäljellä, joten ei hätää.
Mikäs takuu sinulla on?Brooks kirjoitti:Onneksi takuuta on vielä melkein kaksi vuotta jäljellä, joten ei hätää.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 132
- Liittynyt: 15 Marras 2012, 23:14
- Auto: BMW 318dA LCI 2009
Premium Selection -takuu vuodenvaihteesta alkaen.salmol kirjoitti:Mikäs takuu sinulla on?Brooks kirjoitti:Onneksi takuuta on vielä melkein kaksi vuotta jäljellä, joten ei hätää.
Toivottavasti kattaa myös tällaiset tapaukset.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 43
- Liittynyt: 30 Elo 2011, 14:20
- Auto: i4 M50
ex: F30 330e -17, 320dA -12, e90 320d -08
Omasta kokemuksesta: kattaa, mutta helpolla et tule asian suhteen pääsemään.Brooks kirjoitti:
Premium Selection -takuu vuodenvaihteesta alkaen.
Toivottavasti kattaa myös tällaiset tapaukset.
Itsellä asia kulki tätä rataa:
Ensimmäsen kerran, kun puhaltimen kitinästä valitin huollon yhteydessä, tuomio oli "ei pystytä todentamaan vikaa". Totesin että koska vika on päällä vain reilulla pakkasella ja hetken aikaa, on sen todentaminen hankalaa koska käytännössä auto on aina lämmin kun sen huollon pihaan ajaa. Sovittiin että katsotaan seuraavassa huollossa tarkemmin.
Toisella kerralla, kuin ihmeen kaupalla, vika havaittiin, mutta osia ei ollut hyllyssä. Kysyin, koska asia pitää laittaa kuntoon, jolloin sain vastaukseksi että BPS:n voimassaolon puitteissa. Ajattelin, että no, seuraavassa huollossa sitten.
Varatessani seuraavaa huoltoa, pyysin samalla huomioimaan yllä mainitun osatarpeen ja uusi moottori tilattiin.
Hain auton huollosta, vikaa ei edelleenkään korjattu, koska vikaa ei saada esiin (alkusyksystä ei kovin kylmää ole). Ja tässä vaiheessa kävi ilmi, että koska alkuperäisestä diagnoosista oli kulunut yli puoli vuotta, BPS:ää hallinnoiva If vakuutusyhtiö ei diagnoosia enää kelpuuta. Lisäksi If kuulemma vaatii tästä kitinästä nauhoitetun ääninäytteen. Autokeskus Airport nosti kädet pystyyn tässä vaiheessa. Ehdottivat että odottaisin pakkasia ja veisin auton sinne seisomaan yöksi. Totesin että mikäs siinä jos sijaisauton annatte, työmatkaa kun on 80 km sivu, niin ei se julkisillakaan oikein taitu. Ei mennyt läpi, ongelma siirrettiin byrokratian rattaisiin (Autokeskuksen BPS-vastaava) ja sille tielle jäi pitkäksi aikaa.
Tästä hermostuneena rupesin kitisemään asiasta maahantuojan suuntaan (taisi olla marraskuuta), jota kautta asia rupesikin järjestymään - suuret kiitokset sinne suuntaan. Maahantuoja lupasi sijaisauton demo-fleetista ja hoitaa asian Autokeskus/If-akselilla.
Sitten elettiinkin jo joulukuun alkua, kun auton tämän tiimoilta Airporttiin vein ja sain tilalle maahantuojan toimittaman 520dA:n jossa oli alle 100 km mittarissa.
Tässä kohtaa Murphy iski sormensa peliin. Tosiaan, 5-sarjalaisessa alle 100km mittarissa ja rekisteröity elokuussa. Joulukuun alussa yöpakkasta yli -20 ja kuten arvata saattaa, 5-sarjalaisessa kesädieseliä tankissa. Ei muuten lähtenyt pihasta mihinkään.
No, ei muuta kuin toisella autolla töihin ja soitto maahantuojalle. Pahoittelivat kovasti ja lupasivat toimittaa toisen auton tilalle, joka oli ilmeisesti sillä hetkellä Kouvolassa. Hyytyneen 5-sarjalaisen avaimet oli tietysti minulla taskussa Vantaalla. No, hinausauto ajoi sitten Kouvolasta ensin maahantuojalle Vantaalle hakemaan 5-sarjalaisen vara-avaimet ja sitten vaihtamaan autoa pihalle (Orimattilaan). Tilalle tuli maahantuojan 3-sarjalainen, jolla sitten ajelinkin muutaman päivän ja olin kovin tyytyväinen. Ei varmaan tullut ihan ilmaiseksi maahantuojale, jolla ei kuitenkaan suoranaisesti ollut osaa eikä arpaa koko keissiin, muuta kuin asiakastyytyväisyyden ylläpito. No, varsinkin tuo 3-sarjalainen toimi kyllä hyvänä koeajona autonvaihtoa ajatellen.
Viikonlopun jälkeen kävin hakemassa autoni, jossa oli viimein tuo moottori vaihdettu. En tiedä kuka sen loppujen lopuksi maksoi, kun eivät kuulemma saaneet vikaa todennettua edelleenkään. Kuljettajan penkkiin saivat kuitenkin kunnon tahrat aikaiseksi, jotka pestiin pois Autokeskuksen piikkiin seuraavassa huollossa eli noin kuukausi takaperin.
Summa summarum:
- aikaa koko episodissa paloi yli vuosi ja hermot muutaman kerran.
- Maahantuojalle täydet pisteet, kesädiesel oli hieman onneton sattuma.
- Autokeskukselle moitetta siitä, että epäselvät käytännöt Ifin ja heidän välillä päästettiin valumaan asiakkaan murheeksi. Jos minulle olisi alunperin kerrottu puolen vuoden rajasta, ongelmaa ei olisi syntynyt. Ilmeisesti If oli tiukentanut tulkintaansa (ja keksinyt tuon puolen vuoden säännön) oman autoni diagnoosin ja korjausyrityksen välisenä aikana, mutta silti tätä ei mielestäni olisi saanut asiakkaan ongelmaksi vyöryttää. Tästä (ja penkin sotkemisesta) huolimatta, ei Autokeskuksen osaltakaan täysin paska maku suuhun jäänyt.
- Tiedostakaa että BPS:n vastapuolena on vakuutusyhtiö (tässä tapauksessa If) ja toiminta on sen mukaista. Autokeskuksella (tai muulla vastaavalla huolto-organisaatiolla) ei välttämättä ole mitään sananvaltaa siihen, mitä takuu korvaa tai ei korvaa.