Oma kävi vihdoin jakopään uusinnassa ja kulut meni kuten oli sovittu eli kaikki BMW:n piikkiin lukuunottamatta nesteitä. Auto siis 10/2010 valmistunut N47D20C koneella 125tkm ajettu Saksasta uitettu ja Pärnäsellä omin öljyin ja KL-osin pääosin huollettu. Edellinen huoltomerkintä oli tosin marmorilta, kun käytin 120tkm tarkastuksessa siellä. Samalla vaihtui myös omat öljyt siellä, kun vaihtohinta oli pudonnut järkevälle tasolle (39 eur).
Rallatus on selkeästi hävinnyt ja positiivisena ainakin vielä, että kaikki toimii kuten ennenkin. Mittariin oli tullut n. 30km lisää, joten lienee ihan koeajettukin. En tiedä onko vaikutelmaa vain, mutta samassa yhteydessä vaihdettu vesipumppu ja termari tuntuisi lämmittävän koneen nopeammin. Termari näyttäisi nostavan lämpötilan 90-asteeseen, kun vanha oli 87-astetta. Vesipumppu oli kuulemma jo hivenen väljä, joten vaihto noilla kilometreilla ei ainakaan liioiteltua tainnut olla ja helposti hoituu, kun kone on irti.
N47 moottori
Hyvä kuulla, että onnistui kivuttomasti ja ilman kustannuksia. Vielä parempi olisi, jos saisi remontin pois alta ennen kuin rallatusta alkaa oikeasti kuulumaan. Saattaa kyllä olla turhaa haihattelua ko. merkin politiikat tuntien...TKU kirjoitti:Oma kävi vihdoin jakopään uusinnassa ja kulut meni kuten oli sovittu eli kaikki BMW:n piikkiin lukuunottamatta nesteitä. Auto siis 10/2010 valmistunut N47D20C koneella 125tkm ajettu Saksasta uitettu ja Pärnäsellä omin öljyin ja KL-osin pääosin huollettu. Edellinen huoltomerkintä oli tosin marmorilta, kun käytin 120tkm tarkastuksessa siellä. Samalla vaihtui myös omat öljyt siellä, kun vaihtohinta oli pudonnut järkevälle tasolle (39 eur).
Rallatus on selkeästi hävinnyt ja positiivisena ainakin vielä, että kaikki toimii kuten ennenkin. Mittariin oli tullut n. 30km lisää, joten lienee ihan koeajettukin. En tiedä onko vaikutelmaa vain, mutta samassa yhteydessä vaihdettu vesipumppu ja termari tuntuisi lämmittävän koneen nopeammin. Termari näyttäisi nostavan lämpötilan 90-asteeseen, kun vanha oli 87-astetta. Vesipumppu oli kuulemma jo hivenen väljä, joten vaihto noilla kilometreilla ei ainakaan liioiteltua tainnut olla ja helposti hoituu, kun kone on irti.
Näissä on kyllä myös esiintynyt ahtopaineen säätöservon ohjauselektroniikan vikaa, samoilla oireilla, vika voi olla hyvin satunnainenkin, antaa toki vikakoodia säätimestä. Ohjauselektroniikan saa korjattua n150€ irto-osa ja 2-300e autossa paikallaan oleva.Mikkx kirjoitti:Mulla oli saman tyyppinen vika (vikailmoitus säätimestä tuli silloin tällöin kiihdytystilanteessa) ja turbon säätimelle tehtiin voiteluelvytys. Merkkiliike ehdotti uuden turbon vaihtoa, minkä hintaa pelästyttyäni kysyin Saksasta uuden turbon hintaa (n. 900 euroa). Kun kaikki kuitenkin tuntui toimivan, päätin olla tekemättä heti mitään.Ilipo kirjoitti:Ja vastaus tuli... Eli turbon siipien säätö jumittaa, ja ainoa korjaus on turbon vaihto? Voitelemalla saivat tänään tekohengitettyä ja nyt auto pelaa, mutta onko tosiaan että noita ei korjata? Kustannusarvio oli 2200€ \o/
Tämä voiteluelvytys tehtiin 6 kk sitten ja sen jälkeen ei ole tähän päivään mennessä oireillut, toivottavasti ei enää oireilekaan.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 86
- Liittynyt: 14 Tammi 2011, 16:42
- Auto: BMW G30 530e X-Drive 2020
- Paikkakunta: Järvenpää
Auto on E61 valmistettu 04/2009. Kone on ns. "uudempaa" C-tyyppiä. Ajettu 175tkm.
Mitään helinää tai rohinaa ei koneesta kuulu. Kaikin puolin kuullostaa ulkopuolelta ihan terveeltä. Mutta kabiiniin välittyy kiihdytettäessä 1500rpm > ylöspäin sellainen tasainen kihisevä suhina, joka tulee selvästi konehuoneen puolelta. Kovenee kierrosten mukaan, ja on luonteeltaan sellainen tasainen "hiova" sihinä. Ääni ei kuulu kylmänä, mutta 10km ajon jälkeen alkaa erottumaan. Sen pystyy kyllä paikallistamaan auton ulkopuolellakin, jolloin se ei pistä korvaan mitenkään epäterveenä äänenä. Mutta kabiiniin siitä suodattuu terävä sihisevä, tasainen taajuus. Voiko tuollainen ääni olla jakopäästä peräisin? Vai onko noissa jo ostettuna ominaisuutena, ehjänäkin tuollainen vaimeasti erottuva ääni?
Mitään helinää tai rohinaa ei koneesta kuulu. Kaikin puolin kuullostaa ulkopuolelta ihan terveeltä. Mutta kabiiniin välittyy kiihdytettäessä 1500rpm > ylöspäin sellainen tasainen kihisevä suhina, joka tulee selvästi konehuoneen puolelta. Kovenee kierrosten mukaan, ja on luonteeltaan sellainen tasainen "hiova" sihinä. Ääni ei kuulu kylmänä, mutta 10km ajon jälkeen alkaa erottumaan. Sen pystyy kyllä paikallistamaan auton ulkopuolellakin, jolloin se ei pistä korvaan mitenkään epäterveenä äänenä. Mutta kabiiniin siitä suodattuu terävä sihisevä, tasainen taajuus. Voiko tuollainen ääni olla jakopäästä peräisin? Vai onko noissa jo ostettuna ominaisuutena, ehjänäkin tuollainen vaimeasti erottuva ääni?
Noniin!
Ostin noin 5 viikkoa sitten liikkeestä 320d e91touring bemarin vm 2011 ja moottorina siis tuo n47 135kw.
Osto hetkellä olin tietoinen mahdollisista n47 moottorin jakopää ongelmista, mutta koeajolla en mielestäni kuullut(osannut kuunnella) poikkeavaa ääntä jakopäästä.
Pari viikkoa ajeltuani aloin kiinnittää huomiota hieman epätasaiseen vaimeaan kihnuttavaan ääneen moottoritilasta, vein auton turun metroautoon kuunneltavaksi ja kyllä jakopään äänihän se oli, ei vielä paha mutta ei se siitä paremmaksikaan muutu... kilometrejä mittarissa 118tkm.
No autossa myyjäliikkeen ajoturva niin ilman suurempia taisteluita jakopään molemmat ketjut vaihtoon hinta 2600e kokonaisuudessaan. Nyt huolettomia kilometrejä edessä (ainakin jakopään suhteen). Kyllä tuo vaimeakin ääni on merkki viallisesta/alkavasta jakopää ongelmasta, koska nyt kun juuri korjattu niin tuota ketjun ääntä omaankorvaan kyllä lähes mahdoton enää kuulla.
Ostin noin 5 viikkoa sitten liikkeestä 320d e91touring bemarin vm 2011 ja moottorina siis tuo n47 135kw.
Osto hetkellä olin tietoinen mahdollisista n47 moottorin jakopää ongelmista, mutta koeajolla en mielestäni kuullut(osannut kuunnella) poikkeavaa ääntä jakopäästä.
Pari viikkoa ajeltuani aloin kiinnittää huomiota hieman epätasaiseen vaimeaan kihnuttavaan ääneen moottoritilasta, vein auton turun metroautoon kuunneltavaksi ja kyllä jakopään äänihän se oli, ei vielä paha mutta ei se siitä paremmaksikaan muutu... kilometrejä mittarissa 118tkm.
No autossa myyjäliikkeen ajoturva niin ilman suurempia taisteluita jakopään molemmat ketjut vaihtoon hinta 2600e kokonaisuudessaan. Nyt huolettomia kilometrejä edessä (ainakin jakopään suhteen). Kyllä tuo vaimeakin ääni on merkki viallisesta/alkavasta jakopää ongelmasta, koska nyt kun juuri korjattu niin tuota ketjun ääntä omaankorvaan kyllä lähes mahdoton enää kuulla.
Oma N47 130 kw koneella oleva 320dA (3/2008 eli a-tyypin kone) kävi jakopään hilujen vaihdossa viikko sitten. Kilsoja takana 176 tkm. Vaihtokustannukset tehtaan piikkiin. Samalla vaihdettiin moniurahihna, värinnänvaimennin ja termari, nämä omaan piikkiin ja samalla koneeseen laitettiin mukana viemäni öljyt + suodatin.
Helsinginssä Herttoniemen Laakkonen hoiti homman (sain työpaikan alet noihin omanatyönä vaihdettuihin osiin). Kyllä huomaa että kone käy tasaisemmin ja kuulostaa sivistyneemmältä kuin aiemmin. Sen verran oli jo ketju päässyt venymään.
Saksastahan tämäkin on jokunen vuosi suomeen muilutettu ja huollettu missä on parhaaksi katsottu.
Helsinginssä Herttoniemen Laakkonen hoiti homman (sain työpaikan alet noihin omanatyönä vaihdettuihin osiin). Kyllä huomaa että kone käy tasaisemmin ja kuulostaa sivistyneemmältä kuin aiemmin. Sen verran oli jo ketju päässyt venymään.
Saksastahan tämäkin on jokunen vuosi suomeen muilutettu ja huollettu missä on parhaaksi katsottu.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 161
- Liittynyt: 14 Maalis 2011, 22:38
- Auto: Tesla MYLR23
- Paikkakunta: Vantaa
Auto kävi muussa takuukorjauksessa. Olivat samalla kuunnelleet jakopään ja tuomio oli, että vaihtoon ennenkuin hajoaa. Autohan on vm. 2013 ja ajettu 57tkm eli voi alkaa oireilemaan uudemmissakin vähillä kilometreillä. Itse olin huomannut moottorista kuuluvan kylmänä sellaisen aaltoilevan kihnuttavan äänen ihan kuin moniurahihnasta voisi olettaa kuuluvan. Tämä menee tehdastakuuseen, kun se on vielä voimassa.
Nyt: Tesla MYLR23
Ex: 2x Opel Kadett, Toyota Camry, Renault 21, Renault Laguna, Volvo V70, Volvo V70 awd, BMW X3 3.0sd, X1 xDrive 2.0d, 320iA GT xDrive
Ex: 2x Opel Kadett, Toyota Camry, Renault 21, Renault Laguna, Volvo V70, Volvo V70 awd, BMW X3 3.0sd, X1 xDrive 2.0d, 320iA GT xDrive
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 161
- Liittynyt: 14 Maalis 2011, 22:38
- Auto: Tesla MYLR23
- Paikkakunta: Vantaa
Asiasta nyt kiinnostuneena kaivelin netistä tietoa ja löysin linkin tämmöiseen kuvaan.
http://img4.hostingpics.net/pics/713579 ... 104534.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://img4.hostingpics.net/pics/713579 ... 104534.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Nyt: Tesla MYLR23
Ex: 2x Opel Kadett, Toyota Camry, Renault 21, Renault Laguna, Volvo V70, Volvo V70 awd, BMW X3 3.0sd, X1 xDrive 2.0d, 320iA GT xDrive
Ex: 2x Opel Kadett, Toyota Camry, Renault 21, Renault Laguna, Volvo V70, Volvo V70 awd, BMW X3 3.0sd, X1 xDrive 2.0d, 320iA GT xDrive
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 203
- Liittynyt: 02 Marras 2012, 13:02
- Auto: G20 330e M-sport, -19
Vai esiintyy vielä uudemmissakin.. Voisitko hieman avata viittaustasi tuohon kuvaan, osiin, päivämääriin.Puimuri kirjoitti:Asiasta nyt kiinnostuneena kaivelin netistä tietoa ja löysin linkin tämmöiseen kuvaan.
http://img4.hostingpics.net/pics/713579 ... 104534.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Ex: 520da E60 -07,520da E61 -09, 518da F10 -14, F20 116da -15, F10 518da m-sport, -15
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 161
- Liittynyt: 14 Maalis 2011, 22:38
- Auto: Tesla MYLR23
- Paikkakunta: Vantaa
Tuolta löysin.
http://www.btcf.fi/forum/showpost.php?p ... tcount=256" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.btcf.fi/forum/showpost.php?p ... tcount=256" onclick="window.open(this.href);return false;
Nyt: Tesla MYLR23
Ex: 2x Opel Kadett, Toyota Camry, Renault 21, Renault Laguna, Volvo V70, Volvo V70 awd, BMW X3 3.0sd, X1 xDrive 2.0d, 320iA GT xDrive
Ex: 2x Opel Kadett, Toyota Camry, Renault 21, Renault Laguna, Volvo V70, Volvo V70 awd, BMW X3 3.0sd, X1 xDrive 2.0d, 320iA GT xDrive
Mutta tuohan on ketjun kiristin, eikös se valmistusvika jakopäähän liittyen ollut ketjun ohjuri eikä kiristin, noin isossa mittakaavassa ainakin?Puimuri kirjoitti:Tuolta löysin.
http://www.btcf.fi/forum/showpost.php?p ... tcount=256" onclick="window.open(this.href);return false;
Mutta siis tuo osa näyttää realoemin mukaan vaihtuneen tähän N47-koneeseen.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2
- Liittynyt: 01 Huhti 2015, 17:49
Takaisinkutsukamppanja koskee tällä hetkellä kaikkia tietyillä alustanumeroilla olevia N47:ja kilometrimäärästä riippumatta. Omassa jo yli 200k km (9/2007) ja täysin veloituksetta menee jakopääremppa. Kerrankin jotakin positiivista.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 128
- Liittynyt: 11 Marras 2013, 18:56
- Auto: F10 530dA xDrive -11
F45 225xe -20 - Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Tuossa on liitteenä netistä löytynyt dokkari asian tiimoilta.salmol kirjoitti:Onko linkkiä kampanjaan?
- Liitteet
-
- N47-service_information.pdf
- (74.02 KiB) Tiedosto ladattu 2887 kertaa
Ex: F45 225xe -17, F20 118dA -13, E87 116d -10, E39 530dAT -03
Ei koskenut ainakaan viimeksi uudempaa N47:aa (184 hp). Jos tilanne muuttuu, niin olisi kiva kuulla.HokkisPokkis kirjoitti:Takaisinkutsukamppanja koskee tällä hetkellä kaikkia tietyillä alustanumeroilla olevia N47:ja kilometrimäärästä riippumatta. Omassa jo yli 200k km (9/2007) ja täysin veloituksetta menee jakopääremppa. Kerrankin jotakin positiivista.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2
- Liittynyt: 01 Huhti 2015, 17:49
Ymmärsin, että tätä kamppanjaa oli juuri laajennettu. Ensi viikolla pitäisi tulla tästä ilmoituksia. Eivät pystyneet puhelimessa sanomaan, että kuuluuko tuo minun n47 kamppanjaan. Kehoittivat ajamaan paikan päälle ja avaimesta lukemalla vasta selvisi.foobarbaz kirjoitti:Ei koskenut ainakaan viimeksi uudempaa N47:aa (184 hp). Jos tilanne muuttuu, niin olisi kiva kuulla.HokkisPokkis kirjoitti:Takaisinkutsukamppanja koskee tällä hetkellä kaikkia tietyillä alustanumeroilla olevia N47:ja kilometrimäärästä riippumatta. Omassa jo yli 200k km (9/2007) ja täysin veloituksetta menee jakopääremppa. Kerrankin jotakin positiivista.
Ok, eli ei koske F-sarjaa.Wäinö kirjoitti:Tuossa on liitteenä netistä löytynyt dokkari asian tiimoilta.salmol kirjoitti:Onko linkkiä kampanjaan?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Joo kyllä se takaisinkutsu kamppanja pitää paikkansa mutta en osaa sanoa tarkoin millä valmistenumerolla varustetut autot kutsutaan jakopää remonttiin. Soitin äsken kaverilleni joka toimii työnjohtajana Turun Autokeskuksessa ja vastuualueena BMW. Paras tapa tosiaan mennä avaimen kanssa marmorille ni sieltä tulee infoa onko tarvetta. Kutsua ei välttämättä tule vaikka kuuluisi ohjelmaan, ei ymmärrä... Oma autoni joka on tullut tehtaasta ulos 18.2.2010 ei kuulu takaisinkutsun piiriin. En tiedä onko se hyvä asia, jos kuitenkin tulee ongelmia...