N47 moottori

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
bmx1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 15 Maalis 2012, 18:59

onko jollain parempaa tietoja n47 moottorien ylim.äänistä joita noissa ulkomaalaisissa keskustelu palstoilla on käyty
liittyen jakopäähän??
Viimeksi muokannut bmx1, 12 Maalis 2013, 16:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nupaha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 66
Liittynyt: 03 Joulu 2011, 15:40
Auto: E61 LCI
Paikkakunta: Pohojanmaa

En ole kuullut muuta kuin huhuja. Jos niissä olis suurempaa ongelmaa varmasti niistä olis tällä tai BTCF:n puolella huomattavasti enemmän kirjoteltu, vertaa esim imuläppäongelmat. Ittelläkin on tossa E61:ssä tämä moottori ja ainakin vielä on hyvin pelittänyt...no eipä kilsoja ole vielä tosin 100 tuhattakaan.
spetke
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 109
Liittynyt: 16 Marras 2011, 08:46

Kyllähän noista on jakopäitä hajoillut. Itselleni tullut kolme tapausta esiin. Tosin kaksi on ollut takseja joilla oli ajettu vasta 150-170+tkm ja yksi oli ihan "siviiliauto" jolla oli ajettu jo enempi.
Ja vielä tuohon nupahan kertomaan täytyy muistaa, että tuolla BTCF puolella pelataan enempi noiden vanhojen katiskojen ja niiden virittelyiden kanssa joten tämä aihe ei ole välttämättä vielä ihan ajankohtaista siellä.
Pilatus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 17 Helmi 2012, 12:21

luin jostain foorumilta, että kyseiseen koneeseen olisi tehty jokin parannus elokuusta 2008 alkaen. Tämän parannuksen jälkeen kuulemma jakopää vikaa ei enään kuulemma olisi. Mutta en tiedä pitääkö kuinka hyvin paikkaansa.

Täytyy toivoa, että pitää paikkansa. Oma auto on tullut tehtaalta ulos 13.10.2008.
Avatar
TKU
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 341
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:27
Paikkakunta: Jyväskylä

Minä muistan lukeneeni, että jossain maaliskuun 2009 paikkeilla olisi tuohon tullut parannusta. PuMAsta löytyy niukkaa tietoa tuosta, mutta korjaus on ilmeisesti tehty kuitenkin 2009 vuosimalliin eli 09/2008 lähtien.
Avatar
miczu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:14
Auto: E93 320dA M-sport 2008, Opel vectra 1.8 1999

Tuohon on tullut uusi puma, sisältäen kahta erillaista versiota, riippuen milloin moottori valmistettu.

tuossa linkki:

http://www.puma-index.de/Lists/PUMA/AllItems.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Ex: Volvo S80 2.4d 2007, Peugeot 407 2.7HDi coupe 2006, MB E200cdi 2003, BMW 330ci 2000, Volvo S60 2001, Opel vectra i-line 1998, Pontiac Firebird 1990, Chevy fleetside stargraft pick-up 1991....
hattiwatti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 82
Liittynyt: 23 Helmi 2011, 22:04
Paikkakunta: Vantaa

spetke kirjoitti:Kyllähän noista on jakopäitä hajoillut. Itselleni tullut kolme tapausta esiin. Tosin kaksi on ollut takseja joilla oli ajettu vasta 150-170+tkm ja yksi oli ihan "siviiliauto" jolla oli ajettu jo enempi.
Ja vielä tuohon nupahan kertomaan täytyy muistaa, että tuolla BTCF puolella pelataan enempi noiden vanhojen katiskojen ja niiden virittelyiden kanssa joten tämä aihe ei ole välttämättä vielä ihan ajankohtaista siellä.
Miten huolissaan tästä olisi syytä olla. Lähinnä, että meneekö se kerrasta naps vai ilmoitteleeko itsestään ajan saatossa, jotta sille voi sitten tarpeen vaatiessa tehdä jotain? Viime huollon yhteydessä yritin udella, mutta sanoivat vaan, että tule takaisin sitten jos se alkaa vaivata niin tutkitaan.. :dumb:
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

hattiwatti kirjoitti:
spetke kirjoitti:Kyllähän noista on jakopäitä hajoillut. Itselleni tullut kolme tapausta esiin. Tosin kaksi on ollut takseja joilla oli ajettu vasta 150-170+tkm ja yksi oli ihan "siviiliauto" jolla oli ajettu jo enempi.
Ja vielä tuohon nupahan kertomaan täytyy muistaa, että tuolla BTCF puolella pelataan enempi noiden vanhojen katiskojen ja niiden virittelyiden kanssa joten tämä aihe ei ole välttämättä vielä ihan ajankohtaista siellä.
Miten huolissaan tästä olisi syytä olla. Lähinnä, että meneekö se kerrasta naps vai ilmoitteleeko itsestään ajan saatossa, jotta sille voi sitten tarpeen vaatiessa tehdä jotain? Viime huollon yhteydessä yritin udella, mutta sanoivat vaan, että tule takaisin sitten jos se alkaa vaivata niin tutkitaan.. :dumb:
Kun koneesta alkaa kuulumaan ääntä, on tasan kaksi vaihtoehtoa, joko laittaa auto äkkiä vaihtoon tai korjata jakopää.
Halvemmalla taitaa päästä, kun tilaa Saksasta vähän ajetun vaihtokoneen, siis sitä vuosikertaa josta tämä heikko jakopää on jo korjattu, ja laittaa/vaihdattaa sen tilalle. Tällöin kustannukset jäävät n.3500€:n kieppeille. Jakopään korjaaminen merkkiliikkeessä maksaa huomattavasti enemmän. Surkeinta tässä(kin) asiassa on se, että valmistaja pesee kätensä käytännössä kokonaan ongelmasta. Ei todellakaan vakuuta BMW:n osaaminen dieselmoottoreissa, ensin imusarjan läpät, nyt tämä... :thdw:
hattiwatti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 82
Liittynyt: 23 Helmi 2011, 22:04
Paikkakunta: Vantaa

Worm kirjoitti: Kun koneesta alkaa kuulumaan ääntä, on tasan kaksi vaihtoehtoa, joko laittaa auto äkkiä vaihtoon tai korjata jakopää.
Halvemmalla taitaa päästä, kun tilaa Saksasta vähän ajetun vaihtokoneen, siis sitä vuosikertaa josta tämä heikko jakopää on jo korjattu, ja laittaa/vaihdattaa sen tilalle. Tällöin kustannukset jäävät n.3500€:n kieppeille. Jakopään korjaaminen merkkiliikkeessä maksaa huomattavasti enemmän. Surkeinta tässä(kin) asiassa on se, että valmistaja pesee kätensä käytännössä kokonaan ongelmasta. Ei todellakaan vakuuta BMW:n osaaminen dieselmoottoreissa, ensin imusarjan läpät, nyt tämä... :thdw:
Ei kai nyt yhden ketjun vaihto ja osat maksa noin paljoa? Kai sen osaa tehdä muutkin kuin merkkiliike?
bmx1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 15 Maalis 2012, 18:59

Worm kirjoitti:
hattiwatti kirjoitti:
spetke kirjoitti:Kyllähän noista on jakopäitä hajoillut. Itselleni tullut kolme tapausta esiin. Tosin kaksi on ollut takseja joilla oli ajettu vasta 150-170+tkm ja yksi oli ihan "siviiliauto" jolla oli ajettu jo enempi.
Ja vielä tuohon nupahan kertomaan täytyy muistaa, että tuolla BTCF puolella pelataan enempi noiden vanhojen katiskojen ja niiden virittelyiden kanssa joten tämä aihe ei ole välttämättä vielä ihan ajankohtaista siellä.
Miten huolissaan tästä olisi syytä olla. Lähinnä, että meneekö se kerrasta naps vai ilmoitteleeko itsestään ajan saatossa, jotta sille voi sitten tarpeen vaatiessa tehdä jotain? Viime huollon yhteydessä yritin udella, mutta sanoivat vaan, että tule takaisin sitten jos se alkaa vaivata niin tutkitaan.. :dumb:
Kun koneesta alkaa kuulumaan ääntä, on tasan kaksi vaihtoehtoa, joko laittaa auto äkkiä vaihtoon tai korjata jakopää.
Halvemmalla taitaa päästä, kun tilaa Saksasta vähän ajetun vaihtokoneen, siis sitä vuosikertaa josta tämä heikko jakopää on jo korjattu, ja laittaa/vaihdattaa sen tilalle. Tällöin kustannukset jäävät n.3500€:n kieppeille. Jakopään korjaaminen merkkiliikkeessä maksaa huomattavasti enemmän. Surkeinta tässä(kin) asiassa on se, että valmistaja pesee kätensä käytännössä kokonaan ongelmasta. Ei todellakaan vakuuta BMW:n osaaminen dieselmoottoreissa, ensin imusarjan läpät, nyt tämä... :thdw:
hattiwatti kirjoitti:
Worm kirjoitti: Kun koneesta alkaa kuulumaan ääntä, on tasan kaksi vaihtoehtoa, joko laittaa auto äkkiä vaihtoon tai korjata jakopää.
Halvemmalla taitaa päästä, kun tilaa Saksasta vähän ajetun vaihtokoneen, siis sitä vuosikertaa josta tämä heikko jakopää on jo korjattu, ja laittaa/vaihdattaa sen tilalle. Tällöin kustannukset jäävät n.3500€:n kieppeille. Jakopään korjaaminen merkkiliikkeessä maksaa huomattavasti enemmän. Surkeinta tässä(kin) asiassa on se, että valmistaja pesee kätensä käytännössä kokonaan ongelmasta. Ei todellakaan vakuuta BMW:n osaaminen dieselmoottoreissa, ensin imusarjan läpät, nyt tämä... :thdw:
Ei kai nyt yhden ketjun vaihto ja osat maksa noin paljoa? Kai sen osaa tehdä muutkin kuin merkkiliike?
Ongelmana on se että jakopää on koneen takana eli joutuu ottamaan koneen pois kun tekee jakopää remontin(korjatkaa jos olen väärässä)


googleta "bmw n47 problems" löytyy jotain
janner
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 01 Marras 2011, 16:56
Auto: BMW 330e
Paikkakunta: Kempele

wetterillä sanoivat että on n. 5000€ remppa tuo jakopää, josta töitä 2000€. 150k km asti menee osat tehtaan piikkiin ja työnosuus jää asiakkaalle. Muissa asioissa käytin autoa siellä niin tarkistelivat tuota ja vielä ei 137k ajetussa mitään ilmenny, selvitys tehdään kuulemma kuuntelemalla auton alta ja jollain ohjelmalla, miten ja millä ohjelmalla niin ei oo mitään hajua.
Pilatus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 17 Helmi 2012, 12:21

Kävin tänään houltolikkeessä kyselemässä jakopään ongelmista. Kuulemma muutamasta taksista mennyt jakopää, koska auto on niin paljon tyhjäkäynnillä. Sanoi, että vaikea selvittää missä koneessa on uudistettu jakopää ja missä ei ole. Mutta yleisesti sanoi, että on harvinainen vika. Koska sanoi tietävänsä sellaisia autoja joilla on ajettu paljonkin, eikä ole mitään vikaa ollut.
spetke
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 109
Liittynyt: 16 Marras 2011, 08:46

Ketju rupeaa kyllä ääntämään ennen hajoamista. Ja aikansa kun on ääntänyt niin katkeaa mikäli asialle ei tehdä mitään.
Ja varmasti on helpompi ja halvempi keino vaihtaa tilalle uusi tai käytetty moottori kuin ruveta kunnostamaan vanhaa hajonnutta. Mikäli remonttiin halutaan ryhtyä niin koko moottori irroitetaan autosta ja puretaan osiksi.
Työn tekeminen ei onnistu missän "yleiskorjaamolla" koska heillä tuskin on siihen vaadittavia erikoistyökaluja joilla saadaan ajoitettua kampiakseli ja nokat sekä tasapainoakselit kohdilleen jne...
Moottorin korjaaminen vaatii kaikkien jakopään osien lisäksi kampiakselin vaihdon laakereineen koska ketjun hammasratas on kiinteänä kampiakselissa, joten kyseessä on tähtitieteellisen kallis remontti jossa ei ole juurikaan järkeä. Ja pelkkää ketjua ei voi uusia koska se ei täsmää vanhojen jopa kuluneiden hammaspyörien kanssa.
Uudessa kampiakselissa on hammasratas kulmat erilaiset kuin vanhassa joten tuotekehitystä on tapahtunut.
-Joku myös mainitsi, että vaihtaisi samalla uudemman moottorin vanhan tilalle mutta se ei kyllä mene päikseen tämän vanhan kanssa, moottoreissa on muutakin eroa kun kestävyys. Turboahtimet ja niiden ohjaus on erilaiset ja moottoreissa on kokonaan erilainen ohjaus ja sen myötä kaikki sähköliittimet ym on erialista joten melkeimpä on vaihdettava munan tilalle muna, tai sitten hommattava BMW organisaatiosta uusi vaihtomoottori jossa on pelkkä lohko-kansi ja laitettava siihen sitten vanhat apulaitteet kiini.
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

spetke kirjoitti: -Joku myös mainitsi, että vaihtaisi samalla uudemman moottorin vanhan tilalle mutta se ei kyllä mene päikseen tämän vanhan kanssa, moottoreissa on muutakin eroa kun kestävyys. Turboahtimet ja niiden ohjaus on erilaiset ja moottoreissa on kokonaan erilainen ohjaus ja sen myötä kaikki sähköliittimet ym on erialista joten melkeimpä on vaihdettava munan tilalle muna, tai sitten hommattava BMW organisaatiosta uusi vaihtomoottori jossa on pelkkä lohko-kansi ja laitettava siihen sitten vanhat apulaitteet kiini.
Siis eikö 3/2009 jälkeen tehty 177-heppainen kone käy heittämäläl vanhan paikalle? Tuon jälkeenhän niissä on nämä jakopäänosat kestävämmät.
spetke
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 109
Liittynyt: 16 Marras 2011, 08:46

Worm kirjoitti:Siis eikö 3/2009 jälkeen tehty 177-heppainen kone käy heittämäläl vanhan paikalle? Tuon jälkeenhän niissä on nämä jakopäänosat kestävämmät.
Ymmärtääkseni ei käy niin kuin ylhäällä kirjoitin, kun siihen moottoriin on tullut paljon muitakin uudistuksia ja muutoksia kuin pelkkä jakopään rakenne.
Tosin voin olla väärässäkin mutta näin ainakin itse olen asiaa tutkiskellut kun olen katselllut molempia moottoreita rukkilavan päällä juuri siinä uskossa, että uudempi kone menisi paikoilleen, mutta eipä mennyt ainakaan apulaitteet paikallaan, eroa on ja paljon.
Toki sitä ei lähdetty selvittämään, että jos olisi purkanut molemmista kaikki apulaitteet ym muun pois, että olisiko vanhan mallin koneen osat sopineet uuteen kansi lohko settiin kiini. Se jäi arvoitukseksi...
Scyber
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 25 Huhti 2012, 13:02

janner kirjoitti:wetterillä sanoivat että on n. 5000€ remppa tuo jakopää, josta töitä 2000€. 150k km asti menee osat tehtaan piikkiin ja työnosuus jää asiakkaalle. Muissa asioissa käytin autoa siellä niin tarkistelivat tuota ja vielä ei 137k ajetussa mitään ilmenny, selvitys tehdään kuulemma kuuntelemalla auton alta ja jollain ohjelmalla, miten ja millä ohjelmalla niin ei oo mitään hajua.
Omasta N47:sta (2008 123d -145tkm) olen kuulevinani lämpimänä koneen takaa pientä helinää. Semmoinen resonoinnin ääni 1500rpm ylöspäin. Kuuluu kabiiniin ajaessa vain lämpösenä hyvin hiljaa nelosella ko. kierroslukemilla jalkatilasta. Täyd. merkkiliikkeen huoltohistoriikki.

Varasin ajan ensiviikolle tarkastettavaksi. Onko kellään omakohtaista kokemusta / tietoa tapauksista joissa BMW olis korvannu tämmösen ~11/08 auton jakopään korjausta ja paljon on jäänyt itselle maksettavaa? Olisko mitä osaa kannattavaa vaihtaa samalla kertaa kun kone pois korista?
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

Scyber kirjoitti:
janner kirjoitti:wetterillä sanoivat että on n. 5000€ remppa tuo jakopää, josta töitä 2000€. 150k km asti menee osat tehtaan piikkiin ja työnosuus jää asiakkaalle. Muissa asioissa käytin autoa siellä niin tarkistelivat tuota ja vielä ei 137k ajetussa mitään ilmenny, selvitys tehdään kuulemma kuuntelemalla auton alta ja jollain ohjelmalla, miten ja millä ohjelmalla niin ei oo mitään hajua.
Omasta N47:sta (2008 123d -145tkm) olen kuulevinani lämpimänä koneen takaa pientä helinää. Semmoinen resonoinnin ääni 1500rpm ylöspäin. Kuuluu kabiiniin ajaessa vain lämpösenä hyvin hiljaa nelosella ko. kierroslukemilla jalkatilasta. Täyd. merkkiliikkeen huoltohistoriikki.

Varasin ajan ensiviikolle tarkastettavaksi. Onko kellään omakohtaista kokemusta / tietoa tapauksista joissa BMW olis korvannu tämmösen ~11/08 auton jakopään korjausta ja paljon on jäänyt itselle maksettavaa? Olisko mitä osaa kannattavaa vaihtaa samalla kertaa kun kone pois korista?
Jos et ole auton ensimmäinen omistaja, maahantuoja korvaa arvatenkin 0€.
Scyber
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 25 Huhti 2012, 13:02

Jos et ole auton ensimmäinen omistaja, maahantuoja korvaa arvatenkin 0€.
5kk tehdastakuuajan jälkeen havaittu ongelma ei nähdäkseni pitäisi olla ongelma siihen että valmistaja osallistuu kustannuksiin. Jälkimarkkinointiahan se olis parhaimmillaan. Sattuu toi PUMA Casekin olemaan tästä.

Eriasia tietenkin odottaa että ketju katkeaa ja sitten mennä vinkumaan jonnekkin tiskille. Katsotaan mikäli on viallinen saako Goodwilliä vai ei...
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

Scyber kirjoitti:
Jos et ole auton ensimmäinen omistaja, maahantuoja korvaa arvatenkin 0€.
5kk tehdastakuuajan jälkeen havaittu ongelma ei nähdäkseni pitäisi olla ongelma siihen että valmistaja osallistuu kustannuksiin. Jälkimarkkinointiahan se olis parhaimmillaan. Sattuu toi PUMA Casekin olemaan tästä.

Eriasia tietenkin odottaa että ketju katkeaa ja sitten mennä vinkumaan jonnekkin tiskille. Katsotaan mikäli on viallinen saako Goodwilliä vai ei...
Edelleen, jos olet auton ensimmäinen omistaja, olet vahvoilla, muuten uskallan kokemukesta väittää, ettei vastaantuloa kustannusten osalta ole juuri odotettavissa. Mutta toivottavasti olen väärässä...
Scyber
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 25 Huhti 2012, 13:02

Onko kellään kokemuksia ihan huoltotoimenpiteenä ketjun, rattaiden ja kiristinten vaihtamisesta ko. koneelle?
Vastaa Viestiin