N47 moottori

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
jutapa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 37
Liittynyt: 16 Syys 2013, 16:10

salmol kirjoitti:Eikös sen voi mitata samalla tavalla kuin vaikka moottorisahan terän, eli kuinka pinkeä jännitys siinä on kun sormella venyttelee? Jos on kireä, ei anna periksi.
...
.
Muista ketjunkiristimen vaikutus!
Toisaalta ilmeisesti N47:ssa voisit 'kohtuullisella vaivalla' tsekata vain ylimmän ketjun kunnon ... .
R1TR
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 10 Kesä 2014, 20:00

Huoltotoimenpiteenä on kyllä kova homma.yleensä kammelta pumpulle tuleva ketju poikki tai venynyt,uudenmat laahaimet paremmat rattaissa ei mulla ainakaan ollut mimkäänlaista kulumista.
Avatar
ilpo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 225
Liittynyt: 01 Loka 2012, 09:56
Auto: Suzuki Intruder M1500
Paikkakunta: Jyväskylä

Onko Active Tourerissa sama moottori?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

ilpo kirjoitti:Onko Active Tourerissa sama moottori?
Edit: Kone on dieseleissä B37 / B47 riippuen tehoista ja B38 / B48 bensa.
Viimeksi muokannut salmol, 30 Syys 2015, 10:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
heifetz
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 71
Liittynyt: 05 Heinä 2015, 11:57
Auto: E61 525dA -08
ex. E81 118d -09

Sejan kirjoitti:
Sejan kirjoitti:Tänään käytin oman E91 320d:n (12/2010) Oulun Wetterillä katsastustarkastuksessa. Pyysin kuuntelemaan jakopään äänet samassa yhteydessä. Tuomio oli, että jakopäästä kuuluu ylimääräistä rahinaa ja remontti on siis edessä. Tehtaalle laitettiin samantien GW kysely ja vastaus pitäisi tulla mahdollisesti jo huomenna. Ottivat liitteeksi kopiot huoltokirjan leimoista. Kertoivat että nämä käsitellään aina tapauskohtaisesti ja huoltotaustalla on suuri merkitys päätöksessä. Vastaantulo ilmeisesti 100% tai vaihtoehtoisesti pyöreä nolla. Autolla on ajettu 139tkm ja kaikki määräaikaishuollot on tehty valtuutetussa BMW merkkihuollossa. Auto on tuotu Saksasta 8/2014 ja olen toinen omistaja. Hieman pistelee vihaksi mikäli jään itse maksumieheksi, kun huomioi että pitkin vuotta näitä remontteja on tehty tehtaan laskuun vanhempiin ja jopa pitkästi yli 200tkm ajettuihin autoihin. Jännäksi menee :cloeye:
Alkuperäinen päätös oli, että BMW ei osallistu kustannuksiin millään tavalla. Kustannusarvio korjaukselle 3k€. Reklamaatio BMW:lle ja tänään ilmoittivat, että maksavatkin 30%. Jotenkin voin kuvitella, että kuukauden kuluttua on sitten avoin kampanja näille uudemmille moottorityypeille :wassat:
Onpas näätää toimintaa BMW:n osalta. En ainakaan N47:lla varustettua bemaria aio koskaan hankkia jos kerran uusimmissakin on sama ongelma eikä BMW ota asiasta mitään vastuuta.
Pallo55
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 13 Loka 2015, 15:03

Omasta 318d (rek. 09/2008) jakopäästä on alkanut kuulua metallista ääntä/ räminää/helinää. Varmaankin alkaa olemaan jakopäässä jotain vikaa? Mittarissa n.187tkm. Luin tätä keskustelua ja löysin että joku oli käyttänyt omaansa lahden autosalvassa, niinpä käväisin itsekin kyselemässä että onko mitään korjauskampanjoita autossani päällä. Tiskin kaveri vaan totesi että ei ainakaan tällä hetkellä tuolle alustanumerolle. Sanoi että pitäisi luultavasti maksaa itse koko jakopäänkorjaus. Unohdin kysäistä että paljon kyseiselle operaatiolle olisi tullut hintaa, kun oli kiire muualle. :)
MKV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 287
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
Paikkakunta: Kainuu

Käytin auton marmorilla jälleen kerran tuon jakopäävaivan takia. Tyhjäkäynnillä moottorin lämpimänä ollessa sieltä on taas sellainen tasainen jaksottainen höyläävä/kahnuttava ääni alkanut kesän jälkeen kuulumaan. Tulos oli, että remontti on taas tiedossa. 1. remontti tehtiin 19tkm kohdalla ja meni tietenkin tehdastakuuseen. Nyt mittarissa 78tkm ja tämä menee kuulemma BMW:n goodwilliin muutoin paitsi öljyt, jäähdytinnesteet sekä muutaman euron "pientarvikkeet" pitää itsellä kustantaa.
MKV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 287
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
Paikkakunta: Kainuu

Nyt on remontti tehty. 2 kokonaista päivää meni. Muuttui terveen kuuloiseksi taas. Vaihtoivat kaikki ketjut 3kpl, ketjujen kiristimet 2kpl, kaikki ketjuohjurit sekä ilmeisesti hammaspyörät poislukien kampiakselin hammaspyörä joka sanottiin olevan kiinteä. Kiristimet ja ketjuohjurit olivat kuulemma hieman erilaisia kuin edellisellä kerralla. Kustannus oli öljyt, jäähdytinnesteet, pientarvike sekä diagnoosi eli n. 200e.
Avatar
JKE61
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 156
Liittynyt: 29 Heinä 2011, 14:37

Käytän omaa autoani huollossa eräässä eteläsuomalaisessa valtuutetussa BMW-huollossa. Viimeisin huolto oli heinäkuussa ja kilsoja oli 187 000. Kysyin tuolloin ketjuasiaa ja huollonvarauksen henkseli-Ville lupasi selvittää, onko moottori näitä riski N47:iä. Työselosteessa oli harakanvarpailla asentajan merkintä "tässä konemallissa ei jakoketjuongelmia". Auto on otettu käyttöön 1/2011 ja nyt kilsoja 202 000. Mielestäni koneesta tulee joku sivuääni, sellainen ihme narina. Se tulee epämääräsiestä suunnasta kuin vanha radion stereofoninen testi. Taajuus muuttuu kierrosten mukana ja kuuluu pienillä nopeuksilla.
Olisi kyllä hyvä ttietää, onko ketjun kanssa riski vai ei. Ajattelin vielä polkea tuohon joitain kymmeniä tuhansia.
MKV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 287
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
Paikkakunta: Kainuu

Samaa N47D20C sarjaa se sinullakin on. Mulla tuo on 2/2012 otettu käyttöön. Toisaalta voihan sillä tosiaan päästä vaikka sen 500tkm eikä jakopää oireile välttämättä mitenkään. Joissakin tapauksissa saattaa vain ääntää oudosti. Joillakin on sitten kone levinnyt tai jakopääremppaa tehty 200tkm kohdilla ja tässä minun tapauksessa taitaa olla jonkinlainen ennätys kun toisen kerran rempataan jo 78tkm kohdalla. Toisaalta jos olisi kokeillut ja ajellut vain menemään, niin mistä sitä tietää vaikka tuo olisi kestänyt vielä ties kuinka pitkään, vaikea sanoa. Eipä tuota uskalla kuitenkaan kokeilla, ennemmin teettää remontin kuin odottaa että kone leviää.
Dealhill
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 08 Huhti 2013, 12:11

2/2009 tehtaalta rullannut 305tkm ajettu ja hyvin pelittää. Kysyin Autokeskukselta hintaa uudelle kiristimelle ja yläketjun mittaukselle, hinta oli reilu 300€. En viitsi edes ajatella, paljonko tekee, jos yläketjun joutuu vaihtamaan, vaan odottelen vielä tovin, josko kampanja päivittyisi koskemaan näitä C-koneita.

Kilometrien myötä "vainoharhaisuus" on alkanut karisemaan. Näissä moteissa kai tuppaa olemaan jos jonkinmoista ääntä mihin korva herkästi tarttuu, vaikkei mitään ongelmaa todellisuudessa olisikaan.
Sen verran kumminkin ennaltaehkäisen ongelmia, että öljyt vaihdan 15tkm välein, stop/startin otan aina pois päältä ja maltan jälkikäyttää tovin ennen sammutusta.
Janecky
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 01 Joulu 2015, 14:14

Pakko oli luoda tunnukset, kun tuli akuutti tarve kysymykselle.. Minulla on 320d vm 2010 (muistaaksen 3/2010) jakopään puolelta alkoi abt viikko takaperin kuulumaan mielestäni jakopään ketjun löystymiseen liittyvää ääntä. Luin tietenkin kaikki mahdolliset keskustelut/kirjoitukset yms. Sitten törmäsin tähän huolto/korjauskampanjaan täällä. Saako kampanjat selville vain ja ainoastaan marmorilta, ja kuinka luottamuksella voin suhtautua jos sanotaan ettei mitään kamppista esimerkiksi enää ole? Nyt kun jakopään ei ole (ehkä) rikki, niin onko 2000€ paljon vai vähän omakustanteisesti jakopäärempasta? (Tämä on ensimmäinen bmw, toivottavasti ei viimeinen, edellinen oli vw ja olin hyvilläni päästessäni siitä eroon)
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Jos on jakopään remppa tiedossa, niin bmw voi hyvinkin osallistua kustannuksiin. Ota yhteyttä merkkihuoltoon. 2000€ sinun osuudesta kuulostaa mielestäni kohtuulliselta / ok:lta.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
MKV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 287
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
Paikkakunta: Kainuu

Janecky kirjoitti:Pakko oli luoda tunnukset, kun tuli akuutti tarve kysymykselle.. Minulla on 320d vm 2010 (muistaaksen 3/2010) jakopään puolelta alkoi abt viikko takaperin kuulumaan mielestäni jakopään ketjun löystymiseen liittyvää ääntä. Luin tietenkin kaikki mahdolliset keskustelut/kirjoitukset yms. Sitten törmäsin tähän huolto/korjauskampanjaan täällä. Saako kampanjat selville vain ja ainoastaan marmorilta, ja kuinka luottamuksella voin suhtautua jos sanotaan ettei mitään kamppista esimerkiksi enää ole? Nyt kun jakopään ei ole (ehkä) rikki, niin onko 2000€ paljon vai vähän omakustanteisesti jakopäärempasta? (Tämä on ensimmäinen bmw, toivottavasti ei viimeinen, edellinen oli vw ja olin hyvilläni päästessäni siitä eroon)
Merkkihuollosta saat selville onko kampanjaa, tuskinpa sitä muualta voi selvitellä. Siltikin käsittääkseni kampanja koskee vieläkin vain vanhempia ns. A-sarjan moottoreita (N47D20A). Sinullahan tuo lienee jo uudempaa C-sarjaa (N47D20C).

Jos kerran vanhempiakin ja jo 200-300tkm ajettuja autoja on saanut kampanjan tiimoilta rempattua ihan vain öljyjen/jäähdytinnesteiden ym. pientarvikkeiden hinnalla ja lisäksi näitä uudempiakin on remontoitu samalla tavalla, vaikka minkäänlaista kampanjaa ei ole ollut päällä, niin luulisi että tuo sinunkin autosi menisi samalla tavalla. Tietysti asiaan ja mahdolliseen BMW:n goodwillin määrään vaikuttaa myös se, kuinka mones omistaja olet tai missä ja miten auto on huollettu.

Koko remontin hinta jos joutuu itse maksamaan olisi ollut ainakin tuohon F10:iin jonkin verran alle 3ke, marmorilla. Ja jos saa tehtaan goodwilliin niin sitten vain nuo nesteet, tarvikkeet ja diagnoosi eli n. 200e. Jos joudut itse maksamaan ja jos sitten käytät auton jossain muualla kuin marmorilla niin varmasti saatat saada remontin teetettyä paljonkin halvemmalla ainakin työn osalta.
Janecky
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 01 Joulu 2015, 14:14

Joo, eilen marmorilla minulle myytin ei oota, eli mikään kampanja ei koske tuota minun mallin moottoria. En sinällään yllättynyt asiasta, ihmettelin tosin juuri näiden lukemieni kirjoitusten perusteella, että joitain kampanja koskee ja joitain ei. Kysymys kun lienee kuitenkin valmistajan virheestä. No tämä on kai lähinnä minun eli kuluttajan lopullinen murhe, mutta ottaa vähän päähän. Hinta-arvio marmorilla oli 3500-4000, ja vaikka minulla BMW onkin, niin ei nyt kuitenkaan ihan ylimääräisenä tuollaisia rahoja ole. No toki tiedustelin hintoja myös muualta ja Tammer Diesel tekisi karvaa alle 3 tonnin kytkin remppa mukaan lukien (vakka kytkimessä ei vikaa olekaan mutta kannattanee kuitenkin teettää kun kone on anyways irti).
Ja luulin vailla parempaa tietoa aiemmin, että olisin turvassa tältä, kun ymmärsin että tähän sarjaan vika olisi jo korjattu, mutta nyt se viimeisin tieto minulla on, että 03/2010 jälkeen tehtaalta tulleisiin on joitain parannuksia tehty, mun auto on tullut tehtaalta ulos 25.02.2010 Mutta tuuria se paskakin tuuri on.
2000 euron arvio tuli toiselta merkkiliikkeeltä, samasta kaupungista. (ehkä vähän yli 2tE, mutta siihen tuntumaan kuitenkin)
hepek
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 04 Joulu 2015, 22:00

Minäpäs jaan myös oman kokemukseni tämän asian tiimoilta.. Katselin bemareita nettiautosta pidemmän aikaa ja erilaisilta foorumeilta selvittelin niissä olleita vikoja. Silmiini osui monessa paikkaa timing chain-ropleemat. Noh monessa paikassa tämä oli yhdistetty nimenomaan N47 moottorin A ja B versioihin, joten uskoin/uskottelin itselleni että N47C-versio olisi järkevä ostots. Pari kuukautta sitten ostin 2011vm BMW 320d jossa siis N47 motti ja siitä se C versio. Autollani on nyt ajettu n. 180 000km. Käytin auton nyt pari päivää sitten Wetterillä perus Vehicle checkissä+öljyn vaihdossa ja pyysin tiskillä että kiinnittäisivät huomiota jakopäästä mahdollisesti kuuluviin ääniin (Itse en ollut ääniä kuullut vaan N47 motin ongelmasta tietoisena pyysin heitä kuuntelemaan ammattimiesten korvin asiaa). Noh, seuraavana päivänä hain auton huollosta ja tuomio kuului seuraavasti: Jakopää ääntää, ajamista ei suositella, GW pyyntö lähetetty, vastaanotettu kieltävä päätös GW tiimoilta, korjauksen kustannusarvio 3000€...

Noh, auto on siis ollut 2kk käytössäni ja kilometrejä ei ihan mahottomasti ole vielä kertynyt niin soitin virmaan josta ostin auton. Naurahtivat wetterin korjausarviolle ja sanoivat että selvittävät toisenlaisen tarjouksen omalta "BMW-spesialistilta". Pari tuntia myöhemmin sain puhelun että tämän heidän spesialistin kustannusarvio on 2300€ ja sisältää jakopäänhilujen lisäksi myös kytkimen vaihdon. Huokeamman hinnan lisäksi myyjä lupasi että he tulevat kustannuksissa vastaan 50/50%, eli itselle jää maksettavaa reilu 1000€.

Nyt auto on sitte odottelemassa ostopaikassa sitä että saksasta tilatut orkkis-osat tulee kaupunkiin ja BMW-taikuri pääsee tekemään temppujaan minun autoni kanssa.

Tiukka settihän tuo +1000€ on just sopivasti joulun alla, mutta onhan se huomattavasti vähemmän kun em. 3000€. Lisäksi jos asiaa lähtee miettimään positiivisen kautta niin onneksi vika löytyi nyt kun vielä myyjällä on asiasta jonkinlainen vastuu.
Autokaupan toiminnasta olen äärimmäisen tyytyväinen, hoitavat asian niinkuin kuuluu eivätkä lähde välttelemään vastuutaan.
Avatar
TKU
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 341
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:27
Paikkakunta: Jyväskylä

Minulla särähti korvaan tuo seuraavan päivän valmis diagnoosi tai oikeastaan tehtaalta tullut GW-päätös. Oma tarinani löytyy ketjun sivuilta 11-13 ja kyseessä nimenomaan C-kone, tarkemmin N47D20C. GW-päätöstä varten videokuvattiin koneen käyntiä ja "mitattiin testerillä jotain". Tämä diagnoosi maksoi minulle satasen verran ja sitä varten piti varata erikseen aika. Vasta reilun viikon päästä tästä tuli päätös tehtaalta.

Voihan toki olla, että kehitys on kehittynyt vajaassa vuodessa tässäkin asiassa, mutta jotenkin yllättävän nopeasti tuo GW-päätös on Wetterille tullut tehtaalta omaan tapaukseeni peilaten. Minä vähän kyselisin perään miten ja mistä ja tehtiinkö GW-päätöstä varten jotain. Jos muut ovat päivässä positiivisen GW-päätöksen saaneet, niin korjatkaa epäilykseni.
MKV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 287
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
Paikkakunta: Kainuu

TKU kirjoitti:Jos muut ovat päivässä positiivisen GW-päätöksen saaneet, niin korjatkaa epäilykseni.
Joo, diagnoosihan sieltä tulee parhaimmillaan ½ tunnissa. Mutta tuohon GW-päätökseen menee kyllä kauemmin. Minun tapauksessa meni marmorilla n. 1,5 viikkoa.
jutapa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 37
Liittynyt: 16 Syys 2013, 16:10

hepek kirjoitti:...
Noh, seuraavana päivänä hain auton huollosta ja tuomio kuului seuraavasti: Jakopää ääntää, ajamista ei suositella, GW pyyntö lähetetty, vastaanotettu kieltävä päätös GW tiimoilta, korjauksen kustannusarvio 3000€...

...
:sneak: :mus:
Janecky
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 01 Joulu 2015, 14:14

Jotenkin alkoi ahdistamaan.. Minä ostin auton Maaliskuussa -15 ja mittariin on tullut noin 20tkm. Mulla oli erikseen otettuna takuu, mutta se meni puolessa vuodessa umpeen(siis puoli vuotta tai 15tkm)... Tiedä sitten mikä on myyjän vastuu... Pitääpä kysyä.
Olisin kovin iloinen max 1000e remontista, varsinkin kun väh tuplaa on tarjottu.
Vastaa Viestiin