F30 ja vinkuvat jarrut

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Itse ole aina vastannut ym. kysymykseen että jarruttakaa kovaa pari kertaa niin ääni häviää.
Olen itse nyt sitä kokeillut pari kertaa mutta ei.

Mistä tuo jarrujen "vinkuna" oikein tulee? Autollani on nyt ajettu 1.850 km elokuusta lähtien.
Ihan uusi juttu mulle. :conf:
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Olisko tuosta apua:

http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=13&t=4609" onclick="window.open(this.href);return false;
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Ricracing kirjoitti:Itse ole aina vastannut ym. kysymykseen että jarruttakaa kovaa pari kertaa niin ääni häviää.
Olen itse nyt sitä kokeillut pari kertaa mutta ei.

Mistä tuo jarrujen "vinkuna" oikein tulee? Autollani on nyt ajettu 1.850 km elokuusta lähtien.
Ihan uusi juttu mulle. :conf:
Sama homma sulla kun lukuisissa muissakin F20, F21, F30 ja F31 autoissa. Jarrupalat paskaa materiaalia, mm. lasittuvat helposti ja tosiaan vinkuvat sekä vikisevät pakkasella ja vesisateessa. Tunnettu riesa näissä uusissa pikkubemareissa.

Ota yhteys Autokeskus Vantaalle Viljamiin (huoltoneuvoja), niin sulle viistetään ne etujarrupalat ja tehdään jarruhin joku "liemikäsittely", jolla vinkuna vähenee tai jopa poistuu. Joillakin on poistunut vinkuna ihan kilsojen myötä eli kun autolla on ajettu noin 4000km:a.
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Mulla poistui kilometrien myötä. En nyt vaan muista et millä kilometrilukemalla mutta ei ole enää pitkiihin aikoihin vinkunut. Nyt mittarissa 45tkm.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Böntti kirjoitti:Olisko tuosta apua:
http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=13&t=4609" onclick="window.open(this.href);return false;
Thänks Böntti! En näköjään ole jarru ongelmien kanssa ihan yksin...
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 589
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Liitetään nyt vielä joukkoon vm 2014 F25 ja 2010 E70. Molemmissa kiljuu jarrut , mutta sen verran ajoittain , ettei jaksa ryhtyä mihinkään toimiin asian suhteen.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

melperri kirjoitti:Liitetään nyt vielä joukkoon vm 2014 F25 ja 2010 E70. Molemmissa kiljuu jarrut , mutta sen verran ajoittain , ettei jaksa ryhtyä mihinkään toimiin asian suhteen.
Toi onkin ihan eri asia kuin se, että näissä pienemmissä F-sarjan autoissa on ollut sellaista kiljuntaa, että jarrut kiljuu kokoajan ja TODELLA voimakkaasti kuuluen niin auton sisä- kuin ulkopuollellekin hyvin voimallisena. Tuo on aivan eri asia.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 589
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

"Toi onkin ihan eri asia kuin se, että näissä pienemmissä F-sarjan autoissa on ollut sellaista kiljuntaa, että jarrut kiljuu kokoajan ja TODELLA voimakkaasti kuuluen niin auton sisä- kuin ulkopuollellekin hyvin voimallisena. Tuo on aivan eri asia."

Joo , näin varmaankin , koska vaiva on siinä määrin lievä , että harva varmaan vaivautuisi erikseen huollon pakeille sen takia. Olen päätellyt , että omien kulkineiden kohdalla ilmiön täytynee liittyä jotenkin palojen materiaaliin. On varmaan tullut jokin piiperö direktiivi , joka on pakottanut muuttamaan jarrupaloja vähemmän pölyäviksi tms. Saman tasoista vinkunaa oj esiintynyt muissakin ajamissani autoissa viime vuosina.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

melperri kirjoitti:"Toi onkin ihan eri asia kuin se, että näissä pienemmissä F-sarjan autoissa on ollut sellaista kiljuntaa, että jarrut kiljuu kokoajan ja TODELLA voimakkaasti kuuluen niin auton sisä- kuin ulkopuollellekin hyvin voimallisena. Tuo on aivan eri asia."

Joo , näin varmaankin , koska vaiva on siinä määrin lievä , että harva varmaan vaivautuisi erikseen huollon pakeille sen takia. Olen päätellyt , että omien kulkineiden kohdalla ilmiön täytynee liittyä jotenkin palojen materiaaliin. On varmaan tullut jokin piiperö direktiivi , joka on pakottanut muuttamaan jarrupaloja vähemmän pölyäviksi tms. Saman tasoista vinkunaa oj esiintynyt muissakin ajamissani autoissa viime vuosina.
F20, F21, F30 ja F31-malleissa vaiva ei ole lievä ja moni on suunnannut ihan sankoin joukoin huollon tiskille valittamaan siitä. Niin koti- kuin ulkomaillakin. Netti on täynnä lätinää tuosta aiheesta. Siitä on olemassa myös korjausohje ja huoltotiedote ihan tehtaan toimesta. Kyseinen jarrupalojen viistäminen ja jarrujen liemikäsittely auttaa asiaan. Joillekin on vaihdettu myös kokonaan uudet jarrusatulat esim. uuden 3-sarjan kohdalla. Tai uudet palat ja levyt.
Viimeksi muokannut J1978, 23 Tammi 2014, 22:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Joo, kuten yllä kerrotaan niin tuo ei ole mikään pieni haitta vaan järkyttävä kirskunta. Eli itse en sitä olisi kestänyt kuunnella, ja onneksi huolto auttoi. Eli tuo liemikäsittely, ja mahdollisesti tehtiin viistot.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Imoitin asiasta BMW Autokeskus Airport Vantaalle ja kutsu kävi heti. Sama vika koskee siis myös F20/21 mallia.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Ilmoitin asiasta BMW Autokeskus Vantaalle ja huoltokutsu kävi heti!

Taisivat BMW:llä ostaa väärältä alihankkijalta halvat ja paskat osat.
Toivottavasti tämä ei ole enne tulevaisuuden Bemareista... :conf:

Mutta ei mulla ole ollut tällaisia ongelmia koskaan 5-sarjan E60 tai F10-malleissa eikä sen puoleen missään muussakaan BMW-autossani.
Paitsi että E39 5-sarjan autoissa oli etujarruissa sellainen hassu vika, että pikku kivet (hiekoitus sepeli) jäivät helposti jarrulevyn ja sitä suojaavan peltiosan väliin. Ja silloinkin kitinä oli äänekästä.
Bongasin sen aikaisia 5-sarjan autoja Stadissa ja lähes kaikissa oli sama oire.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Henrik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 149
Liittynyt: 07 Joulu 2010, 21:37

Hain oman autoni eilen jarruhuollosta (Autokeskus Airport) ja toistaiseksi vinkuminen on poistunut.
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Meidän molemmissa kaaroissa sama ongelma. 325d oli viime vkolla takuukorjauksessa ja siellä ottivat etupalan etureunasta hiomalla pois, ei oo nyt vinkunut mutta en jaksa uskoa että pitkään olisi vinkumatta- tehdas kuulemma tutkii asiaa ja vaihtoehtoiseta maahantuoja maksaisi tarvikepalat. No, en huoli tarvikepaloja. 1-sarjassa sama ongelma ja varaan ajan että tutkivat jarrujen vinkunaa, takapään kolinan kansssa. Kaikkea pientä jatkuvasti :sneak:
Seppo(nimi muutettu)
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 125
Liittynyt: 10 Tammi 2013, 11:22
Auto: G31 540i xDrive Msport

Ricracing kirjoitti:Taisivat BMW:llä ostaa väärältä alihankkijalta halvat ja paskat osat.
Meillä jarrut eivät ole vinkuneet, mutta jarrulaikkojen keskiöiden sinkitys on olemattoman ja mitättömän puolivälistä. Hienoahan se on, kun ruoste paistaa kymmenen metrin päähän vanteiden puolien väleistä. Osta siinä sitten 19"...20" vanteita, kun laatu lävähtää silmille aina vain pahemmin.
Tällaiset kosmeettiset pikkuseikat vaikuttavat vaan melko rankasti tuotteen laatumielikuvaan, kun ei meidän Audeissa vaan ollut ikinä tällaisia... :thdw:
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1250
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Seppo(nimi muutettu) kirjoitti: Meillä jarrut eivät ole vinkuneet, mutta jarrulaikkojen keskiöiden sinkitys on olemattoman ja mitättömän puolivälistä. Hienoahan se on, kun ruoste paistaa kymmenen metrin päähän vanteiden puolien väleistä.
Tällaiset kosmeettiset pikkuseikat vaikuttavat vaan melko rankasti tuotteen laatumielikuvaan
Niin se maailma muuttuu. jarrulevyt ovat olleet vuosikymmeniä samanlaisia, eli hiilipitoista rautaa, joka ruostuu varsin nopeasti kokonaan pinnaltaan. Toki se jarrupaloja vastaava pinta pysyy kirkkaanaa, kun autolla ajetaan.
Nyt se ei enää käy ja siksi jarrulevyt päällystetään (ei sinkitä) valmistusvaiheessa jollakin lämpöä kestävällä aineella, ehkä maalilla. kun autolla jarruttaa pari kertaa poistuu pinnoite palaosalta. muutenhan autossa ei olisi jarruja lainkaan :blush:
Sen sijaan E60:ssä (varmaan F10:kin) on jarrulevyjen keskiö alumiinia. Se ei ruostu. Tosin tarvikelevyissä tuollaista ratkaisua ei aina ole. ja, asiakkaan kysyessä hintavaihtoehdot, moni ei niitä alumiinikeskiöitä kaipaakaan....
Onhan jarrulevyjen keskiöitä nuariso malannut jo maailman sivu ja onhan minunkin mielestä ruosteiset levykeskiöt vähän prolen näköiset.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Avatar
ilpo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 225
Liittynyt: 01 Loka 2012, 09:56
Auto: Suzuki Intruder M1500
Paikkakunta: Jyväskylä

Näkisittepä vävyn KIA Ceed´n jarrulevyt. Vaikka jarruttelee niin "minuutin" päästä jo aivan ruosteessa vaikka muuten ihan ok peli onkin. Jossain se hinta näkyy.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

japi2010 kirjoitti:Meidän molemmissa kaaroissa sama ongelma. 325d oli viime vkolla takuukorjauksessa ja siellä ottivat etupalan etureunasta hiomalla pois, ei oo nyt vinkunut mutta en jaksa uskoa että pitkään olisi vinkumatta- tehdas kuulemma tutkii asiaa ja vaihtoehtoiseta maahantuoja maksaisi tarvikepalat. No, en huoli tarvikepaloja. 1-sarjassa sama ongelma ja varaan ajan että tutkivat jarrujen vinkunaa, takapään kolinan kansssa. Kaikkea pientä jatkuvasti :sneak:
Joo ei tuo liemikäsittely ole mulla ainakaan 100% poistanut sitä vinkunaa. Kunnon pakkasilla vinkuu kun nätisti jarruttaa, tosin ei todellakaan niin kovaa kuin joskus muinoin. Jos tekee äkkijarrutuksia ja runttaa jarruja ei vinkunaa kuule/kuulu koskaan, mutta en minä ainakaan viitsi sillä tavoin ajaa ja jarruttaa. Myös kovalla vesisateella jarrut vinkuu edelleen. Tosin sitä en tiedä, että onko mulla viistetty niitä etujarrupalojen reunoja, kun en ole vierestä katsonut mitä on huolossa tehty.

Joillekin on vaihdettu satuloita tuon vinkunan takia, koska on epäilty, että satulassa on klappia, josta johtuu vinkuna kun palat "elää" liikaa...

Niin ja mullakin nuo jarrulevyt kerää pintaruostetta sekä edessä että takana, kun auto seisoo päivän paikallaan kesällä/syksyllä vesisateessa. Tosin se pintaruoste lähtee heti pois, kun on jarruttanut muutaman kerran. Se nyt ei ole mikään vakava juttu ja on aika tyypillistä monissa muissakin nykyautoissa.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Seppo(nimi muutettu) kirjoitti:
Ricracing kirjoitti:Taisivat BMW:llä ostaa väärältä alihankkijalta halvat ja paskat osat.
Meillä jarrut eivät ole vinkuneet, mutta jarrulaikkojen keskiöiden sinkitys on olemattoman ja mitättömän puolivälistä. Hienoahan se on, kun ruoste paistaa kymmenen metrin päähän vanteiden puolien väleistä. Osta siinä sitten 19"...20" vanteita, kun laatu lävähtää silmille aina vain pahemmin.
Tällaiset kosmeettiset pikkuseikat vaikuttavat vaan melko rankasti tuotteen laatumielikuvaan, kun ei meidän Audeissa vaan ollut ikinä tällaisia... :thdw:
Noi lähtee pois hinkkaamalla teräsharjalla tai vastaavalla. Aina kun vaihtaa renkaat tekee samalla tuon operaation ja silloin tuo kuvaamasi alue pysyy siistinä seuraavaan rengasvaihtoon saakka. Mulla toi ruoste oli vain takalaikkojen keskiöissä. Huolto siisti ne mun autosta, kun on takuuta vielä. Mut jos joka renkaanvaihdossa putsattas ne keskiöt, niin ne ei pääsis noin rumiksi.
Seppo(nimi muutettu)
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 125
Liittynyt: 10 Tammi 2013, 11:22
Auto: G31 540i xDrive Msport

Jaa teräsharjalla hinkkaa loputkin sinkit/maalit pois, niin hyvä tulee. Joo, tulee tietysti tasaisen ruosteinen nykyisen epämääräisen sijaan. Sullahan on koko auto jo tuollaisen värinen, niin eihän tommonen silmille pomppaa.

Ennemmin tilaan tarrat sivulaseihin, että "TÄSSÄ AJAA RUOSTEINEN PASKAKASA". :thup:
Vastaa Viestiin