F30 ja vinkuvat jarrut

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Seppo(nimi muutettu) kirjoitti:Jaa teräsharjalla hinkkaa loputkin sinkit/maalit pois, niin hyvä tulee. Joo, tulee tietysti tasaisen ruosteinen nykyisen epämääräisen sijaan. Sullahan on koko auto jo tuollaisen värinen, niin eihän tommonen silmille pomppaa.

Ennemmin tilaan tarrat sivulaseihin, että "TÄSSÄ AJAA RUOSTEINEN PASKAKASA". :thup:
Mikään ruosteen värinen oo...Toi on hieno väri, enkä ole ainoa, joka on ollut sitä mieltä. Olen saanut monilta kehuja autoni väristä eikä ne ole kaikki mitään tuttuja, jotka on olleet sitä mieltä.

En minä tiedä onko ne hinkattu teräsharjalla vai millä (ihan omaa olettamaa, että ne on jollain harjalla putsattu, en tiedä kun en vierestä katsellut), mutta pääasia on, että mulla ne takajarrulaikojen keskiöt kyllä kiiltää nyt. Minkäs värinen se sun auto sitten on, kun on niin maailman namuinta väriä...

Teikä on kova vittuileen mulle. En voi sietää tyyppejä, jotka on kovia vittuilemaan muille ja enkä myöskään sellaisiakaan tyyppejä, jotka haluaa olla aina oikeassa, sanoa viimeisen sanan ja on sitä mieltä, että niiden mielipide on ainoa oikea ja kaikkien on oltava samaa mieltä.

Sun mielestä Sparkling bronze on aivan paska ja ruosteen värinen. En minäkään sun auton väriä hauku vaikka se olisi kusenkeltainen.
Seppo(nimi muutettu)
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 125
Liittynyt: 10 Tammi 2013, 11:22
Auto: G31 540i xDrive Msport

J1978 kirjoitti: Teikä on kova vittuileen mulle. En voi sietää tyyppejä, jotka on kovia vittuilemaan muille ja enkä myöskään sellaisiakaan tyyppejä, jotka haluaa olla aina oikeassa, sanoa viimeisen sanan ja on sitä mieltä, että niiden mielipide on ainoa oikea ja kaikkien on oltava samaa mieltä,
Olipa avautuminen, näköjään käsilaukun kätköistä löytynyt helmeilevä siideripullo on jo kihahtanut hattuun. :thup:

Pitäiskö mun nyt sitten esittää olevani väärässä? Ei se käy - olen insinööri ja insinöörit ovat aina oikeassa. MOT.

Sitten kun käyt vetämässä hiukan henkeä, tai mitä nyt vedätkään, ja luet kirjoitukseni uudelleen, niin saatat havaita, että omaan autooni mä olin niitä "ruosteinen paskakasa" -tarroja liimaamassa.
sape
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 14 Joulu 2013, 23:28
Auto: F 30 320i A 2012 Business Sport

Hiljaista on :thup:

Muutama viikko tarvike jarrupaloilla eikä jarrut vingu -toistaiseksi- vaikka pakkasta aika reilustikin.

Kiitos Autosalpa Lahti :thuup:
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

sape kirjoitti:Hiljaista on :thup:

Muutama viikko tarvike jarrupaloilla eikä jarrut vingu -toistaiseksi- vaikka pakkasta aika reilustikin.

Kiitos Autosalpa Lahti :thuup:
Mitä merkkiä on nuo vinkumattomat palat, eli oliko puhetta siitä...

Niin ja meni takuuseen/säilyy takuu vaikka on tarvikepalat...
Viimeksi muokannut J1978, 25 Tammi 2014, 00:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Hyvä kysymys!
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
sape
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 14 Joulu 2013, 23:28
Auto: F 30 320i A 2012 Business Sport

Enpä kysynyt palojen merkkiä.

En tiedä kenen piikkiin meni, minä en niistä mitään maksanut.

Takuusta ei ollut mitään puhetta, auton takuuaika loppuu heinäkuussa, toivottavasti
siihen mennessä jo tulee vinkumattomat alkuperäiset.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Kysyin Autokeskus BMW Airportilta: "Mitä tarkalleen auton jarruilleni tehdään?"

Vastaus oli: "Jarrupalojen pintaa muokataan ja putsataan liat pois."

:conf: :de:
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Eikös se ole niin että jos tuolla vinkunat lähtee, niin vaikka valohoito kelpaa. Lopputulos ratkaisee kuitenkin.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
ilpo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 225
Liittynyt: 01 Loka 2012, 09:56
Auto: Suzuki Intruder M1500
Paikkakunta: Jyväskylä

Mullakin vinkuminen on palannut, mutta antaa olla kun ensi keskiviikkona menee vaihtoon. Onko kukaan kuullut että onko samaa vinkunaa uusissa X1:ssä?
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Toimenpide on: " Jarrupaloista muokataan viisteet ja tehdään yksi ura."

Eikö tuo nyt vastaa hiekanmuruja... :conf:
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Aulis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 02 Loka 2014, 19:00
Auto: F30 320da xdrive -14
Z3 2.2i -03
Paikkakunta: Espoo

Mites tämä jarru keissi porukoilla mennyt eteenpäin? Itselläni vinkuu 2tkm ajetussa, kun hiljaa jarruttaa valoihin ym. Takuuhuollossa valohoitoa, asentajan koeajolenkillä ei vinkunut, varmaan huonokuuloinen yksilö sattunut Espoon Laakkosella. Kumma juttu kun myös webasto toimi siellä täydellisesti ja ei vika koodeja. Omassa pihassa ei inahdakaan ja tarjosivat 70e laskua vikakoodin lukemisesta...
Pitää varmaan kääntyä Vantaan Autokeskuksen puoleen että alkaa jotain tapahtumaan.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Käy Autokeskuksella. Mulle korjattiin jarrut (viistäminen ja liemikäsittely) vuonna 2013 alkuvuodesta eikä ole ongelmat palanneet. Ja haistata Laakkoselle.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

No niin, heinäkuussa valmistettu F30, 7tkm mittarissa ja jarrut vinkuu :curse:
On se kumma että näitä ei saada toimimaan. Ei todellakaan kiinnosta viedä uutta autoa huoltoon tämmöisen vuoksi, tietää melkoista säätöä.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Nasse
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 08 Marras 2014, 08:26

Pitipä oikein luoda tili tänne ihan tämän ketjun vuoksi.

Itse ostin 1 sarjalaisen uutena 2011. Auto kävi ensimmäisen 6kk aikana pajalla 8 kertaa jumalattomasti viheltävien jarrujen vuoksi, ensimmäisellä kerralla sanottiin,että oli kivi välissä ja siksi kuului ääntä. 2 kerralla sanottiin, että jarruta terävämmin ja että he eivät huollossa saa ääntä kuuluvaksi..helvetin huono vitsi sinänsä himppu huono aina pysäyttää auto äkkijarrutuksella.
Kolmannella kerralla sitten ilmeisesti huoltomies vaihtunut ja sanottiin, että sehän kuullostaa aivan paloautolta kun jarruttaa. Kaiken kaikkiaan viistotettiin paloja,vaihdettiin toisiin paloihin, tahnattiin paloja ja tappeja mikään ei auttanut 2 päivää kauemmin.

Loppujen lopuksi vika ratkaistiin 8:nen huolto kerran jälkeen niin, että tilattiin uusi samanlainen auto. Uusi ei vinkunut.

Nyt hommasin noin kuukausi sitten '08 520d:n automaattilootalla ja viikkositten alkoi vinkunat. Vinkuminen kuuluu vain hitaissa nopeuksissa (niinkuin 1 sarjalaisellakin) sekä pakilla, että eteenpäin mentäessä. Sillä ei tunnu olevan väliä onko seisontajarru ollut käytössä vai ei. Muutaman kerran kun on jarruttanut niin ääntä ei enää kuulu, mutta kun olet ajellut parikymmentä minuuttia jarruihin koskematta ja jarrutat ensimmäisen kerran niin johan taas kuuluu muutaman painalluksen ajan.

Tuntuu olevan netin perusteella varsin yleinen ongelma. Britti forumilla joku oli ongelman saanut korjattua purkamalla jarrut ja tahnaamalla jarrukilven joka oli joistain kohdista ottanut kiinni levyyn.

Eihän tuo vika ajamista estä tekee vain sen, että vitutattaa joka kerta kun jarrua joutuu painamaan.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Mulla palasi toi vinkuna nyt taas kun keli on lähellä nollaa ja on tuollaista märkää keliä. Jos auto seisoo ulkona, niin jarrut vinkuu aina toisinaan. Kaksi kertaa on tehty jarrujen "liemikäsittely" ja palojen viistäminen Autokeskuksessa. Se ei ole kokonaan poistanut tuota ääntä. Ei ne toki kokoajan vingu nytkään, mutta kuitenkin aina silloin kun lähtee paikoiltaan liikkeelle ekaa kertaa. Kesällä ja keväällä ääni pysyy/pysyi poissa, mutta alkaa näköjään heti kun lämpötilat on nollassa tai sen alle. Ei ole tosiaan jatkuvaa enää kuten olis silloin kun auton ostin, mutta kokonaan vinkuna ei näytä noilla keinoilla häviävän.

Joten eipä Autokeskus ainakaan ole välttämättä mikään ratkaisu, koska kyllä tuo munkin auto välillä vinkuu vaikka tuo homma on tehty siellä pari kertaa. Tai sitten tuo homma pitäisi toistaa siellä puolen vuoden välein eikä vuoden välein.

F34 ketjussa ei tästä asiasta valiteta. Ei liene sen ongelma tai sitten kukaan ei kehtaa avautua.
lowbero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 11 Tammi 2014, 15:13
Auto: F34 320iA xDrive Sport Line -14

On munkin F34:ssa pari kolme kertaa about 9 kk aikana jarrut viheltäneet. Mutta kun on tapahtunut niin harvoin ja oikeastaan heti hävinnyt niin ei ole oikein jaksanut kiinnittää enempää huomiota asiaan.

Juurikin noissa samaisissa viileissä olosuhteissa kun parkista on lähtenyt liikkeelle niin ensimmäisessä jarrutuksessa ääntänyt. Ääni hävinnyt melkein heti kun painanut vähän voimakkaammin jarrua. Sitten on taas mennyt kuukausia kun on seuraavaan kerran pitänyt ääntä vaikka samanlaisia olosuhteita ja ajosuoritteita ollut lukuisia tänä aikana. Ääni on kyllä ärsyttävän voimakas varsinkin jos sattuu olemaan betoniparkkihallissa jossa kaikuu kunnolla.
Merikotka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 16 Maalis 2014, 19:33
Auto: V60 T8

Reilu kymppitonni F34:llä takana enkä ole tähän mennessä havainnut vinkumista.
Ex: F34 320i M-sport, F34 320d Sportline, E84 20d, E92 320i
Avatar
lehtjug
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 12 Kesä 2014, 11:29
Auto: F32 420i Coupé xDrive Bus.Aut.Sport Line

Itselläni on F32 BMW ja ilmojen viilentymisen myötä jarrut vinkahtelee pari kertaa kun kylmänä lähtee liikkeelle, muuten tuntuisi pysyvän hiljaa.
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

F30 jolla takana kohta 3 vuotta ja 55 tkm. Alussa oli vähän vinkumista jos ei ollut tullut paineltua jarruja kunnolla. Reipas ajo on jarruille mieleen. Manuaalivaihteistokin auttaa kun moottorijarru korvaa osan kevyestä painelusta...
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

ssalmela kirjoitti:Manuaalivaihteistokin auttaa kun moottorijarru korvaa osan kevyestä painelusta...
Itse asiassa moottorijarrutus automaatillakin on yllättävän voimakas. Käytän aika usein risteykseen tai alemman nopeuden alueelle tultaessa elämyskytkimen sport-moodia tai kepin sport-moodia jolloin menee 1-2 vaihdetta pienemmälle ja moottorijarrutus hoitaa jarrutukset.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Vastaa Viestiin